Gå til innhold

Er det MULIG ?


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

les hos nettavisen om flyging når det lyner

 

Jeg skjønner [sensurert] steike ikke at det er mulig å skrive eller utale noe så forbanna dumt jeg.

 

Jo, det ER farlig å fly, selv når det ikke lyner. Men det er enda farligere å kjøre bil. Og tenk hvor farlig det er å stå under et tre når det lyner. Men forresten, overskriften "lyn kan slå ned i høye tre" er vel ikke så spennende. Helvetes journalister som forsurer et allerede vanskelig marked, skulle ha skutt dem som klarer å skrive noe så dumt. De burde heller finne seg et annet yrke når dem ikke har mere vett i hodet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg heller ikke at han ikke hadde. Men det høres jo ut som om fly detter ut av lufta så fort lynet slår ned. Men fakta er jo at det gjør det slettes ikke. Hvor mange lynnedslag er det ikke i fly hvert år, og hvor mange har blitt drept som følge av lynnedslag i fly de siste 10 årene ? Hadde vært morsomt å hatt tallene på drepte av lynet som oppholdt seg på bakken for samme periode også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og her skyter du vel på pianisten Tarjei? Hvis han ikke har forvrengt det teknikeren har sagt da, men det virker ikke slik. Hva mener du egentlig med at man "forsurer markedet"? At det skrives såkalt negative ting om luftfart som kanskje får færre til å fly? Det er i såfall å angripe problemet fra feil ende synes jeg. Man kan vel ikke underslå informasjon med den ene hensikt å "redde" en bransje?

Jeg er helt sikker på at en del mennesker sitter med noen spørsmål etter flyulykken i Bodø i dag. Og det forsøker i det minste denne artikkelen å svare på. Man kunne selvsagt skrevet side opp og side ned om statistisk sannsynlighet o.l., men det er ikke poenget her synes jeg. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du reagerer så kraftig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil finne en god del flere mennesker på bakken enn i lufta, uansett hvilken tid på døgnet.. VELDIG mange fler:) Så, det er kanskje ikke så rart..

Joda, jeg skjønner hvor du vil hen..

Men, når vi først snakker om lynnedslag, og fly.. Jeg har hørt at et lynnedslag kan lage bitte bitte bitte små hull i flyene.. men dette her selvsagt ikke noe med luftdyktigheten å gjøre.. MEN... Utifra hva jeg vet, så er alle rorene på en Dornier 228 kledd av duk, stemmer ikke det?? Kan det hende at et lynnedslag kunne smelte høyderoret på en eller annen måte?? Nå sier jeg ikke at dette skulle ha skjedd med Kato Air sin dornier, men er det sannsynlig i det hele tatt...??? Hvordan kan man plutselig miste høyderoret etter et lynnedslag??? Kanksje ikke så bra å spekulere for mye i det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy med SAS sin 340-200 fra Kastrup til Singapore tidligere i høst.Mellomlandet i Bankok.Rett etter takeoff fra Bankok intl.ble vi truffet av et lyn i høyre vinge.

Kapteinen kunne berolige med at dette var helt udramatisk og ganske vanlig.Jeg satt rett over vingen,og så lysglimtet og hørte et skarpt knall.Men det var ikke synlige merker på vingen..i hvertfall ikke det jeg kunne se fra min plass.

Etter det jeg hadde hørt fra tidligere,var det ikke spesiellt farlig å få lynnedslag i fly.

Kapteinen kallte det foresten ikke for lynnedslag,men en elektrisk utladning...Resten av turen gikk da også helt uten dramatikk av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som regel bra å fly i tordenvær. Alle Ror, flaps og annet utstyr som stikker ut av flyet er boundet. De er koblet elektrisk til hverandre slik at lynet som treffer flykroppen kan gå mot jord (trur jeg det var). SÅ det er skjelden att systemen svikter... Men ett lynnedslaget som traff katoair maskina trur jeg "sveiste" fast høyderoret. Men høyderoret på katoair flyet er laget av en rør ramme trekt med duk. Så lynet slo håll i denne duken. Å da blir de aerodynamiske egenskapene ganske dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn er nokså kraftige saker.

For ca 10 år sidan slo lynet ned i eit fjell eit par hundre meter heimanfrå. La meg seia det slik... det VAR eit fjell. No er det ei stor steinrøys med 15-20 2 meter breie halvmeter djupe veitar rundt. Lynet SMADRA fjellet til småstein.

 

I fjor sommar, 22. Juni i 20:00 tida slo lynet ned i naboløa. Tok ca 2 minutt så var den overtent. Det sprengte siloane (som var laga av armert betong) til småstein der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og her skyter du vel på pianisten Tarjei? Hvis han ikke har forvrengt det teknikeren har sagt da, men det virker ikke slik. Hva mener du egentlig med at man "forsurer markedet"? At det skrives såkalt negative ting om luftfart som kanskje får færre til å fly? Det er i såfall å angripe problemet fra feil ende synes jeg. Man kan vel ikke underslå informasjon med den ene hensikt å "redde" en bransje?

Jeg er helt sikker på at en del mennesker sitter med noen spørsmål etter flyulykken i Bodø i dag. Og det forsøker i det minste denne artikkelen å svare på. Man kunne selvsagt skrevet side opp og side ned om statistisk sannsynlighet o.l., men det er ikke poenget her synes jeg. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du reagerer så kraftig?

 

 

Bullshit, joda, det gikk galt denne gangen, men det gjør som oftest ikke det. Men hvorfor i heite slår dem ikke opp like store overskrifter hver gang en bil krasjer og folk dør. Samler uttalelser ifra "eksperter" og teknikere om at "joda, det ER virkelig farlig å kjøre etter veien når det er fyllekjørere der". Det er EN grunn, og det er PENGER og salgstall. Jeg har selv vært tv fotograf og jobbet med nyheter og det er mer enn en gang jeg har stått og rivd av meg håret pga måten journalistene arbeider på. Det er klart at det er morsomt å være førstemann ut med "breaking news", men [sensurert] å dumt det blir når det man kommer med egentlig ikke er det korrekte. Dette var litt avsporing, men vi fortsetter nedenfor.

 

 

Og det er sikkert mange mennesker som sitter med spm etter en slik ulykke, men dette er ingen måte å svare dem på. Svarer du virkelig til folk som lurer etter en bilulykke at "det er farlig å kjøre bil, andre biler kan jo treffe deg" ? Slik man får inntrykk av ifra denne artikkelen er man jo nærmest sikret døden om det er lynaktivitet i området, og det ER noe forbanna bullshit.

 

Hva mener du denne artiklen tilfører av svar som er til det gode ? Skal man liksegodt skrive dette kan man dra det enda lengre og si at all flyging er farlig, for det er det jo, uansett om det er en pen dag med sol og ingen farer ifra naturens side. Akuratt som alt annet er farlig her i verden, ulykker skjer når man minst venter det. Og ikke innbill meg at vi hadde fått lov til å ta flyene opp i tordenvær dersom risikoen for en ulykke var vesentlig større da.

 

Ikke misforstå meg, tordenvær er absolutt farlig for bla. flyging, men det er ikke lynet som er den største trusselen, slik som det fremstilles i artikkelen her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er sikkert mange mennesker som sitter med spm etter en slik ulykke, men dette er ingen måte å svare dem på. Svarer du virkelig til folk som lurer etter en bilulykke at "det er farlig å kjøre bil, andre biler kan jo treffe deg" ? Slik man får inntrykk av ifra denne artikkelen er man jo nærmest sikret døden om det er lynaktivitet i området, og det ER noe forbanna bullshit

 

Hvordan kan du tolke artikkelen slik?? Han teknikeren gir bare uttrykk for at HAN ville vært litt bekymret dersom HAN var ombord i et fly i tordenvær/lyn... og det har han jo rett til. Jeg mener, det er iallefall ikke noe tryggere å fly i sånt vær, enn i pent vær. Det ER ikke hyggelig å fly gjennom drittvær av denne typen, og da er det vel normalt å bli bekymret. Jeg er enig i at lynet i seg selv ikke trenger å være så farlig, men også dét KAN JO ha uheldige utfall, en sjelden gang.. Så litt nærmere på høyre høyderor på et bilde jeg fant i en avis av Kato Air sin Do-228.. Det er jo brannmerke der, er det ikke?? Kan disse piskene hvor strømmen ledes ut ha gnistret veldig veldig mye, og svidd høyderoret... Isåfall, er ikke det litt farlig?? For det var høyderoret han ikke hadde kontroll på, var det ikke?

Det ER IKKE ufarlig å fly, og det blir ikke mindre farlig av å fly gjennom drittvær..

 

Og som du sier selv, det er ikke ofte disse ulykkene skjer, og derfor er det vel kanksje også mer relevant å skrive om i mediene, og sette litt fokus på, enn nettopp en helt vanlig fyllekjører som selvsagt traff lyktestolpen og omkom kun 20 år gammel:) Dette er hverdagskost i norge, det er ikke et havari med fly i drittvær..

 

Jeg oppfattet iallefall artikkelen som informativ, ikke noe skremmende.. Det er ikke lynet som fremstilles som det værste med flyging i torden vær, fordi de nevner ikke noe om ett generelt tordenvær i det hele tatt.. jeg ser ingenting om ising, turbulens, KRAFTIGE oppad- og nedadgående luftstrømmer.. Den generelle nordmannen er interessert i å vite hva et lynnedslag (beklager, elektrisk utladning) kan ha å si på et fly i tordenvær, og det mener jge den artikkelen forteller veldig greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode: nå gjentar du vel mye av det jeg sier ? Jeg skriver flere ganger at det ER farlig å fly, akuratt som alt annet er farlig.

 

Det ER ikke hyggelig å fly gjennom drittvær, akuratt som det ikke er hyggelig å kjøre bil i drittvær, men er det noen som lager artikler om hvor lite hyggelig det er å kjøre i drittvær og innhenter uttalelser ifra "teknikere og eksperter" ?

 

Hva dem hadde kontroll på og ikke vet ikke jeg, og jeg synes ærlig talt det er vel tidlig å fastslå konklusjonen her, tror du HSLB jobber i 6-12 måneder bare for morro skyld mens årsaken og hendelsesforløpet egentlig bare tok 8-10 timer å utrede ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei: Det eneste jeg vil frem til, er at han teknikeren har rett i alt han sier.. Og jeg kan skjønne hans bekymring av flyging gjennom tordenvær/lyn.. Bare så det er sagt for 4-5 gang ""

Det jeg prøvde å trekke frem i forrige innlegg var at artikkelen i seg selv ikke virket noe negativt på meg iallefall, og jeg kan heller ikke se hvorfor andre skulle det, når vi idag har hørt at flyging med lynnedslag ikke er farlig i seg selv. SELV OM, det faktisk er en liten teoretisk mulghet for at det faktisk kan skje noe likevel. Se svar av Roald ovenfor. Det er uhyre sjeldent, men det er MULIG. Og i den artikkelen får leserne greie på hvilke konsekvenser det kan få på flyet NÅR det først skulle skje, en sjelden gang ""

 

Med fare for å gjenta meg selv, "" : Det ER IKKE ufarlig å fly, og det blir ikke bedre med dårligere vær.. Det er spesielt det jeg skrev etter komma i forrige setning jeg vil legge vekt på.. Og som du sier, sånn er det med bil kjøring også..

Problemet med flyging er at når VÆRET blir så ille at man ikke lenger har full kontroll på alle ror, og spaker, så er man i en unormal situasjon.. (kanksje spesielt med et høyderor???) Man kan ikke trykke på bremsepedalene og stoppe!! Det kan man i en bil! For flyging gjennom lynangrep, med eventuelle høyderorstap som resultat (la du merke til det, jeg konkluderte ikke nå heller..), vil man sannsynligvis befinne seg i en vanskelig situasjon... Dette er vi vel enige i??

 

 

Neida, jeg er ganske sikker på at havarikommisjonen gjør en veldig god jobb jeg.. også i dette havariet som skjedde idag. Det jeg skrev i forrige innlegg, med fare for å gjenta meg selv, igjen, var at jeg observerte brennmerker på høyderoret på et bilde, og derfor lurte på om noen visste om dette kunne ha med disse piskene på bla.a høyderoret å gjøre.. Hvordan du tolker det dit hen at jeg, ut i fra den observasjonen og det spørsmålet, dermed vet svaret på HVORFOR ulykken som idag skjedde, faktsik skjedde, er litt uklart for meg.. Jeg bare etterlyste lignende særtrekk.. Jeg har ikke for vane å se sot på et høyderor iallefall, uten at det har oppstått brann noe sted..

 

Var det oppklarende, eller frustrerende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat:Hva er det dere ikke tror på? atjeg fløy med SAS til Singapore,eller at det var et lynnedslag i flyet?

Vel flighten var sk.973 fra EKCH den 5-9-03 kl.21.45. Dere kan jo spørre erfarne flygere som flyr ofte i tropiske strøk hvor vanlig det er med lynnedslag i fly. Det blir for dumt å påstå at jeg ikke var ombord i dette flyet og opplevde det jeg opplevde..

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fløy med SAS sin 340-200 fra Kastrup til Singapore tidligere i høst.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Det tror jeg ikke noe på!

ikke æ heller ""
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere ikke tror på? atjeg fløy med SAS til Singapore,eller at det var et lynnedslag i flyet?

Vel flighten var sk.973 fra EKCH den 5-9-03 kl.21.45. Dere kan jo spørre erfarne flygere som flyr ofte i tropiske strøk hvor vanlig det er med lynnedslag i fly. Det blir for dumt å påstå at jeg ikke var ombord i dette flyet og opplevde det jeg opplevde..

 

Siden du påstår du var ombord i et fly SAS ikke har og aldri har hatt, hvorfor skal vi tro på resten av røverhistorien din? """"""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit, joda, det gikk galt denne gangen, men det gjør som oftest ikke det. Men hvorfor i heite slår dem ikke opp like store overskrifter hver gang en bil krasjer og folk dør.

 

Jeg bor i Vestfold, og der er det store oppslag og analyser omtrent etter hver eneste dødsulykke på E 18, oppfølginger med vegvesenet etc. etc.

 

Jeg har selv vært tv fotograf og jobbet med nyheter og det er mer enn en gang jeg har stått og rivd av meg håret pga måten journalistene arbeider på.

 

Beklager, men jeg tror rett og slett ikke at du har lang nok fartstid som TV-fotograf til å foreta en grundig nok analyse av journalisters arbeidsmetoder, moral og handlemåte. Det er mulig du har vært borti et par lømler, men konklusjonen din er rett og slett altfor overfladisk.

Ellers er det vel ingen av oss som er uenige i at det som regel ikke skjer ulykker med lynnedslag i fly. Det var det heftige utspillet ditt mot den nevnte artikkelen jeg stusset på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet at Tarjei Lundarvollen:

les hos nettavisen om flyging når det lyner

 

Jeg skjønner [sensurert] steike ikke at det er mulig å skrive eller utale noe så forbanna dumt jeg.

 

Jo, det ER farlig å fly, selv når det ikke lyner. Men det er enda farligere å kjøre bil. Og tenk hvor farlig det er å stå under et tre når det lyner. Men forresten, overskriften "lyn kan slå ned i høye tre" er vel ikke så spennende. Helvetes journalister som forsurer et allerede vanskelig marked, skulle ha skutt dem som klarer å skrive noe så dumt. De burde heller finne seg et annet yrke når dem ikke har mere vett i hodet.

 

 

Synes du tar vel hardt i her, Tarjei """"

 

Jeg kan heller ikke se noe i den artikkelen som skulle tilsi at dette er et "makkverk". Kanskje artikkelen kunne gått litt mer i dybden, men det er faktisk det eneste jeg kunne tenkt meg gjort annerledes. Synes egentlig at opplysningene som er fremsatt er saklig og greit formidlet i artikkelen, og jeg ser heller ikke noe snev av sensasjonsjournalistikk i det hele tatt.

 

Å leve er farlig, og de fleste vet at det finnes haugevis med hverdagslige sysler som er mange ganger farligere enn å fly, enten det er i storm eller stille. Folk er stort sett ikke dumme!

 

Selvfølgelig, for noen mennesker med angst for å fly kan nok slike artikler som den vi her sikter til kanskje være ytterligere et argument for å ta toget, båten, sparkstøtten, gåstolen eller bilen i stedet for å fly, men å hevde at artikler av den type det refereres til her skal virke som en slags "hets" mot en allerede noe skadeskutt bransje har ikke rot i noen som helst fornuftig argumentasjon. Det er tross alt en opplest og vedtatt sannhet at flyulykker skjer fra tid til annen, en liten artikkel om lynnedslag i fly fører jo ingen flyselskap ut i noen som helst ny økonomisk krise de ikke evnt. måtte være i fra før.

 

For å snu litt på flisa: I mange tilfeller kan frykt like gjerne være et resultat av mangel på informasjon og kunnskap.

 

Vel, det var nå mine personlige betraktninger........

 

Ha en fin og ulykkesfri helg, alle sammen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...