Gå til innhold

Sitte i cockpit.


Anbefalte innlegg

Heisann!!

Da min samboer jobber i Braathens, så jeg min mulighjet til å få sitte i cockpit fra Gardermoen til Evenes. Mange dager i forveien sendte samboeren min faks til kapteinen, hvor hun ba om klappsete til meg i cockpit.

Svaret lot vente på seg og vi ankom Gardermoen fortsatt uvitene om plassen i cockpit. Ved påstigningen spurte jeg flyvertinnen som tok i mot passasjerene om plass i cockpit. Jeg forklarte min forespørsel per faks og min interesse for fly og flightsim. Hun kom ut igjen og sa at kaptein og styrmann måtte diskutere om de ønsket en entusiast i cockpit.

Etter ca 10 min, etter døren var stengt og flyet var klar til taxing, så jeg flyvertinnen komme bakover i kabinen. Hun fikk øye på meg og vinket på meg... Plassen var innvilget!!!! (Det viste seg at kapeinen hadde byttet mot han jeg egetlig hadde sendt faks til)

Turen i Braathens 737-700 LN-TUH var helt fantastisk. Både kaptein og styrmann tok seg masse tid til å forklare prosedyrer, instrumenter o.l. Jeg fikk til og med skrytt litt av dette forumet!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Til min store forundelse hadde kapteinen vært innom siden, og som han sa: " Viten om fly i dette forumet kunne ikke han komme i nærheten av engang, selv om han fikk sjekket alle bøker han hadde om 737-700." [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Så det er mulig å komme i cockpit, selv om man ikke jobber i Braahten. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ken Roger Foss

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i cockpit under innflyging til OSLO Fornebu. Jeg satt bak kaptein og en kamerat satt i miten.

Det var under en klasse tur til OSLO. Det var faren til ei jente i klassen min som skule fly den turen. Så han ordnet slik at to fikk sitt i cockpit under takoff og to under landing.

Det var slik jeg lærte hvor autopiloten var hadde( FS95 den tiden )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........................

Som en avslutning kan jeg jo si at jeg ble litt skuffet da jeg fikk vite at Braathens bare lar flygere og ansatte sitte der framme, så jeg tror jeg vet hvem jeg vil fly med neste gang?

........................

Det er nok ikke riktig..jeg har aldri vært ansatt i Braathens - har ingen slektninger der heller, dog har jeg aldri fått nei på spm. om å sitte der framme.

(Kun 1 gang, da hadde de utsjekk på F50)

Men jeg spør alltid når jeg sjekker inn/henter billetten i luka, da får jeg gå ombord først og rekker å få rigget meg ned i "klappen" før pilotene begynner med sjekklistene....har de begynt med disse, vil de helst ikke bli forstyrret.

Dette tipset fikk jeg fra en styrmann.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke nødt til å være ansatt i firmaet, eller andre flyselskaper for den sakens skyld, men det gjør sikkert ting litt enklere (man må jo faktisk være sikkerhetsklarert av luftfartsverket for å jobbe på flyplass)...

Er været bra, og det virker som om det skal bli en flott tur, så har du nok en stor sjanse til å sitte på klapp...

Men som sagt: Kapteinen bestemmer, og man får jo ta det svaret man får.... Men kanskje man er så heldig at man får en annen kaptein neste gang? hehe

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv været på en tur med Premiair fra Billund i Danmark til Corfu i Grækenland.

Jeg var med til at gennemgå flyets checkliste sammen med kaptajnen. Lave en walkaround sammen med F/O. På destinationen sad jeg alene i cockpittet og satte vores rute hjem ind i flyets computer mens kaptajnen og F/O gennemgik andre ting.

Jeg var på det tidspunkt ikke ansat i Premiair ( er i dag steward hos Premiair )men havde skrevet og spurgt om jeg ikke kunne komme med på en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Michael Bisgaard Olling:

... På destinationen sad jeg alene i cockpittet og satte vores rute hjem ind i flyets computer mens kaptajnen og F/O gennemgik andre ting.

Forstår jeg deg riktig når du sier at det var DU som programmerte FMC'en til hjemturen??

For å programmere en FMC må du kunne noe mer enn bare å være interessert i flymaskiner og å sitte i cockpit, ikke sant? Er noe du ikke fikk med deg i ditt innlegg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ? Er dette en standard for Premiair?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette emne er diskutert før, og derfor så jeg muligheten da jeg for noen uker siden skulle fly fra Kjevik til Værnes via Gardermoen...

Da jeg kom ombord i BU216 spurte jeg ei flyvertinne om jeg, pga min store interesse for fly og flygning, kunne få sitte i cocpiten på vei til Gardermoen. "Vent litt" sa hun og jeg begynte å glede meg! Dessverre! Da hun kom ut igjen sa hun at jeg måtte være ansatt i Braathens eller være flyger for å få sitte der! Tenkte mine stygge tanker og satte meg bak...

Men historien slutter ikke der! Da jeg kom til Gardermoen var det temmelig lang kø på passasjerkontrollen, så da jeg kom til gaten var jeg nesten for sent ute. Jeg fikk et sete helt fremme og ved midtgangen. Dette skulle bli min redning! For her kom det personer fra gaten og sa at flyet var fullt, men det var en person fra Braathens som sikkert kunne sitte på klappsete. Jeg føyk opp og sa at jeg kunne "ofre" plassen min og sitte i cocpiten! Fyren gikk inn i cocpiten og kom ut igjen 10 sec etter og sa jeg skulle sette meg inn [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Resten kan en jo tenke seg? Flott tur til Værnes med landing 27.

Som en avslutning kan jeg jo si at jeg ble litt skuffet da jeg fikk vite at Braathens bare lar flygere og ansatte sitte der framme, så jeg tror jeg vet hvem jeg vil fly med neste gang?

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du ikke ser problemer med det, men jeg tror ikke selskapsledelsen eller Luftfartsmyndighetene ser like blidt på slike episoder. Hva om det skjer en ulykke?

Jeg vil kalle det en grov overtredelse fra pilotenes side om dette virkelig stemmer. Hadde jeg vært sjef i en slik bedrift ville jeg kastet pilotene på dør med en gang! Selvfølgelig er ikke slikt lov selv om pilotene bare mener å være snille (dumsnille).

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke så veldig vanskelig å programmere en FMS (spesielt ikke når man har en papir-FP å se på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ellers tror jeg nok både kaptein og styrmann sjekket ruten, først før takeoff (del av taxi checklist i de fleste tilfeller) + kontroll for hvert punkt (kan endres enkelt underveis om nødvendig).

Jeg ser ingen problemer ved dette; hyggelig at flygere viser så stor "goodwill" overfor oss virtuelle piloter.

-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipern da....

Jeg var selv med i cockpit i en DC10 til Bulgaria,

og kapteinen så ingen problem i at jeg tok meg av takoff og landing med hjelp fra copiloten.

På tilbaketuren fløy jeg flyet alene uten andre piloter om bord...ser ikke problemet i det der jeg,

om man er litt uheldig med lav hastighet under finalen

med resulternde ødelagte dekk så kan jeg ærlig talt ikke se faren i at potensielle piloter får lære det på den virkelige måten!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Roald.

Nej jeg fik alt med i mit indlæg! Selvfølgelig tjekkede F/O bagefter om jeg havde gjort det ordenligt men det er MEGET MEGET nemt at ligge en sådan rute ind i flyets computer. Du får et stykke papir hvorpå det står hvad der skal tastets ind. Enten om det er en VOR eller om mere GPS betonet. Under selve indtastnigen kan du se ruten blive lavet på et display. Det var i øvrigt på en Airbus A-320.

Nej det er helt sikkert ikke noget Premiair normalt gør. Jeg var så bare heldig at få lov.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...