Gå til innhold

Jaja, god reklame for Norwegian....


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Kan den være sann.....

 

Sann? Att NAS tog ut hjulen i 9000 fot?

 

Ja det kan den. De kallar inte hjulen på 737an för "ankaret" för inte..! ""

 

Inget farligt i att ta ut hjulen i 9000 fot... Det sker i andra flygbolag också!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha!

 

Beror väl på company procedures...

I SAS kör man "Sterile Cockpit" under 10.000ft. D.v.s. inget snack utom det som krävs för genomföringen av flygningen.

Att glömma descent/starta för sent på descenden, är ju inget farligt i sig om inte ATC gett besked om att starta den omedelbart. Slarvigt kanske, men inte mer än så.

 

Denna episod belyser ett viktigt problem inom komersiell luftfart.

Det kan fort bli monotont pga att alla flygturer ser likadana ut.

På dagens 5-6e flygtur så kan begreppen börja surra runt och det är en stor utfordring att hålla koncentrationen i liv. Man hemfaller fort mot småprat och riskerar att glömma ting.

Piloter är inte mer än människor.

 

Situation Awarness blir sämre och flyg monitoreringen blir sämre.

 

En sådan händelse som denna är inte farlig i sig, men den säger något om det allmänna tillståndet på Flight Deck. Och det allmän tilståndet kan orsaka andra missar.

Men det är inget unikt för NAS... Tro mig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake etter nyttårsfeiringen, og noen små kommentarer. Først til Arild: Du mener vel ikke på alvor at det er det mengden i kaffekoppen som bestemmer RESET MCP ALT på MCP ""

 

Jörgen, pilotene er mennesker, og det er fullt akseptert. Det er vel derfor selskapene har laget rigide regler for monitorering, hvor ofte ting skal sjekkes, og en klar ansvarsfordeling mellom PF/PNF under alle faser i flighten.

 

Ditt gode poeng her er at det kan si noe om den allmene tilstanden på Flight Deck. Nei, situasjonen var på ingen måte farlig eller dramatisk, men det gir et signal.

 

Kan flere simulatortreninger enn minimum pr år skjerpe oppmerksomheten? Sjefen for Norwegian har sagt at han kun ansetter piloter med lang erfaring. Kan det være at flytimer og alder også påvirker Situation Awarness, og at alt blir bare, bare rutine?

 

Som deg Ole Martin jeg har også sittet i cockpit før top of descent og til parkering, og mange minutter før T/D var det skjerping i cockpit. Småprat under nedstigningsfasen - javel - men hele tiden sjekking av nedstigningsprofil, rådata mot FMC, forventet nedbremsing osv.

 

Mitt innlegg var for å belyse nettopp Jörgens poeng - Situation Awarness og hvor "alvorlig" de forskjellige selskapene tar de skrevne prosedyrer - kall det gjerne kultur eller ukultur....

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald,

 

Jag gjorde lite reseach inför en MCC kurs jag undervisade på.

 

71% Av alla flygolyckor tillskrivs "mänsklig faktor"

88% av dessa olyckor tillskrivs problem med Situation Awarness

 

37% av dessa igen, beror på dålig monitorering som leder till att fel inte upptäcks...

 

Så en stor del av alla olyckor som inträffar i komersiell luftfart beror på att Flight Deck Crew missar viktig information på en basic nivå.

 

Jag vill påstå att det inte beror på hur allvarligt man tar sina procedyrer... Inte direkt i alla fall. Det kan naturligtvis göra det.

Men du kan ta procedyrerna så allvarligt du bara vill, men faktum är att en människa inte kan upprätthålla en hög koncentrationsnivå under en hel genomsnittlig flygtur.

 

Detta är ett allvarligt problem! Samtidigt är det mycket intressant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...