Gå til innhold

Er SAS på vei mot stupet?


Helge Bø

Anbefalte innlegg

SAS tapte i siste kvartal i fjor en halv milliard kroner, og analytikere spår en dyster fremtid for selskapet. Hovedårsakene er stadig priskrig på billetter, og den urolige situasjonen i Midtøsten som gjør at mange velger andre reisemåter enn fly.

 

SAS har allerede varslet flere rutekutt, en ny rute Sola-London og ruten Oslo-Newark står bl.a i fare igjen. Men økonomer har rådet SAS til å sparke halvparten av de ansatte for å få selskapet på fote igjen "" De mener at dette er mulig og nødvendig for en langt mer effektiv drift.

 

Hvordan tror dere at fremtiden i SAS blir, og hva bør de gjøre for å unngå faren for konkurs?

 

Kanskje gjøres om til et lavprisselskap, SAS må jo konkurrere med dem uansett. Eller gjøre alle selskap i SAS-gruppen til ett, det må være mer lønnsomt med kun en administrasjon. Selge alle fly og gå over til leasing, slutt på de nye flotte A340-flyene sine *snufs* ""

 

Vel jeg håper absolutt ikke at Skandinavia's "stolte" flyselskap går nedenom og hjem, vet at vi trenger SAS. Dessuten får jeg ikke lenger noe å kritisere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blah blah blah* ""

 

Hvis dere ikke har skjønt det, så er dette ett forum. Det virker det ikke som dere har forstått. Ett forum er altså et sted der man ytrer sine meninger og tanker. Og har ikke dere mer å bidra med enn dette, så syns jeg dere kan pelle dere til pokker ut herfra! Sånn usakelig pjatt er så på trynet at jeg begynner å lure på hva problemet deres er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har vært på hvilken planet det siste året?.. er det noen som har seriøse problemer på dette forumet så går du ikke til noen av oss... åpne de greiene du har i hodet kalt øyne og "have a look around".. Helge er "ansatt" på dette forumet for kun å dra opp saker som omhandler SAS, dette er jeg pisslei av.. derfor "ytrer" jeg min mening akuratt slik jeg vil og ønsker, jeg peller meg ikke noe sted så sant jeg ikke blir sparka vekk.. så disse harseleringsordene dine tar jeg med veeeeldig stor ro.. Tell til 10 du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, Thomas. Hvis dette nivået blir standarden på diskusjonene på forumet, så er det null verdt. Det er lavmål. Hverken mer eller midre. Det er vel ikke verre enn og bare ignorere folk du ikke tåler. Kanskje du bør åpne gluggene litt? Da kan det hende du forstår at Helge har fått deg akkurat dit han vil.... Klart at han provoserer. Men det skaper da temperatur her, og da fortjener det litt mer enn hva dere har trykket ut av dere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS tapte i siste kvartal i fjor en halv milliard kroner, og analytikere spår en dyster fremtid for selskapet. Hovedårsakene er stadig priskrig på billetter, og den urolige situasjonen i Midtøsten som gjør at mange velger andre reisemåter enn fly.

 

SAS har allerede varslet flere rutekutt, en ny rute Sola-London og ruten Oslo-Newark står bl.a i fare igjen. Men økonomer har rådet SAS til å sparke halvparten av de ansatte for å få selskapet på fote igjen "" De mener at dette er mulig og nødvendig for en langt mer effektiv drift.

 

Hvordan tror dere at fremtiden i SAS blir, og hva bør de gjøre for å unngå faren for konkurs?

 

Kanskje gjøres om til et lavprisselskap, SAS må jo konkurrere med dem uansett. Eller gjøre alle selskap i SAS-gruppen til ett, det må være mer lønnsomt med kun en administrasjon. Selge alle fly og gå over til leasing, slutt på de nye flotte A340-flyene sine *snufs* ""

 

Vel jeg håper absolutt ikke at Skandinavia's "stolte" flyselskap går nedenom og hjem, vet at vi trenger SAS. Dessuten får jeg ikke lenger noe å kritisere ""

 

Greit nok at forteller dette, men hvilken kilde har du som backer opp det du skriver? Har Jørgen Lindegaard ringt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS tapte i siste kvartal i fjor en halv milliard kroner, og analytikere spår en dyster fremtid for selskapet. Hovedårsakene er stadig priskrig på billetter, og den urolige situasjonen i Midtøsten som gjør at mange velger andre reisemåter enn fly.

 

SAS har allerede varslet flere rutekutt, en ny rute Sola-London og ruten Oslo-Newark står bl.a i fare igjen. Men økonomer har rådet SAS til å sparke halvparten av de ansatte for å få selskapet på fote igjen "" De mener at dette er mulig og nødvendig for en langt mer effektiv drift.

 

Hvordan tror dere at fremtiden i SAS blir, og hva bør de gjøre for å unngå faren for konkurs?

 

Kanskje gjøres om til et lavprisselskap, SAS må jo konkurrere med dem uansett. Eller gjøre alle selskap i SAS-gruppen til ett, det må være mer lønnsomt med kun en administrasjon. Selge alle fly og gå over til leasing, slutt på de nye flotte A340-flyene sine *snufs* ""

 

Vel jeg håper absolutt ikke at Skandinavia's "stolte" flyselskap går nedenom og hjem, vet at vi trenger SAS. Dessuten får jeg ikke lenger noe å kritisere ""

 

 

Dette kommer nok fra sikre kilder... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mye igjen av et seriøst forum om moderatorer hadde tillatt sabotering av diskusjoner slik vi ser eksempler på her. Da er vanligvis veien ut kort.

 

Thomas Lorentzen har ikke stort annet å gjøre i dette forumet enn å poste møkkainnlegg samt gå til personangrep etter min vurdering. Snart på tide at han eller andre gjør alvor av Jørn's forslag, slik at ikke det lille som er igjen av seriøs diskusjon i dette forumet blir ruinert.

 

Innlegget mitt her er alvorlig og seriøst nok, de som følger med i nyhetene vet at det ikke skulle være nødvendig å bevise innholdet.

 

Det er ingen som har ansatt meg for å diskutere saker om SAS her, det gjør også jeg som det passer meg. Men jeg tar opp aktuelle saker som er naturlig i et flyforum, noe denne saken absolutt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle flyentusiaster... Skal vi prøve å få denne debatten tilbake på sporet? Selv om jeg ikke er alltid enig i det Helge skriver tar han frem et godt tema. Her i USA går United Airlines nedover så det suser i vingene, American Airlines følger godt etter og mange analytikere mener American bør file for "chapter 11" før alle resusjene er borte og ikke vente for lenge.. som United "" Delta prøver med et lavprisselskap "Song" for å konkurere med Southwest og Jet Blue. Northwest tapte drugelig mye det siste kvartalet og vi, Continental Airlines hadde ikke noe "stellar performance" heller... KLM sliter sammen med British Airways og Luftwaffe har det ikke så bra heller... Vet aldri hva Air France holder på med for de gjør akkurat hva de vil...? Selv om SAS er et stolt gammelt Skandinavisk firma, og jeg har stor respekt for SAS, så blir de en "hobby shop" i forhold til de firmaene som er nevnt her. Det som har foregått i USA er at Soutwest skapte et eget marked i begynnelsen, men har beveget seg inn og konkurert ut de store selskapene. Så lenge du kan fly en "narrowbody" så kan ingen røre dem på den ruten... Når du skal lengre som for eksempel New York til Tokyo så blir det et annet marked. Jeg ser mye av den samme utviklingen i Europa...? Jeg tok BMI Baby fra Cardiff til Glasgow forrige helg for 45 pund (walk up fare). I sammenligning var British Airways over 200 pund... Måtte betale 50 p for kaffen men det var fin service og god standard på flyet... ""

 

Håper dette får tråden tilbake på kurs Helge... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dette kommer nok fra sikre kilder... .

 

 

Ja, og hvilke sikre kilder?

 

Helge Bø: Ja, vet at SAS har solid underskudd. Så i Stavanger aftenblad at SVG-LHR måtte gå i overskudd innen sommeren for at ruten skulle overleve. Men det blir da sikkert ikke noe problem, siden mange har etterlyst denne ruten?

 

Men hvor står det at SAS må kvitte seg med bl.a 343? Ser en del på nyheter, men dessverre ikke vær og en nyhetsending. Leser heller ikke alle avisene i landet, faktisk.

 

Ha forsatt god kveld/natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er tøffe tider Helge.

Det er jo i all hovedsak SAS Airline som sliter med økonomien, den er i svært seriøse problemer.Selv jobber jeg i SAS Technical Services (STS)som stort sett holder sine budsjetter,men hva hjelper det på sikt hvis den største kunden (SAS Airline) forsvinner...

STS er jo ikke lenger en del av Airline,men egen business unit i SAS-konsernet.

Det er heller ikke så enkelt å skaffe nye kunder over natten, det er mange tilbydere av flyvedlikehold i europa.

Det er nok bl.a. sånn at personalutgiftene er altfor høye i SAS.De prøvde jo å fryse lønningene for i år,men dette var det noen av fackene som ikke aksepterte.Hvorfor ikke gjøre som i statene,hvor de ansatte gikk med på å redusere lønningene for å forsøke å berge sin egen arbeidsplass?

Vi sliter jo bl.a. med en lønnsadel i Airline som i alle år har hatt meget dyktige tillitsvalgte... ""

Vi får bare krumme nakken,stå på videre å satse på at "vi står han av" denne gangen også

 

PS:

Selv om SAS er et stolt gammelt Skandinavisk firma, og jeg har stor respekt for SAS, så blir de en "hobby shop" i forhold til de firmaene som er nevnt her.

...det er vel så, men må jo i den anledning nevne at SAS er den største operatøren av Douglas-maskiner utenfor USA... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg i det minste få takke for seriøse innlegg her...etter at småbarna har lirt av seg sitt.

 

Men Vidar, hva gjør de ansatte for å hjelpe SAS nå da? Drit i fagforeninger...det er bedre å gå noen kroner ned i lønn enn å miste hele inntekten.

 

Det er vel lønnskostnader som tar strupetak på SAS, jeg tviler ikke på det som blir sagt at alt for mange går å surrer i korridorene for 400.000 i året. SAS må jo legge om, og drive langt mer effektivt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Vidar... min komentar om "hobby shop" var vel ikke helt riktig... "" Jeg har bodd i USA i 20 år nå så jeg får bare beklage ordforbruket... Det jeg ville ha frem var at relativt mindre flyselskap, som Southwest og nå Jet Blue, kan true større og etablerte firmaer som United, American, USAirways osv. De har lavere operasjonskostnader enn de større frmaene og kan tilby lavere priser og jeg ser den samme utviklingen Europa...? SAS, BA, KLM, Luftwaffe tures på hjemmebane...?

 

Vi hadde 31 DC10-30 fly og 7 DC10-10 i service og det er fortsatt et av mine favorittfly... selv om "computerdronninga" B777 er et stilig fly "" Hadde også rundt 70 MD80'er i service (ca. 30 igjen i dag). Vi sender de motorene til Volvo Aero Engines og de gjør en kjempebra jobb.

 

Helge, du har nok rett i dette med lønnskostmnadene..? Jeg var som tidligere nevnt i Miami tidlig i 90 årene og så det tragiske utfallet av fagforeningene (og styret) hos Eastern hvor de ikke ville gi etter.. og til slutt gikk hele firmaet under. Noe tilsvarende hente hos United, hvor fagforeningene eide firmaet, og lønningene var ute av kontroll... Det ser ut til at de forstår nå men "... a day late and a dollar short.." "" Jeg går også på jobben med krummet nakke Vidar, så får vi se hvordan dette går... ""

 

Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...