Gå til innhold

Trenger litt information om AIP!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Tja, en Commercial Captain burde kanskje sjekke ut hva AIP betyr - Aeronautical Information Publication. Det er AVINOR - tidligere Luftfartsverket - som står bak informasjonen, men publiseres av Norsk Aero AS. AIP er basis for prosedyrer for flyselskapene når de lager interne prosedyrer - f.eks programmerer SIDs og STARs til sine FMS.

 

Den har alt av informasjon som real life piloter behøver. Du finner fugletrekk og fare for fuglkollisjoner, åpnings- og lukketider for alle flyplasser, telefonnumre -i det hele tatt. Mye av dette info er strengt tatt ikke nødvendig for en Flightsim-pilot, men det finnes masse annen info som du har nytte av - selv som sofa-pilot. Og papirkvaliteten er bare vakker ""

 

AIP oppdateres når det er nødvendig - dvs hvis prosedyrer og NAV-hjelpemidler endres (plassering og frekvens) Og mye annet.....

 

Sjekk f.eks HSL's rapport om nærpsassering av to WF og endringen av benevnelse inn til MQN i AIP.

 

Anders: Det er godt å holde i papirversjonen, og så går det vel kanskje mye blekk hvis du ikke har en fargelaser tilgjengelig... ""

 

Hilsen Roald

 

PS:

Jeg fortalte ikke om alle kartene for flyplassene i Norge med detaljinfo, inn- og utflyvingsprosedyrer (mye i farger) osv, osv finnes i AIP, men det skjønte du jo sikkert. Det er litt sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens standard på CD-utgaven, som ser ut som å være scannede bilder av papirutgaven isteden for råformatet (som AIP Danmark kjører - tror jeg), vil jeg anbefale papir-utgaven. Det vil nok bli ett ork med å holde den oppdatert, men syns det er verdt det.

 

Har akkurat betalt for nytt år med oppdateringer, AIP/N SUP er gratis, og du får det med "på kjøpet" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir enormt mye rot med CD-utgaven med mye printing osv. Anbefaler derfor papirutgaven.

 

Når man kjøper Aip før man gratis oppdatering for et år. Har du papirversjonen så er det nesten slik at porto for alle oppdateringene tilsvarer det du betaler!

 

Deretter betaler man 400 kr. i året for å abonnere på papirutgaven. CD-utgaven er litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Folket!

 

I Sverige har vi lite konkurrerande flygplatsbeskrivningar som främst är till för privatpiloter. Har ni något liknande i Norge? I Sverige finns bland annat KSAB's Svenska flygfält (Se följande två exempel på fram och baksida på flygplatsbladet.

 

Framsida:

http://www.aeroklubben.se/esgp.htm

Baksida:

http://www.aeroklubben.se/esgp3.htm

 

Dessa är smidigare att ha med sig i planet när man är ute och flyger än hela AIP. Det står också en hel del matnyttiga saker om allt från sidvindslandingar till frekvenser, nöd etc.

 

Mvh

 

 

Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP i papirutgave er et ork - med mindre du klarer å holde den løpende oppdatert. På meldekontorene har de AIP i papirformat, samme i de lokale flyklubbene (såvidt jeg vet - Sola har den i hvert fall, og den oppdateres kontinuerlig). CD-utgaven er derfor helt grei å ha som privatversjon av AIP-en.

 

AIP-en ligger ikke på nett enda, men ta en titt inne på IPPC - du kan finne en del AIS publikasjoner der, som AIC og AIP SUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: Det er godt å holde i papirversjonen, og så går det vel kanskje mye blekk hvis du ikke har en fargelaser tilgjengelig...

 

Når man har vært flyglederaspirant i 2 år, da utvikler man allergi for retting av publikasjoner. (Flygelederaspirant => neger-jonny => gjøre alt drittarbeidet "" )

 

Som det fremgår (i alle fall litt) av signaturen er denne tiden over, og har vært det ei stund! ""

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Folket!

 

I Sverige har vi lite konkurrerande flygplatsbeskrivningar som främst är till för privatpiloter. Har ni något liknande i Norge? I Sverige finns bland annat KSAB's Svenska flygfält

 

NAK selger Airfield Manual Norway som dekker de aller fleste norske fleplasser og flystriper. Den er i A5 format, laget av Jeppesen. Du får den også for Norden og mange andre land som Bottlang Airfield Manual. Absolutt hendig å ha med seg for VFR flyging. Når jeg brukte kart fra AIP kopierte jeg dem normalt ned til A5 størrelse slik at de ble lettere å ha med å gjøre.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen viktige ting å merke seg:

AIP er det offisielle oppslagsverket, men er beregnet for de fleste med tilknytning til daglig luftfart. Dvs ikke bare piloter. Derfor inneholder den informasjon (flere permer) som er kjekt å ha, men som strengt tatt ikke alltid er heeelt nødvendig for f.eks. en PPL-pilot. AIP har heller ikke med de private småstripene som Eggemoen, Haga osv, som derimot er med i Jeppesen/NAK Airfield Manual Norway. Denne er laget for en VFR-pilot og har med det han behøver. Som riktig nevnes får man den også som Bottlang for Norden, (Norge, Sverige, Danmark og Finland) eller for andre individuelle land. (og også andre "pakke-områder") Oppdatering hver måned. Fås også i IFR-utgave. (Airway Manual)

 

Fås hos: Norsk Aero AS - NAK Shop, priser fra 750,-

 

mvh,

Ole Martin Walberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...