Gå til innhold

TACAN frekvenser


Kristoffer Rivedal

Anbefalte innlegg

 

Jeg fant liste over alle TACAN frekvenser i "Jeppesen aifield manual Norway". Det er for mange for at jeg orker å

skrive de inn her. De står sikkert i AIPèn også. Her er noen aktuelle:

 

Bodø TACAN BOO ch.45x 110.80Mhz

Ørland TACAN ORL ch.51x 111.40MHz

Rygge TACAN RYG ch.82x 113.50MHz

Bergen TACAN FLE ch.92x 114.50MHz

 

Det finnes sikkert noen flere.

 

Er TACAN-fyr i det hele tatt lagt inn i FS?

 

I Jeppesen står følgende:

 

Aircraft equipped with civil DME only are unable to receive

channels 1 through 16 and 60 through 69. Millitary TACAN equipment is required.

 

Håper dere ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Vel. I FS98 kunne man benytte disse TACAN, for å navigere med. De fleste (om jeg ikke husker feil) har en prallell frekvens som ligger i samme område som VOR, eller, vet ikke hvordan jeg skal si det.

I FS2k2, er det vel kun mulig å benytte disse for DME, altså avstandsmåling, og ikke noe mer. Samme gjelder vel for FS9 også?

 

Nå er det jo sagt at TACANs er et militært navigasjonssystem, og de har egne mottakere for dette, slik at de kan bruke det. (Om jeg ikke husker feil nå). Og i de militære flyene, stiller de inn feks. 45X, eller 48Y eller hva det nå måtte være, og ikke 117,550 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VOR/VHF com kontra tacan/UHF com com var en avgjørelse man tok rett etter krigen. NATO gikk for Tacan/UHF, ICAO gikk for VOR/VHF. Har hørt rykter om at det gikk litt prestisje i at ICAO ikke skulle ta noe som i praksis ble brukt/utviklet av det amerikanske forsvaret.

 

Både Tacan og UHF com har bedre kvalitet på signaler enn VOR/VHF com (var mer merkbart tidlige modeller), men ikke særlig merkbar i praktisk bruk.

 

Tacan har jo fler bruksområder enn en VOR, det finns blandt annet airborne Tacan i tankfly.

Hans Petter Stue kan sikkert redegjøre bedre for tacan om han er innom tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er innom, sitter her på 7`eren og kikker på diskusjonene""

Kan i grunnen ikke tilføye noe utover det Anders har nevnt.

Jeg har aldri brukt TACAN selv, men vi hadde det i Sea Kingen frem til 1993-94. Tyske LYNX bruker TACAN, de har faktisk ikke annet nav utstyr ombord, bortsett fra en NDB.

 

I dag er det hovedsaklig jagerfly (og DA-20 for Norges del) som bruker TACAN i særlig grad. Hvor mye, i forhold til bruk av sivile Navaids vet jeg ikke. SID/STAR/Appr. er publisert i CENOR flips (NATO publikasjon) og ser ut som vanlige instrument plates. Det finnes mange TACANs i Norge, fra Lista til Kautokeino, fra Torp til Flesland, de finnes "overalt" for å ta litt i. De som har tilgang til AIP finner en liste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...