Gå til innhold

Noen småting


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

En del ting jeg lurer på her.

 

Når jeg går online på vatsim og det er trafikk der, så ser jeg KUN det samme flyet som jeg selv flyr.

(Flyr som regel Iceland Air 737-400)

Noen som kan forklare hvorfor?

 

En annen ting er : Hva er sid/star?

Hvis det er en programvare, så er den gratis?

Vanskelig å bruke?

Vanskelig å sette opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Arne,

 

Det er igrunne ikke småting du spør om ""

Men, anbefaler deg å ta en titt på VACC Norway sin webside. Kan også anbefale VATSIM's Pilot Resource Center som nettopp har åpnet sin kursvirksomhet. Her vil du iallefall ha nok å lese på.

Sist, men ikke minst, ta også en titt på VATEUDs Training Department hvor det også står endel info for piloter.

 

Lykke til, og fortsatt God Jul.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VATSIM = GRATIS, eneste jeg merket (eller pappa gjorde) var at når vi hadde ISDN,- ble det ikke gratis med tanke på at inet koster penger "" Nå har jeg fikset det også, så når jeg nå har inet, har jeg det fra Indre Salten Kabel-TV, for 300,- mnd ""

 

Tror ikke akkurat det var det jeg lurte på da Stig.

Vet at internett ikke er gratis, og jeg vet at Vatsim er gratis. Har vært medlem der i 2 år. Det jeg lurte på er hva er sid/star..? Er det en programvare jeg må ha til dette som er gratis, eller koster den penger..

Åssen fungerer det osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SID= Standard Instrument Deparure.

Det vil si standard ruter som brukes ved departure fra en fly plass når du flyr IFR. Du finner SID kart for det fleste norske flyplasser i filbiblioteket.

 

STAR=STandard instrument ARrival.

Det vil si standard ruter om brukes i forbindelse med arrival til en flyplass når du flyr IFR. De finner STAR kart for de fleste norske flyplasser i filbiblioteket.

 

Både STAR og SID ruter går via VORs NDBs og intersections

 

Når du er ute og fly og ikke har STAR/SID kart for hånden er det bare og be ATC om vectors. Med mindre du er på en veldig trafikert flyplass (heathrow, schipol osv) går dette fint. Det er aldri noe problem i Norge.

 

Håper dette var til litt hjelp... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SID= Standard Instrument Deparure.

Det vil si standard ruter som brukes ved departure fra en fly plass når du flyr IFR. Du finner SID kart for det fleste norske flyplasser i filbiblioteket.

 

STAR=STandard instrument ARrival.

Det vil si standard ruter om brukes i forbindelse med arrival til en flyplass når du flyr IFR. De finner STAR kart for de fleste norske flyplasser i filbiblioteket.

 

Både STAR og SID ruter går via VORs NDBs og intersections

 

Når du er ute og fly og ikke har STAR/SID kart for hånden er det bare og be ATC om vectors. Med mindre du er på en veldig trafikert flyplass (heathrow, schipol osv) går dette fint. Det er aldri noe problem i Norge.

 

Håper dette var til litt hjelp... ""

 

Takker Thomas..

 

Jeg fant ut at jeg måtte ha FSNavigator også gitt.. ""

 

Er det payware eeller gratis?

Hvor finner jeg.

Trenger det for å lage flightplan (FMS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går online på vatsim og det er trafikk der, så ser jeg KUN det samme flyet som jeg selv flyr.

(Flyr som regel Iceland Air 737-400)

Noen som kan forklare hvorfor?

 

Tror ikke CSL fungerer helt hos deg jeg. Lest gjennom readme'en som ligger på VACCN sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Børge.. Fikset seg nå.. Ser andre fly nå """"

 

En annen ting jeg lurer på er følgene:

 

Hvis jeg skal feks ifra Engm til Bikf?

Kan jeg bare skrive i Fp`n "Engm-Bifk" da??

 

Prøvde å sjekke ruten inne i FS, men da får jeg bare opp at det ikke kan finnes en annen rute enn direkterute til dest.

 

Er det riktig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel brukes ikke "direct route" her er en FlightPlan fra ENGM til BIKF

 

ENGM OSLO TKOF ...:... ...../8,1

N60 11,6 E011 06,0 (681FT)

SID SOK 387 ...:... ..... 274 35

D-> SOPAR ...:... ..... 274 72

UN623 FLS 115.55 ...:... ..... 273 68

UG3 VALDI ...:... ..... 294 162

G3 CONNY ...:... ..... 291 165

G3 MY 337 ...:... ..... 291 58

G3 LINDA ...:... ..... 305 74

G3 ROSTI ...:... ..... 305 121

G3 ING 112.40 ...:... ..... 304 71

G3 MIKLA ...:... ..... 292 25

G3 SKARD ...:... ..... 291 70

G3 METIL ...:... ..... 290 35

G3 KEF 112.00 ...:... ..... 290 29

IAL BIKF ...:... ..... 134 0

BIKF KEFLAVIK 02:40 TTL D 985

N63 59,1 W023 23,7 (171FT)

SKED ARR 1545 ON BLOCK ...:...

 

ATIS..................................................QNH.....MACT.....

FUEL INFO TKOF SPDS

TAXI ...../0,2 FLPS 1 5 10

TRIP ...../6,2 V1 120 118 113

CONT FUEL ...../0,5 Vr 121 119 113

BIRK ...../0,4 V2 128 125 120

FINAL RES ...../1,0 Vfl 155 155 155

EXTRA ...../0.0 Vcl 185 185 185

TTL FUEL ...../8,3

ACT FUEL .....

APPROVED BY ...................

ATS PLAN FILED:

(FPL-FI321-IS

-736/M-SIJRWY/S

-1405ENGM

-FL400 SOK SOPAR UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF

-1545BIKF)

 

Den ruten du skriver inn i Squawkbox er dette SOK SOPAR UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF

 

Husk at siden du flyr vestover må du ligge på en FL med paralelle tall f.eks FL260, FL280, FL300, FL320 etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

 

Hvis du skal bruke SID/STAR anbefaler jeg deg PMDGs NG maskiner til FS2004/02. (Hvis du husker?.. "")

Søk etter PMDG her på FS.no.

 

PMDG er det ABSOLUT BESTE (!!) flyet som er laget til FS så langt! """"""

737-600/700 og snart også 800/900!

 

Søk å kjøp! """"

 

 

 

 

Håper å se deg flere ganger på VATSIM

 

Regards

 

ENBR_TWR ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig.. """"

 

Har lest litt rundt, men finner liksom ikke en god forklaring på ÅSSEN man setter opp en FP.

 

Åssen vet jeg at det er akkurat DENNE ruten som jeg skal bruke til Island? ""

 

Mulig jeg er dum, men åssen setter man opp en i SQ liksom.?

Åssen vet jeg at det er akkurat disse tingene som skal stå i flightplanen..

 

Kan jeg feks skrive:

 

Engm

sovir

mes

gevli

lensi

njd

abada

rosti

kef4b

motak

bikf

 

Er 100% sikker på at dette er feil.. VELDIG feil, men hvorfor vet jeg ikke...

Man kommer jo seg til Island vet å krysse disse merkene, men

hva bestemmer hva som er riktig og feil??? ""

 

Mulig jeg graver litt mye nå, men det er det eneste man lærer av.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Den ruten er feil, siden man skal fly på luft veier (airways) mellom waypointsene, og disse varierer også, ettersom hvilken rettning man flyr!

 

Hvis jeg skal fly en rute så pleier jeg å bruke SVATT! Det er SVA sitt rute program som gir deg en FP lik den Jonas viste ovenfor, for alle SAS sine ruter!

Hvis jeg skal fly en rute som SVA ikke har, da bruker jeg som regel RouteFinder! Her trenger du bare å skrive inn departure airport og arrival airport, og så får du opp en passende rute, men siden denne visstnok kan være litt ustabil, så bruker jeg å sjekke opp ruten mot enroute charts, eller i FMC, før jeg drar avgårde!

Den tredje muligheten er å bruke enroute charts, dette gjør jeg noen få ganger! For å finne ut hvilke airways jeg skal bruke ser jeg etter piler, tegn osv...

 

 

Håper dette hjalp!

 

PS. Har du valgt British airways livery i SB? Jeg ser ICE361 i British Airways livery...

Mvh SAS1367/SAS1366 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Den ruten er feil, siden man skal fly på luft veier (airways) mellom waypointsene, og disse varierer også, ettersom hvilken rettning man flyr!

 

Hvis jeg skal fly en rute så pleier jeg å bruke SVATT! Det er SVA sitt rute program som gir deg en FP lik den Jonas viste ovenfor, for alle SAS sine ruter!

Hvis jeg skal fly en rute som SVA ikke har, da bruker jeg som regel RouteFinder! Her trenger du bare å skrive inn departure airport og arrival airport, og så får du opp en passende rute, men siden denne visstnok kan være litt ustabil, så bruker jeg å sjekke opp ruten mot enroute charts, eller i FMC, før jeg drar avgårde!

Den tredje muligheten er å bruke enroute charts, dette gjør jeg noen få ganger! For å finne ut hvilke airways jeg skal bruke ser jeg etter piler, tegn osv...

 

 

Håper dette hjalp!

 

PS. Har du valgt British airways livery i SB? Jeg ser ICE361 i British Airways livery...

Mvh SAS1367/SAS1366 ""

 

 

Takker.. ""

 

Nei, jeg bare sendte inn en flightplan til Vegar for at han skulle sjekke den bare..

 

En annen ting er at det ikke finnes noe Iceland Air som fly i SQ.. ""

 

Jeg finner det iallfall ikke.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å si!

 

Dette er regler i real life! Hvis du syns det er vanskelig, så er det helt sikkert ok for ATC å gi deg en såkalt "amatør" rute ""

Men når du kommer inn i dette, så vil jeg råde deg til å lage realistiske FP`s! De blir skjønt av alle ATC`er, og gjør det meste mye enklere ""

 

Vil bare lære deg en ting til!

 

På denne ruten:

 

SID SOK 387 ...:... ..... 274 35

D-> SOPAR ...:... ..... 274 72

UN623 FLS 115.55 ...:... ..... 273 68

UG3 VALDI ...:... ..... 294 162

G3 CONNY ...:... ..... 291 165

G3 MY 337 ...:... ..... 291 58

G3 LINDA ...:... ..... 305 74

G3 ROSTI ...:... ..... 305 121

G3 ING 112.40 ...:... ..... 304 71

G3 MIKLA ...:... ..... 292 25

G3 SKARD ...:... ..... 291 70

G3 METIL ...:... ..... 290 35

G3 KEF 112.00 ...:... ..... 290 29

 

Så ser du at airwaysene står helt til venstre, og vi har følgende airways: UN623, UG3 og G3

Waypointene som ligger ved siden av, ligger på den aiwayen som er til venstre. F.eks ROSTI som ligger på G3!

Du skal bare skrive inn waypointene som endrer airway!

Dvs. Hvis VALDI er siste waypoint på UG3, da skal du ha med VALDI i FP`en som du sender til SB!

Hele ruten blir da:

SOK SOPAR UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF

 

Dette var litt rotete forklart, men det skulle være forståelig! ""

 

Lykke til, og god tur til BIKF! ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er feil ja.. Ruten som jeg skrev i mitt tidligere innlegg er riktig ""

 

Her kan du se hvordan en flightplan skal være i SquawkBox FlightPlan

 

Her er det mange ruter for flyvninger i Norge ATS Ruter

 

Sist men ikke minst vil jeg anbefale deg å studere Denne siden nøye! og dette SOM PILOT SKAL DU :

 

1. Som pilot skal du IKKE logge deg opp på Vatsim serverne mens du står på Runwayen. Det er IKKE tillatt. Alltid først logge deg online når du står ved en stand, eller på andre plasser borte fra runwayene.

 

2. Som Pilot er du pliktig til å sjekke online status for eventuelt Air Traffic Control online i ditt område, er noen online er du pliktig til å kontakte denne kontrolleren.

 

3. Som pilot MÅ du akseptere at ATC kun har text basert kontroll , du kan ikke ignorere ATC av den grunn. Kan eller vil du ikke yte text basert kontroll skal du logge av Vatsim.net.

 

4. Private samtaler piloter imellom bør/skal ikke foregå på kontrollerens frekvens eller på voice kanalen til kontrolleren.

 

5. Om du som pilot har en Emergensy og informerer Kontroll om det, skal du som pilot være klar over at kontrolleren kan nekte å ta imot Emergensy, da MÅ du respektere det, eller logg av.

 

6. Som pilot skal du til enhver tid følge luftkontrollens instruksjoner etter beste evne.

 

Hvis det er noe du ikke skjønner så ikke nøl med å spørre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er feil ja.. Ruten som jeg skrev i mitt tidligere innlegg er riktig ""

 

Her kan du se hvordan en flightplan skal være i SquawkBox FlightPlan

 

Her er det mange ruter for flyvninger i Norge ATS Ruter

 

Sist men ikke minst vil jeg anbefale deg å studere Denne siden nøye! og dette SOM PILOT SKAL DU :

 

1. Som pilot skal du IKKE logge deg opp på Vatsim serverne mens du står på Runwayen. Det er IKKE tillatt. Alltid først logge deg online når du står ved en stand, eller på andre plasser borte fra runwayene.

 

2. Som Pilot er du pliktig til å sjekke online status for eventuelt Air Traffic Control online i ditt område, er noen online er du pliktig til å kontakte denne kontrolleren.

 

3. Som pilot MÅ du akseptere at ATC kun har text basert kontroll , du kan ikke ignorere ATC av den grunn. Kan eller vil du ikke yte text basert kontroll skal du logge av Vatsim.net.

 

4. Private samtaler piloter imellom bør/skal ikke foregå på kontrollerens frekvens eller på voice kanalen til kontrolleren.

 

5. Om du som pilot har en Emergensy og informerer Kontroll om det, skal du som pilot være klar over at kontrolleren kan nekte å ta imot Emergensy, da MÅ du respektere det, eller logg av.

 

6. Som pilot skal du til enhver tid følge luftkontrollens instruksjoner etter beste evne.

 

Hvis det er noe du ikke skjønner så ikke nøl med å spørre ""

 

Mye nyttig her ja.. ""

 

Det der med sid/star tror jeg at jeg dropper iallfall..

Skjønner ikke en d... av det..

 

Det jeg også lurer på er: Når jeg har klart å få inn en flightplan som ikke ser ut som noe jeg snekkra sammen i fylla, åssen skal jeg klare å følge denne? Det er ikke noe sted her iallfall som jeg kan plotte inn hele flightplanen og få flyet til å følge den.

 

Er det atc som skal guide meg hele veien liksom.?

 

Hvis jeg går på den orginale GPS`n i FS og setter inn rute Engm-enva så har jo den somregel en annen vei å gå enn det som står i flightplanen som jeg sendte.. ""

 

Den der FMS saken i SQ prøvde jeg også, men ble ikke noe klokere av den..

 

Får jeg et godt svar på dette og jeg klarer å få det til å fungere, så vil dere se meg på vei til Island i hundre og H....... på servinfo`n med en 737-400 "" raskere enn dere kan si "Pepperkakebake" eller noe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel brukes ikke "direct route" her er en FlightPlan fra ENGM til BIKF

 

ENGM OSLO TKOF ...:... ...../8,1

N60 11,6 E011 06,0 (681FT)

SID SOK 387 ...:... ..... 274 35

D-> SOPAR ...:... ..... 274 72

UN623 FLS 115.55 ...:... ..... 273 68

UG3 VALDI ...:... ..... 294 162

G3 CONNY ...:... ..... 291 165

G3 MY 337 ...:... ..... 291 58

G3 LINDA ...:... ..... 305 74

G3 ROSTI ...:... ..... 305 121

G3 ING 112.40 ...:... ..... 304 71

G3 MIKLA ...:... ..... 292 25

G3 SKARD ...:... ..... 291 70

G3 METIL ...:... ..... 290 35

G3 KEF 112.00 ...:... ..... 290 29

IAL BIKF ...:... ..... 134 0

BIKF KEFLAVIK 02:40 TTL D 985

N63 59,1 W023 23,7 (171FT)

SKED ARR 1545 ON BLOCK ...:...

 

ATIS..................................................QNH.....MACT.....

FUEL INFO TKOF SPDS

TAXI ...../0,2 FLPS 1 5 10

TRIP ...../6,2 V1 120 118 113

CONT FUEL ...../0,5 Vr 121 119 113

BIRK ...../0,4 V2 128 125 120

FINAL RES ...../1,0 Vfl 155 155 155

EXTRA ...../0.0 Vcl 185 185 185

TTL FUEL ...../8,3

ACT FUEL .....

APPROVED BY ...................

ATS PLAN FILED:

(FPL-FI321-IS

-736/M-SIJRWY/S

-1405ENGM

-FL400 SOK SOPAR UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF

-1545BIKF)

 

Den ruten du skriver inn i Squawkbox er dette SOK SOPAR UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF

 

Husk at siden du flyr vestover må du ligge på en FL med paralelle tall f.eks FL260, FL280, FL300, FL320 etc..

 

Kan noen eller Jonas forklare meg åssen han kom frem til akkurat denne ruten liksom?

 

Åssen vet jeg at det akkurat denne ruten som er den "lovlige" ruten..

Ikke misforstå her nå. Ruten til Jonas er 100% riktig regner jeg men.. Skjønner bare ikke åssen han klarer å komme frem til akkurat denne ruten til Keflavik bare..

 

Kan jo umulig bare være å velge og vrake på disse tingene.

Er vel ikke sånn at man bare skal finne seg de intersec. man vil så lenge de fører til den flyplassen som du skal til..

Noen som kan gi meg en kort (eller lang) innføring i dette??

(Ja jeg har lest rundt, men ting står så surrete forklart rundt omkring)

 

""

Jeg så foresten en annen som fløy online ifra Oslo til keflavik, og han fløy denne ruten.

 

SOK SOPAR FLS VALDI CONNY MY LINDA ROSTI ING MIKLA SKARD METIL KEF

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i igjen Tom! Fint at du spør:)

 

Jeg kom fram til denne ruten ved hjelp av et program som heter SVATT det er et program som lager en såkalt "pirep" (Pilot Report) som vi i SAS (Scandva) bruker for å logge flytiden vi bruker. For å bli medlem der må du fly en såkalt STAR Approach til en rullebane på ESSA (Stockholm,Arlanda) og bestå denne innflygningen.

 

Men over til hvordan finne ruter. Disse rutene vi flyr er såkalt ATS Ruter som vi kan finne i AIP (Aeronautical Information Publication) og AIP er det veldig få av oss som har. Du finner ruter hos de forskjellige VACC som er rundt om. F.eks Standard ruter i Norge Disse er tatt ut ifra AIP.

 

Jeg skal se om jeg får lagt et grafisk bilde som vil vise deg hvordan en rute ser ut.

 

Hvordan du skal fly ruten? Jo, mange av oss bruker noe som heter FSNavigator som du finner her!

Ellers gjør nesten FMS den samme jobben. Hvordan sette opp en flyvning i SB? Ta en titt her!

For å få oppdaterte navigasjonsfiler så gå hit!

 

Håper du finner ut av ting ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se en flightplan fra Gardermoen til Kastrup.

Ruten er som følger GOTUR-UL996-SVD.

[image]http://home.chello.no/~trettum/sid.JPG[/image]

Som du ser går denne SID'en fra rullebane 01L på Gardermoen til GOTUR intersection. Den rød streken viser GOTUR 4A Sid'en. Dette er 1 av flere utflygningsruter i fra Gardermoen.

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/enroute.JPG[/image]

Den hvite streken er selve ATS ruten UL996. Den Airwayen starter fra der hvor SID'en tok slutt, som er GOTUR! Vi skal holde oss på UL996 og fly denne ned til SVD VOR via AKIBA,OSLOB,KELIN,LALIL,TOPLA, etter TOPLA er det SVD (der hvor STAR'en starter.

[image]http://home.chello.no/~trettum/star.JPG[/image]

Det gule er en STAR ved navn Sveda 1C. Denne strekker seg som anvist til 22L.

[image]http://home.chello.no/~trettum/fsnav.JPG[/image]

Her ser du ruten i sin helhet Det grønne øverst er SID, det i midten er selve ruten, og det grønne nederst er STAR.

 

 

Håper du fikk litt mer klarhet i hva SID,STAR er og hvordan fly en virkelig rute selv om ikke bildekvaliteten var på topp. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen pleier å si at de begyner å se lyset i enden av tunellen. Jeg kan vel kanskje si at jeg begynner å se selve tunellen et sted borti der nå iallfall.. ""

 

Lastet ned FSnav, og fikk trykket på noe "Download sid/star greier.. Sikkert fint tenkte jeg siden jeg må bruke dette.

Å sette opp en FP i den var da en annen sak.. DET var ikke så lett da jeg ikke aner åssen programmet virker.

 

Tror jeg kanskje har funnet ut HVA sid/star er nå "" (Ting tar tid)

 

Sitter her nå med ca 40 i feber så hjernen er ikke helt med her, men sid brukes som siste del av landingfasen og star brukes som første del av avgangsfasen....?

Uten om dette så er det egentlig bare å sette inn de vanlige waypoint`ne i mellom??

Mulig jeg rører nå, men de er iallfall sånn jeg har forstått det hele her.

 

Vet ikke om du Jonas bruker FMS for å få flyet til å følge den ruten du satt opp, men jeg prøvde iallfall det, og det gikk ikke.. ""

Kunne få den til å følge en og en ting om gangen bare.

Satt jeg inn sok-sopar-fls så ville den ikke følge noe.

Måtte da skrive inn sok, og vente til jeg hadde passert denne og da skrive inn sopar og få den til å gå til den osv osv osv.

Kan vel umulig være sånn tror jeg.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitter her nå med ca 40 i feber så hjernen er ikke helt med her, men sid brukes som siste del av landingfasen og star brukes som første del av avgangsfasen....?

Uten om dette så er det egentlig bare å sette inn de vanlige waypoint`ne i mellom??

Mulig jeg rører nå, men de er iallfall sånn jeg har forstått det hele her.

 

Stemmer! bare du vrir om litt. SID=Avgang, STAR=Innflyvning.

 

Bruk ID funksjonen øverst til høyere i fsnav til å søke etter waypoints. Høyereklikk og velg add to flightplan.

 

Ta deg litt tid til å lære fsnav så skal det gå bra skal du se ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven....... Jeg fikk det til her... ""

 

Den Fsnav fungerer jo på alt den.. ""

Autopilot og alt ting.. ""

 

Fikk laget meg en flightplan ifra Engm til Bikf med sid/star og fløy den.. Funka jo strøkent den.. ""

 

Eneste jeg lurer på nå er av jeg får ikke forandret høyden.. 33000" mot Vest er vel ikke helt riktig.. Burde jo være 32000 eller 34000.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...