Gå til innhold

777-300 ER


Geir Lindberg

Anbefalte innlegg

Her i Longyearbyen får vi besøk av en 777-300 ER førstkommende tirsdag.

 

"Som et siste ledd i sertifiseringsprogrammet for Boeing 777-300ER skal Boeing demonstrere ruteendringer til fjerntliggende lufthavner. Begge testmodellene av flyet skal brukes i det verdensomspennende testprogrammet for utvidet rekkevidde under tomotors operasjoner ( ETOPS – Extended Range Twin-Engine Operations ). " Dette melder Flight International.

 

Må vel ut å ta en titt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Geir... ja dette er en del av en del av sertifiseringsprogrammet som du nevner. De installerte en motor i dette flyet som hadde blitt testet av GE i flere tusen cycles og motoren hadde ingen MC (Maximum Continuous) thrust EGT (Exhaust Gas Temperature) margin for å demonstrere til FAA hva flyet/motoren kan klare... selv med utslitte motorer:

SEATTLE, Oct. 15 / / -- The Boeing 777-300ER airplane completed the longest engine-out demonstration flight ever in support of Extended Operations (ETOPS) certification, when it flew more than five hours with one of its two engines shut down. During the approximately 13-hour Seattle to Taipei, Taiwan test flight, the airplane's crew shut off one of the two General Electric GE90- 115B engines and flew the plane for 330 minutes on the other engine.
ETOPS = Engine Turns Or Passengers Swim... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag... du har stort sett tre EGT (Exhaust Gas Temeperature) grenser på en turbinmotor, og for de fleste GE90 modellene er det; Start 750 grader C, Maximum Continuous (MC) 1015 grader C og Take-Off (TO) 1030 grader C (5 minutter). Når du setter full TO thrust N1 (~105 %N1) på en motor... og opp til 30 grader C OAT (Outside Air Temperature)... så skal ikke EGT gå over 1030 grader C... og om motoren viser 1010 grader C EGT så har du 20 grader C EGT margin... Etter som motoren blir mer og mer slitt... 20-30.000 timer... så vil EGT krype opp mot 1030 grader C for å utvikle full TO thrust... og du har da ingen EGT margin. Motoren er bare sertifisert for Full TO for 5 minutter og den neste sertifiserte grensen er MC. Dette er en bestemt thrust setting hvor motoren kan gå uten en tidsbegrensing... og er noe mindre enn TO. Du skal kunne sittet på MC thrust i timesvis uten at EGT skal gå over 1015 grader C... og da regner vi også MC EGT margin. Når du er på "normal" cruise så er du i "airspeed" mode og "auto throttle" setter N1 for å holde cruise MACH nummer og denne N1 er som regel mindre enn MC thrust N1. Mister du en motor i cruise så går du til MC thrust på den andre motoren og starter en "drift down" og det er dette ETOPS grensene (180 minutter osv.) er basert på... Hvor langt kan flyet fly på en motor MC thrust... i 180 minutter... til en "suitable" flyplass...? Det er da viktig at motoren ikke går over MC EGT grensen... "" Boeing vil demonstrere til FAA at selv en "slitt" motor kan sitte på MC thrust... uten at det er noe fare..! Jeg hopper litt frem og tilbake her Dag... og dette er noe forenklet... men jeg håper at du fikk med noe...? La meg vite om det er noe spesiellt du lurer på...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde rullebanen i longyarebyen er for kort til fly som 777.

 

Da har flyet vært her... rullebanen var lang nok i massevis den.. brukte under halv på landingen og omtrent halve da det tok av. Imponerende!

Fikk filmet litt, hvis noen vil ha en snutt...

Geir

 

I følge fs er banen i longyarebyen ca 2279 meter (7597 ft) så flyet måtte ha bremset temmelig hard og det måtte ha hvert lett hvis det stoppet på rundt halve banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos:

 

Sist jeg var oppe på Svalbard, så jeg i en bok (med bilder) på Polar Hotellet der at det hadde vært en Lockheed L1011 med ca. 350 passasjerer nede der en gang. (husker ikke når, men det var en del år siden. Den maskinen er da ikke direkte liten den heller.

 

mvh.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde rullebanen i longyarebyen er for kort til fly som 777.

 

Da har flyet vært her... rullebanen var lang nok i massevis den.. brukte under halv på landingen og omtrent halve da det tok av. Imponerende!

Fikk filmet litt, hvis noen vil ha en snutt...

Geir

 

I følge fs er banen i longyarebyen ca 2279 meter (7597 ft) så flyet måtte ha bremset temmelig hard og det måtte ha hvert lett hvis det stoppet på rundt halve banen.

 

Gode bremser da vettu.. ""

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...