Werner Rafteseth Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Hei! Jeg lurte på typebetegnelsen på disse flyene. "Stuka" er et tysk bombefly(??) (les: usikker på dette) men en spesiell "knekk" bakover på vingen. Stealth vet vel de fleste hva er. Siter
Aleksander Rønning Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Stuka: Junkers JU-87 Stealth: General Dynamics F-117 Siter
Bjørn Erik Henriksen Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Jeg prøver meg bare her: Stuka: Junkers 88 eller noe slikt. Tysk jagerbomber med den spesielle "måkevingen Stealth: dette kan være så meget. man har F117 Stealthfighter og den nye F22. dette er bare noe jeg innbiller meg. Sikkert noen her som vet mere om dette enn meg. EDIT: jeg visste at jeg nesten hadde rett ja. mvh. Bjørn E. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Ju-87 for Stuka og F-117 for Stealth, hvis det ikke er B-2 du mener da P.S. Stuka er Stupbomber (er forresten det ordet er en forkortelese på) Siter
Werner Rafteseth Skrevet 9. august 2003 Forfatter Skrevet 9. august 2003 OK! Tusen takk for kjappe svar! Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Ju-87 for Stuka og F-117 for Stealth, hvis det ikke er B-2 du mener da P.S. Stuka er Stupbomber (er forresten det ordet er en forkortelese på) Er nok av stealth fly ute og går...U-2 og SR-71 er også stealth fly, men de er ikke "helt" usynlige slik som F-117, B-2 og F-22. Siter
Bjørn Erik Henriksen Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 P.S. Stuka er Stupbomber (er forresten det ordet er en forkortelese på) Du har sannelig rett i det gitt. Stuka er en forkortelse av "Sturzkampfflugzeug". Fint å se at det finnes så mange oppegående mennesker i dette forumet. mvh. Bjørn Erik Henriksen Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Trenger ikke å være redd for det, de fleste her er svært så oppegående. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 9. august 2003 Skrevet 9. august 2003 Stealth er ikke et fly, det er en teknologi som brukes til å skjule ting på radar og å gjøre de vanskelig for fienden å oppdage som folk flest sikkert har fått med seg.. Man har jo stealth båter og alt.. Når en bataljon skal skjule seg i skogen for å slå leir, bruker de stealth teknologi til å skjule seg.. Det kan være alt fra presenninger som ser ut som busker til å legge nedkuttede greiner fra trær og busker over kjøretøyer og lignende.. Lars Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Stuka: Junkers JU-87 Stealth: General Dynamics F-117 G-D har da aldri laget F-117!! Det er "skunk works" hos Lockheed Martin som har laget F-117. De har også laget de U-2 og SR-71 Siter
SH Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Nå er vell verken F-117, B2 og F22 helt usynlige på radar heller...De har alle mye stealth teknologi, men helt usynlige er ingen av dem. Siter
Aleksander Rønning Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Stuka: Junkers JU-87 Stealth: General Dynamics F-117 Uups.. Er ikke det Lockheed a? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Nå er vell verken F-117, B2 og F22 helt usynlige på radar heller...De har alle mye stealth teknologi, men helt usynlige er ingen av dem. Det var derfor jeg satt "helt" i parantes... Siter
Marius Sparby Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 En B2 har, etter det jeg har klart å finne på nettet, en radarsignatur omtrent like stor som en måke. F117'en ser mer ut som en spurv enn et fly (kjappeste spurven i verden? ) Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Så er jo spørsmålet, hvor stor radarsignatur har en spurv? Siter
Bjørn Erik Henriksen Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 en stealth-spurv, eller en vanlig en? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Tenkte mest på en vanlig en, men vil veldig gjerne vite det samme hva stealth spurv angår Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Stuka: Junkers JU-87 Stealth: General Dynamics F-117 Uups.. Er ikke det Lockheed a? Nei, G-D har aldri laget noe F-117. Riktig nok ble G-D senere kjøpt opp av Lockheed, men det var en god stund senere. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 10. august 2003 Skrevet 10. august 2003 Var kanskje F-16 han tenkte på? Den ble jo orginalt laget av General Dynamics.. Siter
Stig Foshaug Skrevet 12. august 2003 Skrevet 12. august 2003 Hei! Nå har det seg sånn at U-2 ikke akkurat er så veldig stealth da, jamfør nedskytningene over Sovjetunionen 1. mai 1960 og igjen over Cuba i 1962. Hovedpoenget med U-2 var at det skulle gå så høyt at det skulle være utenfor rekkevidden til luftvernet. Såvidt jeg vet var SR-71 Blackbird det første flyet hvor man virkelig tenkte på å redusere radarflate. Derfor er det nok vanskeligere å oppdage på radar enn andre fly av tilsvarende størrelse. Dette ble blant annet gjort ved hjelp av radarabsorberende belegg utenpå flyet. Dette gjorde de igjen på B-1. MEN, det første virkelige stealth-flyet er F-117. Dette er konstruert med masse fasetter som reflekterer radarstrålene bort fra radaren i stedet for mot den. Samtidig har flyet radarabsorberende overflate. Senere kom jo B-2, som også er et stealth-fly. Den rundere og finere fasongen i forhold til F-117 kan nok delvis tilskrives år med forskning, samt kraftigere datamaskiner for simuleringer osv.. F-22 er jo det nyeste tilskuddet da, men det er nok ikke fullt så radarusynlig som B-2 eller F-117. For jo mere stealth man skal ha, jo mere upraktisk blir gjerne designet. F-117 er jo til og med svært ustabil i lufta, og subsonisk. Visste dere forresten at Eurofighter Typhoon også er delvis designet ut fra stealth-tankegang? Men på det flyet har de prioritert ytelse foran radarusynlighet. Det som er viktig å huske er at stealth er ikke av eller på. Det handler om hvor stor radarflate det har. Ethvert fly vil kunne oppdages på radar, men spørsmålet er hvor nært det må være før man ser det. Det var bare noen betraktninger rundt det med stealth. PS Stuka står som nevnt her for Stürzkampfflugzeug (Stupkampfly), og den heter Junkers JU-87. Stig Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 12. august 2003 Skrevet 12. august 2003 En fin gjennomgang det der. Jeg nevnte ikke U-2 på grunn av sine stealth egenskaper, men som en kort gjennomgang av prosjekter fra skunk works. Når det gjelder Eurofighter er stealth bare innarbeidet i vise deler av flyet, slik som luftinntak og cockpit canopy. Ellers vil et fly med en så konvensjonell design (og utvendige våpen) ikke være mulig å minske RCS (radar cross section) på den måten som det er blitt gjort med F-22 og F-35. På disse flyene har stealth egenskaper blitt innarbeidet i selve designen fra starten av, feks våpen kan bæres innvendig etc. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.