Ivar Paulsen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Virker ikke det en smule tåpelig å sende miniubåten til Trondheim? Skulle tro at rwy i Tromsø, Banak eller Kirkenes er lang nok til å ta imot flyet. Og at det er høvelige skip i nærheten å frakte ubåten med. Man kan jo trygt si at de har det travelt med å få ubåten til ulykkesstedet, og da virker det merkelig å sende den med båt langs halve kysten. Siter
Kjell Arild Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Det engelske moderskipet er ikke langt unna trøndelagsskysten, jeg hørte på radio at de kom fra Kristiansund og inn til Trondheim i 10-tiden i kveld, og lastingen av u-båt vil foregå i natt. Skipet vil sette kurs nordover i norgen tidlig, og turen vil ta ca 2 1/2 døgn. Jeg har nå vært på Værnes og tittet på kjempen, den ruvet sannelig godt da den landet på 27 og takset inn til M1. Bildene vil bli fremkalt i morgen, og senere lagt ut på http://www.airpics.com" TARGET=_blank>www.airpics.com Mvh, Kjell Arild Siter
Gjest Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Er det noen som vet når "kjempen drar fra Værnes igjen? mvh Andreas Siter
H Stranden Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 Nei, men ifølge TV2-nyhetene kl. 21:00, ble det bl.a. sagt at noen jobbet med å få AN-124 maskinen til å fly miniubåten noe nærmere ulykkesstedet. Håper noen tar til fornuft i løpet av et par timer og gir "go" for det. Den topphemmelige basen der oppe har lang nok rullebane til å ta ned Antonov-maskinen. Det er vel nettopp der striden står. - altså om man skal slippe til engelske militære inne på Russland's aller hemmeligste base. Helge Stranden Siter
Frode Foss Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Hei, er nettopp tilbake fra Værnes. Dette var heftige saker, trodde aldri jeg skulle få ”stikke nese borti” en AN-124. Var heldig og slapp innenfor gjerdet, gikk rundt giganten og fikk se at snuten åpnet seg og ubåten kom ut. For en gangs skyld ble SAS og Braathens små på Værnes. Får endelig håpe at de rekker frem med lasten i tide. Etter de opplysninger jeg fikk på flyplassen skal flyet ta av i morgen tidlig. ------------------ Vennlig hilsen Frode Foss frode.foss@c2i.net Siter
H Stranden Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 he he ... Opp i alt alvoret, se hva Aftenposten skriver på nettstedet sitt i kveld: "Et transportfly med en rednings-ubåt er nå på vei fra Værnes lufthavn og mot Trondheim." Helge Stranden Siter
Gjest Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Jeg drar til Værnes i 12 tiden i morgen. Sikkert for sent, men jeg håper ikke det!!!!!! Siter
Gjest Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Litt off topic, men likevel. Dette ubåt-dramaet er jo meget interessant! Som klippet ut fra en Tom Clansy-roman. Ikke bare står 100 manns liv på spill, men det er også en viktig militærpolitisk og diplomatisk sak dette her. Vladimir Putin var jo for et års tid siden frampå om ønske om å melde Russland inn i NATO, men den russiske marinen har nå åpenbart ikke vist noen samarbeidsvilje overfor England og Norge, og det å benytte russiske flybaser og militære anlegg i denne aksjonen sitter langt inne i den militære ledelsen. Russerne takket nei til hjelp fra vesten, fordi den russiske marines stolthet sto på spill, men hva om 116 mann omkom i en ubåt i fredstid, ville ikke det være en vel så stor knekk på denne stoltheten de mener å ha? Jeg tror denne saken kan være meget viktig rent militærpolitisk for Russland og NATO siden den utspiller seg i et omstridt farvann, nemlig Barentshavet. Vi får bare håpe de får ordnet opp i denne saken på best mulig vis! Siter
H Stranden Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 Maskinen har med seg en miniubåt fra England som skal til Barentshavet for å hjelpe til med ubåt-saken der oppe. Ubåten skal fraktes med skip fra Trondheim videre til Barentshavet. Siter
Rolf A. Vaglid Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Regner med at Harrison Ford kommer og redder dagen da... Siter
Kjell Arild Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Hvem vet, kanskje ser vi dette som film om noen år... Hilsen Kjell Arild, som holder seg på fastlandet. - Eller i luften! Siter
Ståle Ekholt Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Hørte på NRK at grunnen til at Værnes ble valgt var at det ikke var egnede fartøy nærmere havaristedet. Ellers må vi tenke på at ikke bare skal flyplassen kunne ta imot AN124 eller C5 Galaxy, det må også være mulighet for spesialtransport langs veien og kaifasiliteter som kan ta de store fartøyene det her er snakk om. Så et annet sted at det er en egen godkjenningsprosess for dette, og at Evenes akkurat er godkjent. Men, når det ikke finnes fartøy, så er man like langt.... mvh Ståle Siter
Magne Mæhre Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 quote: Originally posted by Ståle Ekholt: Hørte på NRK at grunnen til at Værnes ble valgt var at det ikke var egnede fartøy nærmere havaristedet. Jeg vet ikke om den forklaringen holder. Man ville jo fort ha spart et halvt døgn eller mer på å la båten gå rett nordover (Trondheimsfjorden er lang!) og foretatt omlasting i Bodø eller Murmansk --Magne Siter
Stig Ytre Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Å lande i Murmansk hadde vel vært det mest ideelle..kanskje. Hadde man valgt f.eks Harstad/narvik lufthavn (Evenes), så hadde man hatt mulighet for å frakte båten til dypvannskai ikke mange kilometrene unna. Flystripa er dessuten nesten 3 km lang. Å lande i Bardufoss hadde også gått, men det er langt til hav. Tromsø har vel for kort rullebane. Ver ikke lengden på rullebanene i Finnmark, men trolig er disse for korte. Siter
Stig Ytre Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Dersom en tilsvarende ulykke som den som nå utspiller seg i Barentshavet skulle skje i farvannene utenfor Nord-Norge, er alt lagt til rette for at Harstad/Narvik lufthavn, Evenes skal kunne ta imot Nato-alliansens mest avanserte redningsteknologi for ubåter. Under militærøvelsen «Sorbet Royal» i oktober 1996 ble den amerikanske redningsubåten «DSRV Avalon» fløyet med et C-5 Galaxy transportfly fra basen i San Diego til Harstad/Narvik - EVE. Redningsubåten «DSRV Avalon» er konstruert for å operere på dybder ned til 1.700 meter, og den kan hente ut 24 personer i hver operasjon. Hele redningssystemet koster den nette sum av 1,3 milliarder norske kroner. Under øvelsen i 1996 ble redningsubåten fraktet fra Evenes på en medbragt semitrailer til Nato-kaia i Bogen der den til slutt ble koblet på ryggen til en atomdrevet moderubåt. – Vi har to flyplasser der infrastrukturen er tilrettelagt for slike operasjoner. Harstad/Narvik lufthavn er den flyplassen som vil bli benyttet ved ulykker i farvannene utenfor Nord-Norge, forklarer presse- og informasjonsoffiser Jon Espen Lien ved Forsvarskommando Nord-Norge. For at redningssystemet skal kunne tas i bruk må både flyplass, veinettet og kaiforholdene der ubåten skal kobles på moderubåten være riktig dimensjonert. Sammen med Sola har Evenes en slik tilrettelagt og godkjent infrastruktur. Under øvelsen «Sorbet Royal» i 1996 ble operasjonen med den 40 tonn tunge «DSRV Avalon» gjennomført uten problemer, og mannskapene i de fire ubåtene på bunnen av Vestfjorden ble evakuert som planlagt. Miniubåten som det engelske forsvaret ønsker å tilby russerne er av en langt mindre type og er konstruert for å transporteres ut til operasjonsområdet med båt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.