Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

München LH 5223 1530 Forsin. 1545 Lufthansa 42 Gate closed

Bodø BU 063 1535 Avreist 1534 Braathens 30 Gate closed

Tromsø BU 457 1535 Avreist 1538 Braathens 14 Gate closed

Haugesund BX 657 1540 Avreist 1537 Coast Air 6 Gate closed

Paris Charles de Gaulle lufthavn DL 8469 1545 Delta Air Lines

 

det må være noe galt, ellers skulle vi hørt de overstående...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
OT:

Hva betyr det når han sier noe nummer til flya, Feks 118 just smaal 3, skjønne ingenting, Just smaal hva er nu d?

 

Hehe, det er 118.3 (one-one-eight-decimal-three) han sier "".

Skrevet
München LH 5223 1530 Forsin. 1545 Lufthansa 42 Gate closed

Bodø BU 063 1535 Avreist 1534 Braathens 30 Gate closed

Tromsø BU 457 1535 Avreist 1538 Braathens 14 Gate closed

Haugesund BX 657 1540 Avreist 1537 Coast Air 6 Gate closed

Paris Charles de Gaulle lufthavn DL 8469 1545 Delta Air Lines

 

det må være noe galt, ellers skulle vi hørt de overstående...

 

Her ble det liv....rajraj...ehhh....på ein måde... ""

Skrevet
OT:

Hva betyr det når han sier noe nummer til flya, Feks 118 just smaal 3, skjønne ingenting, Just smaal hva er nu d?

 

Hehe, det er 118.3 (one-one-eight-decimal-three) han sier "".

 

Ja det var nesten noe sånt jeg kunne ha tenkt meg ""

Skrevet

Ok det betyr at flyet skal kontakte tårnet, på frekvens 118.3! På scanneren nå, så hører vi at flyene skal kontakte 121.92 for push. Dette er ground frekvensen!

 

Det finnes 4 ATC stasjoner som kontrollerer trafikken på bakken:

 

Delivery (husker ikke frekvensen)

Tårn øst 120.10

Tårn vest 118.3

Ground 121.92

Skrevet

Hehe, fordi jeg er Oslo-boer og hører selv på dep/app ""

 

For å si det sånn, så er det faktisk mer interessant å høre på GND, fordi her skjer det artige ting, f.eks fly som taxer feil, fly som ikke klarer å få pushet back, osv... I luften blir det nesten alltid det samme, SAS334 decent FL 100 direct SONER etc... Alltid samme greia... Mye morsommere med GND syns nå jeg!

Skrevet
Hehe, fordi jeg er Oslo-boer og hører selv på dep/app ""

 

For å si det sånn, så er det faktisk mer interessant å høre på GND, fordi her skjer det artige ting, f.eks fly som taxer feil, fly som ikke klarer å få pushet back, osv... I luften blir det nesten alltid det samme, SAS334 decent FL 100 direct SONER etc... Alltid samme greia... Mye morsommere med GND syns nå jeg!

 

du har et poeng.....

Skrevet

...gjør bare oppmerksom på at streaming av dette kan rammes av annen lovgivning. F. eks. luftfartsloven som bla. omhandler radiosertifikat for å lytte, bruke radio innen luftfart. (taushetsplikt m.m)

Skrevet
Vegar, skal si du gjør deg som radiovert.. Skikkelig proft!! Seriøst.. Vurderer du karriere eller? Sko fått en FM-kanal vettu "" "ENGM LIVE".. Hadde vært greit i kjedelige skoletimer.. ""

hehe...Takk skal du ha, Arne...Ja, hvis jeg ikke blir flygleder, så vil jeg falle tilbake på media og kanskje begynne i radio... tv/film er også en mulighet. ""

(har sendt mail til luftfartstilsynet angående streaming av flyfrekvenser...så da får vi bare HÅPE ennå en gang)!

Skrevet

jeg er rimelig redd for en "NEI" fra luftfartstilsynet...har det så sinnsykt på følelsen av at det ikke er lovlig fra deres side....Men vi får ta det som det kommer! Ha en riktig god kveld...stikker ut en tur.

står på delivery/ground.

Skrevet
Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov!

 

 

Noen ganger så snakker loven rundt seg selv !!

 

Skrevet
Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov!
- I såfall synes jeg det er underlig at vi som er piloter må skrive under på taushetsplikt, dvs. alt vi hører på "flyradio" ikke skal sies videre og at vi må ha et radioflysertifikat.

 

...det er kanskje lov å høre på scanner, bingo opplesing osv., men luftfartsloven sier noe om luftfart - og det er det nødvendigvis ikke lov å høre på via scanner sånn uten videre....

Skrevet
Dersom du må ha radiotelefonisertifikat for å i det hele tatt høre på, hadde det jo ikke vært lov å bruke scanner til å høre på atc i det hele tatt...og det er jo lov!
- I såfall synes jeg det er underlig at vi som er piloter må skrive under på taushetsplikt, dvs. alt vi hører på "flyradio" ikke skal sies videre og at vi må ha et radioflysertifikat.

 

...det er kanskje lov å høre på scanner, bingo opplesing osv., men luftfartsloven sier noe om luftfart - og det er det nødvendigvis ikke lov å høre på via scanner sånn uten videre....

 

jeg vet ikke...ser ut som to lover som kolliderer her... ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...