Gå til innhold

Jan H Sørensen

Members
  • Innholdsteller

    64
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Jan H Sørensen

  • Bursdag 05. nov. 1946

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Jan H Sørensen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. På vei fra Banak til Rygge joinet EG01 opp over Helgeland, i FL360.
  2. Som Reid sier, MD11 Pax versjonen kommer også. Å fly en MD11 Freighter kan også være utfordrende, vi jobber med å legge inn noen spennende destinasjoner for dette flyet. Forøvrig har vi følgende fly i vår flåte: BAe Jetstream 31 ATR 42-300 Dash-8 100 Airbus A320-200 B737-300 B737-700 B767-300 ER B747-400 Cessna Citation X
  3. Noen som ikke er medlemmer av VCA fra tidligere har sendt innmelding til oss. VI VIL UNDERSTREKE AT KUN TIDLIGERE VCA-PILOTER KAN "REJOINE" VCA UNDER INNKJØRINGSPERIODEN. DETTE GÅR OGSÅ KLART FREM AV INFORMASJONEN PÅ VÅRE NETTSIDER. Når VCA har kommet i normal gjenge, kan nye piloter melde seg inn i VCA. De vil få tilsendt en teoriprøve der kravet til bestått er 80 prosent riktige svar. Når teoripøven er bestått, vil kandidaten gå gjennom en utsjekksflyging på flytypen BAe Jetstream 31 under ledelse av VCA's Check Captain. Jan Harry Sorensen CEO, Virtual Coast Air
  4. Virtual Coast Air er tilbake online. Nye VCA bruker VAFS - Virtual Airline Financial Systems. I en innkjøringsperiode er VCA kun åpen for tidligere registrerte VCA-piloter. Les mer på våre nettsider: Virtual Coast Air Jan Harry Sorensen CEO, Virtual Coast Air
  5. Har nettopp installert ASRC og VRC (Virtual Radar Client), og fant ut at man kan bruke "gamle" ProController sektorfiler etter en enkel modifikasjon. Et eksempel er filen NA2002_ENB0_GND.sct. Her er det en tom seksjon [AIRWAY] som gir en feilmelding når den åpnes i VRC. Denne seksjonen kan deaktiveres ved at man markerer den på denne måten: //[AIRWAY] Som kjent kan VRC brukes i en multi-monitor sammenheng, ved at man åpner et nytt vindu og legger inn en ny sektorfil, som f.eks. filen for Bodø GND. Og slik får du både en TMA radar og en "bakkeradar" for Bodø (selv om Bodø - så vidt jeg vet - ikke har bakkeradar i virkeligheten)!
  6. Vel fremme i Phuket, etter en flytid på 10:22. FPL Route (as filed): (BBU) SUTOK UP607 NOTAR R58 TU R11 FV G3 URL B824 ODIVA B275 TRZ AMDAR A466 ASARI A466E DPN R460E LLK R460 BBN P646 JJS M770 OBMOG L515 MOSTA DEP: BBU5D.SUTOK (19R) ARR: MOSTA1A (09), ILS BC (CRS 085)
  7. Hei, Sceneries for Phuket Intl finner dere på AVSIM Online: FS2002: - phukt_30.zip - rafcad-vtsp.zip FS2004: - phukt_75.zip Det er mulig at jeg tar av fra ENGM lørdag kl. 1100z med B747-400 og flyr direkte til VTSP, ETE ca. 10:45. Dette blir første leg'en i en planlagt tur verden rundt. Rute: ENGM - VTSP (Phuket) - YSSY (Sydney) - NZAA (Auckland) - NFFN (Nadi, Fiji) - KLAX (Los Angeles) - ENGM Fly/Sim: PSS Boeing 747-400/FS2002
  8. Hei Harald, quote: Når jeg en sjelden gang er "i posisjon" avtaler jeg handoff, høyder, SID/STAR etc med naboenhetene på Chat i forkant. Jo, det er klart man gjør dette og det ble også gjort på mandag. Men en LoA kan gjøre ATC systemet mer strukturert, også i PC. Man kan alltid bli enige om "tilleggsavtaler" hvis det skulle råde spesielle forhold på flyplassen, f.eks. ved dårlige siktforhold (tåke). quote: Kan man ikke som i virkeligheten klarere "SAS 123 cleared take off rwy 18, winds 180 15, aiborne to Radar 119.6" og gjøre handoff i PC straks han ruller? Det kan man selvsagt, på gode, gamle ENFB var dette innbakt i SID. På en flyplass med parallelle rullebaner er nok dette ikke å foretrekke. Ved f.eks. samtidige avganger på L/R rullebanene på ENGM må begge tårn følge nøye med at pilotene følger SID, et avvik her fører ganske kjapt til underskridelse av separasjonsminima! Avstanden mellom rullebanene på flyplasser med parallelle rullebaner varierer selvsagt - minstekravet for uavhengige avganger er 1550 m, på ENGM er avstanden 2100 meter (mellom rullebanenes senterlinjer).
  9. Jeg får si takk jeg også til alle som var med på denne sommerfesten! Det var nyttig å få testet PC med flere naboenheter. Jeg har følgende kommentarer til treningen i går, dere får bare korrigere meg på punktene her, fordi jeg er fersk i PC sammenheng: 1. Savner en klar avtale for bl.a. handoff mellom enhetene. I virkeligheten er dette knesatt i et såkalt Letter of Agreement (LOA). Jeg skal sjekke litt med mine gamle kolleger hvordan dette gjøres rundt om på de forskjellige flyplassene. Alt som står i LoA'en kan nok ikke brukes i vår sammenheng, men noe kan vi jo adoptere. Jeg foreslår at dette tas opp som et tema til høsten. 2. Grensesnittet mellom enhetene burde ha vært bedre, men det kommer kanskje i neste versjon av PC? At flere av controllerne hadde automatisert Handoff Request/Accept funksjonene skapte litt problemer hos meg, jeg hadde satt opp PC med manuelle settinger for handoff. Det burde kanskje alle gjøre - i alle fall under en treningsøkt. For min del har jeg recorda egne lyder i denne sammenheng: - Chat Window - Chat Message - Handoff Request - Handoff Accept Å legge inn flere lyder tror jeg bare vil forvanske arbeidssituasjonen. 3. Man tar opp til høsten sammenhengen mellom de forskjellige kontrollerte luftrommene - type, utstrekning og undre/øvre grense. F.eks. for Værnes som har en CTR som har et flatt øvre tak på 2500 FT AMSL. Dette betyr at avgående IFR flyginger bør sendes over til APP så snart det er praktisk mulig, eller at TWR REQ'er et høyere level fra APP pga. egen trafikk. Trafikkreguleringssystemene er konstruert slik at man i størst mulig grad segregerer inn- og utgående trafikk, og at man derved kan oppnå minst mulig koordinering. Dette bør også etterstrebes i PC. 4. Bruk av såkalte Radarvektoreringsområder - Radar Vectoring Area (RVA). På Værnes har vi et område som strekker seg fra like øst for Flornes til ca. 18-19 NM fra terskel 27, og utformet som en litt skjev firkant (legges inn i sektor filen?). Minstehøyden innenfor dette området er 5000 FT, i praksis betyr det at denne høyden ikke kan klareres med mindre du er rimelig trygg på at flyets kurs vil avskjære LLZ på en slik måte at flyet kan fullføre intercept av ILS. Det er tegnet inn to TRACK's her for dette formålet, 309 grader fra sørøst og 229 grader fra nordøst. Minimum Sector Altitude i dette omådet er 5800 FT (TRM 25 NM). 5. For å forenkle arbeidet for flygeleder - i alle fall ved Voice COM har jeg laget et forenklet skjema (såkalte T-strips) som kan brukes som FPS (Flight Plan Strips). Jeg har modifisert disse etter gårsdagens øvelse, og skal også lage en striptype som er lik den vi har i PC. De som er interessert i dette, kan sende meg en mail - så kan jeg sende over dette dokumentet (2 sider i Word format med en enkel forklaring på bruken av T-strips). 6. Kunnskapen om og bruk av radio - R/T (Radio Telephony Phraseology). Jeg sitter med kursmateriale for dette ifm. kurs jeg har holdt for SAS og BRA (flyteknikere og andre). Dette kursheftet kan jeg omarbeide til vårt bruk. Dette kommer til høsten. Til slutt vil jeg takke Jan Kristiansen for denne treningskvelden, et ypperlig tiltak . God Sommer til alle . [ 04-06-2002, 20:39: Endret av: Jan H Sørensen ]
  10. quote: Opprinnelig postet av Harald Hagen: Fremdeles aktiv flygeleder, formoder jeg? Sørensen har vel ikke nådd aldersgrensen? Hei Harald! Nei, så gammel er jeg ikke , men har sluttet i operativ tjeneste i Gardermoen Tower. Men du vet, det er ikke så lett å glemme gamle kunster (les unoter!).
  11. quote: Opprinnelig postet av Lars Martin Knutsen: Er det mulig å fly VFR på en sånn trening? Eller er det så langt mellom flyplassene som betjenes at man ikke rekker frem i en cessna? Det hadde vært gøy å være med, men ikke hvis jeg må fly en sånn stor og tung metall klump... Hei, det skulle ikke være noe problem å fly VFR. Det er en fordel om du har "VFR - ROUTES LIGHT AIRCRAFT" for den flyplassen som det trenes på. Se forøvrig annet innlegg i dette forumet (Værnes Approach/Tower). [ 31-05-2002, 00:50: Endret av: Jan H Sørensen ]
  12. Hei, Takker alle som trafikkerte ENVA i kveld! Jeg kommer til å sitte på Værnes Approach eller i Værnes Tower i tiden fremover, og om det er andre som vil joine som controllere er det bare hyggelig - APP/TWR/KONTROLL. Som gammel flygeleder var dette en svært hyggelig erfaring
  13. Hei Mark-Rune, ENVA-ENAL-ENCN og ENTC, det var ikke dårlig! Dette blir et kjærkomment tilskudd til PC Sector filene for Norge , all honnør herved! [ 30-05-2002, 18:42: Endret av: Jan H Sørensen ]
  14. Hei, Det finnes så mange talentfulle folk her , så jeg lurer på om det er noen som kan lage en sector fil for ENVA TWR/GND med layout av flyplassen (RWYS/TAXIWAYS/TARMAC). Helsing frå ein gammel flygeleiar
×
×
  • Opprett ny...