Gå til innhold

FMC hjelp


Kim Jørgen Brenna

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg har begynt og prøve og legge inn flightplan i FMC!Følger guiden til Roald Hansen!Men når jeg kommer til Takeoff ref og skrive ute tempraturene og det egentlig skal komme opp noen forskjellige knot får jeg bare opp --------

 

Noen som vet problemet?

 

 

-------------------------

British Airways må kjøpe seg inn i Alkokutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flaps til take-off velger du selv. Ta å velg 5 grader. Det skal velges i Take-off. Når du har valgt det trykker du på høyre side i FMC en på V1, Vr og V2. Da komme de forskjellige verdiene opp.

 

Du stiller inn maks N1 med temp. Det gjør du i N1 limit. Du har ute temperaturen i EICAS panelet ditt.

 

Er det noe mer, er det bare å spørre "".

 

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må ha en oppstigning på 15 grader. AP kan du justere dette med. Mellom T/C og T/D må sette høyden til Hold. Da går flyet ned til den høyden, når den passerer T/D - men ikke lenger, det holder seg der.

 

Farten under nedstigning må du følge nøye med på. FMC en gir besjed om du har for mye. Den er svært følsom. Det vil du fort merke.

 

VNAV på 3000 ft også trykker du på LNAV når du ønsker. Husk at du stiller HDG i rullebanen retnigen du flyr ut fra. Den er viktig før du kopler inn LNAV.

 

Bare å spørre om det skulle være noe "".

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en oppstigning på 15 grader. AP kan du justere dette med. Mellom T/C og T/D må sette høyden til Hold. Da går flyet ned til den høyden, når den passerer T/D - men ikke lenger, det holder seg der.

 

Farten under nedstigning må du følge nøye med på. FMC en gir besjed om du har for mye. Den er svært følsom. Det vil du fort merke.

 

VNAV på 3000 ft også trykker du på LNAV når du ønsker. Husk at du stiller HDG i rullebanen retnigen du flyr ut fra. Den er viktig før du kopler inn LNAV.

 

Bare å spørre om det skulle være noe "".

 

Ådne

 

Hva er det du sier at jeg må skrive inn rullebaneheadingen fra rullebanen jeg flyr fra i?

Hva er det godt for, har aldri gjort det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, men gutter da!!! Dette vet dere godt. Hvis du flyr SID fra rullebane 35 fra Flesland, da må sette HDG til 354 grader, hvis du skal SOPAR 3D, slik at den AP følger SID, til LNAV tar over. Det er ikke vanskelig. Men husk at jeg flyr på Multiplayer. Flyr bare med FMC "".

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart....

 

Først og fremst - siden jeg er nevnt i den føste postingen: Ja, jeg har laget en instruksjon for bruk av FMC for Dreamflight 737-400, og en eldre for 767PIC. Til 737-400 (for FS2002) vil den fungere utmerket, hvis instruksjonen følges. (Korreksjon for STAR, som stadig endres.) Jeg har etterhvert forstått at EuroWings også bruker denne.

 

Når det gjelder SEL TEMP, er det en måte å redusere motorens yteevne på. I valget SEL/OAT vil OAT alltid vises. SEL brukes for å redusere motorytelsen for at de skal "gå lengre" - lavere EGT/thrust ved T/O gir mindre vedlikehold.

 

Noen selskaper har tabeller for valg av SEL. Tabeller for hver enkelt rullebane de bruker, og posisjoner de tar av på. Her er det også tatt hensyn til hindringer under utflygingen (stigevinkel). Andre selskaper er mer avanserte (f.eks BRA) som har en OPC (Onboard Performance Computer), som er en bærbar Toshiba laptop med data for den enkelte flymaskin (REG), aktuell programvare og alle rullebanedata. Data for temp, QNH, banestatus, vekt mv legges inn i laptop'en, Toshiba'en regner ut hvilken SEL temp som kan velges i CDU'en.

 

Beregningen går i korthet ut på følgende: Hva ville flyet kunne tatt av med full thrust på aktuell bane med høyeste utetemperatur. Ut fra aktuell utetemperatur reduseres så thust, slik at flyets datamaskiner som styrer motorthust reduserer motorkraften. Reduksjonen i forhold til full thust begrenses opptil 25 %. En pekepinn om SEL; mellom 38° og 50° på stamruteplasser. Mer nøyaktig beregning - enten tabellene fra QRH (Quick Referance Handbook) for 737 og flyplasstabeller, eller en Toshiba OPC "" For de som flyr på Årø (Molde), kjør full thrust. Med høy vekt, slå av packs i tillegg, spesielt T/O vestover ""

 

Når det gjelder T/O: Like etter T/O og FD er på, vil FD kommandere en 15° pitch-up. Følg heller med V2+15 på speedtape!! Har du lett flymaskin, kan du gå opp mot 20° pitch-up.

 

I crz - du trenger ikke å velge HOLD. Fly hele tiden med VNAV, inntil du starter approach, og er på en VOR eller ILS-approach. Har du valgt høyde i MCP tilsvarende høyden du har satt i CDU i F.eks CRZ-page, vil flyet komme opp til høyden, og være der. Ca 5 NM før T/D får du signal om RESET MCP ALT i CDU hvis du ikke er våken og resetter den tidligere. Sett en lavere høyde du vil komme ned til/gitt av ATC, og flyet vil starte nedstigingen.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det Roalt skrev, er len forpypning av det jeg sa. Når du har flyet på Hold så holder det seg der. Hvis du skal innom flere høyder så holder MC en styr på dettte. Hvis du har sett ALT til 3000 ft. Da går flyet ned til dennne høyden, etthvert som den passerer de andre høydene du er innom. Tilslutt så kommer du ned til 3000 ft. Da holder flyet seg der. På nedstigning.

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte og fant denne, som jeg tenkte fortsette på.

 

Neste uke skal jeg ta en tur i Simulator, og vil derfor lære meg så mye jeg kan om FMC til da.

 

 

Hvilket fly bør jeg laste ned for å få til dette ?

Helst en 73x.

 

Hvor finner jeg så "manualen" som gutta her på forumet satt sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Jeg skal se om jeg finner en SAS 73x der...

 

Finnes det andre fly, med FMC som er mer verdt pengerne en PMDG sine ?

Eller finnes det freeware ? ""

 

 

Dreamfleet har også en 737-400 va ?

Er den like bra, eller, programerer man FMC`n der på samme vis som PMDG ? (tenkte siden det var 2 ulike manualer på nedlastningsiden)

 

edit 2: aha, den passer ikke til FS2004.

 

Henrik, finnes den i SAS sine farger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...