Jump to content

Sigurd Haugan Danielsen

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sigurd Haugan Danielsen

  • Birthday 04/06/1982
  1. Hei! Besøkte gudstjenesten i Åsnes kirke ved Værmundsjøen i fjor, og det var en artig opplevelse. Da var vi 31 fly som kom fra hele Sør-Norge. Flystripa som er brøytet på isen er helt topp. Ca. 1000x25m og flyoppstillingsplass til ca. 50 fly. I tilegg ligger det en kafè 100 meter unna som serverer god mat. Med andre ord: Ta turen til Værmundsjøen når Thomas Midtsund arrangerer Fly-in gudstjeneste. Arrangementet er forresten i samarbeid med Mission Aviation Fellowship, en tverrkirkelig flyorganisasjon som eier og oppererer 170 fly i u-land. MAF har egen avd. i Norge: http://www.maf.no" TARGET=_blank>www.maf.no MVH Sigurd HD
  2. Hei! Vil bare oppfordre alle som har mulighet til å stikke innom Geiteryggen lørdag 19. august. Jeg tror dette kommer til å bli en kjempeflott dag med mye spennende på programmet. Selv regner jeg med å stå på stand for Grenland Flyklubb og Mission Aviation Fellowship. Vi sees! Flyhilsen fra Sigurd
  3. Hei Tarjei! Fikk med meg den ALG episoden, ja.....stod faktisk å så på og den landinga virka ganske hard [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Så indirekte er du skyld i at jeg ikke fikk fly i dag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg tar det ikke særlig tungt for ALG'n kom tilbake i kveld, med nyoverhalt neselegg. Til ditt forsvar kan det sies at neseleggen på ALG har vært dårlig lenge så det er nok mange som vil takke deg i flyklubben [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi snakkes! Hilsen fra Sigurd
  4. Hei! Jeg er 18 år og snart halvferdig med PPL/A. Regner å fly solo en av de nærmeste ukene, og håper på oppflyging i løpet av seinsommeren. Om jeg går videre til CPL/ATPL avhenger av synet. Jeg har +4 på begge øyne, men med de nye medisinske krava er det ikke sikkert at dette lenger er en hindring. Vennlig hilsen Sigurd Haugan Danielsen (med 18 t 40 min i C172)
  5. Hei! Tror jeg velger Cessna 172 siden det er det eneste flyet jeg får fly sjøl [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Av passasjerfly synes jeg mye er likt når man flyr som passasjer. Det er selvfølgelig stor forskjell på nye og gamle fly, mens fly av samme årgang somregel er temmelig like når det gjelder støy og komfort. Jeg synes allikevel at Airbus 320 skiller seg ut negativt: Små vinduer er en ting, men for meg virker det som om den er rykkete i bevegelsene når den flys på autopilot, noe jeg delvis har fått bekreftet av av trafikkflyvere som har kjennskap til flytypen. Noen andre som har meninger om dette? Vennlig hilsen Sigurd HD
  6. Heisann! For å pirke litt så fyller du nok ikke 180 kg fuel på 172'n, men 180 liter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] 180 liter fuel skulle med en egenvekt på 0,71kg/l bli ca. 128 kg. Heldigvis er fuelen lettere enn vann, for hvis ikke tror jeg at jeg hadde måttet slanke meg for å ikke overskride vektbegrensninga i 172'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi snakkes vel snakrt på Geiteryggen, Tarjei? Vennlig hilsen Sigurd HD
  7. Heisann! Jeg håper å fullføre PPL/A i sommer, hvis økonomien holder da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] og i den forbindelse blir det vel noen lange navturer. Skien-Kristiansand, og Skien-Bergen er planlagt, og jeg håper også på en utenlandstur. Ganske vanlige strekninger med rutefly, men litt mer moro og utfordrene i en C172 når man ikke har særlig erfaring. Dessuten får man jo fly Cessna'n selv, i motsetning til 737'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Sigurd H Danielsen med 18t 40 min i Cessna 172 PS Fløy forresten Skien-Fyresdal-Skien i kveld, noe som ble en tur med sikksakkflyging mellom regnbygene [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]
  8. Hei! I Grenland Flyklubbs C172 LN-AEG er det ikke montert vanlig beacon, men en rød og hvit(hvis jeg ikke husker helt feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) strobe. Denne er påslått fra vi starter til vi stopper motoren, og erstatter da beacon. Jeg er ikke sikker på hvorfor LN-AEG mangler beacon, men det er mulig det var andre regler i 1963 da flyet ble bygget. Noen som vet? Vennlig hilsen Sigurd HD
  9. Hei! "Nå skal det også sies at 40kt vind på bakken kan være fordel faktisk. " Tror nok dette er en større fordel i teorien enn i praksis. Hvis vinden blåser 40kt vi det trolig være så turbulent i landingsfasen at du hadde ønsket det var vindstille. Ihvertfall hvis du flyr en 172, Tarjei [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Sigurd HD
  10. Hei igjen! Tror nok 200.000 kr er i minste laget for LN-FAW. Riktignok er den gammel, men den er bra instrumentert. TB-9'en som Tarjei nevner kan vel delvis sammnelignes med dette flyet, siden begge er full IFR og har 160 hk motor. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe en 172 skulle den ikke hatt mindre motor enn 180 hk. Grunner er rett og slett at 172'er med mindre motorer i praksis er tre seters fly, nettopp pga. vekt og balanse. Selv med 180 hk sliter man med fulle tanker og fire storvokste karer........ [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Derfor er det kjekt med en kvinnlig instruktør på lange navturer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Flyhilsen fra Sigurd
  11. Hei! Mer info om LN-FAW finner du på http://www.smfk.no/"'>http://www.smfk.no/" TARGET=_blank>http://www.smfk.no/ Det er forøvrig til salgs, så har du lyst på en gammel 172 er det bare å legge inn et bud [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Så vidt jeg vet er SMFK i ferd med å kjøpe en 1997 modell 172 som erstatning for LN-FAW. Jeg fløy forresten med dette flyet for et par uker siden. Temmelig bra instrumentert, bare synd at det har så liten motor....... Vennlig hilsen Sigurd HD
  12. Hei! Så vidt jeg vet eies Northwing av bla. annet tidligere Teddy Air eiere. Selskapet holder til i Sandefjord, men har også kontorer i Skien. Nortwing opererer en 40 seters Fokker maskin av ukjent type. På strekningen Skien-Stavanger vil Northwing benytte en av Teddy Airs gamle EMB-110 Bandeirante. Denne vil igjen opereres av det svenske selskapet Reguljair.......ganske komplisert spør du meg :-) Ta disse opplysningene med en klype salt, siden dette er ting som jeg ikke har lest, men hørt. Håper det var til hjelp. Flyhilsen fra Sigurd HD
  13. Hei! Flyplassen i Fyresdal blir som noen av dere sier ikke bare brukt til mikrofly.....har sett både Cessna 182 og 206 der. Så vidt jeg vet er det største flyet som har forsøkt å lande der en Douglas DC-6(!) fra Braathen SAFE. Det ble imidlertid ikke noe av landingen på grunn av banens bredde. Svingradiusen til DC -6'en var for stor, og for å komme opp igjen måtte man ha rygget flyet tilbake, noe kapteinen anså som uforsvarlig siden det var mye grus og småstein på stripa. Correct me if I'm wrong :-) Vennlig hilsen Sigurd HD
  14. Hei igjen! Å kutte av ledningen på headsettet er kanskje ikke så lurt siden jeg stort sett bruker det hver uke i Cessnaen..... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Får vel klare meg med en vanlig PC mic til noen får en glup idè. Allikevel: Takk for forslaget, Tarjei! Vennlig hilsen Sigurd HD
  15. Hei! Er det noen som vet om det er mulig å bruke et vanlig flyheadset på PC'en når man flyr ved hjelp av Sqawkbox(BC)? Mener å ha sett en slags adapter et eller annet sted, men jeg klarer ikke å finne igjen denne hjemmesiden. Takknemlig for svar! Vennlig hilsen Sigurd HD
×
×
  • Create New...