Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Mads skrev:

Forøvrig; FS2020 tror jeg blir en veldig bra simulator/spill/tidstyv out of the box, så får man bare håpe mulighetene for addons er å finne for de som ikke blir helt fornøyd! Hadde vært utrolig behagelig om man bare kunne flydd uten å måtte drive med scenery, REX, MESH, you name it😎

Det tror jeg 100 prosent du kommer til å kunne og det med fantastisk detaljert grafikk.. Best av alt, du kan trolig bare fylle opp kontoen din eller gamer kortet ditt med penger og fly for den summen :)

  • Premium Medlem
Skrevet

De har sagt at det ikke blir en abonements løsning. Men hva det blir er i det blå. Noe ser ut som er nødt til å bli abonementsløsning , som NAVblue samarbeidspartneren.  Men det er nøyaktig det samme i dag om man ønsker oppdatert navaid's hele tiden. Det er abonement uansett sim.
Det blir garantert ikke dyrere enn bøttevis med addons vi betaler for i dag, så det blir tullete å klage på slikt.

Når det gjelder definisjon av hva som er spill eller simulering, er alle simuleringer eller gamifications for den del definert som spill. Det er hva den etterligner, samt formålet som videre definerer om det er mer en simulering enn et spill.
Enkelt og greit, et spill er pr def.:

An activity that has an explicit goal or challenge, rules that guide achievement of the goal, interactivity with either other players or the game environment (or both),
and 
feedback mechanisms that give clear cues as to how well or poorly you are performing. It results in a quantifiable outcome (you win/you lose, you hit the target, etc). Usually, it generates an emotional reaction in players.

En simulering er:

designed simulations—sometimes we design them to be games, and sometimes not. Simulations can be designed as games, but they don’t have to be. (Confusing, isn’t it?)
A simulation is a re-creation of a situation you could encounter that requires you to problem-solve and make decisions that mimic what you would have to do in the real-world.
Simulations provide a safe means of practice when practicing in a real-world situation would be either too costly or harmful. (e.g. No one practices flying in a real jet. You learn first in a simulator.)

Dvs det er ikke noe spesielt, det er fremdeles et spill, men et spesialisert spill med et klart formål, og forberede til virkeligheten.

Kun virkelighet er virkelighet. Men også her er alt relativt. bor vi selv i en Matrix uten å vite det? 🤣 Noen forskere hevder jo nettopp det.
Og de hevder det på grunnlag av at øyet vårt har også en definert oppløsning, ca  130 - 520Mpixels, alt etter hvor raskt vi flytter blikket, og hjernen klarer og bearbeide bildet.
Det betyr ingenting egentlig. Men forskerne mener virkeligheten er pixelert, som igjen kan gi en indikasjon på at universet er konstruert?! 😁

Skrevet

Betaler gjerne for kvalitet og for ting jeg får glede av. Og ikke minst, noe som kan dra utviklingen videre til nye høyder. Vi har i mange år i flysim verdenen plagdes med teknologi fra forrige århundre, langt bak vanlige ordinære pc spill som alltid har kunnet stille med moderne grafikk og nyeste teknologi. Forhåpentligvis vil satsingen til MS endre på dette med FS2020. I tillegg er jo dette også positivt for konkurransen, noe som kommer oss forbrukere til gode.

6 timer siden, Kjetil Håvan skrev:

Kun virkelighet er virkelighet. Men også her er alt relativt. bor vi selv i en Matrix uten å vite det? 🤣 Noen forskere hevder jo nettopp det.

 

Og de hevder det på grunnlag av at øyet vårt har også en definert oppløsning, ca  130 - 520Mpixels, alt etter hvor raskt vi flytter blikket, og hjernen klarer og bearbeide bildet.
Det betyr ingenting egentlig. Men forskerne mener virkeligheten er pixelert, som igjen kan gi en indikasjon på at universet er konstruert?! 😁

Ja, er interessant. Mange forskere snakker også om parallelle univers :) Men dette her er en annen diskusjon og har ikke så mye med flysim å gjøre 😄

  • Haha 1
Skrevet
På 25.6.2020 den 13.03, Mads skrev:

Akkurat nå er jeg glad jeg slipper å sitte permittert fra er flyselskap, da det ikke heller er bare bare å få jobb nå om dagen. Enten blir man å selge sjelen sin til et selskap som ikke passer på sine ansatte, ellers så "passer man ikke inn i boksen" i et annet. Koronaen hjelper nok ikke på i årene fremover heller 😂 det er et tøft yrke, og etter 3 år på skole skulle man ønske man fikk brukt det så mye som mulig, men den gang ei! 

 

Er veldig enig i at et PPL og evt legge på et IR gir en utrolig givende og gir en frihet, både fordi man kan fly litt hvor man vil og fordi man kan fly litt prosedyrer om bare VFR blir for kjedelig! 

Forøvrig; FS2020 tror jeg blir en veldig bra simulator/spill/tidstyv out of the box, så får man bare håpe mulighetene for addons er å finne for de som ikke blir helt fornøyd! Hadde vært utrolig behagelig om man bare kunne flydd uten å måtte drive med scenery, REX, MESH, you name it😎

Er du permittert er du heldig, for da er det fortsatt håp. Ikke alle av oss som var SÅ heldig :P

Selv sitter jeg på gjerdet nå og revurderer hele flygingen, annet enn privat og hobbyflyging, og ta meg en omskolering til noe annet. Rett og slett for ustabilt, skitten bransje og innebar flytting hit og dit og lite stabilitet i livet. Ingen jobb er verdt å selge sjela si for. Ikke flyging heller. Ifølge Boeing kunne det ta opp til 5 år før bransjen er tilbake der den slapp. Hvis den noen gang kommer dit igjen.

  • Like 1
  • Premium Medlem
Skrevet

Det hørtes skitt ut Jan Reidar! Håper det ordner seg. Jeg var i USA og tok "forberedende" våren 2001. Da jeg kom hjem startet prosessen med å få det formelle på plass for å flytte over dammen, samt låneopptak m.v. Samme høst smalt det  i USA og flybransjen gikk i sort. Da feiga jeg ut, selv om det kanskje var akkurat da jeg skulle ha kjørt på og fått med meg "oppturen" som kom noen år senere. Men når du har kausjonister med på laget ville jeg ikke risikere millionlån og arbeidsledighet. Hørte kompiser av meg som sleit etter finanskrisen i 2008 også - da tok det ca 5 år før bransjen var i vater igjen. 

Skrevet

 

På 29.6.2020 den 0.27, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Er du permittert er du heldig, for da er det fortsatt håp. Ikke alle av oss som var SÅ heldig :P

Selv sitter jeg på gjerdet nå og revurderer hele flygingen, annet enn privat og hobbyflyging, og ta meg en omskolering til noe annet. Rett og slett for ustabilt, skitten bransje og innebar flytting hit og dit og lite stabilitet i livet. Ingen jobb er verdt å selge sjela si for. Ikke flyging heller. Ifølge Boeing kunne det ta opp til 5 år før bransjen er tilbake der den slapp. Hvis den noen gang kommer dit igjen.

Tror de aller fleste pilotene jeg kjenner er tilbake i normal drift nå, men kanskje unntak av noen.. Tror de aller fleste tror krisen nå er over, men den har såvidt begynt og jeg kan lett forstå tankegangen til Jan Reidar over. 

Kommer vel an på hva man elsker å gjøre, er dette en lidenskap så må prioriteringene stå der til. Da må man dra dit hvor jobben er og spinke og spare på alt annet. Når markedet til slutt kommer opp, vel da blir det kanskje 

gullalder hvor manko på piloter er stor, sikkert fordi mange nettopp valgte nytt yrke. Uansett har du jo noe å falle tilbake på.. 

Tror du valget av flytype har spilt noe inn? Dash8-400 er jo et relativt greit fly også vel, betyr vel at du kan fly både 100-300 også kanskje?  Uansett, tror du situasjonen ville vært anderledes om du hadde gått for 737 eller Airbus?

Hva fikk deg til å velge forresten?

Skrevet

Dem er ikke det desverre. Sitter tusenvis av piloter rundt om kring uten jobb. Er jo en god del selskaper som har bukket under de siste månedene. Masse avbestillinger på fly osv. Mange har 8-10.000 timer på 737 og oppover. Når man går inn på pilotforeningene på facebook er det dyster lesning. "Krisen" er langt fra over for flybransjen sin del.

Lidenskap? Jo, på mange måter. Men dit jeg har kommet nå i livet der jeg nærmer meg 40 år, så har tankene begynt å svirre på andre ting også enn bare flyging. Livet er mer enn bare jobb. Jeg for min del er ferdig med å reise verden rundt for en jobb. Ønsker mer stabilitet i livet. Om det betyr karriereendring så får det isåfall være. Ingen jobb er verdt å selge sjela si for. Heller ikke flygeryrket, for det er ingen rosa sky det heller. Snarere tvert imot. Og er vel akkurat dette her jeg begynte å kjenne på siste halvåret. Bra betalt er det heller ikke. Iallfall ikke før på mange mange år. Føler jeg har ofret nok både av tid, penger og av sjela mi. 

Sier ikke at jeg har lagt flygingen på hylla. Har fortsatt gyldig typerating frem til oktober, men med mindre det blir drastiske endringer fremover så blir det ikke investert i noen fornyelse med det første. Kan fly 100/200/300 og Q400. Eneste jeg kommer til å holde gyldig er SEP og klasse 2 medical inntil videre og jeg ser hvilken retning dette her går i.

Tror ikke valget av flytype spiller sånn veldig stor rolle. Dash 8 piloter f.eks er attraktive på jobbmarkedet. I selskapet jeg jobbet for hadde vi to 737 og A320 kapteiner som droppet ut av ground school når dem kom på Q400 og den operasjonen vi drev med. Dem var i kullet før meg. Q400 er en ekstremt krevende maskin og var vanvittig SOP tung. Den krevde hele tiden at man fulgte med. En av treningskapteinene sa at flyet utnyttet enhver mulighet til å prøve å ta livet av deg, og det hadde han helt rett i :P
Med flygninger på under 1 time så var det hektisk. Du jobbet på høygir konstant. I følge dem som fløy Embraer, men som tidligere hadde flydd Q400 så var Embraer (jet) en lek i forhold til Q400. Men gøy var det, når man kom inn i det. Det må jeg innrømme.

Så, vi får se hva fremtiden bringer for min egen del. Flyging kommer jeg nok alltid til å holde på med, men om det blir levebrød, vel...den som lever får se :)

  • Like 1
Skrevet
Spoiler

Congratulations on picking a great big fucking turd to fly! Make no mistake, the Q400 is just a god awful airplane. I think what I hate most about it is the air conditioning - When the bleeds aren't sending smoke from burning oil into the cabin (this is an alarmingly regular occurrence), the ACMs simply do a terrible job regulating the temperature in automatic mode, and if you put them in manual, moving the knob the width of a hair will roast you or freeze you. Every time you change power settings down in the 10-40% torque range the bleeds change from 2.2 - 2.7 - 3.0 making the airflow erratic and noisy and very distracting and very very fucking irritating. Also, if you shut the airplane down without the pack knobs in the 12 o'clock position, wherever you left them will become the new "12 o'clock" next time you turn them on. Obviously this is a huge fucking annoyance and it usually requires you to completely shut off the packs to reset the ECS, which unless you want to lose pressurization, you had better do on the ground and if you forget, have fun being either freezing or sweltering for the whole flight. My second least favorite part of this POS is the brakes... Holy. Shit. Stopping this airplane is frustrating at best from the cockpit, and downright traumatizing as a passenger. Don't make the mistake of assuming that like other airplanes, when you apply a normal amount of pressure to the tops of the pedals, something will happen. This is not the case. Instead, you will have to use almost the ENTIRE WEIGHT OF YOUR BODY on the pedals, and then wait several seconds, and then you will feel yourself slowing. This, of course, is just to slow down from a normal 15-20kt taxi, so plan ahead when you're taxiing. In order to slow down on landing, you will need to apply the brakes immediately; whatever you do, don't wait until you need them because they need to heat up in order to do anything (I am aware that this is the case with most airplanes with carbon brakes, but the q400's brakes are an EXTRA special case). So after applying a significant amount of pressure, that you are hoping isn't enough to lock them up, you will wait several seconds and feel no deceleration due to the brakes. You will then apply a tiny bit more pressure, only to find that that was WAY TOO MUCH AND NOW THEY ARE GRABBING ASYMMETRICALLY AND YOU ARE LURCHING BACK AND FORTH AND EVERYONE IN THE BACK IS PULLING THEIR CRUSHED FACES OUT OF THE SEATBACKS IN FRONT OF THEM AND LOOKING AROUND AT THE OTHERS, SILENTLY BUT FRANTICALLY EXCHANGING "oh my god holy shitfuck is this normal or are we mere seconds away from perishing in a smoldering heap?" GLANCES and then it's finally over and you can breathe again. After a few months on the airplane I realized that I had no idea how to give a braking action report anymore because it is literally "poor" every single time a Q400 lands, so now I just say fair every time I'm asked because that's the most conservative thing to do and it's probably actually at least fair to every other transport category aircraft that has ever been produced. The logic in the cockpit layout is really shitty too... I'm sure you've noticed that there is only ONE set of controls for TWO MFD's. Who the fuck thought of that, huh? Granted, most of the time there's no need to have the doors page and the fuel page up simultaneously, and it's a damn good thing because YOU FUCKING CAN'T unless you cycle through the pages in just the right way (think solving a rubix cube) because the DIPSHIT that designed this airplane was a lazy fucking cunt and only put one set of buttons on the pedestal. And what other airplane makes you specifically ask it to level off at the altitude you spun into the window? WHY THE FUCK ELSE DID I PUT THAT ALTITUDE THERE IF IT WASN'T BECAUSE I WANTED TO STOP THERE? There is NO reason for the ALT SEL button but at least if you're not a moron it's not a big deal. Oh and did you know that there isn't actually a yaw damper on this airplane? I know there is a button on the FGC to engage it but did you know that it's not actually connected to anything? Just kidding. I have been told that there is in fact a yaw damper on the Q400 and you can't use the autopilot if it doesn't work, but you sure could have fooled me because it doesn't do a FUCKING thing. You're gonna love swinging the tail back and forth trying to keep the brick centered Every. Single. Time. you change power or pitch. Most people just fly around uncoordinated and some people use differential power to keep it coordinated so they don't have to touch the EXTREMELY sensitive rudder pedals/trim, but your airline may not like that because supposedly splitting the power like that wreaks havoc on the ANVS and makes it fail a lot faster. This thing is awful in turbulence. And guess what? Since you can't go above FL250, you are gonna feel all of it hahahaha. And don't even think about asking how the ride ahead is, because nobody else is flying at your altitude! Don't keep your feet on the floor when it gets bumpy because as soon as you hit a nasty one they will fly up and you will bust the fuck out of your shins on the sharp lower edge of the panel. The corners of the pedestal are sharp too, so especially watch out for your knee by the FMS because that fucking hurts too if you bump it. Guess what else? Probably the very same STUPID DIPSHIT that designed the rest of the cockpit thought it'd be really smart to house the windshield wipers horizontally, instead of vertically like every other fucking airplane. So now, thanks to that ASSCLOWN, you get to hear every single knot of wind over the wiper blades and this airplane is loud as shit to begin with (admit it: you thought the Q stood for quiet didn't you. It's ok, I thought so too. It actually stands for "quite motherfucking loud still despite what we've told you so bring a good headset bitch"). Luckily, you can park them vertically with the wiper control but this is officially "frowned upon" at my airline so some crews may not feel "comfortable" doing it. I feel much more uncomfortable listening to the torrent of wind hitting the blades than breaking a silly rule that nobody will ever find out about, but some people are different. Oh, and the clamshell door. Nothing quite like sitting around not getting paid for 10 minutes after you hand out the paperwork because you're waiting for the rampers to move the jet bridge so you can close the door. On the other hand, if you want to make up that 10 minutes and more, just start the APU with the batteries off. Then you can sit for 20min- a half hour with the door closed waiting for the loads to come down to .10. Want to cancel a flight and go home? Spin the baro knob all the way down as far as it will go. That will break the CPC for some reason and make it show "FAULT." That's a gamble though because you don't want them to just end up deferring the CPC and making you do it yourself in manual mode because that's a great big nuisance. Good luck and enjoy missing commute after commute because these things are held together by spit!

😁😁😁 En klassiker av en copypasta.

Ellers trist å følge med på deg og kollegiatet. Akkurat nå er jeg rimelig happy med å ha gått for flygeleding fremfor flyging, selv om jeg er litt misunnelig hver enste gang jeg sender en av dere avgårde.

Skrevet

Hahaha 🤪
Kjenner meg igjen i mye av dette her. Bortsett fra bremsene. Full "disc" på propellene gjorde som regel susen. Spesielt på 100-serien. Du hang i selene av oppbremsingen når du gikk full disc og brukte bremsene i tillegg. Men så måtte man stoppe på 800m i tillegg. Oh boy, ALT SEL ja... "Fucking drunk canadians", som dem sa britene 😅
Dash 8 er et fly i en klasse for seg selv. For lite motorkraft var aldri et problem på Q400 💪

Flygeleding var nok et smart valg. Iallfall i disse tider 👍

  • Like 1

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...