Gå til innhold

DC-9 vs MD-80 flykending


Henrik N. Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg gik lige og troede at en let genkendelig forskel på dc-9 og md-80erne var udformningen på enden af flykroppen, hvor dc-9en går ud i en spids, og md-80en "mast" sammen med en flad ting.

Dette er vist også tilnærmeligvis sandt, men nogle md-80er kan åbenbart godt have en spids bagende.

Kan nogen fortælle mig hvordan det kan være? Min egen teori er at det er de første af md-80erne som ligner dc-9erne, men det er kun et gæt. Nogen som har bedre forslag?

Hvis jeg har ret i mine anskueligelser, kan nogen så fortælle mig hvor langt frem md-80erne havde "dc-9" bagende?

Og er der nogen af SAS MD-80 fly som har denne spidse bagende?

 

Med venlig hilsen

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundliggende er MD-80eren jo en CD-9'er. Da McDonnell Douglas skulle have godkendt den nye MD-80'er, valgte de, at gøre det som en videreudvikling af DC-9'eren. De kaldte den DC-9-81 og slap dermed for en typegodkendelse af en ny serie.

Så kigger du i dørkarmen på en SAS flyver, hvor serienummeret sidder, så vil du se, at deres "MD-80"'ere stadig hedder DC-9-80.

 

Derfor vil jeg nok mere at spørgsmålet mere er, om der overhovedet er en forskel på DC-9-80 og MD-80 serien...

 

Vedrørende dit sidste spørgsmål, så leasede SAS for nogle år tilbage 8-10 styks DC-9-81 af Swissair. De havde den spidse slutning, men elllers er alle SAS fly nu med "Skruetrækker" enden.

Her er et billede af en af schweizerne:

www.airliners.net/open.file/162769/L/

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en liten motor som ganske riktig skaffer strøm og luft ved bakkeopphold.

Lad mig lige tilføje, at denne "lille" motor på en 747 yder 1000 hestekræfter. ""

 

På DC-9 / MD-80 sidder APU'en ikke helt der ude, men omkring den bagerste del af motoren. (Den mørke del man kan se under flyet er udstødning fra APU'en.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mit indlæg er gået lidt af sporet, og begyndt at omhandle apu'en på en md-80er. Det er selvfølgelig fair nok, men er der dog ikke nogen som kan svare mig på mit spørgsmål på om hvor langt frem md-80en har spids bagende. Så kan i diskutere apu lige så tosset i vil bagefter ""

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Melhuus har været så venlig at sende mig en mail, hvor i han giver mig svar på mit spørgsmål. Desværre har Morten problemer med at kunne logge ind, så jeg har lovet at videre give hans svar.

 

Morten skriver:

 

Hei Henrik,

 

Så ditt spørsmål på flightsim.no.

Den "flate" tailen ble utviklet for MD-87'n. Den er også kalt "beaver

tail"- bever halen på norsk.

Den nye halen reduserer drag og dermed fuel burn med ca 0,5%.

 

MD-87'n rullet ut av fabrikken i Okt 1986. Den første MD-87'n ble

levert til Finnair 1.Nov 1987. Beaver tailen viste seg å være så

effektiv at den ble også satt i produksjon for de andre MD80 modellene

i 1987. I TILLEGG har mange

eldre MD80'er fått RETROFIT med beaver tail!

 

Svaret på spørsmålet er altså 1987, men du finner også ELDRE MD80 med

beverhalen ""

 

MVH

 

Morten Melhuus

Aircraft Designer

X-Plane freeware project

 

 

Det kan man kalde et præcist svar, og mange tak for det, Morten. ""

 

Med venlig hilsen

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...