Gå til innhold

det meste gikk feil


Jan Ove Govasli

Anbefalte innlegg

Hei

Hvis noen lurer på hvem det var som gjorde alt feil Torsdag 8/3

så var det meg, jeg fløy fra ENVA til ENGM, callsignet var lufthans eller noen, trenger vel ikke å si at dette var første gangen, det tror jeg de fleste forsto, spesielt stakkaren ved

ENGM_v_APP.. men han fikk meg no ned på bakken omsider, etter en

del misforståelser, Takker for den utrolige tålmodigheten !!!

håper jeg ikke var til alt for mye bryderi.En ting er sikkert, dette var ikke siste gangen jeg flyr online,

dette var utrolig moro :-).

Et par spørsmål til slutt:

Jeg mistet forbinelsen et par ganger underveis, er dette normalt ?

Hva betyr Thx ?

jeg mister kontakten men joystikken etter at jeg har brukt AP,

hvorfor ?

Tror jeg skal bruke trenings serveren noen ganger til

før jeg kobler meg opp i mot satnet igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Thx er en forkortelse for Takk.

Ikke vær redd alle har vært ny, og sånn vil det alltid være. Vi/dere som sitter på de forskjellige ctr postene er forpliktet til å hjelpe alle typer piloter, så lenge det ikke er snakk om sabotasje.

Når det gjelder at stikka forsvinner etter at du har disablet AP har jeg ikke noe svar på, men det er fort gjort å trykke på feil knapp på tastaturet. Husker ikke helt , men mener at Ctr+K vil disable/enable stikka.

At du mister kontakten er ikke helt uvanlig, det du da kan gjøre er å bytte til en annen server, jeg for min del bruker mest SATUK serveren.

Håper du får mange fine fly opplevelser online fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Ove

> Hvis noen lurer på hvem det var som gjorde alt feil Torsdag 8/3

> så var det meg, jeg fløy fra ENVA til ENGM, callsignet var

> lufthans

Jeg satt som Oslo Control (ENOS_V_CTR) og hjalp deg helt fra starten ved ENVA og helt til Jan Kristiansen tok over (ENGM_V_APP).

Jeg synes ikke du gjorde noe feil, du kjente alle uttrykkene som jeg brukte, og fulgte dem. Synes du skal være fornøyd med turen, for du gjorde færre feil enn det jeg gjorde første gangen.

Hvis det dukker opp uttrykk som man ikke er kjent med, kan man jo spørre controlleren hva det betyr. Hvis det er lite trafikk, kan man spørre på voice, men er det hektisk bør man sende en liten privat beskjed. Slik sender du det i SB:

.msg "controller" "melding"

Eks:

.msg ENGM_V_APP Hei, hva betyr QNH?

Det er bare controlleren du sender den til, som ser den.

> Jeg mistet forbinelsen et par ganger underveis, er dette

> normalt ?

Spørs litt på hva du mener med å miste forbindelsen?

> Hva betyr Thx ?

En forkortelse for "Thanks"...

> jeg mister kontakten men joystikken etter at jeg har brukt AP,

> hvorfor ?

Når AP er på og den styrer høyde (Altitude) og retning (HDG), får du ikke brukt joysticken til noe særlig. Men den skal fungere godt igjen etter at du slår av AP. Det kan hende at du har trykket K som slår av og på joysticken.

> Tror jeg skal bruke trenings serveren noen ganger til før jeg > kobler meg opp i mot satnet igjen.

Hvorfor det? Det er mye morsommere for alle om du flyr på SATNET. ;-)

Thomas

[Endret av Thomas Teslo 10-03-2001.]

[Endret av Thomas Teslo 10-03-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Thomas å Svein

Det var hyggelig å høre. Jeg har noen spørsmål til.

Hva menes med Sid å Star ?

Hva er prosedyren for missed Approace ?

Hvis du er klarert for taxi to Rwy, å dette innebærer at

du må krysse en Rwy, som foreksempel ved Rwy 09 ENVA, er det greit da, hvis inget annet blir sagt ?

Hvordan beregne flytiden, når du ikke vet innflygnings rute osv

på forhånd ?

Er det noen spesielle dager dere er på "nett", piloter å kontrollere i Norge ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Ove.

Jeg var såvidt innom som ENGM_V_TWR da du kom sørover og slenger meg på det som har blitt sagt her. Det er ingen grunn til at du skal hive deg på trenings-serveren igjen. Nå var du riktig nok ikke så lenge hos meg, men du gjorde da ikke noe galt såvidt jeg kan huske. Når jeg kontrollerer (og her snakker jeg sikkert for flere) så er det ikke noe problem med nybegynnere. Det er innstilningen som er viktig. Med godt humør og ved å være innstilt på å lære kommer du langt. Så velkommen tilbake når som helst. Som Thomas sa så er det mye artigere for alle dersom du flyr på SATNET.

SID står for Standard Instrument Departure.

STAR står for Standard Arrival Route.

Begge disse to er standard-ruter som er opprettet rundt en flyplass. Disse er laget med tanke på støyreglement, terreng og slike ting. Som du skjønner brukes en SID ved avreise og en STAR ved ankomst til flyplassen. For controllerne er dette et kjekt hjelpemiddel som sparer oss for mye vektorering og kart-blading. Det er selvfølgelig intet must å måtte ha disse kartene, men det kan være greit å nevne i flight planen om du har tilgang på slikt eller ikke.

Missed Approach-prosedyrene varierer noe fra flyplass til flyplass. Dersom det er controllere oppe vil du få instruksjoner fra den kanten. Ellers finnes anbefalte missed approach-rutiner også på de publiserte kartene.

Dersom du er klarert for taxi to et fast bestemt sted og eneste mulighet for å komme dit er ved å krysse rullebanen sier det seg selv at du blir nødt til å gjøre det. Men dersom dette vil for eksempel innebære en snarvei må du requeste dette. Personlig syns jeg det er bedre å spør en gang for mye enn en gang for lite.

Hva du setter i flytiden på flight planen din i Squawkbox er ikke så nøye. Vi har ikke anledning til å se den i ProController like vel. Må vel gå inn på nettet for å finne det tror jeg, men det er sjelden noen gidder. Det er som du sier vanskelig å beregne flytiden. Men et omtrentlig overslag holder lenge.

Torsdager er ofte bra, dessuten er fredager og søndager tradisjonelt bra. Jeg har inntrykk av at de mange familiefedrene blir beordra til familiært samvær på lørdagskvelden. Men ellers kan du finne folk online til de merkeligste tider. I natt var jeg ikke i seng før 0530, say no more.

Håper du har fått svar på spørsmålene dine og at vi sees på nettet snart.

Ha en fortsatt riktig god dag!

Vennlig hilsen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fint å høre at nytt blod strømmer til. Har bare en kommentar til det som er sagt. Dersom man er ny og litt usikker, sett inn STUDENT PILOT i remarks på flightplan (det gjorde jeg de første 6 mnd). På den måten kan vi kontrollere lettere yte ekstra service, eller gjøre oss mere tydelig.

Lykke til videre.

ISH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående beregning av tid. Her er en rask og SVÆRT unøyaktig metode. Når du står på avgangsflyplassen, bruk fs gps, go to airport, den du skal til. Se avstand. Så er det bare å dele avstand på hastighet. F.eks du skal fly 130NM. Av erfaring vet du at du kan holde ca 350KtGS. Behold gjerne oppe fs gps, der kan du lese av GS direkte. 130/350=0,3h (*60=22m). Legg gjerne til 10-20 minutter på innflygning, descent, og slike ting. Så i planen din skriver du rundt regnet 35 minutter. Trenger vel ikke være mer nøyaktig enn dette?

Eller skaff rutetabellen for flyselskapet å les direkte fra tabell [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...