Gå til innhold

Fly C310 til Bergen


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Jeg har en tur til Bergen med Cessna 310, LN-NPX, på tapetet. Dato er ikke bestemt enda, det er mulig det blir i neste uke eller uka deretter. Desverre må det bli på en ukedag (mandag til fredag). Det er snakk om en dagstur, altså bort og tilbake samme dag. Dersom det er praktisk mulig kan vi kanskje dra litt utpå dagen, og tilbake igjen utpå kvelden etter mørkets frembrudd. Men det er ikke mulig å operere på Notodden i annet enn dagslys nå, så vi får se.

 

Om noen har lyst til å være med så er prisen 500,- pr stykk (hele turen må jeg betale en 6-7000 kroner for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tur til Bergen med Cessna 310, LN-NPX, på tapetet. Dato er ikke bestemt enda, det er mulig det blir i neste uke eller uka deretter. Desverre må det bli på en ukedag (mandag til fredag). Det er snakk om en dagstur, altså bort og tilbake samme dag. Dersom det er praktisk mulig kan vi kanskje dra litt utpå dagen, og tilbake igjen utpå kvelden etter mørkets frembrudd. Men det er ikke mulig å operere på Notodden i annet enn dagslys nå, så vi får se.

 

Om noen har lyst til å være med så er prisen 500,- pr stykk (hele turen må jeg betale en 6-7000 kroner for).

 

Jeg blir med garantert viss du venter til 21/11.2004 og viss det ikke er på en tirsdag, for jeg driver å tar PPL-A på ENHS på tirsdager ""

men er det fra ENNO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall stikk motsatt av hva jeg har hørt.

 

Jeg har søknad inne nå om å få lov til å fly mørke ved Notodden, men de signaler jeg har fått ifra folket der er at det trolig ikke vil bli nødvendig å behandle denne søknaden fordi dette trolig blir ordnet.

 

Dem har fått innflygingslys til bane 12 nå. Men det er jo mere til hjelp ved instrumentinnflyging enn mørkeflyging forsåvidt.

 

Den er jo ikke godkjent for IFR flyging heller nå, så jeg må søke tilsynet i hvert enkelt tilfelle, men dette skal bli orden igjen nå ganske kjapt sidne lysene er oppe. Er vel bare noen papirer som må ordnes såvidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er onsdagen her og jeg sitter hjemme. Om man ser på metar for bergen og Notodden så skjønner man sikkert hvorfor ""

 

Men jeg skal fly imorgen isteden, været er meldt noe bedre da, ihvertfall er vinden og isingen i skyene forsvunnet.

 

Og det har også medført at alle ser ut til å måtte avlyse, det er derfor ledige stoler i flyet igjen. En høyrestol foran og ihvertfall 2 bakseter.

 

Men jeg må isåfall ha beskjed fort om noen vil være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg drar vel ifra Notodden sånn i 9-10 tiden, og er da i bergen ca en time senere (motvind bortover).

 

Du kan jo ringe meg på mobilen 41272517 dersom og når du er der oppe.

 

Drar vel igjen ihvertfall senest kl 1500 for å lande på Notodden igjen før mørket trer frem. Og er vel i praksis opptatt med flygeplanlegging osv ifra 1330 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen så er turen kanselert. Meteorologene snakker nå igjen om ising, lavt skydekke, siktreduksjon, tåke osv.

 

Så jeg er itvil om min begrensede instrumenterfaring og flyet jeg skal fly er godt nok til å gjennomføre på en trygg måte, derfor kanselerer jeg igjen, det er noe som heter at er man i tvil så er det ikke tvil.

 

Men jeg forsøker meg igjen, men antagelig ikke før i neste uke. Legger ut ny beskjed når jeg har funnet ut når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det ikke ble Bergenstur på ordentlig idag så ble det ihvertfall på simulator.

 

Jeg hentet ned været kl 10 eller 11Z (activesky) hvor det er ganske bra på Notodden, men helt ræva på Flesland. Jeg fløy Aeroworx sin utmerkede B200. Forsøkte først en VOR / DME approach til bane 17, gikk ned til minima på 600 fot, men så ikke en skit, gikk missed når jeg passerte VOR'en, tok noen runder i Bratta holding. Gikk til MSA (eller 5500 fot), tilbake til Flesland VOR, ut i baseturn enda en gang (Radial 344 ifra FLS til D10 for kategori A og B), denne gangen forsøkte jeg meg på en ILS til bane 17, ned til minima på 415 fot, så fortsatt ikke en dritt, opp igjen, tilbake til Bratta holding. Satt nå og vurderte hva jeg skulle, skulle jeg forsøke å lande på alternativet mitt som var Stord, nei, drittvær der også. Skulle jeg tilbake til Notodden, nei det er for pyser. Vi peiser inn i ILS igjen og ser hvor langt ned vi må før vi får rullebanen i syne. Ut i baseturn for tredje gang. Inn på ILS, minima på 415 fot passeres, minima på 365 fot passeres og like etter den tid begynner rullebanelysene såvidt å komme til syne.

 

Ganske artig igrunn, skal nok laste ned vær igjen nå for nå er det drittvær både på Flesland og også Notodden (som melder om frysende regn, hihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 er bra da, 3000 er også ganske bra, og godt innenfor kravene. Men tidligere idag var det nede i 500, og da begynner det å bli dårlig. Men man kommer vel inn på ILS, såvidt.

 

Dog var det ikke først og fremst siktreduksjon og skyer som gjorde at jeg kanselerte, det var ising og dårlig vær på Notodden, og nå speilblank rullebane etter det underkjølte regnet "" Så jeg hadde nok ihvertfall ikke kommet ned igjen på Notodden nå.

 

Og nå, på 1650Z metaren så er sikten 2000 meter i Bergen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.

 

Nå er igrunn hovedproblemet, slik jeg ser det, at den mangler avising på frontruten. Slik som igår hadde ikke det vært noe problem for 0 isotermen lå i 5-6000 fot, slik at is som hadde lagt seg på ruten hadde forsvunnet igjen under denne høyden.

 

Men den har heller ikke boots på vingene mellom motorene og kroppen (er ikke lange stykket, men likevell, er det moderat til kraftig ising så kan det jo bli ganske heftig med is der selv om jeg bare hadde flydd i isingen i 10-15 maks 20 minutter). Den mangler også boots på forkanten av sideroret (vel, ikke helt korrekt, jeg mener forkant av flaten foran sideroret som jeg aldri klarer å huske hva heter men du skjønner hva jeg mener).

 

Så det var nok best å holde seg hjemme istedenfor å sitte der oppe og cycle boots konstant og se hastigheten droppe, luftinntakene ise til osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen gjennomført. Jeg var på Notodden onsdag også, men med tåke / lave skyer hele dagen så var det for dårlig til at jeg ville forsøke å komme ut. Det hadde jo forsåvidt gått greit å fly ut, så lenge en motor ikke hadde funnet det for godt å kutte "" Men jeg hadde aldri i verden kommet ned igjen.

 

Derimot på tordag (2. desember) så var været bra, og jeg dro ivei.

 

Reiste ifra Notodden ca kl 1020 lokal tid, fikk avgangsklarering av Notodden information som var "cleared to Flesland direct TUNIX FL100 to squawk 6450. Jeg tok av på bane 30 og fløy LLZ /DME til bane 12 utover til MSA på 7200 fot. Deretter justerte jeg kursen noen få grader mot nord direkte til TUNIX.

 

Jeg ble vektorert til ILS for bane 17 på Flesland, men ble litt skuffet når jeg kom ut av skydekket akuratt like før jeg skulle intercepte ILS ""

 

Ihvertfall ble det en skremmende myk landing på bane 17 og taksing til Bergen Aero Klubb sin hangar for parkering.

 

Jeg skulle egentlig reist igjen kl 1430 lokal tid, men siden Notodden meldte om glatt bane og at dem trengte litt mere tid på å få preparert banen. Så den ble utsatt til kl 1520.

 

Avgangen skjedde på baen 35 i begynnende tåke, delvis lave skyer, regn osv. Jeg fløy starten på Sorox 3D departure, men etter å ha kontaktet Flesland radar fikk jeg beskjed om "after 2000 feet, turn right direct TUNIX".

 

Pga god medvind var jeg etter gode 30 minutter i lufta nesten på Heddal beacon, omkring 10 minutter tidligere enn beregnet. Tårnet hadde ikke åpnet enda siden dem drev med bremsemålinger og jeg måtte derfor ta et par runder i HE holding før jeg kunne starte på en LLZ /DME approach til bane 12.

Med svært få skyer og stort sett stjerneklar himmel var det en stor fornøyelse å fly i skumringen med bare minutter til natta senker seg. Jeg kunne se lysene ifra flyplassen allerede like før jeg passerte Møsvann på vei innover. Jeg landet på bane 12 noen minutter over 16.

 

Under er noen bilder ifra turen bortover.

 

[image]http://home.online.no/~tb10/slett/cock.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~tb10/slett/cock2.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~tb10/slett/skyer.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~tb10/slett/skyer2.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~tb10/slett/skyer3.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...