Gå til innhold

Info til alle VATSIM piloter! *VIKTIG*


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens!

For dere som har fulgt med på VATSIM sin del av diskusjonsforumet har dere kanskje sett at controllere og piloter i Norge ikke her helt fornøyd med tilbudet som finnes.

Controllere klager over for lite flytrafikk og liten aktivitet fra andre controllere, og pilotene etterlyser ATC.

I løpet av den siste uken synes jeg ATC tilbudet har vært rimelig bra i Norge, men mangelen på piloter har vært stor!

 

For de som er ganske aktive som Piloter/ATC hos VATSIM, vet dere kanskje at Torsdag og Søndag er en såkaldt "flydag".

Trafikken skiller seg ut fra andre dager i uken med at den flere ganger blir fordobblet!

Dette var ikke tilfellet på sist søndag, jeg satt ATC i nærmere 2 timer, og alt jeg fikk var et SAS fly inbound fra Oslo.

Dette synes jeg er for dumt, til og med Gardermoen måtte nøye seg med trafikk med under 10 flybevegelser (iallefall i tiden jeg satt på).

 

For dere som har tatt hintet, så er controllere lei av å bruke tid på å controllere et luftrom som er tomt!

Det vil jo bare slå tilbake på pilotene, når controllere rett og slett blir skremt bort!

 

Jeg vil derfor oppfordre alle piloter i VATSIM til å gjøre en innsats for å holde på de controllerne som er aktive!

 

Dette kan dere gjøre ved at dere stiller opp på fly-ins, control utsjekk og andre events.

Og sist men ikke minst, fly uoppfordret!

 

Selv er jeg både aktiv pilot og ATC hos VATSIM/VACCN, så jeg håper flere av dere er villige til å bevare dette tilbudet!

 

Jeg vil også annbefale at dere piloter holder et åpent øye med VATSIM sin diskusjonsside side her på forumet.

 

Nå føler jeg at dere har lest nok, og vil runde av.

Men først vil jeg annmode dere til å ta en titt på noen av linkene under.

Disse linkene er linker til viktige innlegg som er blitt gjort av controllere i hovedsak, og jeg ber også om at du tar deg tid til å lese igjenom!

 

"Mer aktivitet på VACCNorge"

"Hva skjer med online Norge?"

"Fornebu memorial Fly-in!"

 

Takker for din oppmerksomhet, og jeg håper at du er villig til å stå på for å få et bedre online miljø hos VATSIM!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker nå kun av egen erfaring, gjelder kanskje bare ett uheldig fåtall. Men min erfaring med online flyging er meget dårlig. Satt i to timer å ventet på respons fra kontrolleren - eneste jeg fikk var "standby" ett par ganger. Andre som logget seg inn fikk respons nesten umiddelbart, og det var ikke spesiellt travelt. Jeg fløy da (som alltid) småfly - og trives mest med det "" Hvis småfly blir så til de grader nedprioritert blir det liten sjangs for meg å prøve meg igjen. Ikke sitt oppe og vent på meg i hvertfall ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss....

Da har vi hatt samme erfaring, men jeg har hatt den mange ganger. Blant annet sist helg satt jeg flere timer som ATC og ventet på en pilot,----men han kom aldri------

Men jeg må si at jeg er fortsatt ofte online til tross for dette.....

Spøk til side, alle har vel vært uheldig online en eller flere ganger. Det vesentlige er at alle får mulighet til å lære og bli bedre. Du får prøve igjen, og se om du får en mer positiv opplevelse neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker nå kun av egen erfaring, gjelder kanskje bare ett uheldig fåtall. Men min erfaring med online flyging er meget dårlig. Satt i to timer å ventet på respons fra kontrolleren - eneste jeg fikk var "standby" ett par ganger. Andre som logget seg inn fikk respons nesten umiddelbart, og det var ikke spesiellt travelt. Jeg fløy da (som alltid) småfly - og trives mest med det "" Hvis småfly blir så til de grader nedprioritert blir det liten sjangs for meg å prøve meg igjen. Ikke sitt oppe og vent på meg i hvertfall ""

Da var du nok bare uheldig med controlleren.

Jeg prioriterer som regel likt mellom VFR og IFR trafikk så lenge de er på bakken, men det er nesten en selvfølge at du må vike litt unna når det kommer til trafikk i luften og når det gjelder landings klarering.

Det er også enklerer å hande med et småfly, du kan gi de en litt kortere finale, og landingsmulighetene er flere!

Men neste gang du skal ut å fly, får du se etter meg da vet du.. ""

 

Når det kommer til det å ha ubehaglige minner fra online flygning så har ikke jeg mange.

Jeg har for det meste vært ekstremt heldig når det kommer til ATC, med noen få unntak i Tyskland hvor jeg og Julian møtte en ganske så sær Tysker.

Men vi har lagt det bak oss og flyr fortsatt like mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ike flyr vatsim mer er ivertfall det at jeg liker ikke måten de som er der takler oss newbier.

Er du litt uheldig der inne blir man jo helt sprø der inne.

Man må ikke glemme at det tross alt er et spill dette her.

Jeg kan ikke si at jeg likte meg der inne med de "wannabe sjefene"

 

Først skjeller de deg ut og ber deg "gjøre leksene dine" FØr du kommer inn igjen...så maser de på at rekruteringen er laber? Stikk fingen i jorda og vær litt forståelsesfull for de som ikke har gjort dette før, da kan dere skyld på noe annet en dere selv. ""

 

Nei takke meg til slike multiplayer servere. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ike flyr vatsim mer er ivertfall det at jeg liker ikke måten de som er der takler oss newbier.

Er du litt uheldig der inne blir man jo helt sprø der inne.

Man må ikke glemme at det tross alt er et spill dette her.

Jeg kan ikke si at jeg likte meg der inne med de "wannabe sjefene"

 

Først skjeller de deg ut og ber deg "gjøre leksene dine" FØr du kommer inn igjen...så maser de på at rekruteringen er laber? Stikk fingen i jorda og vær litt forståelsesfull for de som ikke har gjort dette før, da kan dere skyld på noe annet en dere selv. ""

 

Nei takke meg til slike multiplayer servere. ""

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at alle har vært newbie en gang, og at newbies ikke er ATC's store favoritt!

Men om du en gang skulle være så uheldig å få en litt gretten ATC må du heller prøve deg med en ATC, da spesielt på en flyplass det ikke er så mye trafikk for øyeblikket.

Det er jo kanskje et krav om at du "leser leksen" før du beveger deg ut i VATSIM sitt luftrom, men ikke så seriøst at det går ut over hobbyen!

Men det er klart en fordel om man fordyper seg i ting, og setter seg inn i det.

Dette kommer både du, ATC og andre piloter til å dra nytte av!

 

Men som sagt, alt må læres, man kan ikke sitte å vente på at ting kommer av seg selv!

 

Kort i kort vil jeg bare annbefale deg å prøve deg nok en gang (voice annbefales) hvor du spør ATC om han kunne tenke seg å hjelpe deg litt!

De fleste tror jeg nok er ganske så behjelplige, iallefall i Norge! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge.

 

Jeg vil garantere deg en positiv opplevelse vis du tar en tur når det er norske ATC'er online. Alle de norske jeg har blitt "behandlet" av (har ca 250t online, hvor av ca 100t i Norge), så har jeg aldri fått en sur tone, eller blitt kjeftet på av når man gjør en liten feil, du får en smiley ;-)) med opplysning om at du har dr***i på legen (ikke ordrett da).

 

Men en del av de engelske ATC'ene er virkelige nitendo ATC'er, de gidder ikke å svarer vis du bruker tekst, bruker du voice, så sjønner de ikke hva du sier når du har en litt annen klang en de er vant med...

 

Jeg håper at alle som kan på torsdag/søndag stiller opp, jeg skal ihverfall stille opp, så vi ikke mister alle de gode ATC'ene som er i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Det var vel Håkon.. ""

 

Men en del av de engelske ATC'ene er virkelige nitendo ATC'er, de gidder ikke å svarer vis du bruker tekst, bruker du voice, så sjønner de ikke hva du sier når du har en litt annen klang en de er vant med...

Jeg har ikke hatt noe problem med ATC'ene i England.

Vet at de er litt sære av seg, men de er utrolige dyktige, og med den trafikken som er der nede er det jo forstålig at de vil ha ting på det rette viset!

De er også pliktet til å svare tilbake på tekst, så om de ikke gjør det er det bare å kopiere "loggen" og ta navnet til controlleren og sende inn en klage på denne personen.

Men England er vel ikke den plassen du begynner med når man er newbie, heller ikke den plassen hvor man spør etter hjelp.

Man burde ha meget god innsikt i VATSIM og "profesjonell" flygning før man beveger seg dit! ""

Ennå med litt over 500 flytimer hos VATSIM føler jeg at jeg blir overkjørt av controllerne i London, 100 timer til så tenker jeg har de på nakkeskinnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Håkon """" (gikk litt fort satt i telefonen med en som het Helge)

 

For å si det slik så har jeg aldri hatt problem med "frasene", men at man blir oversett for at man snakker litt gebrokken, eller at man bruker txt, synes jeg er dårlig reklame for Vatsim """"

 

Det jeg mente med den kommentaren, er at får man en slik behandlig så gidder man ikke å prøve igjen. Kom kanskje ikke helt frem """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de nye pilotene gir kanskje sene readbacks, eller ikke i det hele tatt, de får kanskje ikke med seg beskjedene du som ATC gir, eller vet ikke hvordan de skal sette squawk osv osv.. men en ting har de felles (i alle fall de fleste), de lærer fort!

Jeg har ingen ting imot å hjelpe nye piloter, for hver gang jeg gjør det føles det som om at jeg også lærer noe nytt.

Jeg mener i alle fall at Norge generelt er flink til å ta imot nye piloter,- og ja! Voice anbefales på det sterkeste!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ike flyr vatsim mer er ivertfall det at jeg liker ikke måten de som er der takler oss newbier.

Er du litt uheldig der inne blir man jo helt sprø der inne.

Man må ikke glemme at det tross alt er et spill dette her.

Jeg kan ikke si at jeg likte meg der inne med de "wannabe sjefene"

 

Først skjeller de deg ut og ber deg "gjøre leksene dine" FØr du kommer inn igjen...så maser de på at rekruteringen er laber? Stikk fingen i jorda og vær litt forståelsesfull for de som ikke har gjort dette før, da kan dere skyld på noe annet en dere selv. ""

 

Nei takke meg til slike multiplayer servere. ""

 

Hmmm, ja et håpløst spill, der alle deltagerne etterhvert blir mer eller mindre sprøe? """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...