Gå til innhold

AIP og kart for andre land


Thomas Teslo

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle sende en brev til Avinor om å få lov til å legge ut deler av AIP for nedlasting. Jeg vet at noen har vært i kontakt med dem om dette før og fått avslag, men jeg tenkte å prøve igjen. Jeg tenkte jeg skulle vise til endel andre land, der våre flysim-venner har fått tillatelse til å legge ut orginal-kart. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg. Kan de av dere som vet om adresser til kart og land som har tillatt dette, informere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange andre land har gjort, er at det lokale luftfartsverket har gjort kartene tilgjengelig for nedlasting selv. Dette er ikke gjort i Norge ennå.

 

Endel andre land har laget/tegnet egne versjoner. Dermed kommer heller ikke det lokale luftfartsverkets navn opp på kartene. De er også merket med "Not for operational use". Og da regner jeg med at man ikke kan bli nektet å legge det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg er helt med på dette! Mange utenlandske piloter jeg har snakket med er lettere irritert fordi Norges kart-service er under enhver kritikk! Det verste er ikke at kartene som ligger ute er skrekkelig gamle, Sverige/Danmark har, slik jeg vet, heller ikke helt up to date kart med hensyn til designators o.l. bare prosedyrene er like. Men vi i Norge, har den tendensen til å oppdatere våre prosedyrer uten at piloter som ikke abbonerer på AIP Norge har muligheter til å følge denne utviklingen. Her må vi ta et valg. uansett MÅ vi ha kart tilgjengelige som samsvarer med prosdyrene! Dette er, etter min mening, en stor faktor som holder utenlandske, seriøse simmere som vil ha kart, vekke fra våre luftrom!

 

My two cents.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...