Gå til innhold

Strobe light og com.radioer


Kjell Martinsen

Anbefalte innlegg

..Tarjei, du skriver at strobelight blir slått på i det man entrer rullebane for avgang. Dette er ihvertfall ikke tilfelle på kommersiel flytrafikk etter hva jeg har lagt merke til. Jeg referer til de tilfellene der jeg selv har sett at STROBE blir satt på når crewet får klarering til å 'pushe' flyet fra utgangen.. det er mulig det er slik du sier med VFR trafikk (Cessna, Learjet etc), men at det er slik med regulær flytrafikk... Nei.. det kan jeg ikke si meg enig i [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Bare mine 2...

Mvh

Thomas Lorentzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Thomas Lorentzen:

..Tarjei, du skriver at strobelight blir slått på i det man entrer rullebane for avgang. Dette er ihvertfall ikke tilfelle på kommersiel flytrafikk etter hva jeg har lagt merke til. Jeg referer til de tilfellene der jeg selv har sett at STROBE blir satt på når crewet får klarering til å 'pushe' flyet fra utgangen.. det er mulig det er slik du sier med VFR trafikk (Cessna, Learjet etc), men at det er slik med regulær flytrafikk... Nei.. det kan jeg ikke si meg enig i [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Bare mine 2...

Mvh

Thomas Lorentzen

Ehh, sikker på at du vet forskjell på Beacon og Strobe light ??

Jeg snakker om kommersiell trafikk nå med rutefly (vel policy er nok muligens noe forskjellig ifra selskap til selskap men generelt sett er det beacon på før motorstart (den signaliserer at motorene går, det er en uskreven lov innen flyging, og skulle folk har forskjellige policy på bruk av dette ville dem ikke lengre ha noen hensikt).

STROBE signaliserer at farøyet er under flyging (eller i ferd med å fly, dvs under avgang eller landing).

Sånn er det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, Akuratt bruken av dette på småfly husker jeg ikke i farta, nå klarte jeg og legge igjen sjekklisten min i flyet også så jeg sitter uten mulighet for å sjekke det nøyere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Strobe-lights skal så vidt jeg vet være på fra takeoff til landing (dvs. så lenge man er i luften). Imidlertid har de fleste moderne fly weight-locks på hjulene som automatisk skrur på og av strobe lights dvs. at strobes slukkes automatisk når hjulene tar bakken. Med slike systemer slår man på strobes samtidig med beacon, og lar automatikken ordne resten.

På enkelte eldre modeller (DC9 etc.) må dette gjøres manuelt.

 

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde bruken av lys hadde med værforhold og hvor lyst det er eg, og at over 10000 m skulle alle lys slåes av (hvis det er lyst nok), for der oppe er det ALLTID godvær. Når eg reiste til Tyrkia en gang (om natta satt eg sånn at eg såg et hvitt lys på bakspissen av vinga som lyste konstant hele tiden, men såg ingen blinking av andre lys utpå der.

Men hva er egentlig forskjellen på beacon og strobes, har skjønt at beacon virker slik at det roterer en dings med en liten åpning i rundt pæra, men hvordan funker strobene då??

Har det noe med at beacon står på kabinen og strobes funker på samme måte som beacon, men er plassert på vingespissene??

------------------

Hilsen

LimaNovember-SierraTangoHotel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på landingslys, navlys skal ALLTID brukes (om jeg ikke husker feil ifra teorien) (navlys er rød/grønn lampe på hver vingetipp samt et hvitt lys i halen).

Beacon skal brukes så lenge motorene går (beacon er en rød roterende lampe som sitter oppå toppen av flyet (ofte, kan også sitte under), strobe light er et kraftigere "blitz lys" (dvs ingen roterende sak, men et lys som blinker) og ofte plassert under flykroppen (og / eller på vingetuppene) og indikerer at flyet er under flyging eller iferd med å fly / avslutte flyging som skrevet tidligere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Og med litt hjelp til å stimulere hjerne ifra Harald så fikk vi det klart at småfly også har strobe lights (de fleste ihvertfall, finnes helt sikkert småfly uten også ville jeg tro), og dem slåes på når man entrer rwy (ligger på sjekklisten der).

Begynner det å bli mere forståelig nå eller forklarer jeg klønete (noe jeg ofte får litt kjeft for å gjøre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når skal strobelights være påslått? Skal de brukes kun under climb og descent, eller også under cruise?

2. Har com.radioene i FS noen annen hensikt enn bare å vær der? Ja, bortsett fra å høre på "automated weather observation bla bla" om man er så "heldig" å komme bort i rette frekvensen. På alle innflyvningskart er det oppgitt flere frekvenser, både for kontakt med tårn og kontroll, ground og ATIS. Her er det stilt som i graven. På min aller første flysimulator, fikk jeg i det minste en tekst øverst på skjermbilde, som fortalte hvilken RWY som skulle brukes til T/O og landing, dersom jeg tunet inn på en av de oppgitte frekvensene. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kjell Martinsen:

1. Når skal strobelights være påslått? Skal de brukes kun under climb og descent, eller også under cruise?

2. Har com.radioene i FS noen annen hensikt enn bare å vær der? Ja, bortsett fra å høre på "automated weather observation bla bla" om man er så "heldig" å komme bort i rette frekvensen. På alle innflyvningskart er det oppgitt flere frekvenser, både for kontakt med tårn og kontroll, ground og ATIS. Her er det stilt som i graven. På min aller første flysimulator, fikk jeg i det minste en tekst øverst på skjermbilde, som fortalte hvilken RWY som skulle brukes til T/O og landing, dersom jeg tunet inn på en av de oppgitte frekvensene. [image]
[/image]

KjellM

Strobelights slåes på idet du entrer rwy for avgang, og slåes av igjen idet du forlater rwy etter landing, beacon light skal slåes på før motorstart og slåes av igjen etter motorene er stoppet.

Radionen i f2sk brukes kun til atis ja, dem brukes også til å tune inn flygeledere, men det forutsetter at du flyr online på satnet og at det finnes flygeledere der [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

navlys skal ALLTID brukes (om jeg ikke husker feil ifra teorien)

Veeeel, eg veit no ikkje om eg er heilt enig med deg der, når vi letta fra rwy 17 på Flesland kl. 21:30 21.juli 1996 (hvis eg ikkje husker feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) då stod lyset ikkje på, og heller ikkje når vi var kommet et stykke på vei (flydde forresten over hjembygda mi, slik at eg såg huset vårt dvs. vi flydde mot SONAV), men når vi var kommet enda lengre og vi kom over skydekke og det begynte å mørkne en del (antageligvis ved SONAV), då blei lampen tent.

Ellers så blei eg klokere på det med bcn og stb, bcn=roterende, står på når eng er i gang

stb=blitzende, står på når flyet er i lufta

------------------

Hilsen

LimaNovember-SierraTangoHotel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så uenig du bare vil du :-)

Når vi titter i BSL så står det faktisk at navlys kun trenger å være påslått i tiden mellom solnedgang og soloppgang (altså lengre enn det vi definerer som natt) så du har delvis rett. Men det står at STROBE og beacon skal brukes slik jeg har forklart (beacon indikerer at motorene går eller er i ferd med og bli startet, strobe indikerer at flyet er i ferd med og fly eller er under flyging, disse skal også brukes i tiden mellom soloppgang og solnedgang. Eneste unntaker her er strobe som fartøysjefen KAN dempe eller slå av dersom det er nødvendig for fartøysjefens manøvrering av fartøyet eller at det fører til at iakttagere utenfor luftfartøyet blir SKADELIG blendet (strobelys er KRAFTIGE [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Sånn da skulle vel saken være klar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Edited by Tarjei Lundarvollen 05-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Boeing 737 opererer man iallefall med følgende:

røde anti-collision lights (red strobe light) under og over flykroppen. Det er den bakkemannskap bruker for å se når motorene starter og stopper. I tillegg har man hvite strobe-lights ytterst på vingetippen, og bakerst på haleroret. Utover det har flyet av markeringslys røde og hvite position lights på venstre vinge, og grønne og hvite position lights på høyre vinge.

Siden vi først er igang kan vi ta landingslysene også: inboard og outboard landing lights, ialt 4stk. Taxi light fremme i nesehjulet, i tillegg til runway turnofflights på begge sider. Utover det har man lys til å inspisere vingene og lys til logoen på haleroret. Alle disse er hvite.

HILSEN DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar...

Som gammel sjømann er jeg klar over at "sidelanternene" er det røde lyset på den venstre vingen og det grønne på den høyre, og at "hekklanterna" er det hvite lyset som lyser bakover. Disse er jo ofte påslått selv om flyene er parkert. Jeg ser ikke bort fra at lysenes sektorer er de samme som til sjøs, at de skal lyse fra "rett forover til 11 grader aktenfor tvers" på hver sin side, og at "hekklanterna" skal lyse fra "rett akterover til 11 grader aktenfor tvers" på begge sider. Det er vel forøvrig slutt med uttrykkene "styrbord" og "babord" i luftfarten... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg har også forstått at "beacon" er det røde/oransje/hvite roterende lyset enten under buken eller oppe på taket, har også sett det overst på sideroret. Strobelyset er den hvite "blitzen" som jeg normalt ser på hver vingetipp. Årsaken til at jeg stilte spørsmålet, var at stobelyset har jeg egentlig aldri studert særlig på, unntatt når flyet befinner seg i en tåkedott eller en skybanke, noe som skjer kun under T/O og landing. Da observeres det med en gang på grunn av refleksen fra tåka. Men jeg har også observert dette lyset også i cruise level. Jeg har nok hatt en mistanke om at dette har vært for å signalisere egen tilstedeværelse til andre som måtte befinne seg i nærheten. Og når vanlig "lanterneføring" trolig ikke er tilstrekkelig med den fart flyene etterhvert har fått, må det sterkere signaler til...

Men tåkelur trenger man tydeligvis ikke i luftfarten...

Takk for svar og forklaringer

Mvh

KjellM.

[Edited by Kjell Martinsen 05-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du har igrunn rett i at "åpningsvinkelen" på navlysene på vingene (rødt og grønt) er ifra rett frem til 11°bakover (eller 10° står det, men 10 og 11 er igrunn ikke så stor forskjell på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) noe som gir en åpningsvinkel på 110°.

Det hvite lyset bak har en "åpningsvinkel" på 140° (noe som skulle gi 70° hver vei ut ifra flyets lengdeakse).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I Grenland Flyklubbs C172 LN-AEG er det ikke montert vanlig beacon, men en rød og hvit(hvis jeg ikke husker helt feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) strobe. Denne er påslått fra vi starter til vi stopper motoren, og erstatter da beacon.

Jeg er ikke sikker på hvorfor LN-AEG mangler beacon, men det er mulig det var andre regler i 1963 da flyet ble bygget. Noen som vet?

 

Vennlig hilsen

Sigurd HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe jeg kunne svare på, selv om det ikke har noe med hovedspørsmålet å gjøre.

Når det gjelder vinkler på båtlanterner har sidelanternene en åpning på 112,5 grader, altså 22,5 grader aktenfor tvers.(Tvers er altså 90 grader fra baugen, ikke 100 som noen her tydelighvis tror [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])Akterlanternen mener jeg å huske har en åpning på 135 grader.

------------------

Ylandy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Andreas Pettersen:

Endelig noe jeg kunne svare på, selv om det ikke har noe med hovedspørsmålet å gjøre.

Når det gjelder vinkler på båtlanterner har sidelanternene en åpning på 112,5 grader, altså 22,5 grader aktenfor tvers.(Tvers er altså 90 grader fra baugen, ikke 100 som noen her tydelighvis tror [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])Akterlanternen mener jeg å huske har en åpning på 135 grader.


Hehe, du fikk meg til og gå tilbake å se på hva jeg hadde skrevet, og ganske riktig hadde jeg ikke tatt 100° istedenfor 90 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Altså lanterner på fly har en åpningsvinkel på 110° (noe jeg hadde riktig) og det gir ifra rett fremover og til 20° bakover (noe jeg i farta skrev feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

DA skulle vi vel nærme oss en løsning her :-)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Andreas Pettersen:

Men det er altså 112,5...(pirk, pirk)

Jeg pirker også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mulig det er 112.5, isåfall er læreboken i lover og bestemmelser for privatflyger sertifikatet "feil", for der står det 110° ifra rett fremover og bakover. Har dog ikke giddet så sjekke dette i BSL siden jeg er i det late hjørnet idag (blir det etter en hard sykkeltur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...