Gå til innhold

Trening Mandag 3. Juni kl . 20:00


Jan Kristiansen

Anbefalte innlegg

Vel folkens, da er det sendt ut informasjon til dere som er påmeldt angående treningen i morgen Mandag 3.juni Kl.20:00

 

Av en eller annen grunn så stod det Tirsdag på dokumentet som ble sendt til dere Dette er feil.

 

-TRENINGEN ER I MORGEN MANDAG KL.20:00.-

 

Jeg beklager dette.

 

Legger herved ut Status for treningen her:

 

Trening Mandag 03.06.2002 Kl.20:00

 

Vi ønsker Dere alle velkommen til treningskveld i regi av VACC Norge, og følgende er satt opp til denne treningen.

 

Vi flyr mellom Værnes (ENVA) – Flesland (ENBR)denne kvelden.

 

ATC som trener på Flesland (ENBR)

Sandnes Stig Med voice ENBR_T_APP

Truls Dahl Richardsen Med voice ENBR_T_TWR

Thomas Hjartson Uten Voice ENBR_GND

 

Piloter som flyr fra Flesland (ENBR)

Per Bråtebæk Med voice

Christer Johansen Med voice

Lennart Sommarstrøm Med voice

Espen Søderstrøm Med voice

Espen Sandvik Med voice

Patric Eugen Pedersen Med voice

Gunnar Fidjeland Uten voice

 

ATC som trener på Værnes (ENVA)

Einar Kristiansen Med voice ENVA_T_TWR

Jan Harry Sørensen Med voice ENVA_T_APP

 

Piloter som flyr fra Værnes (ENVA)

Halvor Lund Med voice

Per Nygård Med voice

Arne Øverland Med voice

Alexander Harrystad Med voice

Peter Dischington Med voice

Georg Korycki Med voice

 

ENTR_T_CTR alternativt ENSV_T_CTR

Aril Oldervoll Med voice

Kan hende vi bemanner begge- Dette kommer vi tilbake på i morgen.

 

ATC logger opp på sine respektive possisjoner, Pass på å sette _T_ i stedet for _V_ i Roger Wilko, slik at vi ikke kommer i konflikt med evt. ENVA_V_APP (eks) på VATSIM. Pass på å sette det samme inn i ATIS`en

 

Piloter logger opp på den flyplass du er satt opp på over – file Flightplan (helst IFR), og Kontakter TWR for Clearence.

 

Det kommer til å være en egen RW-kanal oppe rw.tt.luth.se/ACCNOR, Dere som skulle ha spørsmål, problemer eller andre ting dere ønsker svar på,skjekk innom.

 

På disse treningskveldene er det lov å stoppe opp, gå i pause etc. Men HUSK MELD FRA TIL ATC på forhånd så går nok det så mye bedre.

Vi regner med å få en del såkalte Hjelpere disse kommer til å være tilgjengelig for både ATC og Piloter hvis det er noe du lurer på – bare spør.

 

De av Dere som er nye, vennligst besøk VACC Norway sine treningsider.

 

Der vil du kunne finne mye informasjon som kan hjelpe deg, blant annet basic på de forskjellige kontroll posisjoner – handoff retningslinjer – METAR og mye mer.

 

Følgende server benytter vi :

 

IP : 217.8.141.88

Bruker navn : flight

Passord : sim

 

Vel møt alle sammen

 

--------------------------------------------------

 

Det skal IKKE gis servis til noen andre flyplasser enn de nevnt ovenfor.

 

Ønsker andre å være med i morgen MÅ dere sende en mail til undertegned accnor5@vaccn.org

 

Fortsatt - trenger vi noen flere såkalte "hjelpere" til i morgen, Logg på hvis du har tid.

 

Jan Kristiansen

Training Director

Vacc Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Der ser Dere, stiller Dere opp så blir dette helt topp.

 

Jeg tror de fleste som var med på siste trening før sommeren ble possitivt overasket på hvordan dette kan bli.

 

Vi tar oss tid til dere som er ny, dere får hjelp så langt det er mulig.

Vi hadde mye ATC opp alt var stort sett dekket. Vi hadde egen voice rom for dere som ønsket hjelp etc etc..

 

Vi kan når vi vil og Dere stiller opp som ATC og Piloter

 

Til høsten vi treningsavdelingen fortsette dette arbeidet, vi vil i tillegg få til noen TEMA-kvelder.

Hvordan opplegget blir, ja det får vi komme tilbake på.

 

På vegne av VACC Norway Training Department vil jeg ønske alle en riktig god sommer - Pass på å benytte solfactor i sommervarmen.

 

Med hilsen

Jan Kristiansen

Training Director

VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fantastisk opplevelse, synes synd på alle de som ikke fikk oppleve den. En fin oppvarming til Nordic Overload flyin "[smil]"

 

Tusen takk Jan for den fine kvelden jeg hadde i går.

 

Ha en riktig god sommer alle sammen.

 

PS: Georg, hva skjedde egentlig med flyet ditt? (Visst du har internettilgang i himmelen, men det må mna jo ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si takk jeg også til alle som var med på denne sommerfesten! Det var nyttig å få testet PC med flere naboenheter. Jeg har følgende kommentarer til treningen i går, dere får bare korrigere meg på punktene her, fordi jeg er fersk i PC sammenheng:

 

1. Savner en klar avtale for bl.a. handoff mellom enhetene. I virkeligheten er dette knesatt i et såkalt Letter of Agreement (LOA). Jeg skal sjekke litt med mine gamle kolleger hvordan dette gjøres rundt om på de forskjellige flyplassene. Alt som står i LoA'en kan nok ikke brukes i vår sammenheng, men noe kan vi jo adoptere. Jeg foreslår at dette tas opp som et tema til høsten.

 

2. Grensesnittet mellom enhetene burde ha vært bedre, men det kommer kanskje i neste versjon av PC? At flere av controllerne hadde automatisert Handoff Request/Accept funksjonene skapte litt problemer hos meg, jeg hadde satt opp PC med manuelle settinger for handoff. Det burde kanskje alle gjøre - i alle fall under en treningsøkt. For min del har jeg recorda egne lyder i denne sammenheng:

 

- Chat Window

- Chat Message

- Handoff Request

- Handoff Accept

 

Å legge inn flere lyder tror jeg bare vil forvanske arbeidssituasjonen.

 

3. Man tar opp til høsten sammenhengen mellom de forskjellige kontrollerte luftrommene - type, utstrekning og undre/øvre grense. F.eks. for Værnes som har en CTR som har et flatt øvre tak på 2500 FT AMSL. Dette betyr at avgående IFR flyginger bør sendes over til APP så snart det er praktisk mulig, eller at TWR REQ'er et høyere level fra APP pga. egen trafikk. Trafikkreguleringssystemene er konstruert slik at man i størst mulig grad segregerer inn- og utgående trafikk, og at man derved kan oppnå minst mulig koordinering. Dette bør også etterstrebes i PC.

 

4. Bruk av såkalte Radarvektoreringsområder - Radar Vectoring Area (RVA). På Værnes har vi et område som strekker seg fra like øst for Flornes til ca. 18-19 NM fra terskel 27, og utformet som en litt skjev firkant (legges inn i sektor filen?). Minstehøyden innenfor dette området er 5000 FT, i praksis betyr det at denne høyden ikke kan klareres med mindre du er rimelig trygg på at flyets kurs vil avskjære LLZ på en slik måte at flyet kan fullføre intercept av ILS. Det er tegnet inn to TRACK's her for dette formålet, 309 grader fra sørøst og 229 grader fra nordøst. Minimum Sector Altitude i dette omådet er 5800 FT (TRM 25 NM).

 

5. For å forenkle arbeidet for flygeleder - i alle fall ved Voice COM har jeg laget et forenklet skjema (såkalte T-strips) som kan brukes som FPS (Flight Plan Strips). Jeg har modifisert disse etter gårsdagens øvelse, og skal også lage en striptype som er lik den vi har i PC. De som er interessert i dette, kan sende meg en mail - så kan jeg sende over dette dokumentet (2 sider i Word format med en enkel forklaring på bruken av T-strips).

 

6. Kunnskapen om og bruk av radio - R/T (Radio Telephony Phraseology). Jeg sitter med kursmateriale for dette ifm. kurs jeg har holdt for SAS og BRA (flyteknikere og andre). Dette kursheftet kan jeg omarbeide til vårt bruk. Dette kommer til høsten.

 

Til slutt vil jeg takke Jan Kristiansen for denne treningskvelden, et ypperlig tiltak "[smil]" .

 

God Sommer til alle "[Cool]" .

 

[ 04-06-2002, 20:39: Endret av: Jan H Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for artig treningskveld og for mye bra atc.

 

Men en ting lurer jeg på...og dette er ikke ment som kritikk til noen.Dette hender meg stadig vekk..og ikke bare på treningskvelder.Det kan godt hende det er jeg som har misforstått noe her.

 

Etter å ha sendt flightplan med angivelse av hvilken SID og

rute jeg har tenkt å følge,legger jeg dette inn i min FMS.

For eksempel hadde jeg i gårsdagens trening lagt inn at jeg ville fly en rute fra ENBR til ENVA som heter UZ10.Via Florø,Vigra og Kvernberget.

I stedet blir jeg dirigert inn på en rute som heter UZ112 via tuvig.Jeg er klar over at dette er den korteste veien fra ENBR til ENVA og at ATC selfølgelig k an dirigere meg dit de ønsker.

Spørsmålet mitt er da om ATC ikke bør gjøre meg oppmerksom på denne endringen i flightplan før takeoff slik aat jeg kan legge inn nye data i FMS på forhånd.Det blir lett litt hektisk forvirring i cockpit når en oppdager at en ikke skal i den retningen en hadde tenkt seg likevel..

Som sagt..dette må ikke oppfattes som kritikk til de som haddeATC på ENBR i går.De gjorde en kjempejobb!!

Mulig jeg bør begrense bruken av FMS? hvordan gjør dere andre piloter det?

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt sammarbeid mellom alle ATCene dette ville ha omfattet er ikke mulig med proController. KSla en bruke FMCen bør en kunne programmere denne raskest mulig. Og uansett vil nok de som sitter ATC vanligvis klarere flyene for den korteste raskeste ruten

 

PS: Jan, kan du sende de T-stripsene til meg også? Mailadressen min er arild@oldervoll.com

 

[ 04-06-2002, 21:56: Endret av: Arild Oldervoll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Per.

 

Det er nok jeg som satt som ENBR_V_APP og dirigerte deg litt rundt ja. Beklager hvis det ble noe problemer for deg, men synes du skulle slippe å fly så inmari stor omvei:)

 

I går var det treningskveld. Det var 2 nybegynnere på Flesland (GND og TWR). Kan tenkte meg at de hadde mer enn nok å gjøre med å å roet ned pulsen å få gitt den klareringen enn å kunne tenkte så langt frem i tid til når flyet skal handles over til APP, og hvilken rute den da skal fly, og at kanskje den ikke er den korteste. Ihvertfall var det sånn for meg de første gangene. Tenkte kanskje litt for mye på mitt ansvar, og ikke hvordan flyet kom til å fly da det var i luften.

 

Beklager hvis det skapte noen problemer for deg Per. Det var jo ikke det som var meningen. Hvis du allerede har programert inn ruten i FMS'en så er det bare å si fra til ATC'en om akkurat det. Så klart ville jeg latt deg fly opp til Florø da! Ikke no problem! Hadde ingen planer om å tvinge deg, men tenkte at du skulle slippe å fly så langt.

 

Men uansett. Synes det var en flott treningskveld, og en fin avslutning.

 

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik!

Neida, det skapte ikke store problemer.ble bare litt forvirret..Men det er jo dette en skal lære noe av. og når jeg hører din og Arild's begrunnelse , skjønner jeg jo hvorfor du valgte den ruten du gjorde.Da jeg kom på rett kurs, var det helt problemfritt.Storkoste meg jeg.Men som du sier,burde jeg nok presisert mine intensjoner ovenfor ATC og spurt om det var ok og fly en annen rute enn den korteste til ENVA.Men da har jeg jo lært noe nytt i dag også og da er jo hensikten med treningskvelden oppnådd...

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan H Sørensen:

 

1. Savner en klar avtale for bl.a. handoff mellom enhetene. I virkeligheten er dette knesatt i et såkalt Letter of Agreement (LOA). Jeg skal sjekke litt med mine gamle kolleger hvordan dette gjøres rundt om på de forskjellige flyplassene. Alt som står i LoA'en kan nok ikke brukes i vår sammenheng, men noe kan vi jo adoptere. Jeg foreslår at dette tas opp som et tema til høsten.


Når jeg en sjelden gang er "i posisjon" avtaler jeg handoff, høyder, SID/STAR etc med naboenhetene på Chat i forkant.

 

quote:

3. Man tar opp til høsten sammenhengen mellom de forskjellige kontrollerte luftrommene - type, utstrekning og undre/øvre grense. F.eks. for Værnes som har en CTR som har et flatt øvre tak på 2500 FT AMSL. Dette betyr at avgående IFR flyginger bør sendes over til APP så snart det er praktisk mulig, eller at TWR REQ'er et høyere level fra APP pga. egen trafikk.

Kan man ikke som i virkeligheten klarere "SAS 123 cleared take off rwy 18, winds 180 15, aiborne to Radar 119.6" og gjøre handoff i PC straks han ruller?

 

Automatisk accept på handoff er ikka bra i mine øyne og man misser lett en handoff request fra en naboenhet. Et annet problem er at det i virkeligheten sitter drilla piloter i cockpit som skifter mellom to frekvenser på et øyeblikk, vet hvor de er, hvor de skal og hva de skal gjøre "[blink]" På SB/PC var ihvertfall frekvensskifte en mer omstendelig prosess og fra APP/TWR var flyet ofte på kort finale før kontakt var opprettet med TWR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald,

 

quote:

Når jeg en sjelden gang er "i posisjon" avtaler jeg handoff, høyder, SID/STAR etc med naboenhetene på Chat i forkant.

Jo, det er klart man gjør dette og det ble også gjort på mandag. Men en LoA kan gjøre ATC systemet mer strukturert, også i PC. Man kan alltid bli enige om "tilleggsavtaler" hvis det skulle råde spesielle forhold på flyplassen, f.eks. ved dårlige siktforhold (tåke).

quote:

Kan man ikke som i virkeligheten klarere "SAS 123 cleared take off rwy 18, winds 180 15, aiborne to Radar 119.6" og gjøre handoff i PC straks han ruller?

Det kan man selvsagt, på gode, gamle ENFB var dette innbakt i SID. På en flyplass med parallelle rullebaner er nok dette ikke å foretrekke. Ved f.eks. samtidige avganger på L/R rullebanene på ENGM må begge tårn følge nøye med at pilotene følger SID, et avvik her fører ganske kjapt til underskridelse av separasjonsminima! Avstanden mellom rullebanene på flyplasser med parallelle rullebaner varierer selvsagt - minstekravet for uavhengige avganger er 1550 m, på ENGM er avstanden 2100 meter (mellom rullebanenes senterlinjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at så mange fant veien til trenings-serveren sist mandag, og at dere hygget dere, når det kommer folk, ja da kan også dette bli bra.

Det er dere som melder dere på, som avgjør helt og holdent hvordan disse treningene skal være i fremtiden, Vacc Norge Treningsavdeling legger bare opp rettningslinjer som skal følges.

 

Det vi må passe på er at vi ikke blir for mange slik at de av dere som trengere det, også får den hjelp dere har krav på under en slik trening.

 

Vi må huske at disse treningskveldene er først og fremst myntet på nye/uerfarne ATC/Piloter som ønsker å prøve seg før man hiver seg ut i den store VATSIM verden, derfor er det viktig at dere som er mere erfarne har forståelse for dette og hjelper med råd og veiledning.

 

Det er dermed ikke sagt at vi ikke skal følge vanlige prosedyrer på treningene, det skal vi.

 

Vedrørende handoff prosedyrer følge vi det som VACC Norge har satt opp, du finner disse Her Print ut - pugg og lær. Bruk chatt-fungsjonen i PC.

 

Kan ikke si det for ofte folkens sjekk VACC Norway under Training for mere informasjon.

Det er bare å klikke seg rundt om på sidene, så tenker jeg du finner det du leter etter- hvis ikke står vi til din disposisjon.

 

Selv om treningsavdelingen i VACC Norge har tatt ferie, så er trenings-servene åpne alle dager, det er bare å benytte denne når dere føler for det.

 

Jan Kristiansen

Training Director

VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Dette var en fantastisk opplevelse, synes synd på alle de som ikke fikk oppleve den. En fin oppvarming til Nordic Overload flyin
"[smil]"

 

Tusen takk Jan for den fine kvelden jeg hadde i går.

 

Ha en riktig god sommer alle sammen.

 

PS: Georg, hva skjedde egentlig med flyet ditt? (Visst du har internettilgang i himmelen, men det må mna jo ha)

Hei Arild.

Jeg hadde random failures på og plutselig fikk jeg problemer med A343'en og måtte nødlande. Og siden det var Nord-Norge og nærmeste flyplass var ca 50 nm fra meg måtte jeg nødlande i "[Rullende fjell. Det var ikke den aller beste nødlandingen, da det var tåke og flyet krasjet i et fjell. Ingen overlevde (ikke jeg heller) ,men det var internett i "himmelen" så jeg kunne fortsatt chatte med deg. Det går dårlig for SAS nå. Enda et krasj. Denne gangen A343. Framtiden er ikke lys for SAS.

 

Og forresten: God trening og perfekt organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du hadde fått lande på ENML uansett, fordi den er for kort for en A343, men etter de kravene du sa så var ENAL lang nok. Visst du hadde gått ned på en for kort bane ville du muligens ha skadet (eller verre) flere personer enn de i flyet ditt.

 

Beklager om noen skrivefeil, men driver å ser ut hvinduet op alle flyene som flyr forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...