Gå til innhold

Stuka og Stealth


Werner Rafteseth

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg bare her:

 

Stuka: Junkers 88 eller noe slikt. Tysk jagerbomber med den spesielle "måkevingen

 

Stealth: dette kan være så meget. man har F117 Stealthfighter og den nye F22.

 

dette er bare noe jeg innbiller meg. Sikkert noen her som vet mere om dette enn meg.

 

EDIT: jeg visste at jeg nesten hadde rett ja. ""

 

mvh.

Bjørn E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stealth er ikke et fly, det er en teknologi som brukes til å skjule ting på radar og å gjøre de vanskelig for fienden å oppdage som folk flest sikkert har fått med seg.. Man har jo stealth båter og alt.. Når en bataljon skal skjule seg i skogen for å slå leir, bruker de stealth teknologi til å skjule seg.. Det kan være alt fra presenninger som ser ut som busker til å legge nedkuttede greiner fra trær og busker over kjøretøyer og lignende..

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå har det seg sånn at U-2 ikke akkurat er så veldig stealth da, jamfør nedskytningene over Sovjetunionen 1. mai 1960 og igjen over Cuba i 1962. Hovedpoenget med U-2 var at det skulle gå så høyt at det skulle være utenfor rekkevidden til luftvernet.

 

Såvidt jeg vet var SR-71 Blackbird det første flyet hvor man virkelig tenkte på å redusere radarflate. Derfor er det nok vanskeligere å oppdage på radar enn andre fly av tilsvarende størrelse. Dette ble blant annet gjort ved hjelp av radarabsorberende belegg utenpå flyet. Dette gjorde de igjen på B-1.

 

MEN, det første virkelige stealth-flyet er F-117. Dette er konstruert med masse fasetter som reflekterer radarstrålene bort fra radaren i stedet for mot den. Samtidig har flyet radarabsorberende overflate.

 

Senere kom jo B-2, som også er et stealth-fly. Den rundere og finere fasongen i forhold til F-117 kan nok delvis tilskrives år med forskning, samt kraftigere datamaskiner for simuleringer osv..

 

F-22 er jo det nyeste tilskuddet da, men det er nok ikke fullt så radarusynlig som B-2 eller F-117. For jo mere stealth man skal ha, jo mere upraktisk blir gjerne designet. F-117 er jo til og med svært ustabil i lufta, og subsonisk.

 

Visste dere forresten at Eurofighter Typhoon også er delvis designet ut fra stealth-tankegang? Men på det flyet har de prioritert ytelse foran radarusynlighet.

 

Det som er viktig å huske er at stealth er ikke av eller på. Det handler om hvor stor radarflate det har. Ethvert fly vil kunne oppdages på radar, men spørsmålet er hvor nært det må være før man ser det.

 

Det var bare noen betraktninger rundt det med stealth. ""

 

PS Stuka står som nevnt her for Stürzkampfflugzeug (Stupkampfly), og den heter Junkers JU-87. ""

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin gjennomgang det der. Jeg nevnte ikke U-2 på grunn av sine stealth egenskaper, men som en kort gjennomgang av prosjekter fra skunk works.

 

Når det gjelder Eurofighter er stealth bare innarbeidet i vise deler av flyet, slik som luftinntak og cockpit canopy. Ellers vil et fly med en så konvensjonell design (og utvendige våpen) ikke være mulig å minske RCS (radar cross section) på den måten som det er blitt gjort med F-22 og F-35. På disse flyene har stealth egenskaper blitt innarbeidet i selve designen fra starten av, feks våpen kan bæres innvendig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...