Gå til innhold

Lær naturfag med Starfighter


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Tøfft! Kan ikke være enkle å fly disse modellene av Starfighteren heller tenker jeg. Jeg har selv flydd aerobatics med modellfly i mange år, men disse modelljetene er drøy for lommeboka. Vet om enkelte i Norge også som glatt har jetmodeller til 150000 kroner. Da vil du helst ikke krasje de. Hehe...  ;D

 

Her er en. Det er minst en i Norge som har en slik også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Flyr dere aerobatics på daffen?? Når og hvor hen da? Og med hvilket fly? Syns vi ikke har særlig bra utvalg i realistiske aerobaticsmaskiner i p3d. Bare alabeo sin Sukhoi 26m og Extra 300n. Skulle hatt ei maskin med 400hk.  :P Eller i alle fall 360hk. Trur extran i p3d "bare " har 300 ev 315.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr dere aerobatics på daffen?? Når og hvor hen da? Og med hvilket fly? Syns vi ikke har særlig bra utvalg i realistiske aerobaticsmaskiner i p3d. Bare alabeo sin Sukhoi 26m og Extra 300n. Skulle hatt ei maskin med 400hk.  :P Eller i alle fall 360hk. Trur extran i p3d "bare " har 300 ev 315.

 

Å kalle det aerobatics var kanskje litt i drøyeste laget. Vi er en liten gjeng på daffen som holder til på militære flyplasser som Bodø. Ørlandet og Andøya som liker å fly jagerfly bla display og vise hva vi kan med dem. Håper at flere slenger seg med så kanskje det baller på seg og vi kan lære av hverandre. Du har jo jo denne Texan2 saken da som er en jager-trainer som spinner og beveger seg helt villt. Ellers går det mest i F-104 og English Electric Lightning for min del. Disse har man derimot ikke anledning til å gjøre spins med, men roll og loop gjør de mer enn gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig og dyktig utført,  både som modell og fs . Syke høyder du opererer i ,  trur aldri æ har vært i nærheten av 90 .  Pleier å svippe oppom 40-50,  og selv da synes æ det tar evigheter å komme ned igjen 😎

 

Takk for det. Jeg synes det er utrolig gøy å pushe litt grenser med disse high-performance jetene som F-104 og EE Lightning. De har så sinnsyke ytelser. For å komme mye over 50-60000ft må man bytte fart mot høyde, også kalt zoom.  Da gjelder det å klatre til et sted mellom 35000ft of 40000ft og bygge opp så mye hastighet du kan og dra opp. Det blir omtrent som et kast. Du går opp og kommer ned, og da må man stbilisere seg på en gunstig høyde for subsonisk og videre flight. Olav Aamoth som var skadronsjef for 331 under Starfighter tida utarbeidet en metode for å utnytte zoom-egenskapene  til å gjøre supersoniske avskjæringer helt opp til 70000ft. Det er derimot viktig å følge med på den måleren på Starfighten som viser equivalent angle of attack slik at man ikke får kicker og enda verre, pitch up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg tenker mer at blir jeg med litt, blir det mer sånn aerobatics.  :)

 

 

Det er det jeg liker, sikkert fordi jeg har fløyet freestyleaerobatics med modellfly ganske lenge. Utfordrende og krever veldig presisjon det også.  :)

Har blitt mer de senere åra at fullskala acrofly prøver å gjøre mer av de triksa rc modellflyene gjør. De kan vel det med noen av flyene med 400+ hk, feks henge etter propellen. Martin Pickering er en av de bedre rc pilotene i verden for tida, og man kan se tilnærmingene fra fullsize flya.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Alltid artig å høre på gamlekara,  når de med glimt i øyet forteller om flyene de fløy  :)  Har hatt noen runder med noen av våre norske veteraner,  både på F-86, F-5 og F-104.  Noen av disse har fløyet alt dette pluss F-16,  men det er når de snakker om F-104 at de blir salige i blikket  ;D

 

Også imponerende hva enkelte får seg til å gjøre med de råeste acroflyene,  og min all time favorite er og blir Jurgis .  Nesten så æ tviler at det kan kopieres med modellfly  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske videoer. Dette er flyging på et nivå som ligger et stykke over min fatteevne og som få piloter og ikke minst maskiner klarer. Men det er også spennende å se hva man kan få til med det flyet og den kunnskapen man har. Å utfordre seg selv litt er ofte en bra ting istedet for å fly den samme ruta som man gjorde i går.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...  ;D

De gærne har det godt. Skulle jeg valgt en måte å dø på, måtte det blitt av et hjerteklapp i et acrofly. Good way to go, I'm great again! (ca. som Donald sier) LoL!  ;D

 

Bra holdning  ;D

 

Her er Beechcraft Texan 2 display. Den er vel ikke så smidig som de verste acroflyene men den kan litt av hvert den også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...