Gunbjørn Øfsti Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hadde ikke likt å få en diger fugl deisende inn i cockpiten Har passasjerfly som for eksempel SAS forsterket glass i cockpit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Foosnæs Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Riktig det med balansevekta ja, har sett bilde fra det og det ser ut som om det er en trailer som har kjørt over den Klippet fra VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8675894 En balansevekt på 5,5, kilo fallt av ett av hovedrororbladene og traff et annet av rotorbladene med ekstrem hastighet Det med isoporkruset er tilfelle, men vil ikke gjøre så stor skade at det må nødlande, men det gir skader på rotorbladene om du klarer å treffe med det superlette isoporkruset i den sterke vinden fra rotoren. Dette er faktisk referat fra en mekaniker på sola. Jeg er ingen ekspert, og jeg tviler på at du er det heller Thomas. Men tar det for god fisk når en fagmann uttaler seg. Jeg er langt på nær noe ekspert nei, men har da litt kunnskap om emnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Passasjerfly har vinduer som er laminert og i flere lag av forskjellig type "glass" og tykkelser.Vtnduene er utstyrt med oppvarmning og denne må eller måtte i alle fall tidligere være "på" for å kunne tåle kollisjon med fugl. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Og oppvarmingen er fortsatt på under ALLE flyginger uansett utetemperatur. Braathens slår på vindusvarmen 10 minutter før motoren startes sier en instruktør i braathens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein H. Enge Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Sjekk www.aviationpics.de , gå inn på siden "military" og "birdstrike". Her er et godt eksempel på hvilke skader en kollisjon med fugl kan forårsake. Den første F-16 som hararerte i Norge kolliderte med en grågås i stor høyde over Telemark. Flygeren måtte skyte seg ut, flyet ble ødelagt. Man fant etterpå en fjær fra fuglen under flygerens klær, og kunne på den måte fastslå ulykkesårsaken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Norske F-16 har jo vært borte i fugler en god del ganger da... Hvis jeg ikke husker feil, var birdstrike årsaken til F-16 styrten på Rygge for en tid tilbake... Mener å huske at en av to F-16 som tok av i formasjon traff en fugl...hvorpå piloten skjøt seg ut og flyet krasjet på et jorde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.