Joakim Valkvæ Volle Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Hvis linken funker, skal dere få se en Airbus A320 på test flight ( du må ha Media - Player), hvor hele greia tar seg en "skogstur". her er den Last ned hvordet står på fransk: "Crash d'un Airbus A320 Air France" Siter
Timmy Brandt Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Årsaken til den her krasjen var vel, hvis jeg ikke husker helt feil: Pilot/Captain: -I want to fly a low pass and show the people. Autopilot: -I want to land, I want to land, lets try out the new "i can land the aircraft totally automatic for you if you want" feature. ... men det klarte den altså ikke ... Siter
Christer R Johansen Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Stygg sak det der ja. Tar jeg ikke helt feil var det sjefs test piloten til Airbus som fløy..og han overlevde faktisk, om noen andre omkom vet jeg ikke. Siter
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Nå er dere litt på ville veier folkens..den her Airbus'en var det første helautomatiske flyet.Og under denne testen gikk det galt som vi ser.. Det var som sagt ingen mennesker ombord!! Siter
Stian Berg Hansen Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Jeg tror det er du som er på ville veier, Ken-Robert... Se her Det var faktisk 136 mennesker om bord, og 3 av dem omkom. Siter
Timmy Brandt Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Stygg sak det der ja. Tar jeg ikke helt feil var det sjefs test piloten til Airbus som fløy..og han overlevde faktisk, om noen andre omkom vet jeg ikke. Det var folk ombord Nå er dere litt på ville veier folkens..... Det var som sagt ingen mennesker ombord!! Er VI på villspor ? " Michel Asseline was the pilot in command of F-GFKC, Pierre Mazière was his first officer, when the aircraft overflew the airfield at 2 pm in wonderful sunny weather. Some seconds later the aircraft touched the tops of the trees behind the runway and crashed into a forest. 3 passengers died in the accident and about 50 were injured " Siter
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Ja ganske på villspor..det her jeg har lest om før på ett forum..Og flyet var ubemannet.Han sier jo og i videoen at flyet er full automatisk..! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Dette klippet ble også vist på Discovery Channel.. Dette flyet var på et flyshow i Frankrike da Airbus skulle vise fram sin stolthet. Saken var den at flyet ikke klarte å bestemme seg om det skulle gå opp eller ned, og ble derfor på denne høyden, med katastrofale følger. Siter
Timmy Brandt Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Ok, da stoler jeg heller på et flightsim? forum enn på rapporten på Airdisaster Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Ok, da stoler jeg heller på et flightsim? forum enn på rapporten på Airdisaster Det er mulig du forveksler denne ulykken med en lik. Men ifølge Discovery Channel og stemmen på denne videoen er jo dette et helautomatisk flymaskin. Jeg tiler på at noen flyselsakp risikerer å plassere passasjerer ombord i et fly som er en BETA verson.. Men den ulykken du snakker om var også med på det samme programmet som dette, men disser ulykkene er ikke de samme! Den du snakker om var det vel flyet og kapteinen som ikke ble helt enige om de skulle lande eller ta av.. Siter
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Tror og det er forvekslinger ute å går.. Siter
Timmy Brandt Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Ok, har ikke lyd her på jobben, så skal høre på det når jeg kommer hjem. Sikker på at det ikke er landingen som er automatisk ? Eller er det faktisk flyet som er automatisk ? Hmm... Siter
SH Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Flyet skulle demonstrere en automatisk landing, med folk ombord... Siter
Helge Bø Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Dette klippet ble også vist på Discovery Channel..Dette flyet var på et flyshow i Frankrike da Airbus skulle vise fram sin stolthet. Saken var den at flyet ikke klarte å bestemme seg om det skulle gå opp eller ned, og ble derfor på denne høyden, med katastrofale følger. Det er du som har rett. Det var kun 4-5 Airbus-ansatte i dette flyet, og alle omkom. Det var i den tida da autopiloten kunne overstyre flyveren, og i dette tilfellet forsøkte flyveren å stige, mens autopiloten hadde bestemt seg for å lande. Nå har vel Airbus fjernet denne overstyringen. Mange piloter var skeptiske til Airbus pga datastyrte kontroller, man kan ikke føle hva flyet foretar seg. Men en annen sak...slike overskrifter irriterer meg, er en fordel om den forklarer hva emnet dreier seg om. Siter
Thomas Berg Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Det er denne ulykken videoen viser: Se her Det var 136 passasjerer ombord, 3 omkom. Hvorvidt ulykken skyldtes datafeil eller pilotfeil er vel uklart. Flygeren overlevde. Jeg vet om en annen side hvor den samme videoen ligger ute og alle detaljer om ulykken står, men fant dessverre ikke adressen nå. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Jeg har også sett disse to ulykkene.. Der den ene er en fullautomatisk flight der de skulle teste en pilotløs landing, og den andre var ei "normal" ulykke. Mulig det var noen airbus ansatte ombord i testflyet, men det sa de ikke noe om på Discovery. Den fullautomatiske flighten endte da i skauen, som viser at foreløpig går det ikke an å designe piloten ut av flyet enda. Lars Siter
Helge Bø Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Altså...saken jeg tenker på er denne. Men dette er en A330 som tilhører Airbus Industrie, og var en testflight. Videoen det er linket til her viser en Air France A320, så det må da være ulykken der det var 136 personer ombord. Siter
Gjest Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Enig med Lars of Helge. Så det samme programmet på discovery. Siter
Ole-Andre Lindanger Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Hei Denne ulykken skjedde under en demonstrasjon for pressen. Flyet var fult av pressefolk og det innebar en viss dårlig omtale av episoden. Det er mange teorier rundt ulykken og mye av det er konspirasjonsteorier. Det hevdes blandt annet at FDR ble byttet ut for å skjule problemer i fly by wire systemet. Uten å ha sjekket detaljer, så tror jeg faktisk at det endte med at PIC ble dømt for hendelsen, der årsaken ble hevdet å være for sen GA og lang engine spool up time fra idle. Mvh Siter
Lars K. Rønes Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Det jeg tenker på er med en A320, videoen som er i første posten.. Hør hva fyren sier, "Aircraft manufactures have tried to design the pilot out of the cockpit, this is the first fully automated flight" (ikke ordrett) dvs, man kjører ikke et expiriment på ei normal rute med et fly fullt av vanlige passasjerer.. Dette var den første fullautomatiske flyturen som er gjort, som da endte i skauen.. Der var muligens noen ombord, men tviler på at det var mer enn høyst nødvendig slik som airbus folk som skulle følgemed det hele.. Høres ut som at de var for treg til å reagere, eller at autopiloten skjønte at det var på tide med en GA siden man hører motorene spoole opp kraftig like før smellet. Samme klippet ble vist på Discovery når der var et program om flyulykker om jeg husker rett. Da dro man frem at man prøvde å fjerne piloten fra cockpåiten for å hindre "mennesklig feil" og ulykker forårsaket av det. Dette gikk da ikke særlig bra på første testen som dere så. Lars Siter
Jostein Brattland Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Den du snakker om var det vel flyet og kapteinen som ikke ble helt enige om de skulle lande eller ta av.. Lander --> da er du i lufta og skal få flyet ned på bakken. Ta av --> da er du på bakken og skal få flyet opp i lufta. Du mente sikkert lande eller Go around ? Måtte bare skrive det Siter
Ole-Andre Lindanger Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 Hei igjen. Her er noen lenker om hendelsen: fakta? konspirasjon? konspirasjon?? fakta?? Mvh Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.