Fredrik Edvardsen Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Noen ganger kommer det addons som er så gode at jeg blir glad for at jeg driver med flight simming og ikke frimerker eller lignende, Heatblurs nye F-14A/B Tomcat-modul til DCS World er en slik addon. Det er noen ting som ikke er klart ennå, og andre ting som må fikses, men alt i alt er Katten fantastisk! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å lage et lite mission og poste bilder fra det, men Tomcaten er såpass kompleks, og forskjellig fra tidligere moduler, at jeg ikke er i nærheten av å føle meg "combat ready". Så i stedet blir det noen bilder fra diverse testturer jeg har hatt siden de slapp katten ut av sekken forrige onsdag. Både forsetet og baksetet er gjengitt i utrolig detalj. Jeg må dog innrømme at jeg foreløpig ikke vet hva halvparten av knappene og bryterne i baksetet gjør. Heatblurs sans for detaljer skinner virkelig igjennom når man ser Tomcaten utenfra. Både cockpiten(e) og den utvendige modellen er laget ved hjelp av 3D-scanning av virkelige Tomcater. Siden Tomcaten er en to-seter utviklet Heatblur en AI RIO ved navn "Jester". "Jester" er i stor grad selvhjulpen, men man kan be ham gjøre forskjellige ting via dette enkle kommandohjulet. I dette tilfellet ber jeg "Jester" om å gjøre klar alle systemene i baksetet. "Start up complete, ready to taxi" - "Jester" tar seg heldigvis av alt som må gjøres i baksetet slik at jeg kan kontrollere meg om å fly. Jeg har veldig sans for speilene, det gir en ekstra grad av innlevelse å se speilbildet av piloten bevege seg samtidig som jeg snur og vender på meg. Tomcaten ble designet for èn enkelt oppgave, "fleet defence", og hovedvåpnet var AIM-54 Phoenix. Et massivt missil på 450 kg og med en rekkevidde på 190 km. Amerikanske Tomcater avfyrte bare Phoenixer "in anger" to ganger, og begge ganger bommet missilene - men Iranerne brukte dem med stor suksess i krigen mot Irak. Iran hevder blant annet å ha skutt ned tre MiG-23, som fløy i tett formasjon, men èn enkel Phoenix. Poden under nesa på Tomcaten er et tv-kamera som fungerer bra til å identifisere radarkontakter. Hvis man ikke ser det selv så roper som oftest "Jester" også ut hva det er han har låst. NATOPS-manualen til Tomcaten forbyr fuel dumping med etterbrennerne tent, men så lenge det bare er simulert så må det være lov å teste. Artig at "dump and burn" faktisk fungerer. Jeg fryktet at Tomcaten skulle være vanskelig å lande på båten, men jeg syns egentlig at den var lettere å lande enn Horneten. LANTIRN-poden styres av RIOen i baksetet, men piloten får også se bildet fra den. 3 Siter
Rune Gustafson Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Imponerende bildeserie. For egen del har undertegnede foreløpig mer enn nok med å lære systemer og håndtering av "Hogg'n" 🙂 Rune_G Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.