Gå til innhold

Nytt navigasjonssystem


Kent-Ruben Johansen

Anbefalte innlegg

Leste i det nye "Illustrert Vitenskap" i går ang. et nytt navigasjonssystem. D.v.s. at jeg skumleste, hadde dårlig tid.

 

Det nye systemet heter "Free Flight" og skal visstnok være erstatning for ATC. Det fungerer slik at pilotene selv bestemmer sin FlightPlan, de har på en måte sitt eget kontrolltårn i cockpiten. Noen som har hørt om dette? Systemet skulle være MYE mer effektivt en dagens ATC og mer miljøvennlig. Systemet vil også gjøre flytiden kortere.

 

Litt skremmende uten ATC kansje, men i følge utviklerne av "Free Flight" ville det bli nesten 100% sikkert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at de har satt en tidshorisont på 10 år for å innføre dette, og at mange er enige for begynne med det. De har hatt ett velykket prosjekt i Malmø(?). Der var visst alle fornøgde. Systemet er slikt at alle routsene er connected via noen superdatamaskiner slikt at alle flygninger er klarert på forhånd. Det vil være en 200 meter sikkerhetssone rundt flyet og flyet vil få bedre radar og overvåkning rundt "sin" airspace. Etter hva jeg har forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man har antikolisjons mekanismer på flyet... Glemte jeg å nevne det. Hvis det er feil på bakken, så venter vel fly på å sjekke inn sin flight plan før programmet er fiksa. Man legger nemlig inn hvor du skal og den sier den beste retning og høyde du må ha for å unngå trafikk. Hvis det er noe galt med systemet vil det bli funnet ut av relativt for slik at ingen av de siste fllight plans blir godkjent. Men dette systemet vil antakligvis ikke kjøre Windows, så da er vel faren for Break-down mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men hva med alle de flyene oppe i lufta da, hvis systemet svikter? Eller har jeg misforstått no her?

 

Når flyene er i lufta er jo flightplanen sjekket før breakdownen av systemet slik at det ikke vil oppstå problemer i lufta. Pilotene som ikke har fått klarert flightplanen vil ikke få det før systemet er oppe å går igjen. D.v.s. at systemet sjekker om luftrommet hele veien fra A til B vil være klarert på det tidspunktet piloten har anngitt til systemet.

 

Genialt spør du meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette slutten på all ATC? Betyr det at alle tusener (ti-tusener?) av ATC verden over vil bli jobbløse om kort tid? Hva om man får en emergency in flight da?

 

Jeg må si at jeg ikke hade følt meg på langt nær så trygg om jeg visste at alt var styrt av et datasystem, selv om jeg skjønner konseptet, som i utgangspunktet er ganske bra. At dette er et veldig bra supllemang til ATC, er nok korrekt, men jeg har ikke troen på en total erstatning for ATC.

 

Jeg synes fremtiden innen luftfarten ser negativ ut jeg, med et slikt system ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år for innføringen av dette var vel å ta litt hardt i..

 

Målet er jo å gjøre noe med "flaskehalsene" i dagens trafikkreguleringssystem for å kunne hamle opp med den antatt økte trafikkmengden i luften. Kapasiteten i et avgrenset luftrom kan for eksempel være bestemt av flygeledernens kapasitet til å gi instruksjoner analogt over radio til et begrenset antall fly. Dessuten begynner VHF-frekvens båndet å bli oppbrukt (ref. innføring av 8.33KHz channel-split).

 

Digital kommunikasjon ATC/Cockpit er sannsynligvis neste steg.

 

"Free flight" systemet vil mest sannsynlig basere seg på å erstatte bakkebasert radar-overvåking med GPS-systemer i cockpit som sender posisjon, høyde, hastighet og retning til alle andre fly slik at de kommuniserer med hverandre og opprettholder innbyrdes adskillelse, rekkefølge osv.

 

Om radarovervåking noen gang vil forsvinne er heller tvilsomt, siden det er nødvendig med backup-systemer som kan fange opp, og gjøre noe med problemene som oppstår dersom GPS'n til ett fly slutter å sende sin posisjon m.m.

 

Blir nok ikke arbeidsledig med det første nei..

 

/Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette slutten på all ATC? Betyr det at alle tusener (ti-tusener?) av ATC verden over vil bli jobbløse om kort tid? Hva om man får en emergency in flight da?

 

Jeg må si at jeg ikke hade følt meg på langt nær så trygg om jeg visste at alt var styrt av et datasystem, selv om jeg skjønner konseptet, som i utgangspunktet er ganske bra. At dette er et veldig bra supllemang til ATC, er nok korrekt, men jeg har ikke troen på en total erstatning for ATC.

 

Jeg synes fremtiden innen luftfarten ser negativ ut jeg, med et slikt system ""

 

Vi har sett flere feil med det systemet vi har nå. Bare se på den ulykken ved Sveits og Italia. Det var en uopmerksom person og så krasjer to fly i miair. Det er oftest mennesklig svikt som er skyld u ulykker og derfor er dette systemet bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...