Gå til innhold

Mer aktivitet på VACCNorge


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Det var tidligere en diskusjon og etterlysning om mer aktivitet i norsk luftrom, både av ATC og piloter. Den siste tiden har vist en klar forbedring i så måte. Fra "gammelt" av så har søndag og torsdag vært de store dagene for onlineflyvninger i Skandinavia i og med Nordic Corridor. Dette er en event som er fast og som ikke trenger noen ekstra planlegging. I dag er det søndag. Hva med å starte i dag og bemanne flest mulig posisjoner i Norge.

 

Jeg ser også av medlemslisten til VACCNorge at vi har veldig mange på den listen, men jeg har ikke sett så mange av dere online som ATC. Hvor blir dere av? Hensikten med å bli ATC er vel for å kontrollere litt innimellom flyvningene. Det er bare en ting som hjelper for at vi skal bli bedre i Norge, det er trening og praktisering. Nytter ikke å få en studentrating som ATC for så å bli borte igjen. Så kom igjen folkens. Let's do it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har sett har vi lykktes til å få opp trafikken, da spesielt på ATC.

Men desverre ligger control sonene litt sentralt, nesten alle søker til Gardermoen, hvor dette er forstålig!

Men et lite tips til dere controllere, ta trafikken i betrakning når dere velger posisjon.

Om det er 3 ATC på Gardermoen og bare 5 fly, burde dere forflytte dere til en annen plass i landet.

Flyene følger som regel ATC!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gårsdagens erfaringer er det vel på tide å blåse litt liv i den årlige meningsutvekslingen om aktiviteten online. Jeg var online et par ganger i går, og da hovedsakelig etter Einars oppfordring igår ettermiddag. Jeg var som ofte før pålogget som ENSV_V_CTR og hadde selskap av kolleger fra ENOS, ENGM, ENTR og ENVA. Det var også snakk om å skaffe ENBO for å få dekket hele Norge på denne kvelden.

Hva er det så å se av trafikk i Kongeriket..... ETT fly fra Iceair i transitt fra Island til Sverige. Jeg må bare si at jeg logget av etter 20 minutter med en total motivasjonsbrist. Jeg hadde tenkt å logget på senere i håp om at vi kunne finne trafikk i Norge, men fant ut at jeg ikke giddet, og så heller halve Titanic før jeg gikk tidlig til sengs.

Nå har jeg sittet som ENSV_V_CTR en del i den siste tiden og "jaktet" på piloter. Dette ender opp med 1-2 fly iløpet av en kveld. Jeg har ikke tenkt å tilbringe så mye tid bak ASRC for å oppnå så lite trafikk. Jeg har heller ikke tenkt å hoppe rundt på posisjoner i hele landet bare for å fange opp ett eller annet strøfly som tilfeldigvis er online iløpet av kvelden.

Einar har kommet med et tilbud til dere piloter med bemanning torsdag og søndag. Hvis dere vil ha et tilbud, benytt dere av dette snarest mens det forsatt finnes motivasjon igjen hos ATCs.

Jeg tror jeg starter med julegaveproduksjon til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg her Ivar, trafikken "tok ikke av" i går akkurat.

Satt rundt 2 timer, det eneste jeg fikk var en SAS maskin som kom fra Oslo.

En av grunnene kan være at ServInfo var nede, flere av simmer kameratene mine viste ikke en gang at det var ATC online!

Jeg hadde det annonsert i nicket mitt, men til ingen nytte.

Mistet motet i går jeg også, ennå det skal være en av de store flydagene for Scandinavia.

Vi får håpe at det blir bedre senere, men jeg vil også gjøre pilotene oppmerksom på at om dere ikke kommer, står dere i fare for å skremme bort ATC!

Personlig blir jeg ikke akkurat enthusiastisk av så lite trafikk, da tar jeg meg heller en flytur hvor jeg får noe å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Ja som Ivar sier, man kan miste motivasjonen av mindre. Var pålogget i 4 timer og to fly + en transitt.

 

Nå skal dere alle sammen få et tilbud. Dette blir det siste tilbudet fra meg og det gjelder for både de som er ATC (alle nivåer) og piloter.

 

1. Det er ønskelig/forventet at de som er ATC i VaccNorge bemanner posisjoner hver torsdag og søndag fra kl. 2000 - 2200 norsk tid.

2. Posisjoner som det er ønskelig blir bemannet er: ENOS FIR m/CTR, ENGM-APP og TWR, event også ENCN-TWR, ENSV FIR m/CTR og ENZV-APP event ENBR-APP, ENTR FIR m/CTR, ENVA-APP og TWR, samt ENBD FIR m/APP og TWR på Bodø.

3. Bookingen skjer via VACCNorway sitt bookingsystem. Det blir ingen annen planlegging i og med at dette er et felles arrangement sammen med de øvrige Skandinaviske landene med "Nordic Corridor".

4. Det forventes nå at de som står på VACCNorway sin liste over ATC stiller opp. Med så mange personer på listene så skulle det ikke være noe problem å bemanne posisjonene, samt at dette kan byttes på for hver uke.

5. Det er ikke lenger noen unskyldning for piloter og ikke fly online i Norge eller til/fra Norge disse dagene.

6 De ATC som nå ikke stiller opp, ivertfall en kveld, kan jeg, (merk at det er JEG som tenker dette, ikke VACCNorge), vurdere å bli satt i karantene/permisjon eller i verste fall strøket fra ATC-listene. Hvorfor skal man stå på ATC-lista dersom man ikke praktiserer som ATC???

7 Skal Norge få trafikk fra utlandet er vi nødt for å gå i oss selv og gjøre noe drastisk. Vi har bare oss selv å takke for manglende trafikk. Er man lite online osm ATC blir man aldri en god ATC. Standarden på ATC i Norge har falt den siste tiden. Hvorfor?????

8. Skal vi i Norge bli bedre ATC og yte god service, så MÅ vi være online og utøve ATC-tjeneste. Jeg skjønner ikke hvorfor mange melder seg som ATC men aldri er å se som ATC online. (mulig det er min kunnskap det er noe feil med).

 

 

Nytter ikke dette så er min tid som eventcoordinator over. Jeg gidder ikke bruke en masse tid og krefter på å få folk online, lage/planlegge flyins etc og så er det ingen som gidder å stille opp. Eks så er det til nå påmeldt 6 - seks - til Fornebu Memorial Flyin. Skal vi ha minimum bemanning i Oslo FIR, inkl reserver/vaktbytte, så trenger vi minst 8-9 stk. Jeg kommer IKKE til å reklamere i inn og utland med et flyin hvor det ikke er nok ATC til å ta imot trafikken som vil komme. Altså - ingen flere ATC og jeg avlyser hele greia. Siste frist har jeg satt til mandag 8. september kl. 2000. Den 9 sept. drar jeg bort og blir borte til søndag 14. sep. I den tiden skjer ingenting.

 

Er jeg sur/høres jeg sur ut/forbandet??? Kanskje!! Har jeg rett til å være det?? Jeg mener JA. Nå er det opp til dere selv. Både ATC og piloter, skal vi bevare et flightsim-miljø i Norge får dere alle bidra og gjøre en innsats. Det nytter ikke lengre å skylde på "de andre".

 

Til slutt må jeg få si: All ære til dem som tross alt stiller opp som ATC. De har all ære av dem jobben de gjør. Jeg etterlyser alle de andre, samt pilotene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med alle de andre, men jeg vet ikke om det passer enda på den 5. Oktober, og det er jo litt dumt å melde seg på hvis man ikke kan være med allikevel!

 

Hvis det passer for meg, så melder jeg meg så klart på, men jeg vet antageligvis ikke om det passer den 8. september heller!

 

Sorry ass, men slik er det!

Er ikke sikkert at alle har planene klare en måned i forveien heller.

 

 

Kristian B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er et svar til Einar Halvorsen sitt siste innlegg, postet 010903 kl. 18.36.

 

Som dere trolig ser av nummeret på postinger jeg har, er ikke jeg den som skriver mest på dette forumet. Men denne gangen tror jeg det er på tide.

 

La meg først få si at jeg har den største respekt for den innsatsen du, Einar, har lagt ned i jobben som Event coordinator for VACC Norway. Du har prøvd å legge til rette best mulig, og har trolig måttet arbeide mye i motvind.

Dette gir deg full rett til å være frustrert, MEN:

 

Når man er frustrert å ikke treffe full blink med hvem man angriper. Din post tror jeg de fleste vil lese som et direkte angrep på ATC i Norge. Dette synes jeg er å angripe problemet fra helt gal ende.

 

Jeg vil i denne posten først gå litt inn på problemet med hvorfor det er så få online i Norge - og hva man kanskje kan gjøre med det - og så vil jeg svare mer konkret på Einar Halvorsens liste før jeg helt til slutt vil si litt om Fornebu Memorial Flyin.

 

Punkt 1

*******

 

Det som udiskutabelt er det største problemet i online-Norge, er fraværet av piloter. Dersom det er piloter som flyr, kommer det også ATC. Slik er det.

Denne sammenhengen virker også omvendt, men da i mindre grad. Hvis man skal gå inn og analysere hvorfor det er mindre piloter som flyr i Norge, tror jeg noen av svarene vil bli:

 

- piloter som fløy mye i Norge før har blitt så gode/flinke at de søker nye utfordringer

- VA i Norge er kanskje ikke like populære som de var før

- Det kommer stadig nye scenerypakker, og en flyr der for å se hvordan flyplassene ser ut

- Man ønsker å utfordre verden på generelt grunnlag (ENBR-ENGM er den samme turen uansett hvor mange ganger man flyr den - variasjon ja, men samme tur)

 

Dette er bare noen av grunnene jeg kom på akkurat nå. I tillegg har vi selvsagt det at det ikke er så mange ATC, men jeg tror ikke vi skal overvurdere det for mye.

 

---

 

Punkt 2

*******

 

Jeg vil sitere noen punkt fra Einar Halvorsens liste:

 

---

"4. Det forventes nå at de som står på VACCNorway sin liste over ATC stiller opp. Med så mange personer på listene så skulle det ikke være noe problem å bemanne posisjonene, samt at dette kan byttes på for hver uke.

5. Det er ikke lenger noen unskyldning for piloter og ikke fly online i Norge eller til/fra Norge disse dagene.

6 De ATC som nå ikke stiller opp, ivertfall en kveld, kan jeg, (merk at det er JEG som tenker dette, ikke VACCNorge), vurdere å bli satt i karantene/permisjon eller i verste fall strøket fra ATC-listene. Hvorfor skal man stå på ATC-lista dersom man ikke praktiserer som ATC???"

---

 

La meg først få si at jeg er enig i at det ikke er samsvar mellom medlemslisten til VACC Norway og hvor mange som er aktive. Jeg er imidlertid sterkt kritisk til løsningen.

 

Flightsim, online flyging & kontrollering har alltid vært, er og vil alltid forbli en HOBBY . Dette kommer man ikke utenom. En hobby er generelt noe man gjør frivillig , av egen vilje og på fritiden. Et stikkord her er at det er noe som er lystbetont .

 

Hvordan kan vi da få flere til å kontrollere (og dermed trekke piloter) i Norge? Ved å gjøre det morsomt, attraktivt, spennende, interessant, givende (fyll ut med adjektiv selv). (Mer om hvordan dette kan gjøres litt senere i posten)

 

Løsningen er definitivt IKKE å komme med krav om at man MÅ være online så og så mye de og de dager for å få lov til å fortsette å være kontroller i Norge. Da vil uten tvil skremme mange bort - kanskje til og med de fleste.

VACC Norway er faktisk en supportorganisasjon for de som ønsker å kontrollere i Norge. Dersom noen vil, kan de når som helst melde seg inn i en annen VACC og kontrollere så mye/lite de vil der. VACC Norway er slik definitivt ikke i posisjon til å true noen til noe som helst - VACCN er en kunderettet organisasjon som i likhet med de fleste andre slike organisasjoner må KONKURRERE om kontrollerne som finnes i VACCN-nettverket. Til nå har det vært vanlig at norske kontrollere er med i VACCN og vice versa, men dette vil helt sikkert endre seg i takt med den generelle internasjonaliseringstendensen i samfunnet. Vi i VACCN er faktisk så heldige å ha et medlem fra Thailand, Supruet Thavornyutikarn, så dette er allerede kommet for å bli.

 

Jeg vil komme tilbake til hvordan VACCN kan prøve å bli en attraktiv organisasjon for controllere og piloter nedenfor, jeg vil bare først avslutte litt rundt utspillet til Einar Halvorsen.

Jeg (jeg som privatperson) mener av hele mitt hjerte at kontrollering og flyging er en frivillig hobby, der man kan ta på seg så mye eller lite man vil. Man får heller ikke opplyst noe om plikter når man blir medlem i VACCN. Jeg oppfatter derfor "tilbudet" fra Einar Halvorsen som direkte i strid med intensjonene for VATSIM generelt, og VACC Norway spesielt. Selv om han mener dette som privatperson, er dette synspunktet så grunnleggende i strid med intensjonene med denne hobbyen at jeg faktisk synes han bør vurdere sin stilling.

Dette er ikke lette ord å ta i min munn - jeg pleier vanligvis å unngå konfrontasjoner, men i dette tilfellet følte jeg det helt nødvendig å gi et svar. Jeg håper imidlertid at dette innlegget forstås utelukkende som et innlegg i saken - det er på ingen måte noe personlig. Jeg kjenner Einar Halvorsen som en veldig grei og hyggelig kontrollerkollega - som også er svært dyktig både som kontroller og som event coordinator. Jeg håper at vi kan bevare denne relasjonen også etter denne saken.

Jeg følte et behov for å presisere dette, da alt for mange debatter her på flightsim.no sporer av og blir personfokuserte.

 

Punkt 3

*******

 

Hva kan vi gjøre for å gjøre VACCN og online flyging i Norge mer populært?

 

Da var jeg endelig ved dette punktet, som er det klart viktigste og også det mest konstruktive.

 

Jeg skal på ingen måte utgi meg for å ha alle fasitsvar. Faktisk tror jeg ikke det finnes noen klare svar - men vi må prøve ut litt forskjellig og se hva som kan være bra. En løsning kan være å ha en undersøkelse blant VACCNs medlemmer for å se hva DE har lyst til at VACCN skal prøve å bidra med.

 

For at ikke dette innlegget bare skal være kritisk helt uten konkrete forslag til forbedring, har jeg da noen få fra mitt eget hode:

 

- Videreutvikle utdanningsdelen i VACCN

Vi har allerede _mye_ stoff på websidene, men på biten med online trening tror jeg det kan være litt å hente - både for kontrollere og piloter. I "gamle dager" var det stuvende fullt på treningskvelder med både kontrollere og piloter.

 

- litt større kreativitet i valg av ATC-posisjoner?

Nå er det vanlig at Gardermoen bemannes med en-to-tre kontrollere og ikke så mye annet. Begrunnelsen fra kontrollere er at det er der trafikken er.

Jeg _vet_ fra tidligere tider at dette faktisk kan ha motsatt sammenheng. Fly flyr der det finnes kontrollere - så sant kontrollerne er på litt tid om gangen, selvsagt.

En gang i tiden satt jeg mye på som ENSV_CTR, da kom det etter hvert et jevnt tilsig av folk. Men ofte må man sitte i en tre-fire timer før man får så mye, dette fordi folk må planlegge en tur til et sted de ikke har vært før og faktisk fly dit. Dersom man over tid velger seg ut et sted og sitter der en del, vil man etter hvert oppleve at det kommer trafikk. Det er i hvert fall min påstand.

 

- en siste ide som jeg har tenkt en god del på faktisk.

Noen steder i USA har de lokale divisions i artcc-ene sine - små klubber av folk som kontrollerer en del i de forskjellige sektorene. Dette har såvidt blitt nevnt i Norge også en gang i tiden, men da tenkte man at det var for få kontrollere til at det var vits i å dele opp slik.

Det jeg har tenkt på, er kanskje å lage noen små "klubber" for folk som f.eks kontrollerer/flyr i ENSV/ENBR/ENZV og selvsagt for resten av landet - der disse på ingen måte ekskluderer deg fra å kontrollere andre steder, men skaper mer tilhørighet til posisjonene du vanligvis foretrekker og vet mest om/ønsker å vite mest om. Disse "klubbene" kunne kanskje lage egne hjemmesider, lage egne trainingopplegg, og kanskje til og med samles fysisk en gang i mellom (tur i tårnet på Flesland, etc..;) En annen mulighet er å prøve å samles på et flyin en gang slik at de ulike posisjonene kan sitte sammen og kontrollere, slik de gjør i virkeligheten..:)

 

Dette ble litt visjonære tanker fra min side, men de er mest for å vise at det _finnes_ mange tanker man kan tenke og grep som kan gjøres - om man vil. Jeg håper andre også kan komme med gode forslag som kan gjøre online-Norge et bedre sted for deg og meg.

 

Punkt 4

*******

 

Fornebu Memorial Flyin.

Som noen av dere kanskje husker, var det undertegnede som først brakte dette flyinet på bane. Jeg kastet ballen ut, og den ble begjærlig grepet, blant annet av Einar Halvorsen.

 

Jeg tror akkurat denne opplysningen med 6 påmeldte kontrollere har temmelig mye med hva man leser ut av den:)

Det kan tolkes som et endelig tall - slik Einar gjør - og da er seks et lite tall, men faktisk et man godt kan leve med (Fornebu flyin har vært arrangert med _stor_ suksess med bare fire kontrollere).

Jeg velger imidlertid den mer positive vinklingen "" :

 

En måned før et flyin er det temmelig nær fantastisk (!) å ha seks påmeldte kontrollere!!! Jeg husker fra tidligere dager at påmeldinger ofte ikke kom før to-tre dager før - men da _strømmet_ de inn. Så hvis man har seks kontrollere en måned før et flyin, kan man fort ende opp med det dobble eller mer "" Så jeg tror du trygt kan annonsere flyinet i både øst og vest ""

Uansett trengs det som sagt ikke så enorme ressurser til et flyin - fire-fem oppegående kontrollere kan ta unna enorme trafikkmengder dersom de organiserer seg godt. Så Fornebu Memorial Flyin - here we come!!!! ""

 

---

 

Avslutning

**********

 

Puh. Jeg er forsåvidt kjent for lange innlegg, men dette her tar vel likevel kaken ""

For å oppsummere litt er jeg helt klart imot Einar Halvorsen sitt forslag om å innføre obligatorisk kontrollering/flyging.

Jeg mener VACCN må være en kunderettet organisasjon som har som fremste mål å legge det best mulig til rette for kundene sine - som VACCN faktisk må konkurrere om på det åpne markedet.

Angående problemene med lite aktivitet i online-Norge tror jeg det er mye å hente i å gjøre det attraktivt/spennende å fly kontrollere i Norge (med andre ord ta det på den positive måten), der har jeg listet opp noen få forslag, men håper dere kommer med mange flere.

Endelig tror jeg Fornebu Memorial Flyin kommer til å bli en heidundrende kjempesuksess - så plukk frem en gammel julekalender og begynn nedtellingen ""

 

Jeg håper at dette innlegget blir oppfattet slik det er ment - som et saklig rettet partsinnlegg i debatten rundt hva man kan gjøre for å bedre situasjonen i Online-Norge. Jeg har ingen ønsker om å gå til personangrep mot noen - spesielt ikke Einar Halvorsen.

 

 

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å ønske dere alle en fortsatt riktig god kveld - og husk....nå er det bare 33 dager igjen til Fornebu åpner igjen! ""

 

 

Med vennlig og begynnende skrivekrampe-hilsen

 

Hanne ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuuu, dette var jaggu noe å lese Hanne "". Jeg skal ikke gå i gang med å svare alle punktene i dette innlegget nå. Til det trenger jeg mer tid, samt at andre kan slippe til først. Til saken så det ikke er noen misforståelser, Hanne jeg tar IKKE dette som en personlig kritikk. Du har kommet med et saklig godt begrunnet innlegg. Du er ikke enig i alle mine synspunkter og det har jeg ingen problemer med å akseptere. Jeg har skapt en debatt og håper med dette å få inn mange synspunkter og forslag som kan bedre onlinemiljøet i Norge for alle, både piloter og ATC. Så til alle som vil si noe i denne saken, ikke vær redd for at jeg blir sur/fornærmet o.l. Så lenge dere holder en saklig tone tåler jeg det meste. "" Så kom igjen folkens, hva gjør vi, hva ønsker dere at vi skal gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår Einars frustrasjon i hans innlegg, og jeg for min del er ikke overrasket om at det før eller senere kommer et krav om at dersom du fortsatt skal stå som ATC, så bør det logges noen timer i ny og ned!

 

I de fleste VA så er det et absolutt krav at du logger flighter innen et gitt tidsrom, ellers så blir du strøket fra listen, så hvorfor ikke også i VACCN ?

Trenger kanskje ikke være mer enn ca. 5 timer i mnd. da vi er så pass mange at det da ville bli bra dekning noen dager i uken.

Så Hanne, jeg skjønner ikke at det skal bety at Einar bør fratre sin post av den grunn.Før eller senere så kommer dette kravet til å bli en realitet.

 

Innrømmer helt klart at jeg selv har vært veldig slapp med å stille opp som ATC de siste 3 - 4 mnd., så hvis du trenger meg under FMF Einar, så får du finne en plass hvor du mener jeg kan duge, så stiller jeg opp! ""

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Einar!

Jeg er både enig, og uenig med deg i det innlegget som fulgte ovenfor.

Nå snakker jeg generellt for meg selv, men jeg vet at det er flere controllere hos VACCN som har det akkurat slik som meg.

 

Jeg har iløpet av de siste 2 årene sammlet rundt 500 flytimer online hos VATSIM, hvor de fleste av de bringer meget gode minner, både i inn og utland.

I tillegg til at jeg flyr ganske aktivt (føler at cockpit er min plass) så sitter jeg også en del ATC som noen av dere kanskje har sett.

Jeg gjør mitt beste for å få et bedre online miljø her i landet, hopper litt mellom possisjonene om jeg ser det kommer en som skal til Værnes, og ingen inbound den plassen jeg opprinnelig sitter på.

Men som jeg nevnte ovenfor er det cockpit som er mitt rette element, jeg sitter controller når jeg har tid og lyst.

I hovedsak sitter jeg som controller når jeg ikke får tid til å ta meg en flytur, eller at jeg ser at det er behov for en.

Jeg har sett litt må medlemslistene til VACCN, og det er en god del personer som er listet opp der som jeg mener jeg aldri har sett som ATC!

Jeg er helt enig med det Einar, at det blir dumt å skaffe seg controller bevis, uten å bruke det!

 

Når det kommer til fly-in'et så vet jeg ennå ikke om jeg kan sitte ATC, men jeg skal finne det ut så fort som mulig.

Men om jeg skulle sitte ATC tenker jeg ikke sitte hele kvelden, opprinnlig vil jeg egentlig fly, men siden det er slik desperat nød etter ATC så stiller jeg selvfølgelig opp for mine sim kamerater, og VATSIM/VACCN generelt!

 

Og nå over til at du klaget over trafikken i dag, du kunne fått 3 fly om du hadde logget på litt tidligere, tok en flytur ned til Gibraltar.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Del 1:

Som sagt var vi igang igjen, selv om vinklingen denne gangen var mye mer interessant enn tidligere. Jeg hadde egentlig bare behov for å få ut en del av det som har vært diskutert i det siste. Jeg vil gjerne gå gjennom noen av de momentene du bringer opp Hanne, og samtidig prøve å være mest mulig på sak, selv om jeg innledningsvis må si at vi har heller ikke sett deg mye online som ATC etter CTR+ testen din.

Jeg er heller ikke den som poster i hytt og pine på dette forumet, så jeg liker å tenke at når jeg først er inne , har det jeg sier litt innhold.

Jeg vil starte med å kommentere det du skriver om hvilke krav vi bør stille til ATC miljøet og det personellet som er tilsluttet VACCN. For det første er hensikten med VACCN og organisere online miljøet i Norge. For å få dette til, er det en forutsetning at man har noen enkle regler og bestemmelser å følge. Dette skulle ikke være ukjent, da de fleste har erkjent og forstått reglene til VATSIM ved innmelding.

Jeg synes absolutt ikke at Einars forslag til et minimumsbidrag av ATC timer er så urimelig. Jeg mener heller dette MÅ være et krav dersom vi vil ha en viss kvalitetstandard på våre ATC. Hvordan går det med andre sertifiseringer hvis man ikke vedlikeholder dem? –Jo de blir inndratt. Øving gjør mester for å bruke et forslitt uttrykk. Hvis du mener at Einar bør ta sin hatt og gå for å foreslå noe slikt, vil han sannsynligvis få følge. Å dyrke en HOBBY vil ikke si det samme som at man oppholder seg i et totalt anarki, men kanskje må respektere enkelte regler og krav for at hobbyen skal fortsatt bli interessant.

Så langt er dette tanker jeg også har gjort meg som privatperson. Jeg må si at da jeg meldte meg inn i SATCO/ VATSIM og VACCN, var dette for at jeg kunne drive med noe som fasinerte meg, samtidig som det var drevet i ordnede former, med bla teoretiske og praktiske tester som skulle sikre at det vi drev med lå nært opp til virkeligheten og at det var KVALITET. Dette oppnår man ikke ved å være online 3 timer iløpet av et år. Hvorfor skal man da stå på en medlemsliste når man ikke møter opp????

 

Del 2:

Som ”online training manager” i VACCN, synes jeg det er virkelig interessant at du bringer opp et forslag om å videreutvikle utdanningsdelen. Når du sier at det ”i gamle dager” var stuende fullt på treningskveldene, har jeg meget vanskelig for å kjenne meg igjen. Det har ALLTID (ihvertfall i min tid online) vært store problemer med å samle folk til treningskvelder. Jeg laget et komplett opplegg sist høst, med en treningskveld i uka, med program, undervisningstoff. Reklamerte for opplegget ++ og hadde på det meste 3 –TRE- deltagere /en ATC 2 piloter og meg selv som ATC. Prøvde også litt utover våren, men total fiasko pga manglende oppmøte. Forsåvidt kan jeg forstå folket som like godt kan være online som å være på treningsserveren.

PS av de som deltok, var det vel 2 som greide å melde seg på. Det er kanskje for ille å stille krav om dette også, når man skal sette av en hel kveld på trening.

Har du konkrete forslag til bruk av trening, Hanne, så tar jeg imot med takk. Øvrige forslag synes jeg virker meget interessante, og bør kikkes nærmere på.

Når jeg nå uttaler meg som ”online training manager” vil jeg gjerne komme med nok ett hjertesukk. Vi har som krav at våre ATC skal gjennomføre teoretisk og praktisk test. Teorien er forsåvidt grei, men det er nesten umulig å få piloter nok til å simulere noe som i det hele tatt kan ligne en stresset situasjon. Kandidatens og sensorens største utfordring er som regel å holde seg våken. Dette har medført at en rekke tester ikke har blitt godkjent pga for lite trafikk. Jeg håper disse innleggene kan bidra litt for å bedre på dette.

 

Når det gjelder Fornebu, skal jeg ikke kommentere dette. Det som er skrevet sier vel sitt.

 

Til slutt vil jeg si for min egen del følgende:

- Det står MEGET stor respekt av den jobben Einar har lagt ned i VACCN og jeg synes det er meget bra og modig gjort av han å ta opp denne diskusjonen.

- Vi ACCer er frivillige og vi legger mye arbeid ned i dette. Jeg synes ikke det er urimelig at det stilles noen få krav til medlemmene. Jeg ville ha sett på det som naturlig når jeg er medlem av en organisasjon.

- Jeg er medlem av et VA (VCA) som stiller KRAV til deltagelse og aktivitet, uten at dette oppfattes som utidig av medlemmene

- Nå skal vi ikke ta UK som noen målestokk, men se også på hvordan de kjører løpet, og sammenlign med Norge.

- Jeg håper noe av dette kan bidra til at vi får nye inputs, ideer og motivasjon til å drive arbeidet videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med mine synspunkter på de siste innleggene. Vi har n¨å fått en diskusjon som er både konstruktiv og nyttig og som det vel nok er på tide at vi tar skal vi komme oss videre både i VACCNorge og ellers i onlinemiljøet her i Norge.

 

Punkt 1:

Hvorfor er alle så redde for at det stilles krav når man er med på noe?? Jada jeg vet at dette er en hobby som drives på frivelig basis av alle sammen og med en genuin interesse for flyging og de opplevelser dette kan gi. MEN dersom man er med i et VA, det være seg VCA, SAS eller andre, så stiles det krav om at man skal fly en viss mengde for at man skal kunne fortsette å være medlem i dette VA. Dette er nedfelt i reglene til de ulike VA og når man melder seg inn godtar man også dette. Flyr man ike får man sparken. Enkelt og greit. Hva er så forferdelig om man stiler krav til de som er med som ATC i VACCNorge??? Hva er hensikten å være ATC dersom man ikke skal praktisere?? Hvordan kan man bli en god ATC dersom man ikke praktiserer??? Når man melder seg inn i VACCNorge så godtar man de reglene som er satt. Dette innebærer at vi forventer en vis aktivitet av dere som er med der. Dersom man ikke praktiserer så må man forvente at det stilles spørsmål med hensikten å være medlem av VACCNorge. VACCN har i lengre tid praktisert en snill linje når det gjelder å praktisere som ATC, det har ikke meg bekjent skjedd at noen er strøket av listene pga manglende oppmøte/praksis. dette tror jeg det er på tide å endre på. Grunnen til at jeg sier dette er at skal vi få en god ATC-stand i Norge så må vi forvente at det praktiseres ATC av de som er med i VACCN. Hva skjer dersom vi setter en slik standard/nye regler/strengere regler?? Noen forsvinner kanskje?? Ja hva så?? de som forsvinner/blir borte er kanskje de som ikke har tid/anledning/vil praktisere som ATC. de som blir igjen er de som ønsk4er å praktisere og som vil bli bedre ATC. Da har vi fått en gruppe personer som virkelig tar dette på "alvor" og vil yte en god/bedre service overfor de pilotene som kommer på besøk til Norge og til de som flyr i Norge. Det er ikke til å stikke under en stol at dersom Norge for rykte på seg for dårlig ATC så kommer det garantert ingen piloter fra andre land hit til landet og flyr. Den eneste måten å bli bedre på er å praktisere. Praktiserer man ikke har man ikke noe i VACCN å gjøre.

 

Punkt 2:

Det ble etterlyst treningskvelder, treningsopplegg etc. Som Ivar nevner så har dette vært tilbud til alle sammen, men oppmøte lik 0. dere skal huske at vi som er med i VACCN og skal finne/tilrettelegge tilbud til dere alle, vi bruker også av egen fritid fordi vi har en stor interesse for dette. Da må vi kunne forvente en vis respons tilbake. Da må vi kunne stille noen krav. Det har mange ganger vært etterlyst treningskvelder o.l. Jaha, når disse endelig blir planlagt og tilbudt dere så er det ingen som kommer. Da er det ikke så rart et vi går lei. At vi etterlyser mer engasjement. Det har flere ganger vært etterlyst mer aktivitet online i Norge. Nå har det de siste dagene/ukene vært tildels mye ATC online men lite piloter. Ikke kom i ettertid med alle mulige bortforklaringer om hvorfor man ikke benytter seg av tilbudet.

 

Punkt 3:

Tenke nytt. Ja vi prøver å tenke nytt, hele tiden. Da er vi også avhengig av enagsjement fra dere også. Nå har dere sjansen til å komme med ideer, synspunkter og meninger. benytt dere av denne muligheten. Ikke kom om en måned og klag dersom dere ikke kommer med synspunkter nå.

 

Punkt 4:

Hanne sier jeg er på kollisjonskurs med intensjonene i VACCN og at jeg bør fratre min stilling som eventcoordinator. Nope jeg har ingen slike planer. Slutter jeg vil det enten skje ved at jeg blir bedt om dette fra den øvrige ledelsen i VACCN eller at jeg ikke finner det hensiktsmessig å fortsette pga manglende interesse fra andre piloter/ATC på de tilbudene som kommer i form av flyins o.l. Er heller ikke så sikker på at jeg er på kollisjonskurs med VACCN, selv om mine utspill ikke har vært diskutert intert i systemet.

 

Vel det var det jeg hadde på hjertet foreløpig. Nå er et opp til dere andre å komme med synspunkter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har og kommer fortsatt til å være tilbud til både piloter og ATC gjennom denne høsten også.

VACC Norge via eventkoordinator tilbyr flyin`s så som FMF som kommer opp, og det kommer nok flere skal Dere se etter hvert, noe som øker aktiviteten der og da.

 

Kjenner jeg Einar og "Norway Race Team" rett vil De nok jobbe videre med forskjellige opplegg utover høsten og vinteren, og den jobb som disse personer gjør for VACC Norge og vårt onlinemiljø er helt topp. Stå på videre.

 

For lite ATC - For lite Piloter - Ett årlig fenomen. Denne diskusjon kommer hvert år, og den skal kansje også være her hvert år eller hva...

 

Hva vi kan gjøre for å få denne aktivitet opp, ja si det - hadde vi vist det hadde vi gjort noe med dette for lengst.

 

Pilotene som er med i ett VA må vel fly en gang i blant, og loggføre en flight for å kunne være medlem i VA`et, mens som ATC har det ikke vært noe krav tidligere om online tid.

 

VACC Norge har i dag registrert 82 kontrollere i medlemslista, hvor mange av disse er gjevnlig online? Ikke så mange, men vi har da noen, og det skal vi være glade for.

 

Vedr. Rating og upgrade

Nå må alle ATC som har Student rating eller over, være online i ett vist timeantall før du kan søke ny rating - tidligere var det kun tiden fra da du fikk din rating som var utslagsgivende for når du kunne søke høyere ratingen.

 

Reglene er nå som følger:

 

Senior Student : 30 dager etter Student rating og ha loggført min.30 timer online.

Controller : 90 dager etter Senior Student og ha loggført min.100 timer online.

Senior Controller: 180 dager etter Controller rating og ha loggført min.200 timer online.

 

Disse regler vil VACC Norges Treningsavdeling følge for upgrades til ny rating i VATSIM fra nå av.

 

For Student rating - Senior Student rating og Controller rating vurderer Treningsavdelingen i VACC Norge å måtte innføre "obligatoriske treningsmøter" med en godkjent testkontroller før du kan ta den praktiske online testen for den nye rating. Alt dette for å kunne være sikker på at kunnskapen til den som søker høyere rating, er i henhold til VATSIM og VACC`s regler og krav som setter til den nye ratingen.

 

INACTIVE ATC

Bare for å gi litt informasjon angående det som Einar foreslår angående alle de ATC VACC Norge har som er lite eller ikke online på VATSIM.

 

Vacc Norge kan med hjemmel i VATSIM sitt regelverk sette ATC som "inactive" Noe som i så fall vil innebære at han/hun IKKE kan yte ATC i VACC Norges luftrom.

Jmf. Paragraf 3 i VATSIM Regulation and Policy.

 

Each VACC has its Controller and Pilot members.

In official VACCs, only the listed "active" member

controllers can provide ATC in the VACC's airspace.

An official VACC has the right to render a controller "inactive" based on published VACC procedures, and not allow the member to provide ATC within the VACC's airspace until necessary procedures are completed for reactivation of ATC status. It is the duty of the

controller to pursue further training and communicate with the VACC in order to regain "active" status. The list of Controllers must be publicly displayed by each VACC, while the decision to display the Pilots or general members list lies within each VACC. Names and VATSIM ID must be displayed, while email addresses are optional.

 

Dette har ikke vært praktisert i VACC Norge, medlemmene forblir aktive enten du er online eller ikke. Om VACC Norge skulle ønsker å innføre slik "inactivitet" for medlemmer av VACC Norge er den muligheten tilstede.

 

Det har vært nevt en rekke konstruktive tiltak tidligere og disse har man prøve ut. Noe nytt har kommet her i denne tråden som også kansje bør prøves ut, alt for å oppnå større aktivitet. Men til 7de og sist er det Dere selv dette kommer an på IKKE VACC Norge.

Ønsker man ett aktivt online miljø så må både piloter og ATC bli enige eller i allefall gi uttrykk for hva dere ønsker av aktivitet.

 

Nå er Torsdager og Søndager fremover ett tilbud, bruk denne mulighet. ATC benytter ATC Booking på Vacc Norge - Pilotene ser da på forhånd at det kommer ATC online. Sverige, Danmark og tildels Finland er alltid åpne disse dager, for ikke å snakke om Europa generelt.

 

Det jobbes nå sentralt i VATSIM Europa med ett bookingsystem for ATC, og det finnes allerede flere system på VATSIM for piloter å file FP på forhånd. De snakker om Flyin (noe Einar selvsagt vil komme tilbake på) Det er masse som skjer i VATSIM fremover, hvorfor skal ikke vi klare å få vårt lille miljø til å funke, jeg bare SPYR..

 

 

 

 

 

 

 

Noen som har gode forslag - kom med dem nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Kommer med noen "svar/meninger" til punktene som Hanne kom med:

 

 

Punkt 1!

*******

 

Her er jeg helt enig med Hanne!

Det er mangel på piloter.

Har selv sittet som ATC på Gardermoen flere ganger da både ENOS, ENSV og ENTR har vært online, men det var ikke så mye trafikk at det gjorde noe!

Men, kanskje vi bare var uheldig og at de aller fleste var opptatt med noe annet de kveldene!

Vi kan heller ikke kreve/forvente at folk slipper alt de har i hendene og fyre opp FS og SB med en gang man oppdager at det er ATC online, kan vi vel?

 

Flightsim, online flyging & kontrollering har alltid vært, er og vil alltid forbli en HOBBY . Dette kommer man ikke utenom. En hobby er generelt noe man gjør frivillig , av egen vilje og på fritiden.

 

Punkt 2:

*******

 

Selv om han mener dette som privatperson, er dette synspunktet så grunnleggende i strid med intensjonene med denne hobbyen at jeg faktisk synes han bør vurdere sin stilling.

 

Ang. det om at Einar burde vurdere sin stilling, trodde jeg det var ment slik at han burde vurdere sin stilling til dette meg inaktivitet osv. Dette var det første som slo meg første gangen jeg leste dette, men jeg tok feil?

 

 

Punk 3:

*******

 

Dette syns jeg var gode forslag!

Likte spesielt idèen om små "klubber" innenfor ACC'ene.

 

 

Punk 4

*******

 

Jeg mener også at seks påmeldte kontrollere er mye siden det er over en måned til fly-inn'et finner sted.

Det er sikkert nok til å gjennomføre fly-inn'et også, men da er det vel liten sjangs for at ENOS vil bli bemannet, siden de seks påmeldte må jobbe på spreng på Fornebu!

 

Er sikker på at det kommer en god del flere påmeldinger etterhvert som vi nærmer oss 5. Oktober, men syns frist på den 8.september er altfor tidlig.

Jeg er bombesikker på at det blir mer en nok kontrollere!

 

---

 

Syns faktisk du høres sur ut ja, men jeg syns ikke du har noen spesiell grunn til å være det!

VATSIM er og blir en hobby!

 

 

Kristian B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj så mange som skriver lange innlegg her.

Jeg er en pilot og vil være aktiv der det er ATC. Noen ganger er det mest ATC trafikk i England , andre ganger Norge.

Men jeg flyr ikke på faste tidspunkt og ofte er det ingen bemanning rundt ENGM som er min default start i FS.

Så da drar jeg til andre spennende steder som f.eks Melbourne, Australia eller USA av og til.

Begynner også å bli kjedelig å fly de samme flightene for SVA i Norge hele tiden....

Men nå til vinteren vil det nok bli flere piloter overalt, en del driver fortsatt og tester ut fs9, og mangler sitt favorittfly (dreamfleet!) osv....

Men uansett takk til alle som stiller opp som ATC!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må si at jeg også (sammen med en del andre personer her, og sikkert flere som ikke har skrevet noe her) forstår at Einar er frustrert. Det er rundt 88 (om jeg ikke telte feil) kontrollere (Student og oppover) som er med i VACCN, og enda flere står på lista for muligens kontroller. At vi da klarer å få bare 5-6 påmeldte (husker ikke eksakt tallet) for et Fly-in er for dårlig, enkelt og greit. Jeg har selv sagt meg villig til å hjelpe til som ATC på dette flyin`et. I tillegg har jeg (og andre kontroller-kollegaer) prøvd å gi pilotene som flyr i Norge et bedre ATC tilbud, og jeg har nå i det siste selv bemannet Bodø og Gardermoen med TWR og APP, og etter hvert har det kommet flere ATCer, men pilotene er tilbakestående (i alle fall når jeg er der)... ATC er avhengig av fly, og omvendt.

Når det kommer til hvordan det skal være med obligatoriske "skift" som ATC sier jeg meg uenig. At vi heller får et timetall som vi skal holde i mnd, eller noe slikt ville vel vært bedre. I alle fall (merker jeg) at hvis man ikke kontrollerer, altså holder kunnskapene ved like, forsvinner de mer eller mindre. Har ikke tid til å skrive mer akkurat nå, får se senere i dag om det ikke kommer noe.

 

Btw: Skal sikkert sitte ATC i kveld også, noen som har lyst å joine? Er tilgjengelig på guard85@start.no og på msn (stig445guard@msn.com).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg har ventet såpass lenge med å svare slik at flest mulig kunne henge seg på diskusjonen. Det har heldigvis kommet noen innspill, men det kunne godt vært enda flere (hinte, hinte "" )

 

Jeg skal prøve å ikke lage denne posten like lang som den forrige, så jeg kan like godt komme i gang med det jeg egentlig skal si ""

 

Først av alt var det flott å endelig få tatt denne debatten litt skikkelig. Vanligvis blir det en eller to frustrerte poster og så blir det med det.

 

I Einars liste i den opprinnelige posten skisserer han et krav om at kontrollere i VACC Norway må/bør være online hver torsdag og søndag:

 

Sitat:

"1. Det er ønskelig/forventet at de som er ATC i VaccNorge bemanner posisjoner hver torsdag og søndag fra kl. 2000 - 2200 norsk tid."

 

Det var primært denne formuleringen jeg reagerte på i Einars post. Denne formuleringen har i løpet av den senere debatten gått over til en slags konsensus rundt et krav til en viss onlinetid over et lengre tidsrom (en måned, flere måneder, et halvt år etc.).

 

Dette er to klart forskjellige problemstillinger. Den første - med krav om at man er online opp til flere kvelder pr. uke, mener jeg fremdeles at er fullstendig uakseptabelt og i strid med alle intensjoner i både VATSIM og VACCN.

Til og med VA har ikke så strenge krav til sine piloter - de strengeste kravene er vel så og så mange timer pr måned (?). Bortsett fra dette synes jeg også sammenligningen med VA blir litt feil, da et medlemskap i et VA er fullstendig frivillig (man kan fly så mye/lite man vil uten å være med i noe VA), mens man MÅ være medlem i VACCN for å kunne kontrollere i Norge. VACCN er også en del av organisasjonen rundt selve VATSIM-nettverket, i motsetning til VAs som er helt uavhengige.

 

Men....tilbake til hovedsaken. Et system der man krever et visst (ikke overdrevent) antall timer med aktiv kontrollering i løpet av en litt større tidsperiode er en helt annen problemstilling enn det som ble skissert innledningsvis av Einar. Dette har jeg ingen motforestillinger mot - jeg ønsker det faktisk velkommen. En ordning basert på VATSIMs regelverk der man blir erklært inaktiv (og får kontrolleringsforbud, men IKKE blir strøket fra medlemslisten) synes jeg kan være en fin og tjenlig ordning. Men dette avhenger som sagt av tidskravet.

 

Personlig synes jeg kanskje 5t/3 måneder eller tilsvarende kunne være passelig, men her er det sikkert flere som har gode innspill.

 

Da jeg tok opp dette med online treningskvelder, ante jeg ingenting om det opplegget med utvidet oppfølging av kandidater til upgrade som Jan nå har presentert.

Dette synes jeg er et kjempeflott opplegg, som langt på vei vil kunne erstatte et opplegg med treningskvelder. Godt jobbet, Jan! ""

 

Jeg har vært medlem i VACCN sitt testeteam en god stund, og jeg har alltid prøvd å følge opp de jeg tester, og med jevne mellomrom får jeg også tilbakemeldinger og spørsmål. Det synes jeg er kjempefint! Jeg prøver å fremheve at hele oppgraderingsprosessen handler om å lære og å bli bedre, og at de gjerne må spørre - vi skal svare så godt som vi kan. Rent bortsett fra akkurat selve testesituasjonen er det å gi videre nyttig kunnskap den viktigste jobben vår - synes jeg "" Så jeg ser veldig frem til å kunne bruke litt mer tid på hver kandidat slik at man kan gi bedre oppfølging ""

 

Til slutt om treningskvelder må jeg bare få si at det faktisk er sant at det var stor oppslutning om treningskveldene før (for noen år siden). Du må huske at "gamle dager" kanskje var før du begynte å fly så mye online - noen av oss "gamle" har holdt på en stund ""

Fra 1999-2000 drev Åge Olsen og nå avdøde Jan Petter Thoresen (fred over hans minne) en side som het ATCC Norge/Flightsim Startup, og de drev mye med opplæring av piloter. De hadde til og med venteliste noen ganger ""

Når vi i dag ser hvor vanskelig det er å få treningskvelder til å fungere, skjønner vi kanskje mer av hvilken enorm innsats disse to gjorde.

 

Vel...da begynner jeg å nærme meg slutten. Men det gjenstår en bit jeg ikke synes er så positiv.

Da jeg postet det første innlegget mitt, prøvde jeg av hele mitt hjerte å få det mest mulig saklig, konstruktivt og i størst mulig grad positivt. Einar (som innlegget gikk mest mot) tok det på en flott måte - takk Einar.

 

I et visst annet innlegg kom følgende kommentar:

 

"(...)...selv om jeg innledningsvis må si at vi har heller ikke sett deg mye online som ATC etter CTR+ testen din."

 

Jeg pleier ikke å gå på person i debatter, men i dette tilfellet må jeg visst dessverre gjøre et unntak.

 

Vedkommende kommenterer her min onlinetid siden jeg ble Senior Controller - og det er den tiden jeg har gått ut fra i det følgende.

 

Siden ratingen ble aktiv 24.06 og frem til og med i dag har jeg logget 12:22 timer som kontroller. Dette er ikke imponerende, det innrømmer jeg. Imidlertid slet jeg med lungebetennelse i store deler av sommeren (6 uker+) og dette gjorde sitt til at det ble slik.

En annen og vel så viktig grunn var at jeg også registrerte situasjonen med svært få piloter online, så hvis det allerede var ATC online tok jeg meg veldig ofte en flytur i stedet. Dette syntes og synes jeg fremdeles ofte kan være en bedre løsning enn å f.eks sitte tre kontrollere på Gardermoen uten et eneste fly.

 

Hvis man tar med de timene jeg har logget som pilot, blir regnestykket temmelig anderledes. Siden 24.06 har jeg vært online nesten 136 timer, hvorav ca. 90% er fløyet i Norge. Dette tror jeg kan bekreftes av de som faktisk har vært online som ATC i denne perioden.

 

Hvis man skal sammenligne med vedkommende som tok opp denne saken, har han 20:10t online som ATC, og 34:25t online som pilot i samme periode. Jeg bøyer meg i støvet for hans innsats som ATC, men tar man også med tiden som pilot, synes jeg ikke forholdet gir meg noen grunn til hverken refselse eller kommentarer.

Fra min side er denne saken nå over, jeg ser frem til flere timer online både som ATC og pilot i tiden fremover - see you in the sky! ""

 

Puh, da var jeg endelig ferdig med den biten, og nå går faktisk også hele innlegget mitt mot slutten. Jeg beklager at jeg ikke klarte å skrive like langt denne gangen som sist, men jeg håper dere bærer over med meg ""

 

Jeg synes denne debatten har vært god (til tross for at deltakelsen kunne vært bedre), og jeg håper at det også har kommet litt konstruktivt ut av den. Jeg ser frem til å følge med hva som skjer i online-Norge videre, og skal også bidra med det jeg kan for at vi alle skal få kunne nyte hobbyen vår best mulig.

 

Da tror jeg at jeg har sagt mitt for i kveld, men vil likevel benytte anledningen til å ønske alle sammen en riktig god natt!

 

 

Hilsen Hanne ""

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg VATSIM medlemskap, og skal så fort jeg får orden på denne skakkkjørte XP installasjonen fly online! BARE I NORGE! Jeg flyr sjeldent andre steder en i Norge til vanlig i FS. Dessuten liker jeg VFR, og det vil nok bli litt Archer'ing rundt om i Norge snart. Men først, må jeg som sagt få orden på denne skakkkjørte XP installasjonen min!(NB-jeg har ALDRI fløyet online før, så det blir nok litt rot og fommel, men vi har vel alle vært n00bs før, hva? "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg må si at jeg slutter aldri å bli overrasket over de reaksjonene som kommer frem i disse fora.

 

Hanne:

 

Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg på noen måte har såret din person ved å legge til den siste kommentaren. Hensikten var vel å antyde at ALLE atc kunne hatt mer tid online, og blant disse - meg selv inkludert.

 

Jeg beklager også at dette plutselig blir en hovedsak i en ellers fruktbar debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...