Gå til innhold

Squawkcode uten ATC


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å fly sent om natten på vatsim for ikke å være en "plage" for de andre som er der med flyginga mi, men sett det sånn at jeg skal fly ifra feks KORD-ENGM eller noe og det ikke er atc noe sted på min rute. Hva gjør jeg da med Spuawkkode? Får jo ikke utdelt noe så lenge det ikke er noen som er atc..

 

Noen som kan forklare meg det litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo riktig som du skriver; transponderkoden er jo for at kontrollerne skal kunne gjenkjenne deg på radarbildet sitt. Og er det ingen ATC online er det ingen som har bruk for denne koden. Da kan du sette den til det du vil (er ikke 1200 "standard" VFR?), men unngå disse "emergencykodene" (7xxx). Dersom du kommer inn i kontrollert luftrom får du beskjed av ATC om å sette en squawkkode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik. Når jeg er ute og flyr og starter fra en plass uten ATC, så velger jeg meg en SQ-kode. Jeg velger ikke 1200 som er VFR i USA eller 7000 som er VFR bl.a. her i Norge og vel også resten av Europa. Blir jo litt "dumt" og fly med VFR-koder i FL360!!

 

I praksis har dette ikke så mye å si, siden det ikke er ATC, men jeg har dette som en vane. Velger koder mellom 2200 - 4500.

 

Kommer det ATC online underveis får man tildelt en SQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jørgen: SQ7000 er standard VFR i Norge.....

OK, jeg har nok hørt for mye på ATC-en som ligger i simmen der vi blir tildelt SQ 1200 når vi forlater kontrollert luftrom. Og skulle han ikke fly fra KORD? "" Men takk for info. Det er sjelden (les: aldri) at jeg flyr VFR på VATSIM, men det er ingen unskyldning for ikke å vite dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man å gjøre dette så nært real life som mulig kan man følge det som står i AIP ENR 1-6, pkt 2.1.2 c) om SSR-koder ("squawk'er").

 

dersom instruksjoner ikke er mottatt fra lufttrafikktjenesten, velge SSR-kode som følger:

 

- IFR-flygninger: 2000

- VFR-flygninger: 7000

- helikoptre i ambulanseflygning: 5200

 

USA holder fast på 1200 for VFR, men resten (?) av ICAO har blitt enige om 7000 for VFR, og 2000 for IFR.

 

SSR-koder som ikke slutter på ..00 skal kun brukes av ett fly av gangen (innenfor et større definert geografisk område). Når det gjelder SSR-koder som slutter på ..00 (feks 7000) er det faktisk meningen at flere kan ha denne koden på sin transponder samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sent, men.....

 

VATEUDs webside, under ATC, vil dere også finne oversikten for Europa, dvs det som skal brukes på VATSIM.

 

2200 er der avsatt for IFR, men vær også obs på at 2000 (som nevnt før) blir brukt, spesielt for Oceanic (hvis ikke annet er tildelt). Dette er ikke reflektert i VATEUDs oversikt pr idag, men etter samtale med VATEUD8 er dette "intet hinder".

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...