Erik Kristoffersen Skrevet 25. september 2020 Skrevet 25. september 2020 Hei, Noen kyndige som kan hjelp meg? Plages med å få teksturer på modellen min når jeg importer den inn i sim. Har fått til og finne modellen min inn i simulatoren, men den har ingen teksturer. Når jeg lagrer prosjektet og bygger pakken så lages ikke textures mappe. En annen ting er også at når jeg plasserer modellen inn og lagrer og tar den inn community folder så er ikke modellen min der når jeg starter? Siter
Frank Kristiansen Skrevet 25. september 2020 Skrevet 25. september 2020 Hadde lignende problemer når jeg holdt på og eksporterte noen modeller i går, og da hadde jeg glemt å krysse av for Apply Modifiers (tror jeg). Ingen texturer, men modellene dukket opp. Tror også du bør ha samme navn på XML-filen og gITF-filen, og velge gITF Separate i Format. Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 25. september 2020 Forfatter Skrevet 25. september 2020 2 timer siden, Frank Kristiansen skrev: Hadde lignende problemer når jeg holdt på og eksporterte noen modeller i går, og da hadde jeg glemt å krysse av for Apply Modifiers (tror jeg). Ingen texturer, men modellene dukket opp. Tror også du bør ha samme navn på XML-filen og gITF-filen, og velge gITF Separate i Format. Takker for svar, skal prøve dette. Men vet du hvorfor ikke modellen ikke blir lagret inn i simmen når jeg bygger pakken? Når jeg legger scenery i commuinty folder så er ikke modellen når jeg starter simmen. Siter
Frank Kristiansen Skrevet 25. september 2020 Skrevet 25. september 2020 Ligger ting i riktige mapper inne i SDK-prosjektet ditt før du kjører Build? Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 26. september 2020 Forfatter Skrevet 26. september 2020 17 timer siden, Frank Kristiansen skrev: Ligger ting i riktige mapper inne i SDK-prosjektet ditt før du kjører Build? Ja det mener jeg. Har prøvd flere variasjoner. Jeg klarer å finne modellen i simmen, men den har fortsatt ingen teksturer og blir ikke lagret i scenery når jeg trykker på build package ☹️ Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, Erik Kristoffersen skrev: Ja det mener jeg. Har prøvd flere variasjoner. Jeg klarer å finne modellen i simmen, men den har fortsatt ingen teksturer og blir ikke lagret i scenery når jeg trykker på build package ☹️ Hvor legger du texture-mappa når du eksporterer i Blender? Prosjekt\Test\modell - BIN, BLEND, GLTF, XML (og gjerne en kopi av texture-filene) Prosjekt\Test\texture - Eksporterte textures fra Blend Vet ikke om dette er etter boka, men det fungerer for meg, og så er det viktig å sette ..\texture i Textures når du eksporterer. Etter det kopierer du bare mappene modell og texture inn i PackageSources\modelLib og fjerner evt. BLEND og kopiene av texture-filene (men de kan fint ligge der og blir ikke eksportert inn i Package. Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 26. september 2020 Forfatter Skrevet 26. september 2020 33 minutter siden, Frank Kristiansen skrev: Hvor legger du texture-mappa når du eksporterer i Blender? Prosjekt\Test\modell - BIN, BLEND, GLTF, XML (og gjerne en kopi av texture-filene) Prosjekt\Test\texture - Eksporterte textures fra Blend Vet ikke om dette er etter boka, men det fungerer for meg, og så er det viktig å sette ..\texture i Textures når du eksporterer. Etter det kopierer du bare mappene modell og texture inn i PackageSources\modelLib og fjerner evt. BLEND og kopiene av texture-filene (men de kan fint ligge der og blir ikke eksportert inn i Package. Når jeg eksporterer fra blender så bruker jeg det nederste valget(eksporter alt i en mappe). Men når jeg lager en ny prosjektmappe så lager jeg feks: MyFsprojects/Mintest, og inni mintest mappa så lager jeg 2 mapper som heter Scene og en som heter Models, så flytter jeg alle teksturer i en egen textures mappe inni models. Er det riktig? Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 Slik. ENLI_AT\PackageSources\modelLib. PackageSources har og subfolder scene. modelLib har subfoldere (dine modeller) og texture. Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 48 minutter siden, Erik Kristoffersen skrev: Når jeg eksporterer fra blender så bruker jeg det nederste valget(eksporter alt i en mappe). Men når jeg lager en ny prosjektmappe så lager jeg feks: MyFsprojects/Mintest, og inni mintest mappa så lager jeg 2 mapper som heter Scene og en som heter Models, så flytter jeg alle teksturer i en egen textures mappe inni models. Er det riktig? Hvis du ikke legger Texture inne i Models så høres det riktig ut. Legg hele Blender-prosjektet i Models (teksturer/PNG, BLEND, XML, GLTF og BIN). La Texture-mappa være tom, og eksporter prosjektet ut fra bildet jeg la ved tidligere. Ellers følger du strukturen til Andrew og jobber med Blender-filene inne i hver sin mappe (li_hangar1, li_hangar2, li_tower). Ikke putt noe i texture. Filene blir kopiert dit av Blender. Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 26. september 2020 Forfatter Skrevet 26. september 2020 23 minutter siden, Frank Kristiansen skrev: Hvis du ikke legger Texture inne i Models så høres det riktig ut. Legg hele Blender-prosjektet i Models (teksturer/PNG, BLEND, XML, GLTF og BIN). La Texture-mappa være tom, og eksporter prosjektet ut fra bildet jeg la ved tidligere. Ellers følger du strukturen til Andrew og jobber med Blender-filene inne i hver sin mappe (li_hangar1, li_hangar2, li_tower). Ikke putt noe i texture. Filene blir kopiert dit av Blender. Er ikke helt sikker på hva du mener? Du sier først at jeg ikke skal legge texture mappa inni models, og så sier du etterpå at jeg skal legge den inn men være tom? Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 33 minutter siden, Erik Kristoffersen skrev: Er ikke helt sikker på hva du mener? Du sier først at jeg ikke skal legge texture mappa inni models, og så sier du etterpå at jeg skal legge den inn men være tom? Legg teksturene/PNG-filene inn i Models. 2 mapper: Model: BLEND, XML, BIN, GLTF, PNG Texture: Tom Kjør deretter eksport i Blender og pass på at du har satt Textures-mappe til "../texture" slik som på bildet. Blend vil da kopiere texturene over til ../texture, og når den er ferdig kan du kopiere dette inn i modelLib. 🙂 Vanskelig å forklare dette på en annen måte... Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 Du mener\texture? Er et helsike dette, for i ENCN xml skal det hete scenery/world/scenery\ og scenery/global/scenery\. Men folderstrukturen er scenery\world\scenery og scenery\global\scenery. Altså i MSFS Editoren må jeg bruke både / og \ til slutt. Kjent problem dette med gammel MSFS og scenery config filer. Håper jeg ikke Blender meg for mye inn i Blander... vet ikke hvordan den legger slashene. Ville bare nevne noe daudens viktig; slash eller backslash. Det og mangel på GUID kan tippe enhvert prosjekt i dynga. Siter
Terje Brun Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 Vil bare tilføye at for meg funker ikke dette ../texture eller ..\texture. Texturene blir da ikke eksportert. Jeg legger bare inn fullstendig sti til dit texturene skal i blender-eksporten, f.eks d:\fsmodell\modellib\modellnavn\texture. det funker i alle fall for meg på den måten. 1 Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 11 minutter siden, Terje Brun skrev: Vil bare tilføye at for meg funker ikke dette ../texture eller ..\texture. Texturene blir da ikke eksportert. Jeg legger bare inn fullstendig sti til dit texturene skal i blender-eksporten, f.eks d:\fsmodell\modellib\modellnavn\texture. det funker i alle fall for meg på den måten. Har du huket av for alt det andre i oppsettet? Siter
Andrew Thomsen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 Modeller og modelLib skal være et underprosjekt av ENLI til dømes. Altså når jeg åpner ENLI der jeg alt har mekket flyplassen, trykker jeg på den lille plussen, kaller det ArtProj, navnet er Listamodels, og jeg henviser til modelLib, og setter output til scenery/global/scenery\. Dette må skrives inn manuelt og avsluttes med ENTER. Jeg anbefaler denne SDK greia fra FsDeveloper, fikk meg i gang med tre flyplasser på rappen: https://docs.google.com/document/d/1QvAZCrUkt7dIRlsh-j6KFiAz7pTHRY1vAnGyN4lHqAo/edit?fbclid=IwAR3l7d2Y8z0BYeG-IN8AHK4GwdxWNDPwhuf9wb1nFc25oBz69CG1ZMTr7bg#heading=h.db2zgqus4h59 Ta høyde for at der han sier skriv "placeholder-name" - skriv din ICAO (som ENLI). PS; Terje, ja du snakker Blender mens jeg viser basic folder struktur som må være på plass før man starter et prosjekt. Håper jeg ikke torpederer deg på noen måte. Siter
Terje Brun Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, Frank Kristiansen skrev: Har du huket av for alt det andre i oppsettet? glTF separate, generate xml-file og GUID (bare første gang jeg eksporterer modellen) Include selected objects (merker alt med A før jeg velger export) Ellers står alt som "default". 58 minutter siden, Andrew Thomsen skrev: PS; Terje, ja du snakker Blender mens jeg viser basic folder struktur som må være på plass før man starter et prosjekt. Håper jeg ikke torpederer deg på noen måte. 😁 Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 38 minutter siden, Terje Brun skrev: glTF separate, generate xml-file og GUID (bare første gang jeg eksporterer modellen) Include selected objects (merker alt med A før jeg velger export) Ellers står alt som "default". 😁 Og alt under Include og Geometry? Siter
Terje Brun Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 Har ikke brukt «custom properties» og «apply modifiers», ellers likt ditt skjermbilde øverst i tråden. Siter
Frank Kristiansen Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 34 minutter siden, Terje Brun skrev: Har ikke brukt «custom properties» og «apply modifiers», ellers likt ditt skjermbilde øverst i tråden. Nå har jeg testet med mine egne, og det eneste valget som IKKE produserer noe i texture-mappa er om jeg slår av Materials. Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 27. september 2020 Forfatter Skrevet 27. september 2020 Er det kun PBR teksturer som støttes i mfs eller kan man bruke enkle teksturer uten? Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 Har konvertert en del av mine gamle bygninger til fs2020 format og disse bruker de samme "enkle" som ble brukt i fsx/p3d. Eneste som eg har gjort er konvertering til png. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 Når jeg konverterer med McX, er PBR = True når jeg ser på materialegenskaper. Stiller i tillegg noen parametre jeg har lært fra FSdeveloper. Kan ta noen shots av de og evt poste i en ny tråd. Viktig er colour settings, Emissive skal være hvit for Natt. Colours altså 3 x sort og 2 x hvit for vanlige materialer. Man må sette noen options i McX for at rett type glTF skal eksporteres med en xml fil og bin fil. Ved eksport velges til slutt "MSFS glTF". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.