Gå til innhold

Online ATC, NÅ!


Arne Brathole

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg landet! Var en flott tur det her! ENGM-EGLL, med som vanlig full ATC på EGLL! I kveld var også London information online... En stasjon jeg ikke har støtt på før, vet dere hva disse information stasjonene sin oppgave er?

Av ham fikk jeg oppgitt runway in use, og ellers så var han som en vanlig CTR ATC...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funet ut en ny ting de sier som ikke jeg har sett hvert skrevet noe sted:

 

Pilot: request clearens ...

ATC:You are cleared as filed....sq...

Pilot: Cleared as filed...sq...

ATC: Read back was correkt, de-is ?

Pilot: negative

ATC: start up is aprroved, call for push

Pilot: start up is aproved, will call for push

--

Pilot: Request push

ATC: Push is aprroved, call for taxi

Pilot: Push is aprroved will call for taxi

---........ osv

 

 

 

De spør om avising før de gir starup, og så sier de ikke push and start is aprroved, men først starup og så push.

Kansje litt vanskelig skrevet, men håper dere fatter meninga. Kansje også noen skrivefeil når det gjelder engelsken min ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Sondre mener er at ATC spørr om han skal ha de-ice, dette gjøres før pushback... Klarering for de-ice får man ikke... flyene får som regel:

 

SAS1511 push-start completed, taxi

GND 1511 taxi zulu, hotel, sierra to de-ice B North

SAS1511 zulu, hotel, sierra to B north

 

Når SAS1511 er på sierra taxiway, og nærmer seg de-ice, så får flyet handover:

 

GND SAS1511 contact de-ice 131.67, and call me back, when finished (hender at flyene også får handover til tower, etter de-ice)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Sondre mener er at ATC spørr om han skal ha de-ice, dette gjøres før pushback... Klarering for de-ice får man ikke... flyene får som regel:

 

SAS1511 push-start completed, taxi

GND 1511 taxi zulu, hotel, sierra to de-ice B North

SAS1511 zulu, hotel, sierra to B north

 

Når SAS1511 er på sierra taxiway, og nærmer seg de-ice, så får flyet handover:

 

GND SAS1511 contact de-ice 131.67, and call me back, when finished (hender at flyene også får handover til tower, etter de-ice)

 

ja........?

Har jeg sagt at han mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ikke dette tatt med i fraseopplæring rundt om kring på VACC sidene ? Dette er meg en stor gåte. Selv om jeg skal fly real eller på vatsim så må jeg ha de-ice hvis det kreves.

 

"As real as it gets" noen som har hørt det ordtaket der før ?

 

(NB: klandrer noen spesielle personer eller noen ting, bare starter et samtaleemne her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ikke dette tatt med i fraseopplæring rundt om kring på VACC sidene ? Dette er meg en stor gåte. Selv om jeg skal fly real eller på vatsim så må jeg ha de-ice hvis det kreves.

 

"As real as it gets" noen som har hørt det ordtaket der før ?

 

(NB: klandrer noen spesielle personer eller noen ting, bare starter et samtaleemne her.)

 

Selv om det skal være "as real as it gets", så er det jo ikke real når vi ikke har de-ice delen med i fs. Da vil det jo heller ikke være naturlig å lære sofa-pilotene at man skal be om de-ice. Er jo tross alt ikke en pilot-utdanning dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de-ice ikke er med på hjemmesidene til VACCN er nok fordi at det er et FÅTALL personer som praktiserer det.

Jeg vet ikke om så mange andre enn meg og Julian som requester de-ice, selv om jeg sparer meg når jeg flyr i utlandet og da spesiellt på store flyplasser.

Men når jeg flyr i Norge bruker jeg å ta av ising når det er nødvendig, og dette øker relismen litt..

Selv om man bare taxer inn på de-ice plattformen å står der litt før man kaller opp ATC igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...