Gå til innhold

Lavt søkerantall på LFS.


Gjest

Anbefalte innlegg

Det du beskriver her er "idealsituasjonen", og i en stridssituasjon hender det ganske ofte at driten treffer vifta... Vi kan ikke plukke ut folk som bare fungerer når hele systemet er inntakt (AWACS, GCI, FAC ol.). Hvis disse systemene av en eller annen grunn faller ut, da er man alene og må selv fikse situasjonen, noe som med en F-16AM ofte tilsier VisID. I tillegg er det også ofte ROEs som tilsier at man skal ha VisID før man har lov til å skyte, selv om man har en EID.

Dessuten så må man også huske på at synet ikke bare går på flyging. Hvis man blir skutt ned, så vil man med stor sannsynlighet miste eventuelle briller. Og flykte på natten gjennom skogen med fi i hæla blir i hvertfall ikke lettere om man har -3 på begge øya...

 

Nå er vel kanskje ikke sjansen for at man kommer inn i en dogfight så stor lenger, hvis du møter på et fiendlig fly la oss si en MiG-29, og du ikke har muligheten til å bruke AMRAAMs, men han har muligheten til å bruke medium range/long range missiler, er det jo klart at dette er noe han gjør.

 

I din post syns jeg du fremstillte det som om hvis noen skal skyte så blir det deg, samme hvor nærme fienden er...

Selv om du ikke kan bruke medium range\\long range missiler betyr det ikke at fienden ikke kan det...

 

Nå er det vel ikke så utrolig mange av de landene som USA (skriver ikke NATO, da det hovedsakelig er USA som bestemmer) går til krig mot som har noe særlig med fly eller medium\\long range missiler, men la oss si at man en eller annen gang måtte i krig med et land med nok av fly og utstyr, da ville jo dette funket dårlig...

 

F.eks jeg har ikke så dårlig syn at jeg er nødt til å bruke briller, men jeg har heller ikke perfekt syn...har forrsten ingen problemer med å se midt inne i svarte skauen om natta...jeg var med i HVU en stund og deltok på endel natt øvelser og diverse og hadde ingen nevne verdige problemer med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: Jeg blir 17 til sommern,så visst jeg hadde hatt problemer med synet så hadde det vist seg i 15/16 års aldern som du sa. Min mor har også skjeve hornhinner,mens pappa ennå ikke har hatt noe problemer med synet (å han er 53) Det blir som du sier at det kan ha noe med gener og arv å gjøre. Jeg har nok arvet synet fra pappa..heldigvis "" Nå er det jo engang slik at når vi stygt nærmer oss femti så kan linsa i øyet bli stivere,noe som resulterer i at gjengen 50+ for behov for lesebriller.

 

Fredrik: Hvor mye har du i synsstyrke forresten? En kamerat av meg har -0,15 det er ganske lite..merkes knapt sier han.

Nå må vi også huske på at det kreves normalt fargesyn for å komme inn på flygeskolen.

 

Grunnen til at laseroperasjon ikke vil bli godtatt ved opptak til LFS har visst noe med at det kan medføre dårligere nattsyn,selv om det ikke ennå kan dokumenteres/bevises. Da er det litt rart at sivile flygere kan ta laseroperasjon,de flyr jo også i mørket og er like avhengig av synet som jagerpiloter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kanskje ikke sjansen for at man kommer inn i en dogfight så stor lenger, hvis du møter på et fiendlig fly la oss si en MiG-29, og du ikke har muligheten til å bruke AMRAAMs, men han har muligheten til å bruke medium range/long range missiler, er det jo klart at dette er noe han gjør.

 

I din post syns jeg du fremstillte det som om hvis noen skal skyte så blir det deg, samme hvor nærme fienden er...

Selv om du ikke kan bruke medium range\\long range missiler betyr det ikke at fienden ikke kan det...

 

Ja, selvfølgelig vil han det, men da er vi tilbake til det jeg sa tidligere, du kan ikke plukke ut flygere som har begresninger i enkelte situasjoner. I overnevnte situasjone er det jo særdeles viktig å ha godt syn for å få øye på missilet så tidlig som mulig for derretter ta riktige mottiltak. Man kan ikke unngå et missil utelukkende på hva som vises på RWR'en...

En jagerflyger kan ikke i dag stole kun på elektronisk informasjon, han må også ha øya ut av cockpiten.

Jeg husker et sitat som står i Fighter Combat: Tactics and Maneuvering: "One peek is worth a thousand radar sweeps!"

Kanskje noe til ettertanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Hvor mye har du i synsstyrke forresten? En kamerat av meg har -0,15 det er ganske lite..merkes knapt sier han.

Nå må vi også huske på at det kreves normalt fargesyn for å komme inn på flygeskolen.

 

Jeg har mellom det kameraten din har og -1 et sted, begynner å bli en stund siden jeg var hos optikkeren og da var det litt bedre enn -1...

Fargesynet er det ikke noe å si på ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her er "idealsituasjonen", og i en stridssituasjon hender det ganske ofte at driten treffer vifta... Vi kan ikke plukke ut folk som bare fungerer når hele systemet er inntakt (AWACS, GCI, FAC ol.). Hvis disse systemene av en eller annen grunn faller ut, da er man alene og må selv fikse situasjonen, noe som med en F-16AM ofte tilsier VisID. I tillegg er det også ofte ROEs som tilsier at man skal ha VisID før man har lov til å skyte, selv om man har en EID.

Dessuten så må man også huske på at synet ikke bare går på flyging. Hvis man blir skutt ned, så vil man med stor sannsynlighet miste eventuelle briller. Og flykte på natten gjennom skogen med fi i hæla blir i hvertfall ikke lettere om man har -3 på begge øya...

 

Mener du at alle F-16 flygerne som benytter briller burde groundes? ""

Hele poenget med å benytte korreksjon er jo nettopp for å korrigere synet slik at det skal være optimalt. Forøvrig er det også krav til at man skal ha et ekstra par briller i lomma. De er det ikke noen grunn til at man skulle miste ved en eventuell utskytning.

Kravet til syn er nok en måte å luke ut kandidater på. Når man kan velge på øverste hylle er det ikke noe problem å få kvalifiserte kandidater uansett...

 

Clamer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Thomas! Tanks kan anbefales!

 

Du er i samme båt som jeg var for drøyt 10 år tilbake. Jeg måtte i 17-årsalderen innse at LFS ikke kom til å bli noe alternativ da jeg hadde -0,25 og skjeve hornhinner. Etter videregående bar det rett til befalsskolen for Kavaleriet på Trandum. På "tænkslinja". De som både har prøvd å fly F16 og kjøre stridsvogn, sier at det å kjøre Leopard er det nest kuleste man kan gjøre i forsvaret. "" Å kjøre en 40 tonns stålkjerre i 60 km/t på isete veier, mens man fyrer av et par granater til en god Thailandstur pr. stykke, midt i en stridsvognsblink på 3 km avstand, er rett og slett moro. Det er i hvertfall noe som ikke alle andre har prøvd før deg.

 

Etter plikttjeneste i Panserbataljonen på Bardufoss ble det to nye år på Bardufoss som flyelev på NAC, Og nå sitter jeg som FP på F50 i SAS Commuter og stortrives. -Rent bortsett fra vi har øksa hengende over hue' hele gjengen, da...

 

Er jeg glad for at jeg ikke fikk gå veien om LFS? -Nei, selvfølgelig ikke. Det er jo alle gutters drøm å fly fighter, inkludert meg selv. Hadde jeg fått tilbudet nå, hadde jeg sagt ja på flekken.

 

Men jeg kjenner flere piloter i forsvaret som kjenner "suget" mot det sivile liv lenge før de tolv pliktårene har gått, så det er ikke umulig jeg hadde kommet til å angre litt på den avgjørelsen, en 8-10 år etter. Men det kommer jeg jo aldri til å få vite. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel omtrent like mange meninger om det som det finnes øyeleger. De som utfører operasjonene sier det ikke kan oppdages, mens de som skal sjekke det for Forsvaret sier det kan oppdages. Nå har det vel vært både folk som har tatt operasjon som har kommet igjennom og ikke... Selv tok jeg ikke sjansen og satset på sivil utdannelse istedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har også lyst til å bli jagerpilot,men problemet hans er at han har - 0,15 på begge øyne. Han har lyst til å prøve å komme seg igjennom med laseroperasjon,og ta sjansen på at det ikke oppdages. Verdt å prøve synes jeg ""

 

Kan jo ikke skje noe verre enn at de oppdager det og sier at "nei du har tatt laseroperasjon" og kaster ham ut...

Så ja syns også det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt ikke helt sikkert at søkere som oppfyller helsekravene (syn,hørsel o.s.v.) kommer inn fordi. Mange andre ting som spiller inn. Jeg skal ihvertfall søke,så får vi se.. har politiskolen som backup hvis jeg ikke kommer inn på LFS. Har lenge vurdert mellom de to, politiskolen eller LFS,fant ut at jeg får prøve LFS først ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har også lyst til å bli jagerpilot,men problemet hans er at han har - 0,15 på begge øyne. Han har lyst til å prøve å komme seg igjennom med laseroperasjon,og ta sjansen på at det ikke oppdages. Verdt å prøve synes jeg ""

 

Heisann.

 

Når man tar laseroperasjon kan man få et arr på øyet som i værste tilfelle kan merkes av øyelege. Dette er noe de er veldig nøye på under opptaket og hvis jeg ikke husker feil må du skrive under på en kontrakt hvor du bekrefter at du ikke har tatt laseroperasjon. Hvis det derimot blir merket i etterkant at du har tatt operasjon kan du bli erstatningspliktig i millionklassen (pga. dyr utdannelse).

 

Det er nok kun et tidsspørsmål før det blir tillatt!! I USA betaler jo USAF for laseroperasjoner av sine piloter og flyelever.

 

mvh

Øyvind Tangen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må han kameraten min ta en liten risk..litt kjedelig å måtte betale erstatning..koster det ikke rundt 15-20 millioner å utdanne en flyger da? Synes det skulle blitt tilatt med laseroperasjon..det er jo ikke noe galt i å ha tatt det.Man ser jo som en person med perfekt syn. så..hva er egentlig problemet?:) Før mente man at det var det en risiko for at de som tok laseroperasjon kunne få litt dårligere nattsyn,men forskere har i den senere tid funnet ut at dette er svært usannsynlig.

 

Greit at de som skal fly fightere må ha nogenlunde syn..men hva med å være litt mer fleksibel med synskravene til de som skal fly for eks: orion,herkules o.s.v.. er ikke så mye g-kraft der akkurat... Selvsagt skal man ikke la en person med 3- på begge øya fly F-16..men om en person har -0,15 eller noe sånt så ville ikke det gjøre så stort utslag. Synes forsvaret ihvertfall skulle ha diskutert dette med muligheten for laseroperasjon. Hvem er det forresten som har bestemt (bestemmer) opptakskravene til LFS ( syn,høyde o.s.v.)?

 

Ha en fortsatt god kveld! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...