Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 01. feb. 2023 i alle områder

  1. I Warszawa holder Jet Story til. Jet Story er et charterselskap som opererer en variert flåte av jetfly til folk med mer penger enn meg selv, samt noen helikoptre og et gullegg. En PC12! Jeg så denne flere ganger da jeg bodde og pendlet fra Warszawa til Oslo, og har alltid vært svak for flyet. Omsider gikk jeg til innkjøp, og selv om jeg ikke har korrekt bemaling så har jeg lett frem den repainten som ligner mest på SP-ZIW. Denne dagen flyr vi fra Warszawa EPWA Flugplats Sankt Johann in Tirol LOIJ. Det interessante med Østerrike er at selv små flyplasser uten noen som helst rutetrafikk eller fancy fasiliteter gjerne har en eller flere RNP-innflyvninger. Sankt Johann er intet unntak. Så her er det en spenstig RNP-A innflyvning som avsluttes VFR. Utenfor VIP-terminalen i Warszawa står dagens maskin tanket opp og klar. Det er fire pengesterke polakker som skal til Tyrol på skiferie som skal transporteres i dag. PC12 med en gedigen bakdør er helt perfekt til denne typen turer, da lasting av stor og uhåndterlig bagasje går lett som en plett. Oppstart utføres kjapt, og vi klareres til intersection departure fra bane 29 med påfølgende radar vectors. Med climb speed på 150 knop er vi uønsket på "SID'ene". Vi liner opp på bane 29 og venter på et par ankomster før vi går på! Vi roterer ved ca. 75 knuter og klatrer til 1000 fot før vi setter climb power etter flapsene er dratt på plass. Vi blir så klarert direkte til første waypoint og legger Warszawa bak oss. Vi sikter på spenstige FL280 i dag! Vi klatrer ved med 150 knop frem til FL180, så 140 knop til vi kommer til rundt FL250 før vi reduserer til 130 knop. Det går ikke fort, men det er et imponerende fly! Pent er det også! Godt inne i Tsjekkisk luftrom. Vipps begynner vi å se fjell! Her i Slovakisk luftrom om jeg husker riktig. Vi kom litt sent i gang med descent, så det ble litt bråere enn planlagt, men ikke noe problematisk. Det er utrolig kult hvor godt man kan styre farten under descent med turboprop! Her mener jeg vi nettopp hadde fløyet over Salzburg. Det har vært litt konflikterende metarer å oppdrive, så det ble plutselig innsett at været i Sankt Johann var mye dårligere enn først ventet. Vi regnet med en straight in til bane 13 med lett vind i nesa, men innså at vi måtte ta en runde inne i dalen, samt forvente kraftige vinder fra alle retninger. Det var vel opp i 25-30 knop i kastene mener jeg. Tørner inn ved IAF. GPS'en ville ikke fange opp GP her, (RXP 750 med gammel database, så kanskje derfor), men været var jo upåklagelig, så det var null problem. Fortsatt litt vind, men stabilt. Så ble det rett og slett så ille så jeg helt glemte å ta bilder. Vi ble kasta frem og tilbake, opp og ned. Men vi klarer å line oss opp på et vis. Wops. Etter 4-5 landinger (kengeruhopp) kommer vi oss ned i en bit. Backtracking. Skjelvne og brisne etter noen drammer underveis sjangler de polske herremennene seg ut og inn i en taxi. Vi planlegger turen videre Takk for at du ble med!
    3 points
  2. Fram fra den gullalderen finner man av og til utrolig skjarmerende fly som aldri egentlig har krysset interessefeltet tidligere. Thunderchief'en er et sånt fly, som gjerne kom i skyggen av Phantomen og MiG-21 når den kalde krigen, og spesielt Vietnam-krigen kommer i fokus. Fikk mine første tokt med ''Thud'n'' her om dagen, og siden har det blitt noen halsprekkende timer i høy fart og lav høyde, gjerne lastet ekstremt tungt, da den kan ta imponerende mye last på de relativt små vingene. Kort oppsummert et fly å bli glad i, som jeg regner med blir en favoritt personelig i tiden som kommer.
    3 points
  3. Jeg har heller ikke oppdatert database , det går utmerket på Vatsim for det, du bare nevner dette til flygeleder (navdatabase outdated, request vectors instead ) så blir du radar vektors (kurs og høyde) i stedet. Start på gjerne på flyplasser med litt mindre trafikk (for eksempel Bergen,Værnes) Lykke til !
    2 points
  4. Jet Story har Icao callsign ‘Jedi’ …tøft ! Om du flyr på Vatsim kan du høre en og annen maskin kalle seg det ! For eksempel «JDI433» bli Jedi433.
    2 points
  5. Kan bare anbefale å hoppe i det hva gjelder VATSIM. Det tilfører denne hobbyen enormt mye mer.
    1 point
  6. Stilig! Har vært lite på Vatsim dessverre, men skjønner jeg må sparke meg selv bak der nå snart hehe. Er litt stressa for det å fly med utgått database. Bruker GTN750 fra RXP som ikke har oppdatert database, så lurer på om det kan bli problematisk for flyvning på Vatsim?
    1 point
  7. Er jo mulig å unngå islagte fjorder ved å sette været selv, her et eksempel fra Molde med valg snow, og precipitation=0.
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...