Gert Andreas Barring Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 I 740 km/t, 120 meter over havflaten, krysset to F-16 fly foran nesa på et helikopter som var under innflygning til en plattform i Nordsjøen. Mere HER Siter
Espen Furfjord Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jagerflygingen var ledd i en øvelse mot Troll B-plattformen i Nordsjøen Avstanden mellom helikopteret og de to jagerne var vel to kilometer Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Å VG blåser ting opp igjen, greit at det er innenfor minium safe,at de var ved feil plattform og at de bare var klarert for natt. Men tror da ganske sikkert at de hadde kontroll! Siter
Jan Gulliksen Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jonas, les rapporten fra kommisjonen. Da ser du at man slår fast at jagerflygerne i en periode ikke kunne ha hatt kontroll med hvor helikopteret befant seg. Det nevnes også andre kritikkverdige forhold. Jeg vet at det bl.a. her i forumet lett går sport i det å kritisere VG og andre aviser i saker som angår fly og luftfart, men man bør i alle fall lese havarikommisjonens rapport før kritikken reises. Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Det blir som en bil og en fotgjenger da? Bilen har først greie på hvor fotgjengeren befinner seg, bilen kjører til venstre for fotgjengeren og drar så til høyre foran fotgjengeren etter en stund. Selvom du kanskje ikke har øyekontakt med fotgjengeren så klarer man og tenke logisk slik at man har avstand. VELDIG dårlig sammenligning det her, men prøver bare å sette i perspektiv. Pluss på ett par hundre kilomter på begge parter så blir det sånn ca. Siter
Roger Kvammen Larsen Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jonas, her er du skikkelig på bærtur. Beklager, men tror du bør lese rapporten, og sette deg inn i faktiske situasjon før du uttaler deg. Her har forsvaret gjort et oppdrag som har blitt skikkelig dårlig planlagt, og særdeles dårlig utført. Ikke gjort den dagen de var klarert for engang. Satt seg selv, og mange andre i fare. De hadde slett ikke kontroll over situasjon ifølge rapporten. De hadde ikke visuell kontakt helikopteret, fløy mot "feil" rigg, og hadde ikke kontroll over posisjon på eventuelle flyterigger i området. Når man da flyr i lav høyde, i 400 km/t gjennom tåkebanker, da er man faktisk skikkelig ute og kjører. mvh Roger K Larsen Siter
TOS Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 LEste rapporten og vart redd i går kveld. Trudde RNoAF var meir proffe enn dette her altså. Meeeen dei er jo berre menneske og som me veit.. ingen er feilfri Siter
Lars K. Rønes Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Men har ikke F16 diverse radarutstyr som burde kunne se hvor helikopteret befant seg? Er jo ikke akkurat noen stealth sak den der Sea Kingen... (Eller Super Pumaen da om det var det de brukte) Nei, har ikke lest rapporten, kun et enkelt spørsmål.. Lars Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Hvis du leser rapporten så kan du se at de ikke hele tiden var i en posisjon som gjorde at de kunne se helikopteret på radaren. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.