Gå til innhold

Boykot Flightsim.to - støt freeware udviklernes ret til deres modeler, textures og scener


Henrik Nielsen

Anbefalte innlegg

Flightsim.to introducerede i går deres nye Premium model. Det er der ikke noget forkert i. Men det er kombineret med denne Terms of Service, som fratager udviklerne rettighederne til deres upload for tid og evigt.

(4.3) Licenses you are granting us: By submitting or posting User Content to the Service (either directly or through a Third Party Service) you grant this Site a royalty-free, perpetual, irrevocable, non-exclusive, sublicensable, assignable, unrestricted, worldwide license to use the User Content, together with all consents or waivers (if any) necessary to distribute, publicly perform, publicly display, transmit, communicate to the public and modify the User Content, by any means and in all media formats and channels now known or hereafter devised in perpetuity, and to advertise and promote such use, without further notice to, or permission from, you or any other person, and without compensation or reference to you or any other person.

Dette er uacceptabelt som udvikler. Jeg forsøgte i går at fjerne Global AI Ship Traffic fra Flightsim.to, men det blev nægtet fra Flightsim.to.

Vi er nu en række udviklere, som er gået samme om at boykotte Flightsim.to - vi vil ikke uploade nye filer til Flightsim.to og vi anbefaler at ingen brugere betaler for den nye Premium subscription.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg støtter dere utviklere. Flightsim.to har vært en bra plattform, men jeg har flere ganger tenkt litt på hvem som står bak, er de kun idelle aktører eller har de en agenda? Det er klart det koster å drifte en så populær plattform, med så pass store mengder data og store antall daglige nedlastninger. Så en eller annen form for forretningsplan må de jo ha uavhengig av motiv for å starte flightsim.to. 
 

Men måten de går fram på er jo helt uakseptabel, og sannsynligvis ulovlig (i hvert fall i noen deler av verden)! Tror dog en juridisk prosess vil være tung å drive frem. Så støtter boykot, og oppfordrer dere utviklere til å kontakte de store flightsim nyhetsportalene for å få «presse». Er vel bare spørsmål om tid før de tar tak i dette. 
 

Så får vi håpe pressset blir stort nok og at de legger om praksisen, og at utviklere får slettet data de har lastet opp til flightsim.to

Så får vi se hvordan og hvor freeware blir delt fremover.  

Endret av Ø.C.H.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for støtten - beskeden breder sig blandt udviklere og den bedste måde vi kan få dem til at ændre politik er ved at undlade at uploade nye projekter og samtidig undlade at købe deres Premium pakke. Så kommuniker på alle medier om dette, så vi kan presse dem. Det er mere effektivt en lang retsag.

3 timer siden skrev Ole-Chr Larsen:

Ikke bra - regner med at de snur når protestene når frem. 
Jeg betaler gjerne for et premium model uten forsinkelser og reklame, men ikke med de premissene. 

Hvor anbefaler da at vi skal laste opp våre addons? 

Kanskje skremme liv i den gamle flightsim.no igjen?

Jeg uploader gerne til flightsim.no hvis den bliver genoplivet, også gerne til flighsimnorway.com.

Jeg har haft en god dialog med flyawaysimulation.com og de hoster nu Global AI Ship Traffic og vi kigger efter flere alternativer.

Og luft gerne utilfredsheden her

https://flightsim.to/news/our-approach-to-flightsim-to-premium-and-creators-program

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at de gjør forskjell på bidrag som genererer mye trafikk og annet. Jeg fikk dette fra dem nå, etter å ha truet med "legal actions":

Sitat

Hello X....,

Thank you for reaching out to us regarding your uploaded contributions to our platform. We regret to inform you that your files have been deleted as per your request.

We appreciate the time and effort that you have invested in creating content for our community, and we respect your decision not to agree with our updated terms of service.
We apologize for any inconvenience this may cause, and we wish you all the best in your future endeavors.
If you have any further concerns or queries, please do not hesitate to reach out to us.

Best Regards
Exquisite / Christoph from Flightsim.to

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er i problemer nu - vi er så mange developpere, der gør oprør, at de er nødt til at føje sig. De vil sikkert hade mig for evigt, men selv en sletning er ikke nok. De skal respektere vores ophavsret 100%. De skal ikke have rettigheder for tid og evigt; de skal ikke have rettigheder til at ændre indhold; de skal ikke have rettigheder til at viderelicenserer uden tilladelse.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får nå opp info om at man har mulighet til å slette addons frem til 5. mars når man entrer flightsim.to. Jeg orker ikke ta en avgjørelse på dette denne helgen men anbefaler sterkt at dere laster ned mine ting dersom dere mangler noe i nær fremtid.

I tidligere versjoner av terms of service kom det klart frem at .to var en passiv formidler av brukerinnhold og ting ville bli permanent slettet når man valgte å gjøre det. De anser seg nå som en utgiver og reserverer da alle rettigheter som om man hadde signert en utgiverkontrakt. Det største problemet her er at de kan utestenge deg på tilfeldig grunn og likevel bruke innholdet som de selv vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for at dele denne - og for at kommentere på Twitter - jeg er ikke selv på Twitter - måske jeg skal lave en account i morgen, for selv at kunne kommentere. Men tusind tak for din kommentar der. Har netop delt linket på fsdeveloper - vi skal ikke stoppe før vi for deres Terms of Service ændret. De påstår selv at være creatorss, men de har aldrig givet sig til kende... Hvem er de og hvad har de udviklet og delt? De har lavet et fint site, men de er og bliver ved med at være shady og hidding...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden skrev Henrik Nielsen:

Tusind tak for at dele denne - og for at kommentere på Twitter - jeg er ikke selv på Twitter - måske jeg skal lave en account i morgen, for selv at kunne kommentere. Men tusind tak for din kommentar der. Har netop delt linket på fsdeveloper - vi skal ikke stoppe før vi for deres Terms of Service ændret. De påstår selv at være creatorss, men de har aldrig givet sig til kende... Hvem er de og hvad har de udviklet og delt? De har lavet et fint site, men de er og bliver ved med at være shady og hidding...

Her motsier de seg selv... 

 

Screenshot_20230219_000925_Twitter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man betalt for innhold der. strider det nok med mye av tingene som blir lastet opp.

library i x-plane feks har begrensinger på komersiell bruk. i tilegg til textures.

betingelsene på creator er nok like dårlige som youtube/andre modellsalg sider. der man får lite penger for jobben.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå får man ikke logget inn på flightsim.to uten å godta brukeravtalen deres........

image.png.36ee0444562110ff458efcc6e6dcaff0.png

Det er gjort noen endringer til det bedre ser det ut som, men juridisk språk på engelsk er i hvert fall ikke min sterke side.........
Hva mener dere? og kanskje spesielt du @Henrik Nielsen som satte i gang dette opprøret 🙂  

(4.3) When you submit or post User Content to the Service, either directly or through a Third Party Service, you are granting this Site a worldwide, non-exclusive, assignable, unrestricted, sublicensable, perpetual, irrevocable, and royalty-free license to use the User Content. This license includes all consents or waivers necessary to distribute, publicly perform, publicly display, transmit, host, share, keep available, communicate to the public, and advertise, feature, or promote the User Content in connection with the service provided by the Website and across different media now known or developed in the future, (if applicable) only to the extent that such license grant is not limited or restricted by any third-party EULA of content that is included in your User Content. You are not authorized to grant us, and we do not claim, any intellectual property rights or copyrights of third parties. In either case, you grant us a worldwide, non-exclusive, unrestricted, perpetual, irrevocable and royalty-free license to distribute, host, keep available and publicy display your User Content. These licenses do also allow us to advertise and promote your User Content without further notice or permission from you or any other person, and without compensation to you or any other person.

(4.3.1) You are granting us this license solely for the purpose of enabling us to fulfill the spirit, legitimate interest and purpose of our Website and to offer, operate, improve and enhance our services. The Site does not have any additional rights, such as selling, billing or sublicensing of your User Content against payment without your express permission, or re-uploading your User Content to third-party sites or claiming ownership of your User Content. The Site may use your User Content solely in connection with the Flightsim.to services. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"irrevocable" det vil sige du kan ikke fortryde, at du har givet dem ret til at dele dine projekter.

Deres metode med accept på logon nu, bryder jeg mig ikke om. De fleste har ikke baggrund for at forstå hvad de skriver. Derfor er det lidt med pistolen for panden at uploadere skal acceptere noget, de ikke forstår. Selv har jeg arbejdet med IP rettigheder professionelt i mange år, og deres Terms er stadig både uklare og meget ensidige.

Jeg er selv kommet til den beslutning, at jeg ikke længere deler på Flightsim.to. 

Generelt tror jeg, det vil være sundt, at der kommer mere spredning på, hvor projekter er uploadet. Selv om det på den korte bane bliver sværere for brugerne, så undgår vi monopoltilstande. 

Flyawaysimulation arbejder så vidt jeg kan forstå på en model, hvor uploaders selv kan slette. CBFSIM og flere andre har også meldt tilbage. Desværre får jeg ikke megen tid til at kigge på det i denne uge.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte tidligere i dag følgende tanker på fsdeveloper.com i forhold til hvad en fornuftig Terms of Service kunne lyde for Freeware sites. Det er vel at mærke ikke en legal tekst, jeg her foreslår, men de grundlægende principer. Jeg blev spurgt fra Flyawaysimulation om input til deres Terms of Conditions, og har derfor også delt det med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

upppps... glemte at trykke paste før send


Creators must be able to remove permanently all or part of their content without having to present any specific reason - a back up can exist at the host, but the content should disappear from the air

The host should be entitled to remove uploads if they do not live up to site guidelines, but the host should not be allowed to modify a file.

The host has no obligation to keep the file available forever, but similarly the creator only grants a right to host and share until it is revoked

The host should be able to exclude a creator if guidelines are not respected

Creators should be able to cancel their account and with that the upload

Changes to Terms of Service should be communicated well in advance with an option for creators to remove content before a change take force in case they don't agree to new Terms

it is fine that there is a Premium subscription for fast download and paying the service of organizing and running a download site

It is fine that there is a donation option

Having a Creators Program like Flightsim.to will introduce is okay, but as freeware creator I don't need it; we don't want to run businesses, and if a "creator program" is bringing the premium price up then it does not make much sense. Leave that to a donation button. Use excess income to broaden bandwith for the free download. We do freeware so it is available also for students or retired people or those who lost their income.

The host should not take on the risk in case of copyright infringement; that should rest with the creator. In case of breach the host should be able to exclude content and creators with immediate effect.

The agreement should go for one specific site

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side forventer jeg en meget mere gennemgribende revision af deres håbløse Terms før jeg vil overveje at vende tilbage. Jeg har delt mine forslag på forskellige sites, og de ser ud til at have ret bred opbakning, så Flightsim.to kan starte med at kigge der... Jeg har ikke tænkt mig at deltage på deres Discord, da de lukkede den sidste diskussion vi havde på et forum styret af dem, da den ikke gik deres vej.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter presset har de ændret ToS, så udviklerne kan - med noget besvær - fjerne deres filer. Det er godt, men personligt har jeg valgt ikke at gå tilbage til Flightsim.to. Deres attitude og kommunikation den sidste uge har været noget, som kunne være præsteret af store hovmodige virksomheder, men som ikke skulle komme fra en virksomhed, som påstår den er en del af community. Flightsim.com og Flyawaysimulation.com er igang med at forbedre deres sider, og er åbne for forslag. Så de hoster nu Global AI Ship Traffic.

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...