Gå til innhold

Oppsummering Nordic Overload


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Kjempe flyin!

..MEN!

En oppfordring til controllere er å bruke handoff fungsjonen i ProController.

Jeg fløy i Fullscreen mode, og da måtte jeg gå ut av det, finne controllern og gå inn igjen..

Det tar ganske lang tid og er egentlig ikke nødvendig!

Hvertfall når controllere kaller seg EKCH_1_TWR og ikke EKCH_V_TWR.

Det er heller ikke så lett å vite hva CTR's heter i utlandet ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå var det hele over. Jeg må på vegne av oss som har jobbet med planlegginga av dette flyinnet få takke alle sammen, både piloter og controllere for en helt utrolig morsom kveld.

 

Mest gledelig var jo at VATSIM-serverne ikke kolapsa.

 

Må si at ATC-infosystemet funka helt flott og ga oss en glimrende oversikt. Det å sitte som TFMO var en ny opplevelse.

 

Det er mange som har gjort en kjempejobb og man bør vel ikke trekke frem noen fremfor andre. Må alikevell fremheve Jens Lohne Eftang som ENGM_APP. Han gjorde en glimrende jobb og har fått mye skryt fra alle kanter. Godt jobba Jens.

 

Igjen takk til dere alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette flyinnet viser først og fremst at det å legge ned arbeid i forkant av et slikt event, virkelig gir resultater. At samtlige flighter var planlagt på forhånd, at flightplanene stort sett var realistiske og dette nye trafikkovervåkningssystemet gjorde simulatorverdenen enda mer realistisk.

 

Derfor, en kjempestor takk til alle dem som har lagt inn veldig mange timers arbeid i forkant av dette flyinnet! Bedre organisert flyinn finnes ikke, og resultatene lot altså ikke vente på seg.

 

Som Einar sier var vi også heldige med serverne denne gangen. Verken voice eller vatsim-servere kollapset i kveld. Helt topp! Noe lignende må gjentas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange reaksjoner rundt omkring vedr. vårt siste event. de aller fleste er bare positive. Kanskje ikke så dumt at vi satser på ATC-opplæringen i Skandinavia, med rom for disp. Bare se dette innlegget sakset fra sva-forumet:

 

Michael Heyer

Member since 8-Dec-01

330 posts 10-Jun-02, 10:32 AM (CET)

 

1. "RE: A very big thanks to the organizers of the Nordic O"

 

Well, I had the direct comparison because I also took part in the Frankfurt event the day before. They did send me up and down and left and right and before I got the clearence for the ILS approach 25R they did send me more than 65 DME Frankfurt VOR on heading 070. If I didn't ask the controller I would possibly had to land in one of the former GUS states for lack of fuel...

I never experienced such things in Scandinavia. TMHO the nordic ATCs have the highest level of quality in Europe. Thank you very much. It was a great event!

 

Regards,

 

Michael (SAS195).

 

P.S.: It's only a pity that FS2002 can only show up to 16 aircraft at the same time

 

[ 10-06-2002, 12:00: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Må bare henge meg på her;

 

Jeg sitter også igjen med en meget god følelse etter dette flyinnet selv om jeg sleit noe forferdelig med PC problemer. Ble kun en liten leg fra Rørvik til Værnes som resulterte i PC crash når jeg var ettablert på finalen til RW-09 ENVA. Meget ergelig.

Så en stor takk til alle som i det hele tatt står på for å skape slike flyinn "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, det var ett flott flyinn med masse bra ATC!

 

Det eneste som kunne gjort alt bedre var hvis de som skal sitte ATC rundt forbi kunne litt lokale prosedyrer. Slik som f.eks på Sola gjøres ikke handoff fra tårn til approach. In real life sier tårnet på Sola: "SASxxx wind less than 5kts cleared takeoff 18, hadetgodt". Da skal pilot selv kontakte approach/radar når han er airborn og passerer 1000/2000ft. Dette står også i AIP, men jeg kunne ikke se at noen gjorde dette på flyinnet.

 

Ellers er det også ganske greit å si "SASxxx radar contact, climb to FL150, passing 3000ft dct RILKO (eller annen intersection som ligger på TMA boundry)" istedenfor at man skal følge SID helt ut til RSY/VAR da dette heller (nesten) aldri gjøres in real life.

 

Jeg tok bare Sola som ett eksempel siden jeg kjenner alle prosedyrer der, det var ikke klage eller noe sånt til de som satt ATC på Sola i går, men bare noen tips. Det finnes sikkert fullt av med andre flyplasser som det også er forskjellige lokale prosedyrer på. På Kjevik f.eks får man direct TOR etter avgang (altså de som skal den veien).

 

Men som sagt, var det ett flott flyinn. Har egentlig ingenting å klage på. Dette var bare noen forslag.

 

Tusen takk for et kjempeflott flyinn! "[smil]"

 

[ 10-06-2002, 19:59: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vil også komme med gratulasjoner for et meget bra gjennomført prosjekt. Selv var jeg muligens litt for dårlig forberedt, med ny-oppsatt maskin med litt snags både med RW og SB (som nå er korrigert takket være den gode mann Sommer) I alle fall fikk jeg meg en tur fra Arlanda til ENGM. La merke til at det flere "dialekter" på voice og jeg tror god organisering gjør godt inntrykk på blaserte engelsk menn og tyskere.

 

Tror dette var et godt innlegg i debatten omkring hvordan regler for ATC er for strenge eller ikke (til tross for det er litt snurrig med de 10 timene som pilot!, kunne vært løst på en annen måte?)

 

Einar væl blåst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...