Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker ikke det en smule tåpelig å sende miniubåten til Trondheim? Skulle tro at rwy i Tromsø, Banak eller Kirkenes er lang nok til å ta imot flyet. Og at det er høvelige skip i nærheten å frakte ubåten med.

Man kan jo trygt si at de har det travelt med å få ubåten til ulykkesstedet, og da virker det merkelig å sende den med båt langs halve kysten.

 

Skrevet

Det engelske moderskipet er ikke langt unna trøndelagsskysten, jeg hørte på radio at de kom fra Kristiansund og inn til Trondheim i 10-tiden i kveld, og lastingen av u-båt vil foregå i natt. Skipet vil sette kurs nordover i norgen tidlig, og turen vil ta ca 2 1/2 døgn.

Jeg har nå vært på Værnes og tittet på kjempen, den ruvet sannelig godt da den landet på 27 og takset inn til M1.

Bildene vil bli fremkalt i morgen, og senere lagt ut på http://www.airpics.com" TARGET=_blank>www.airpics.com

Mvh, Kjell Arild

Skrevet

Er det noen som vet når "kjempen drar fra Værnes igjen?

 

mvh Andreas

Skrevet

Nei, men ifølge TV2-nyhetene kl. 21:00, ble det bl.a. sagt at

noen jobbet med å få AN-124 maskinen til å fly miniubåten noe

nærmere ulykkesstedet. Håper noen tar til fornuft i løpet av et par timer og gir "go" for det. Den topphemmelige basen der oppe har lang nok rullebane til å ta ned Antonov-maskinen.

Det er vel nettopp der striden står. - altså om man skal slippe

til engelske militære inne på Russland's aller hemmeligste base.

Helge Stranden

Skrevet

Hei, er nettopp tilbake fra Værnes. Dette var heftige saker, trodde aldri jeg skulle få ”stikke nese borti” en AN-124. Var heldig og slapp innenfor gjerdet, gikk rundt giganten og fikk se at snuten åpnet seg og ubåten kom ut. For en gangs skyld ble SAS og Braathens små på Værnes.

Får endelig håpe at de rekker frem med lasten i tide. Etter de opplysninger jeg fikk på flyplassen skal flyet ta av i morgen tidlig.

------------------

Vennlig hilsen Frode Foss

frode.foss@c2i.net

Skrevet

he he ... Opp i alt alvoret, se hva Aftenposten skriver på nettstedet sitt i kveld:

"Et transportfly med en rednings-ubåt er nå på vei fra Værnes lufthavn og mot Trondheim."

Helge Stranden

Skrevet

Jeg drar til Værnes i 12 tiden i morgen. Sikkert for sent, men jeg håper ikke det!!!!!!

Skrevet

 

Litt off topic, men likevel.

Dette ubåt-dramaet er jo meget interessant!

Som klippet ut fra en Tom Clansy-roman. Ikke bare står 100 manns liv på spill, men det er også en viktig militærpolitisk og diplomatisk sak dette her.

Vladimir Putin var jo for et års tid siden frampå om ønske om å melde Russland inn i NATO, men den russiske marinen har nå åpenbart ikke vist noen samarbeidsvilje overfor England og Norge, og det å benytte russiske flybaser og militære anlegg

i denne aksjonen sitter langt inne i den militære ledelsen.

Russerne takket nei til hjelp fra vesten, fordi den russiske marines stolthet sto på spill, men hva om 116 mann omkom i en ubåt i fredstid, ville ikke det være en vel så stor knekk på denne stoltheten de mener å ha?

Jeg tror denne saken kan være meget viktig rent militærpolitisk for Russland og NATO siden den utspiller seg i et omstridt farvann, nemlig Barentshavet.

Vi får bare håpe de får ordnet opp i denne saken på best mulig vis!

Skrevet

Maskinen har med seg en miniubåt fra England som skal til Barentshavet for å hjelpe til med ubåt-saken der oppe.

Ubåten skal fraktes med skip fra Trondheim videre til Barentshavet.

Skrevet

Hørte på NRK at grunnen til at Værnes ble valgt var at det ikke var egnede fartøy nærmere havaristedet.

Ellers må vi tenke på at ikke bare skal flyplassen kunne ta imot AN124 eller C5 Galaxy, det må også være mulighet for spesialtransport langs veien og kaifasiliteter som kan ta de store fartøyene det her er snakk om. Så et annet sted at det er en egen godkjenningsprosess for dette, og at Evenes akkurat er godkjent.

Men, når det ikke finnes fartøy, så er man like langt....

mvh Ståle

Skrevet

quote:

Originally posted by Ståle Ekholt:

Hørte på NRK at grunnen til at Værnes ble valgt var at det ikke var egnede fartøy nærmere havaristedet.


Jeg vet ikke om den forklaringen holder. Man ville jo fort ha spart et halvt døgn eller mer på å la båten gå rett nordover (Trondheimsfjorden er lang!) og foretatt omlasting i Bodø eller Murmansk

--Magne

 

Skrevet

Å lande i Murmansk hadde vel vært det mest ideelle..kanskje.

Hadde man valgt f.eks Harstad/narvik lufthavn (Evenes), så hadde man hatt mulighet for å frakte båten til dypvannskai ikke mange kilometrene unna. Flystripa er dessuten nesten 3 km lang.

Å lande i Bardufoss hadde også gått, men det er langt til hav. Tromsø har vel for kort rullebane. Ver ikke lengden på rullebanene i Finnmark, men trolig er disse for korte.

Skrevet

Dersom en tilsvarende ulykke som den som nå utspiller seg i Barentshavet skulle skje i farvannene utenfor Nord-Norge, er alt lagt til rette for at Harstad/Narvik lufthavn, Evenes skal kunne ta imot Nato-alliansens mest avanserte redningsteknologi for ubåter.

Under militærøvelsen «Sorbet Royal» i oktober 1996 ble den amerikanske redningsubåten «DSRV Avalon» fløyet med et C-5 Galaxy transportfly fra basen i San Diego til Harstad/Narvik - EVE. Redningsubåten «DSRV Avalon» er konstruert for å operere på dybder ned til 1.700 meter, og den kan hente ut 24 personer i hver operasjon. Hele redningssystemet koster den nette sum av 1,3 milliarder norske kroner.

Under øvelsen i 1996 ble redningsubåten fraktet fra Evenes på en medbragt semitrailer til Nato-kaia i Bogen der den til slutt ble koblet på ryggen til en atomdrevet moderubåt.

– Vi har to flyplasser der infrastrukturen er tilrettelagt for slike operasjoner. Harstad/Narvik lufthavn er den flyplassen som vil bli benyttet ved ulykker i farvannene utenfor Nord-Norge, forklarer presse- og informasjonsoffiser Jon Espen Lien ved Forsvarskommando Nord-Norge.

For at redningssystemet skal kunne tas i bruk må både flyplass, veinettet og kaiforholdene der ubåten skal kobles på moderubåten være riktig dimensjonert. Sammen med Sola har Evenes en slik tilrettelagt og godkjent infrastruktur.

Under øvelsen «Sorbet Royal» i 1996 ble operasjonen med den 40 tonn tunge «DSRV Avalon» gjennomført uten problemer, og mannskapene i de fire ubåtene på bunnen av Vestfjorden ble evakuert som planlagt.

Miniubåten som det engelske forsvaret ønsker å tilby russerne er av en langt mindre type og er konstruert for å transporteres ut til operasjonsområdet med båt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...