Gå til innhold

FAXI231 Reykjavik - Kulusuk


Anbefalte innlegg

God morgen, godtfolk. Etter 5-6 år i brakk, har jeg det siste året funnet tilbake til flightsim, spesielt pga all jobben som er gjort fra blant andre Andrew Thomsen og Henrik Nielsen for å gjøre FSX og nå P3D så utrolig flott. Etter utallige glimrende innlegg fra Ernst, måtte jeg dele litt jeg også :)

 

Dagens flight gikk på VATSIM som FXI231 "Faxi 231" fra Reykjavik (BIRK) til Kulusuk (BGKK) på Grønnland, og ble planlagt gjennom simbrief.

 

Estimert tid i lufta 1t 36min, og 4050kg fuel i tankene. Det er ganske mye drivstoff for en så kort tur, men med BIRK som alternate er det behov for litt ekstra  8)

QgMRwk7.jpg

 

Relativt rolige vinder på cruise, men vi skal fly gjennom et lite lavtrykkssenter, noe som gir oss litt motvind i starten, men dreier seg mer østlig etter hvert.

aaq6JJc.jpg

 

QuRW0Z9.jpg

 

Etter litt planlegging på bakken, var det på tide å vekke de som ikke allerede hadde stått opp i Reykjavik.

ZTJtjgf.jpg

 

Reykjavik forlates for denne gang. For så vidt en by jeg sterkt anbefaler som feriemål - særlig om man leier seg en firehjulsdrevet bil og utforsker sagaøya i tillegg :)

ooA19MQ.jpg

 

Ingen ATC online på starten av turen, men vi klarerte oss selv til en KEFLAVIK 2 departure - som tar oss noen mil sør, før kursen går over KFV VOR og i riktig retning mot Grønland :)

DUXzhKI.jpg

 

Rett over Keflavik, grønnfargen i terreng-displayet byttes ut med iskaldt hav.

wzpwscI.jpg

 

Første syn av Grønland (Island??) og siste METAR melder om høy ceiling og nordlige vinder. Det enkleste hadde nok vært å legge seg på en left base til RWY29, men når man først har muligheten til en NDB approach, benytter man seg av den! Alt for lett å havne i RNAV-, ILS-fella ;)

BGKK 300650Z AUTO 36017KT 9999NDV -SHSN BKN050/// M07/M14 Q0985

Ggsnveq.jpg

 

qc4dHQS.jpg

 

Forlater 3800' ned mot 1800' - etablert outbound. Har lagt inn innflygingen på GPS-en som backup, men flyr needle only - selvfølgelig  8)

LBwlKuJ.jpg

 

Trygt nede på bakken etter 1 time og 30minutter - litt før rutetid :)

V2MvLh2.jpg

 

Ha en fortreffelig dag videre :)

-Gert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profile view på appr. platen der for NDB11 på Kulusuk tror jeg er noe av det mest decluttrede jeg har sett i hele mitt liv :)

 

Kjempefine bilder med ditto dokumetasjon av flyturen Gert! :)

 

Har fløyet med Flugfélag Íslands på akkurat denne ruta for noen år siden, men da med en F50. Både merket og ble informert om tildels kraftig turbulens under innflyging til Kulusuk, som ved sånne forhold ikke gjør approachen enklere når det også er NDB (i alle fall på rådata) som gjelder der mellom fjellene. Men moro er det når man endelig er nede og kjenner det virkelig humper og rister og ser grusen sprute opp etter hjula  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...