Gå til innhold

Hva er den verste flyplassen å lande på?


Kjetil Olsnes

Anbefalte innlegg

Tipper at det er mange gress-striper som ville vært en nøtt med et heavy fly og IFR conditions. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Men for å være seriøs så var vistnok Kai Tak i Hong Kong noe av det verste verden hadde sett på den fronten, men den flyplassen er vist lagt ned nå eller noe. Ellers er jo f.eks. Innsbruck i Østerrike allmenn kjent som en litt kinkig flyplass. Jeg tipper at for store fly så finner du ikke sååå mange vanskelige approacher, blir de for vanskelige så spørs det vel om man klarer de med et tungt fly.

mvh,

Morten.

[Edited by Morten Hanssen 26-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er 4 flyplasser som jeg synes er udfordrende at lande i:

Innsbruck, der har skæv ILS for at det passer med bjergene.

Paro i Tibet hvor man skal descende meget hurtigt for at nå ned når man er kommet over bjerget.

Bella Coola i Canada der ligger langt inde i en dal.

En lufthavn i Sydamerika med ICAO-koden: SPZA. Den kan næsten kun bruges med Extra 300S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Fikk dette tipset på AVSIM:

Hi Kjetil,

The following is part of the blurb from a commercial adventure package called "Dangereous Airports":

"Here's The Strips:

* Dutch Harbor - Aleutian Islands

* Funchal, Madiera Island (Portugal)

* Innsbruck, Austria

* Kathmandu, Nepal

* Guatemala City, Guatemala

* Aspen, Colorado

* Kodiak, Alaska

* Akureyri, Iceland

* Sondre Stromfjord, Greenland

* Templehoff Berlin, Germany

These airports are all located hundreds or thousands of miles apart. But in a word - what makes these airports dangerous is the surrounding "terrain". Weather, high altitude, narrow approaches and hidden runways all add to the challenge."

Hope this is useful, and that you live to tell the tale!!

Frank

 

PS! Har ikke prøvd noen av dem enda. Men jeg skal.........

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempelhof i Berlin ble nevnt som en vrang flyplass.. har selv landet her to ganger og i begge tilfeller fortonet innflyvningen/landingen seg for meg inne i kabinen som helt ordinær og ganske så enkel...

Noen som kan utdype litt her.. har ikke selv kart over flyplassen

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madeira som er nevnt ovenfor skal være en virkelig tøff flyplass og lande på. Skal være mye windshear etc. Du må bli godkjent av de lokale luftfartsmyndighetene for å få lande der. I Braathens er det bare to piloter som flyr på Madeira. Ellers må man også være spesiellt godkjent på simulator for å lande i Innsbruck. Denne flyplassen har Braathens inne på simulatoren i Oslo, slik at alle pilotene får utsjekk her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg landa på SPZA på første forsøket....

Men så hadde jeg jo riktig flymaskin da!!

Extra 300?? - Nei den vil jeg ikke prøve meg på, den har jo ingen flaps og er ustø som pokker ved lave hastigheter!

Piper Cub er tingen! - litt liten margin på climb- out, men det var da nok plass!

Har innflygingen på video! si fra dem som vil ha fila!

Rune R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færøyene er et "morsomt" sted, ikke minst fordi de ligger midt i skinnegangen for lavtrykk fra vest med store sjanser for lavt skydekke, tåke og vind.

Tror det dreier seg om bare ca 1200(!) meter bane, uten noe nevneverdig overrun. I den ene enden er det vann, i den andre bratt skråning ned i en dal. Fjell på begge sider, med en knekk i innflygingen fra nordvest. Full ILS den andre veien, men fjellene lager saftig turbulens på short final i sønnavind. Her flyr Maersk med 737 og Atlantic Air med BA146. FS-landskapet for 95/98 er altfor snillt og flatt, men så er det også laget av en hollender [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Var selv der i høst, og fikk en hyggelig tur i cockpit. Under landing satt jeg bak i tuben sammen med Hans Hansen, operasjonssjefen/sjefsflygeren i Atlantic, som var en av mine "gamle" instruktører på Fornebu på slutten av 60-tallet.

Det var vindkast over 40kts da vi gikk ned, men min venn så ut på den frådende sjøen og slo fast at det var helt normalt. "Rekorden" hans var visst 35kts sidevind, og da rister det godt nede i dalen! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Av den grunn har plassen en egen vindmåler oppe på høyden, og avlesningene derfra er alltid inkludert i METAR fra Færøyene. Og med et lite smil nevnte han at han hadde uniformen hengende bak - i tilfelle det skulle bli litt tøft for ungdommene der foran [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

For øvrig kan jeg anbefale Færøyene (både natur og folk) på det varmeste, og Atlantic Air er et av de hyggeligste og mest proffe selskapene jeg noen gang har fløyet med!!!

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Edited by John Andreassen 27-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at prøve Narsarssuaq i Syd-Grønland. Den ligger for enden af en fjord og indflyvningen foregår med fjelde på begge sider eller evt. over indlandsisen. Landingsbanen er temmelig kort (5000-6000 fod så vidt jeg husker).

Har selv prøvet at flyve dertil tilbage i 1983. Det var med en SAS-maskine, DC-8 - som er en temmelig stor maskine for så kort en bane. Takeoff var noget af en oplevelse: Motorerne spoolede vel næsten op på 100% inden bremserne blev sluppet - og så gik det ellers derud af!

Prøv den! Evt. på en tur fra Søndre Strømfjord eller fra Vagar på Færøerne!

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo den i Peru da..SPZA

Det er det værste jeg har sett.. Jeg greide ihvertfall ikke å

lande.. Var den som var diskutert på fs2000 forumet det.

Jeg klarte å komme meg opp av grøfta (flyplassen ligger i en grøft), og kom også ned, men styrta pga stor fart.

Ble litt spinn på slutten.

Men jeg er en mildt sagt elendig flyger da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Svalbard da?

Innflygningen til rwy 28 går nedi Adventdalen, og har en skjev

ILS localizer. I tillegg er det mørketid store deler av året.

Har selv aldri vert der, men hørt av kjente, og leste en del i avisene etter styrten i 1996 med det russiske TU-154 flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...