SH Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 heisann På min "hjemmeflyplass" Karmøy skal visstnok rullebanen forlenges med 400 meter. Og på de 400 nye meterene skal rullebanen ha en stigning på 10 meter Er det mye stigning til å være en rullebane? Er det noen andre rullebaner som har lignende stigning på så kort distanse i Norge? Jeg syntes det hørtes fryktelig mye ut, spessielt med tanke på at de eksisterende 1600meter har en stigning på bare 4.27meter Blir vel en slags "skihopp" effekt under avgang dette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Harald Einset Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Tja, 10 meter stigning på 400 meter blir 2,5 %. Dette er vel i den øvre delen av hva som kan kalles 'normal variasjon fra vater' for norske flyplasser.... Men: Sjekk ut denne flyplassen som har 18 % stigning: http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/feature/courch.htm Med loddrett stup i ene enden og en fjellvegg i den andre blir det en utfordring både å lande og ta av... MVH Einset Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Svensen Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Eller virkelige bilder av det du poster ? BILDE 1 BILDE 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Her er det et annet bra bilde av den samme flyplassen, og på dette bildet kommer jo stigningen på 18% godt frem. 2,5% er vell ikke så mye i forhold til den flyplassen, fordi om det sikkert er en del uansett i norsk målestokk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Flyene har iallefall ikke noe problemer med å stanse her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olav Henjum Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Det hørtes jo litt spennende ut med dette 'hoppet' på Karmøy. Gleder meg til det. Forøvrig skal også Sola få forlengede innflygningslys til 18, samt lys også i midten av rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K F Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Flyene har iallefall ikke noe problemer med å stanse her. Andre veien tror jeg nokk det blir vanskelig å stoppe, men det er jo ikke noe problem, de kan jo ta skitrekket opp igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Eriksen Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Ja, det finnes mange "rare" flyplasser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Nelson Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Tja, 10 meter stigning på 400 meter blir 2,5 %. Dette er vel i den øvre delen av hva som kan kalles 'normal variasjon fra vater' for norske flyplasser.... Men: Sjekk ut denne flyplassen som har 18 % stigning: http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/feature/courch.htm Med loddrett stup i ene enden og en fjellvegg i den andre blir det en utfordring både å lande og ta av... MVH Einset Har du installert det der? Jeg har, men det er bare noen av byggningene som har farger... Hvor skal alle texture-zippene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krister Bye Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hei Har enda litt bilder av den flyplassen me 18% stigning Bilde 1 bilde 2 man ser spesielt på det siste bildet nedoverbakken her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 De fleste passasjerfly har en begrensning på pluss/minus 2% runway "slope". De unngår kanskje problemet med å fordele nivåforskjellen over hele banen i stedet for de 400 meterene, da kommer de frem til et annet tall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Hei Har enda litt bilder av den flyplassen me 18% stigning Bilde 1 bilde 2 man ser spesielt på det siste bildet nedoverbakken her Dette er nok ikke den flyplassen vi snakket om ovenfor, for dette er Lukla i Nepal, mens vi snakket om en flyplass i Alpene som heter Courchevel Men bevares, Lukla har heller ingen rett rullebane Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Valkvæ Volle Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Jøsses! Dette kan man kalle oppoverbakke! Ligger Courchevel langt ifra den lille alpe-byen Champagny? Fordi når jeg var der en gang, så husker jeg at jeg så en flyplass som var plassert ca. sånn som Courchevel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Er det egentlig noe annet enn Dash-7 som flyr til Couchevel? Av større fly altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Noen bilder: [image]http://www.dangerous-airports.com/airports/l/LFLJ-3.jpg[/image] [image]http://www.dangerous-airports.com/airports/l/LFLJ-74.jpg[/image] [image]http://www.dangerous-airports.com/airports/l/LFLJ-73.jpg[/image] Fant bildene på http://www.dangerous-airports.com/ og bildene er tattt av Markus Herzig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.