Gå til innhold

Fokker 50 landet på taxebanen i Bodø


Ivar Paulsen

Anbefalte innlegg

To SAS-flygere er satt på bakken etter at de mandag formiddag landet sin Fokker 50 på taxe-banen i Bodø. Flyet kom fra Trondheim og landet fra øst i tett snøvær. Flygerne oppdaget en bil som sto på taxe-banen, men de trodde denne sto på rullebanen og skulle kjøre bort. Selve landingen gikk etter planen, men altså på taxe-banen.

Etter det vanlige korte bakkeoppholdet fløy de videre til Bardufoss. Tirsdag ble flygerne satt på bakken og havarikommisjonen, som karakteriserer dette som en alvorlig hendelse, har satt to personer til å granske saken.

Det høres jo ganske vanvittig ut! Men det er kanskje vanligere enn man tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig. Må si jeg fikk bakoversveis når jeg leste det på Sols nyhetsside. Det må nok ha vært rimelig dårlig sikt når de landet ja. :-)

Nå må jeg si at jeg er litt skeptisk til journalisters dekking av flysaker, så det forundrer meg ikke om det finnes en eller annen viktig detalj som journalisten har utelatt.

Vi får vente å se.

Mvh

Atle Svanberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Atle Svanberg:

Nå må jeg si at jeg er litt skeptisk til journalisters dekking av flysaker, så det forundrer meg ikke om det finnes en eller annen viktig detalj som journalisten har utelatt.

Journalisten som har dekningen av saken for NRK Nordland er Oddvar Kristoffersen, med mange flytimer bak seg in real.

Det har i NRK Nordland i ettermiddagssendingen vært bred dekning av denne saken, bl a med en av de to havariinspektørene som er satt på saken for HSL. I tillegg intervju med sjefsflygeleder Ellingsen i Bodø. Det var ingen ekstraordinær kommunikasjon mellom fly og tårn under innflygingen som skulle tyde på at flygerne var desorienterte. Forholdene var snøbyger i området, men ikke ekstrem dårlig sikt ned mot minima. Flyet fikk landingsklarering, og aksepterte. Det var styrmannen som fløy.

Hendelsen blir karakterisert som alvorlig, det at to personer fra HSL blir satt på en sak hvor verken mennesker eller eiendom er kommet til skade, er en pekepinn av hvor alvorlig HSL ser på hendelsen, sier bl a Oddvar Kristoffersen.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

hmmm, LN-KAB (Kjell Arild Bersås) skulle reise på mandag til bardufoss med f50. Han skulle tilbake til militæret.

siste han sa til meg var at han skulle høre om han fikk klappsete plass.

fikk han venstre setet i stedet? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Håper han var med så kanskje vi får førstehånds dekning av en ekte simmer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at om man ikke har studert kartet nøye her og aldri har vært på bodø før så får man et lite sjokk, det ser ut som to paralelle rwy's spør du meg, og første landingen min i fs2k var faktisk også på taxiway [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men proffe piloter burde helst ikke gjort sånne tabber da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kommentere faktiske forhold som jeg ikke vet annet om enn det de sa i Nord-Nytt i ettermiddag, så sier både AIP og Jeppesens flyplasskart at "Caution: Do not mistake parallel southern TWY with RWY".

Når det er sagt, må jeg tilstå at min første real-life landing på Bodø 08 "nesten" ble gjort på selvsamme taksebane. Heldigvis hadde jeg en instruktør ved min side som lurte på hvor jeg hadde tenkt meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Det har jo vært snakk om å stenge rullebanen i Bodø for større fly i en periode kommende sommer mens de utbedrer banedekket, og et av alternativene som ble behandlet da var å bruke den sydlige taksebanen som avlastning for hovebanen. Et av problemene med dette var visstnok at belysningen ikke er god nok samt at man måtte komme til enighet med forsvaret som eier banen. Aner ikke hvorvidt banedekket er like sterkt som hovebanen.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxibane Y (parallellen) er lang nok til landinger - faktisk lengre enn rullebanen som er 2992 m. Den er 23 meter bred, slik at den er fullt anvendelig til landinger. I sommer skal banedekket på rullebanen i Bodø utbedres, og i denne forbindelse var det først meningen å klargjøre Yankee til rullebane mens reparasjonsarbeidet skal skje.

Approachlysene til rullebane 26 har både centerline-lys med crossbar og running rabbit til bruk i dårlig sikt. I tillegg er kantlysene på banen standard hvite. Det er denne approach'en som er 10 grader offset, dvs sør for forlenget centerlinje.

Taxi-banene er merket med blå markeringslys. Det er som du sier Tarjei, litt spesielt at det skal gå an å ta så feil i virkeligheten.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at Real Life begynner å ligne på vår simverden også! - Vi har vel alle landet på taxewayer. Tenker også på F-16 Tailand? som bombet et feriested i helga. Har selv lagt flatt endel sivile bygninger i Jane`s F-15 sim.

Taxewayer på OSL er lagt så store/brede at større fly kan lande på disse i nødsituasjon. Sperret runway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var mere en vei som gikk parralelt med rullebane. På venstre side sett fra Sør. Foran noe gamle hangar. Årsaken var et fallskjerm hadde åpnet seg i flyet (det var et fallskjem fly, LN-BIP) og hang halvveis ut av døren.

Forresten beklager dårlig norsken min, men hvis ikke jeg prøver så blir den ikke bedre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Torgeir!

Et ikke uvesentlig "problem" er at når Yankee er aktiv som taxi-bane og RWY26 er i bruk i Bodø, hender det ofte at fly som skal ta av, takser østover på taxibane W (på nordsiden av banen) så langt denne banen går, krysser aktiv ved Echo/Golf, og kjører videre østover på Y (som går på sørsiden av rullebanen) til holdepunkt for 26. Dette brukes bl a når det er trafikk inn mot 26, og flyet ikke kan gjøre såkalt "backtrack" på aktiv RWY og snu i øst. Under slike forhold taxer flyet der F50'en landet, og distansen det taxes på er ca 600 meter. Jeg har mange ganger sittet i MD-80 på dette punktet og ventet på at fly skal lande før vi får entre banen.

I tillegg beveger det seg kjøretøy på Y både østover og vestover under snørydding m v. Når Y er åpnet som aktiv rullebane (F16-trafikk), er det selvfølgelig ikke annen trafikk her.

Har du landing chart for Bodø, vil du se dette.

Hilsen Roald

PS: Dette er ikke ment som noen korreksjon til ditt innlegg, Torgeir, men som en tilleggsopplysning til hendelsen i Bodø. Du har selvfølgelig kart!

[Edited by Roald Hansen 02-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det var da bra at dem ikke landet på andre sia av rwy26, da hadde jeg kanskje fått dem i hodet!

er det forresten noen som kan fortelle meg om localizer på rwy 26 er riktig i FS2000, har en sterk mistanke om at den ikke er det! - i og med at en ILS APP sender deg på skrått inn mot threshold og ikke mot Alberthaugen, som vel er mer riktig?

Noen patcher her?, jeg vet at Norway98 hadde en patch på akkurat dette punktet!

Rune R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...