Gå til innhold

ATC nok til alle på Gardermoen akkuratt nå!


Kristian B.bood

Anbefalte innlegg

Et spm bare...

 

Oslo ctr... hvilke frekvens skal man bruke nå om dagen? Ser det ble brukt 134.35... men den frekvensen? Er ikke det skagerrakk sector sin a?

 

 

125.05 er jo standar .. trodde jeg.. men det er jo ØST i virkeligheten, som bare brukes da det er relativt mye trafikk. Ellers brukes jo bare Oslo SØR på 118.87..

 

Så hvem skal egentlig brukes på vatsim? eller er det valgritt?

 

Approach er det jo også to i RL, 119.97/120.45. Er det noen regel der? (En er jo øst, og andre vest)

 

Nå er jeg pirkete... jeg vet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Det har vært mange diskusjoner på dette. Mange mener at det skal være så realistisk som mulig (meg inkludert) og at man skal få bruke den frekvensen man vil, andre mener at man må holde seg til en. De mener det er enklere å huske den frekvensen. Motargumentet mot dette, er at det er litt spennende å bruke det brede spekteret av frekvenser som finnes.

 

Det som vel kom frem av diskusjonen er at det er lov å bruke de frekvensene som finnes, men at man foretrekker de foreskrevne frekvensene.

 

Grunnen til at jeg valgte 134.35 (bortsett fra at det lyder så bra "") er at da jeg logget på var det kun to fly online, og begge befant seg helt sør i Oslo FIR. Derfor ENOS_SKAGERAK.

 

Som regel holder jeg meg til 125.05, men litt variasjon skader vel ikke.

 

Mvh

Mathias

 

PS: Approach har tre, 120.45 (West), 119.97 (East) og 131.35 (Director).. Pirke pirke ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten;

 

Ikke for å virke som en drittsekk, eller ødelegge morroa, men når man ser hvilke ATC enheter som var oppe på Gardermoen, så må jeg bare kommentere: Å sette seg som ENGM_GND eller ENGM_DEL har da virkelig ingenting for seg!? Kan man da heller ta en flytur, eller bemanne ENSV/ENTR. Virker som resurs sløsing for meg.

Dette var bare en tanke, og jeg er klar over at den kanskje høres litt krass ut, men det er vel også meningen!

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten;

 

Ikke for å virke som en drittsekk, eller ødelegge morroa, men når man ser hvilke ATC enheter som var oppe på Gardermoen, så må jeg bare kommentere: Å sette seg som ENGM_GND eller ENGM_DEL har da virkelig ingenting for seg!? Kan man da heller ta en flytur, eller bemanne ENSV/ENTR. Virker som resurs sløsing for meg.

Dette var bare en tanke, og jeg er klar over at den kanskje høres litt krass ut, men det er vel også meningen!

 

Mathias

Hehe, av og til kan du være virkelig sær!

Men jeg var inne på tanken selv, men lot det være for nå.

Tenkte å forflytte meg opp til ENVA_V_APP, men siden jeg skulle logge av ganske så raskt så jeg ikke vitsen i det.

Tar somregel litt tid før folk oppdager at, "Hey, Værnes er jo bemannet!".

Vi får ta det neste gang vet du!

Hehe, og for dere som lurer på hvorfor vi ikke sa ifra om dette "eventet" på forhånd, er fordi det ikke var planlagt!

Det startet med at jeg og Mathias logget på samtidig, raskt etterfulgt av ENGM_V_TWR and so on.

Men jeg er helt enig i at det var litt mye ATC i forhold til antall piloter online!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten;

 

Ikke for å virke som en drittsekk, eller ødelegge morroa, men når man ser hvilke ATC enheter som var oppe på Gardermoen, så må jeg bare kommentere: Å sette seg som ENGM_GND eller ENGM_DEL har da virkelig ingenting for seg!? Kan man da heller ta en flytur, eller bemanne ENSV/ENTR. Virker som resurs sløsing for meg.

Dette var bare en tanke, og jeg er klar over at den kanskje høres litt krass ut, men det er vel også meningen!

 

Mathias

Hehe, av og til kan du være virkelig sær!

 

Jeg mener det bare er å være fornuftig.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan helt klart være sær! Har mine gode sider og "". Men her er jeg enig med Geir. Dette er ikke særhet, men fornuft. Da kunne vi jo delt ENOS i 4, APP i 3, TWR i 2, hatt GND og DEL pluss Farris osv. Men det er jo ingen vits dersom det ikke finnes piloter. Tendensen har vært negativ det siste året, helt klart.

Må se om vi få snudd dette, men mange av de gode gamle er borte. Tenker da f.eks. på Trond Fossen (vår egne lille flygeleder) og Arnt Kalseth (som logget noe sinnsykt med timer).

Vi får se hva som skjer!

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan helt klart være sær! Har mine gode sider og "". Men her er jeg enig med Geir. Dette er ikke særhet, men fornuft. Da kunne vi jo delt ENOS i 4, APP i 3, TWR i 2, hatt GND og DEL pluss Farris osv. Men det er jo ingen vits dersom det ikke finnes piloter. Tendensen har vært negativ det siste året, helt klart.

Må se om vi få snudd dette, men mange av de gode gamle er borte. Tenker da f.eks. på Trond Fossen (vår egne lille flygeleder) og Arnt Kalseth (som logget noe sinnsykt med timer).

Vi får se hva som skjer!

 

Mathias

Hehe, det var ikke i dette tilfellet jeg mente at du var sær, for all del!

Fantes ikke annet en fornuft, men du må innrømme at du til tider kan være litt sær?

Hehe, ble litt irritert på deg da du mente at det var litt "uortodoks" å sende den SAS maskinen direct BBU!

Men, jeg skal ærlig innrømme at jeg er en av d særeste til tider, just ask Julian! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan virker voice serverne, har sett på vatsim.net og fant denne listen:

VOICE SERVERS - Total: 8

Server name IP address Location

Ankara rw.mushrappa.com Turkey

Avsim rw.avsim.net USA, Virginia

Europe-E2 195.78.48.15 Poland

HvACC rw.kapatel.gr Greece

Sweden rw.tt.luth.se Sweden

UK-1 80.249.98.88 UK

VACC-CZ 194.213.194.20 Czech Republic

VATROC Hong Kong 152.104.96.225 Hong Kong

 

Betyr dette at voice atc bare virker i f.eks sverige. Hvis ikke hvilken server gjelder for hele europa ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VATASIM-serverne er på en måte koblet sammen i et nettverk ja (ikke nettverk som i lokalt nettverk). Men når det gjelder voiceserverne så er jo de lokalisert i forskjellige land, men at en server står i utlandet forhinder jo ikke på noen måte at en fra Norge skal kunne koble til den. Men det er jo anbefalt å koble seg til en server som er i nærheten av deg for å få raskest hastighet mellom deg og serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen har vært negativ det siste året, helt klart.

Må se om vi få snudd dette, men mange av de gode gamle er borte. Tenker da f.eks. på Trond Fossen (vår egne lille flygeleder) og Arnt Kalseth (som logget noe sinnsykt med timer).

Vi får se hva som skjer!

 

Mathias

 

Ja, det har ikke blitt mye online-tid på meg det siste året. Men etter nyttår er jeg ferdig med skoledelen av atc-utdanningen, så da får jeg slått meg mer til ro. Da lover jeg å ta opp de gode vanene igjen. Så da skal vi nok få logga en del atc-timer tenker jeg. Så da er det bare å fly for harde livet folkens.

 

Snakkes på nyåret!

 

-Trond-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...