Henrik N. Hansen Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg gik lige og troede at en let genkendelig forskel på dc-9 og md-80erne var udformningen på enden af flykroppen, hvor dc-9en går ud i en spids, og md-80en "mast" sammen med en flad ting. Dette er vist også tilnærmeligvis sandt, men nogle md-80er kan åbenbart godt have en spids bagende. Kan nogen fortælle mig hvordan det kan være? Min egen teori er at det er de første af md-80erne som ligner dc-9erne, men det er kun et gæt. Nogen som har bedre forslag? Hvis jeg har ret i mine anskueligelser, kan nogen så fortælle mig hvor langt frem md-80erne havde "dc-9" bagende? Og er der nogen af SAS MD-80 fly som har denne spidse bagende? Med venlig hilsen Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Grundliggende er MD-80eren jo en CD-9'er. Da McDonnell Douglas skulle have godkendt den nye MD-80'er, valgte de, at gøre det som en videreudvikling af DC-9'eren. De kaldte den DC-9-81 og slap dermed for en typegodkendelse af en ny serie. Så kigger du i dørkarmen på en SAS flyver, hvor serienummeret sidder, så vil du se, at deres "MD-80"'ere stadig hedder DC-9-80. Derfor vil jeg nok mere at spørgsmålet mere er, om der overhovedet er en forskel på DC-9-80 og MD-80 serien... Vedrørende dit sidste spørgsmål, så leasede SAS for nogle år tilbage 8-10 styks DC-9-81 af Swissair. De havde den spidse slutning, men elllers er alle SAS fly nu med "Skruetrækker" enden. Her er et billede af en af schweizerne: www.airliners.net/open.file/162769/L/ /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Heisann! Alle MD80 flyene med untakk av med 87 har en dør foran venstre motor. Vist du er extra nerme så vil du også se at de har en liten vingesak nede fora døra fremme i flyet. Og selvfølgelig lengden på flykroppen. Alle MDer med untak av MD87 er lengre en DC 9 Flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik N. Hansen Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Tak for svarene. Jeg savner stadig lidt viden om hvornår flykrop-enden blev til en skruetrækker ende? Jeg går ikke ud fra at man har kunne bestille flyene med den bagende man havde lyst til.... Med venlig hilsen Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Kanskje det er noe inni halen som gjer det, kanskje er det forskjellig APU enn på det først md'ene Eller at et glupt hovud fant ut at skrutrekkere kan brukest til mangt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Hva er egentlig APU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Slik eg forstår så er det eit aggregat som skaffer strøm og luft under oppstart. Lufta blir vel brukt til å dytte igang motorene trur eg, men eg kan ikkje sei det for sikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar Hvitsand Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 AuxilliaryPowerUnit Altså en liten motor som ganske riktig skaffer strøm og luft ved bakkeopphold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Da behøver ikke md å få "external power"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Dahl Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Det er ikke nødvendig med external power, men siden APU'en krever litt fuel, så er det ikke nødvendig at den står å går hele tiden når flyet står på bakken og trenger strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Altså en liten motor som ganske riktig skaffer strøm og luft ved bakkeopphold. Lad mig lige tilføje, at denne "lille" motor på en 747 yder 1000 hestekræfter. På DC-9 / MD-80 sidder APU'en ikke helt der ude, men omkring den bagerste del af motoren. (Den mørke del man kan se under flyet er udstødning fra APU'en. /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 På DC-9 / MD-80 sidder APU'en ikke helt der ude, men omkring den bagerste del af motoren. (Den mørke del man kan se under flyet er udstødning fra APU'en. /Peter Tull og tøys... Inntaket til APU'en sitter under kroppen, og utblåsingen er plassert på siden av kroppen, over motor-pylon til motor nr.2... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 I stand corrected... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik N. Hansen Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg synes mit indlæg er gået lidt af sporet, og begyndt at omhandle apu'en på en md-80er. Det er selvfølgelig fair nok, men er der dog ikke nogen som kan svare mig på mit spørgsmål på om hvor langt frem md-80en har spids bagende. Så kan i diskutere apu lige så tosset i vil bagefter Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik N. Hansen Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Morten Melhuus har været så venlig at sende mig en mail, hvor i han giver mig svar på mit spørgsmål. Desværre har Morten problemer med at kunne logge ind, så jeg har lovet at videre give hans svar. Morten skriver: Hei Henrik, Så ditt spørsmål på flightsim.no. Den "flate" tailen ble utviklet for MD-87'n. Den er også kalt "beaver tail"- bever halen på norsk. Den nye halen reduserer drag og dermed fuel burn med ca 0,5%. MD-87'n rullet ut av fabrikken i Okt 1986. Den første MD-87'n ble levert til Finnair 1.Nov 1987. Beaver tailen viste seg å være så effektiv at den ble også satt i produksjon for de andre MD80 modellene i 1987. I TILLEGG har mange eldre MD80'er fått RETROFIT med beaver tail! Svaret på spørsmålet er altså 1987, men du finner også ELDRE MD80 med beverhalen MVH Morten Melhuus Aircraft Designer X-Plane freeware project Det kan man kalde et præcist svar, og mange tak for det, Morten. Med venlig hilsen Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.