Roald Hansen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Sjekk denne, høres ikke særlig betryggende ut. Noen som har hørt om "Clean Cockpit" før T/C og før T/D? Kan den være sann..... Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Noen som har hørt om "Clean Cockpit" før T/C og før T/D Clean Cocpit må vel være når "vaskekjerringa" har gjordt sitt ombord... Får ikke frem den siden du linker til Roald, men kan tenke meg til at det siktes til "silent cocpit" som er spesifisert i SOP for endel selskaper... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg ble vel mer overrasket over at vedkommende brukte bensinprisene i norge(for bil) til å forklare hvor dyr fuelen er til fly....det er nok helt vidt forskjellige priser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det koster vel litt mer enn 6-7 kroner for 4 liter bensin (for biler) i norge? Det blir jo bare 1,5-2 kroner per liter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hadde kanskje vært litt kjedelig for alle parter om det ble fylt BENSIN på et 737 liksom.. Behøver kanskje ikke si så mye mere om det, for regner med at folk forstår hva jeg mener. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Kan den være sann..... Sann? Att NAS tog ut hjulen i 9000 fot? Ja det kan den. De kallar inte hjulen på 737an för "ankaret" för inte..! Inget farligt i att ta ut hjulen i 9000 fot... Det sker i andra flygbolag också! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Jörgen, det var ikke at de tok ut hjulene i 9000 ft som gjorde meg noe undrende, men at de drakk kaffe og pratet slik at de GLEMTE å starte nedstigningen. Det står ingen ting om hvem som var PF.... Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Vel, de har jo lov å drikke kaffe på cruise? Om kaffen ikke er drukket opp når de skal starte descent er det jo klart at de må forlenge cruisefasen for å ikke bryte loven om "steril" cockpit under alle faser untatt cruise Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jaha! Beror väl på company procedures... I SAS kör man "Sterile Cockpit" under 10.000ft. D.v.s. inget snack utom det som krävs för genomföringen av flygningen. Att glömma descent/starta för sent på descenden, är ju inget farligt i sig om inte ATC gett besked om att starta den omedelbart. Slarvigt kanske, men inte mer än så. Denna episod belyser ett viktigt problem inom komersiell luftfart. Det kan fort bli monotont pga att alla flygturer ser likadana ut. På dagens 5-6e flygtur så kan begreppen börja surra runt och det är en stor utfordring att hålla koncentrationen i liv. Man hemfaller fort mot småprat och riskerar att glömma ting. Piloter är inte mer än människor. Situation Awarness blir sämre och flyg monitoreringen blir sämre. En sådan händelse som denna är inte farlig i sig, men den säger något om det allmänna tillståndet på Flight Deck. Och det allmän tilståndet kan orsaka andra missar. Men det är inget unikt för NAS... Tro mig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg tror på deg jeg. Selv sittet i cockpit på SAS og erfart at det ikke var snakkløst mellom oss selv under 10.000 fot Men det meste er selvsagt relativt. Ingenting gikk ut over flygingen naturligvis. Edit: selvklart er vel ikke et norsk ord.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Tilbake etter nyttårsfeiringen, og noen små kommentarer. Først til Arild: Du mener vel ikke på alvor at det er det mengden i kaffekoppen som bestemmer RESET MCP ALT på MCP Jörgen, pilotene er mennesker, og det er fullt akseptert. Det er vel derfor selskapene har laget rigide regler for monitorering, hvor ofte ting skal sjekkes, og en klar ansvarsfordeling mellom PF/PNF under alle faser i flighten. Ditt gode poeng her er at det kan si noe om den allmene tilstanden på Flight Deck. Nei, situasjonen var på ingen måte farlig eller dramatisk, men det gir et signal. Kan flere simulatortreninger enn minimum pr år skjerpe oppmerksomheten? Sjefen for Norwegian har sagt at han kun ansetter piloter med lang erfaring. Kan det være at flytimer og alder også påvirker Situation Awarness, og at alt blir bare, bare rutine? Som deg Ole Martin jeg har også sittet i cockpit før top of descent og til parkering, og mange minutter før T/D var det skjerping i cockpit. Småprat under nedstigningsfasen - javel - men hele tiden sjekking av nedstigningsprofil, rådata mot FMC, forventet nedbremsing osv. Mitt innlegg var for å belyse nettopp Jörgens poeng - Situation Awarness og hvor "alvorlig" de forskjellige selskapene tar de skrevne prosedyrer - kall det gjerne kultur eller ukultur.... Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Roald, Jag gjorde lite reseach inför en MCC kurs jag undervisade på. 71% Av alla flygolyckor tillskrivs "mänsklig faktor" 88% av dessa olyckor tillskrivs problem med Situation Awarness 37% av dessa igen, beror på dålig monitorering som leder till att fel inte upptäcks... Så en stor del av alla olyckor som inträffar i komersiell luftfart beror på att Flight Deck Crew missar viktig information på en basic nivå. Jag vill påstå att det inte beror på hur allvarligt man tar sina procedyrer... Inte direkt i alla fall. Det kan naturligtvis göra det. Men du kan ta procedyrerna så allvarligt du bara vill, men faktum är att en människa inte kan upprätthålla en hög koncentrationsnivå under en hel genomsnittlig flygtur. Detta är ett allvarligt problem! Samtidigt är det mycket intressant! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.