Gå til innhold

Nytt fly!!!!!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Det må jeg si! Håper 7E7 blir en skikkelig Airbus A320/321 killer!

Som europeer sier jeg heia Airbus!

 

Tror 7E7 er ment å skulle erstatte 767, så noen A320-killer blir den ikke. Boeing har heller ingen sjanse til å utkonkurrere Airbus før de legger av seg vanen med å konstruere flyene sine etter dinosaurprinsippet. Boeing er solide fly, men markedet ønsker billigere fly. Det beste eksempelet er 747-400. Det er et førsteklasses fly, og noe av det mest solide som er i luften, men det er rådyrt i innkjøp og lite økonomisk i drift. Tror ikke de har solgt så mange av dem siden 777 ble introdusert. Til sammenligning er A340 billigere i innkjøp og drift, og det er billigere å lære opp piloter for flyselskaper som har andre airbuser, fly-by-wire systemet fungerer som sikkerhet mot cowboypiloter, og sist men ikke minst så lager Airbus veldig komfortable fly. A320 er et mye bedre fly å være passasjer i enn 737, kanskje med unntak av de små vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing er førsteklasses fly! Dessuten er det jo et kjent faktum at det koster å være kar! Airbus flyene har den bakdelen at de er ultrastygge.Da er det bedre å ha et fly som greit nok,er litt dyrere i innkjøp,men holder lengre,og ikke detter fra hverandre bare du ser litt hardt på den! Dessuten tror jeg at Boeing vil fase ut 747 til fordel for et tomotors langdistanse fly(jeg TROR!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Airbus er vakre fly, spesielt A330 med albatrossvingene. Og hvis du hevder at 737 er et fint fly så er du en meget syk mann.

 

Når har du noensinne hørt om et fly som falt fra hverandre i luften. Ingenting tyder på at Airbus er skralere enn fortidslevningene til Boeing. Hva med, som f.eks. Aloha sin 737 som mistet taket over stillehavet. Eller TWA sin 747 som bare eksploderte helt av seg selv utenfor New York. Der har du Boeing-kvalitet. Og 737 har jo også en feil i halerorsmekanismen som sannsynligvis har vært årsaken til flere ulykker.

 

Og det med holdbarheten er helt irrelevant all den tid flyselskapene likevel kjøper nye fly hele tiden. SAS og Braathens har ikke særlig mange fly som er mer enn 10-15 år gamle. Men hvis du liker å fly i gamle Boeinger så værsågod, Ryanair står til din tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL- for å like det flyet må du være i pillerus """"""

 

Det må jeg si... Meget spesielt fly, men jeg heier også på Airbus. Airbus har flotte, pene fly som ser mye bedre ut enn gamle, slitte Boeinger... ""

 

Om Boeing skal slå an her i huset må de først og fremst designe flyene sine penere, de ser jo ikke ut ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing er førsteklasses fly! Dessuten er det jo et kjent faktum at det koster å være kar! Airbus flyene har den bakdelen at de er ultrastygge.Da er det bedre å ha et fly som greit nok,er litt dyrere i innkjøp,men holder lengre,og ikke detter fra hverandre bare du ser litt hardt på den! Dessuten tror jeg at Boeing vil fase ut 747 til fordel for et tomotors langdistanse fly(jeg TROR!)

 

Greit at alle har forskjellig smak, men her må jeg si imot deg som de andre - Airbus har MYE penere fly utseende messig enn Boeing!

Og det er vel det jeg gidder å tilføye i denne diskusjonen """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, før vi alle blir opphisset over en ny flytype fra Boeing vil eg nevne følgende:

 

Boeing 767-400XLR

Boeing 747X

Boeing Sonic Cruiser

 

Hvor mange av disse fantastiske prosjektene ble satt i produksjon? ""

 

747X og Sonic Cruiser er jo kansellert. 767-400XLR blir nok heller ikke noe av, nå som vi får 777-200LR og 300ER

På tide Boeing tenker nytt i design ja. Både 747, 757, 767 og 737 bygger jo på design som går mange år tilbake. 737 designet går vel helt tilbake til ca 1950, da 707 kom. De har jo relativt helt like neser, og jeg tror ikke det var lurt av Boeing å bruke denne p¨å 737NG serien, da de egentlig ikke egner seg så godt på raske fly. Og de gir mye støy i cockpit. Tenk nytt, Boeing!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si! Håper 7E7 blir en skikkelig Airbus A320/321 killer!

Som europeer sier jeg heia Airbus!

 

Tror 7E7 er ment å skulle erstatte 767, så noen A320-killer blir den ikke. Boeing har heller ingen sjanse til å utkonkurrere Airbus før de legger av seg vanen med å konstruere flyene sine etter dinosaurprinsippet. Boeing er solide fly, men markedet ønsker billigere fly. Det beste eksempelet er 747-400. Det er et førsteklasses fly, og noe av det mest solide som er i luften, men det er rådyrt i innkjøp og lite økonomisk i drift. Tror ikke de har solgt så mange av dem siden 777 ble introdusert. Til sammenligning er A340 billigere i innkjøp og drift, og det er billigere å lære opp piloter for flyselskaper som har andre airbuser, fly-by-wire systemet fungerer som sikkerhet mot cowboypiloter, og sist men ikke minst så lager Airbus veldig komfortable fly. A320 er et mye bedre fly å være passasjer i enn 737, kanskje med unntak av de små vinduene.

 

 

Hmm, har du flydd alle disse flyene, eller antar du ting nå?

 

Komfortable fly, mener du du hvordan kabin layout er da? Altså dette er opptil vært enkelt flyselskap hvordan de gjør det. Og 747-400 er ikke det dyreste flyet til Boeing, det er faktisk 777. Og når du sier det er bedre å være passasjer i a320 enn 737, så snakket du nå om hele 737-familen, eller?

 

Og hvordan kan du påstå at 747 er dårlig økonomisk i drift når det er solgt over 1000 stykker av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra et passasjersynspunkt er det meg knekkende likegyldig hvordan flyet ser ut, bare komforten er i orden. Der har boeing mye å ta igjen, når det gjelder f.eks støy i både kabin og cocpit, på nettopp 737-serien. Sikkert derfor de nå snakker over seg om Eco og komfort når det gjelder den nye maskinen, de begynner endelig å lære, dessuten MÅ de ha et alternativ til A380 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er sikkert solgt et par tusen eksemplarer av 727, men det gjør det ikke til et økonomisk fly. Salget av 747 har gått rett i dass etter at Airbus 340 og Boeing 777 ble introdusert. 747 er et fly fra 70-tallet mens de andre er produkter av 90-tallet, så det er naturlig at det er gjort noen fremskritt.

 

Når det gelder passasjerkomfort i 320 vs. 737 mener jeg hele A319/320/321 og alle 737 classic og NG. Jeg har ikke flydd alle variantene av hvert fly, men det er ikke nødvendig siden det er kabinbredden og ikke lengden som er avgjørende, og støynivå etc. er noenlunde det samme i varianter. Airbus 320 har en større diameter på flykroppen enn 737, noe som gjør den større innvendig. Det er lite støy i kabinen, og mange airbuser, inkludert SAS sine har en fancy innredning med skjermer i setene. Bagasjehyllene virker også rommeligere. Alle 737er jeg har vært i har føltes litt trang enten det var hos SAS, Braathens eller Lufthansa som alle har anstendige innredning ellers. Flyet er rett og slett akkurat litt for smalt for å ha seks seter i bredden.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er sikkert solgt et par tusen eksemplarer av 727, men det gjør det ikke til et økonomisk fly. Salget av 747 har gått rett i dass etter at Airbus 340 og Boeing 777 ble introdusert. 747 er et fly fra 70-tallet mens de andre er produkter av 90-tallet, så det er naturlig at det er gjort noen fremskritt.

 

 

March 15th 1993 startet a340 flyninger med et flyselskap, altså into service. Det er altså 10 år siden. Så du mener altså at salget av 747-400 har "gått i dass" i de 10 siste årene da? 777 gjorde sin entry into service June 7th 1995, som er 7 år siden. Og jeg kan nevne i -99 så leverte boeing 34 747-400. Men de selger jo mer av 777-200 siden det er flere som har bruk for disse type flyne - MEN du kan ikke påstå at salget gikk i dass etter 777 og særlig a340 kom på mårkedet. Dem er nå over 1,230 solgte 747'er.....og det er ikke så mange år siden Singaporte fikk 747 nr 1000, bare ca 2 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

 

Ser det er en hetet diskusjon om "hvem som har lengst ...." her ja.. Uansett;

 

Markedet avgjør hvem som vinner og taper.

 

Akkurat nå sliter Boeing, mens Airbus kaprer noen kunder fra Boeing, mye takket være sin "one cockpit - different planes" teknologi.

 

Men å påstå at salget av 747 har "gått rett i dass" er direkte feil.

 

B747-400D har solgt veldig bra, og det samme gjelder F-utgavene.

 

Ulempen med ett 4-motors fly er at det er dyrere å vedlikeholde enn ett 2-motors fly på grunn av sin tekniske komplesitet.

Dette ser vi resultatene av ved at kunder velger Airbus 330 framfor A340, samt B777 framfor B744. Når twinjetene i tillegg har samme, eller større, rekkevidde og MTOW blir regnestykket enklere.

 

Å diskutere Boeing vs Airbus bare på grunnlag av "jeg syns at.." er rett og slett bortkastet tid.

 

Noen mener at Boeing har 50-talls teknologi i flyene sine, og det er 50 år med erfaring.

 

Andre mener at Airbus startet med blanke ark i "data-alderen" med de fordelene det medførte. (Kortere design-to-prototype, f.eks..)

 

 

Velvel.. Nå har jeg vel hissa på meg folk fra begge leire.. ""

 

God natt folkens! ""

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...