Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 München LH 5223 1530 Forsin. 1545 Lufthansa 42 Gate closed Bodø BU 063 1535 Avreist 1534 Braathens 30 Gate closed Tromsø BU 457 1535 Avreist 1538 Braathens 14 Gate closed Haugesund BX 657 1540 Avreist 1537 Coast Air 6 Gate closed Paris Charles de Gaulle lufthavn DL 8469 1545 Delta Air Lines det må være noe galt, ellers skulle vi hørt de overstående... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 OT: Hva betyr det når han sier noe nummer til flya, Feks 118 just smaal 3, skjønne ingenting, Just smaal hva er nu d? Hehe, det er 118.3 (one-one-eight-decimal-three) han sier . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Høre nettopp franskmannen til paris, og hørte de andre og... Men jeg selv er enig i at det har vært ganske stille... det er i hvertfall ikke noe gærnt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 München LH 5223 1530 Forsin. 1545 Lufthansa 42 Gate closed Bodø BU 063 1535 Avreist 1534 Braathens 30 Gate closed Tromsø BU 457 1535 Avreist 1538 Braathens 14 Gate closed Haugesund BX 657 1540 Avreist 1537 Coast Air 6 Gate closed Paris Charles de Gaulle lufthavn DL 8469 1545 Delta Air Lines det må være noe galt, ellers skulle vi hørt de overstående... Her ble det liv....rajraj...ehhh....på ein måde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 OT: Hva betyr det når han sier noe nummer til flya, Feks 118 just smaal 3, skjønne ingenting, Just smaal hva er nu d? Hehe, det er 118.3 (one-one-eight-decimal-three) han sier . Ja det var nesten noe sånt jeg kunne ha tenkt meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Ok det betyr at flyet skal kontakte tårnet, på frekvens 118.3! På scanneren nå, så hører vi at flyene skal kontakte 121.92 for push. Dette er ground frekvensen! Det finnes 4 ATC stasjoner som kontrollerer trafikken på bakken: Delivery (husker ikke frekvensen) Tårn øst 120.10 Tårn vest 118.3 Ground 121.92 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kunne du tenke deg å svitsje over til dep? hvis det er signaler, eller App da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Nei, for all del, hold deg til GND/DEL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Julian, hvorfor det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kunne du tenke deg å svitsje over til dep? hvis det er signaler, eller App da enig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Nei, for all del, hold deg til GND/DEL Fordi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hva skjer nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Ingenting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hehe, fordi jeg er Oslo-boer og hører selv på dep/app For å si det sånn, så er det faktisk mer interessant å høre på GND, fordi her skjer det artige ting, f.eks fly som taxer feil, fly som ikke klarer å få pushet back, osv... I luften blir det nesten alltid det samme, SAS334 decent FL 100 direct SONER etc... Alltid samme greia... Mye morsommere med GND syns nå jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kansje det, men vi trenger da litt forandring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Litt ATIS innimellom også kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hehe, fordi jeg er Oslo-boer og hører selv på dep/app For å si det sånn, så er det faktisk mer interessant å høre på GND, fordi her skjer det artige ting, f.eks fly som taxer feil, fly som ikke klarer å få pushet back, osv... I luften blir det nesten alltid det samme, SAS334 decent FL 100 direct SONER etc... Alltid samme greia... Mye morsommere med GND syns nå jeg! du har et poeng..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 ...gjør bare oppmerksom på at streaming av dette kan rammes av annen lovgivning. F. eks. luftfartsloven som bla. omhandler radiosertifikat for å lytte, bruke radio innen luftfart. (taushetsplikt m.m) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brathole Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Vegar, skal si du gjør deg som radiovert.. Skikkelig proft!! Seriøst.. Vurderer du karriere eller? Sko fått en FM-kanal vettu "ENGM LIVE".. Hadde vært greit i kjedelige skoletimer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Vegar, skal si du gjør deg som radiovert.. Skikkelig proft!! Seriøst.. Vurderer du karriere eller? Sko fått en FM-kanal vettu "ENGM LIVE".. Hadde vært greit i kjedelige skoletimer.. hehe...Takk skal du ha, Arne...Ja, hvis jeg ikke blir flygleder, så vil jeg falle tilbake på media og kanskje begynne i radio... tv/film er også en mulighet. (har sendt mail til luftfartstilsynet angående streaming av flyfrekvenser...så da får vi bare HÅPE ennå en gang)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Vegar, skal si du gjør deg som radiovert.. Skikkelig proft!! Seriøst.. Vurderer du karriere eller? Sko fått en FM-kanal vettu "ENGM LIVE".. Hadde vært greit i kjedelige skoletimer.. Kunne ikke vært mer enig!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 jeg er rimelig redd for en "NEI" fra luftfartstilsynet...har det så sinnsykt på følelsen av at det ikke er lovlig fra deres side....Men vi får ta det som det kommer! Ha en riktig god kveld...stikker ut en tur. står på delivery/ground. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov! Noen ganger så snakker loven rundt seg selv !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Lund Osdal Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Vegar! Kjempe opplegg.. nå har jeg også koblet meg på, og syns dette her er topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov! - I såfall synes jeg det er underlig at vi som er piloter må skrive under på taushetsplikt, dvs. alt vi hører på "flyradio" ikke skal sies videre og at vi må ha et radioflysertifikat. ...det er kanskje lov å høre på scanner, bingo opplesing osv., men luftfartsloven sier noe om luftfart - og det er det nødvendigvis ikke lov å høre på via scanner sånn uten videre.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kjempebra. Nå kommer vell sikkert også politiradioene i salg i norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov! - I såfall synes jeg det er underlig at vi som er piloter må skrive under på taushetsplikt, dvs. alt vi hører på "flyradio" ikke skal sies videre og at vi må ha et radioflysertifikat. ...det er kanskje lov å høre på scanner, bingo opplesing osv., men luftfartsloven sier noe om luftfart - og det er det nødvendigvis ikke lov å høre på via scanner sånn uten videre.... jeg vet ikke...ser ut som to lover som kolliderer her... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kjempebra. Nå kommer vell sikkert også politiradioene i salg i norge. Ehhhh.. De har vært i salg i 1 år allerede her i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hvor kjøper man dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.