Gå til innhold

Radiot


mwalther

Anbefalte innlegg

Jo, det er riktig at det ikke er lov til å avlytte f eks politi-, ambulanse- og flykommunikasjon i Norge. "Normale" radioer godkjent i Norge skal ikke ha kunne avlytte frekvenser som er reservert for disse.

Det finnes en del radioer som har frekvenser i flykomm-området (eks ICOM og Sportys). I tillegg har noen nav-funksjoner der du kan legge inn VOR/LLZ og CDI- som anbefales til flyinteresserte f eks i USA. Disse kan lovlig kjøpes der, for å lære mer eller som backup hvis du flyr real life. Jeg har hatt kontakt med myndighetene som steller med sånt, og de sier at for å kunne kjøpe en slik en, må du kunne dokumentere behovet med f.eks sertifikater.

Så sorry, hvis du ikke bor nær en flyplass og har en "dårlig" FM-radio som tar frekvenser utenom det de er laget for, er det ingen lovlig måte å høre hva som skjer der oppe...

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du med kjernen, Tarjei. Hva mener du med at "... men det jeg vet er at om du har lov til å ha en radioscannner...." ??? Vet du også hvilke kriterier som legges til grunn for å "få lov"?Poenget er nettopp at det ikke er lov til å ha såkalte politiradioer eller -scannere i Norge.

Så til avlytting av telefonsamtaler. Det er forbudt å avlytte telefonsamtaler - enten de er private eller offentlige. Hvorfor tror du politiet må ha domstolkjennelse for å avlytte telefoner i etterforskningsarbeid?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... her tror jeg det er du som er dum.

Du KAN HA lov til og ha radioscanner i norge, men som jeg skrev er det ikke lett og få løyve (om du fortsatt ikke tror meg så hør med en radioamatør forening da så får du høre).

OG til det med avlytting av tlf samtaler, jeg skal ikke påstå at det jeg sier der er riktig, men mener og ha hørt/lest det et sted (men som sagt: jeg er IKKE sikker på om det stemmer).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Her er du med kjernen, Tarjei. Hva mener du med at "... men det jeg vet er at om du har lov til å ha en radioscannner...." ??? Vet du også hvilke kriterier som legges til grunn for å "få lov"?Poenget er nettopp at det ikke er lov til å ha såkalte politiradioer eller -scannere i Norge.

Så til avlytting av telefonsamtaler. Det er forbudt å avlytte telefonsamtaler - enten de er private eller offentlige. Hvorfor tror du politiet må ha domstolkjennelse for å avlytte telefoner i etterforskningsarbeid?

Hilsen Roald

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ikke hundreprosent sikker på hvilke lover og regler som gjelder, og jeg vet ikke hvem av dere som har riktig når det gjelder telefonavlytning. Men jeg tenkte jeg kunne dele litt av min hverdag med dere.

Jeg er utdannet som Telekommunikasjonsmontør og jobber hos Telenor i Bergen. På den avdelingen jeg jobber på nå er det mest reparasjoner (opphenging og skjøting av kabler som er revet ned/gravd opp), omkoblinger, og utbedringer/endringer i nettet.

Når jeg klipper/bryter enkeltlinjer må jeg først gå innpå og sjekke at de ikke er i bruk, og hører ofte at det er samtaler på gang. Prosedyren da er å gå av, og prøve igjen litt senere. Dette blir gjort spesielt for å være sikre på at ikke datasamband blir brutt (som kan koste store selskaper mange tusen kroner for hvert minutt datasambandet er nede).

Jeg har skrevet under på at jeg har 100% taushetsplikt når det gjelder trafikken som går i telenettet. Jeg har ikke fått noen spesiell tilatelse fra politiet.

Men jeg vil også si at det er UTROLIG lite interessant og lytte til andres private samtaler. Etter en stund registrer en ikke engang hva som blir sagt, bare at det er noen der.

Kanskje det ikke var så mye hjelp i dette innlegget, men jeg prøvde da ihvertfall [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

LN-SSY

(c:#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Ståle, det beviser jo at loven ikke er slik han Roald sa ihvertfall :-)

Jeg skal som sagt ikke si noe sikkert, men jeg mener det er lovlig og avlytte private tlf samtaler her i landet så sant man har lov til og ha utstyr til det, men jeg har ikke dette ifra sikre kilder så jeg skal ikke påstå det bestemt.

Det er jo litt annereldes for politiet som da evt. skal brukes de samtalene dem avlytter som bevis i en sak.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dansker synes måske nok det var mere passende ikke at bruge

ordet _dum_ og måske flytte _hundeslagsmålet_ ind i en Usenet gruppe for dette emne omkring telefonsamtaler.

Skal dog lige komme med en kommentar til det alligevel: i Danmark (og vel samme i Sverige) kan man købe og lytte til radiokomminaktion fra "politiscannere", men private telefonsamtaler er forbudt område - så det skulle da være mærkeligt om dette var tilladt i Norge, hvor man ikke må eje en "politiscanner" uden tilladelse. Men søger I længe nok kan

I sikkert finde en webpage på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all repekt Tarjei, nå må du bremse litt... (!)

Du sier noe så difust som at "dersom du har lov til å inneha utstyr til dette, er det lov..."

POENGET er som Roald sier: Det er IKKE lov å HA slikt utstyr.!!

Å henvise til en radioamatør-klubb i dette tilfell er vel også så tynt som det går an..

Det går ikke an å sammenligne en tele-møntør med "oss andre" i dette tilfellet. En Telemontør som jobber med det som Ståle nevner, vil jo komme i den situasjon at han hører tlf.samtaler enten han vil eller ikke. Denne taushetsplikten som Telenor har pålagt disse arbeiderne, kan du ikke overføre til deg selv, og tro at du kan sitte i stua å avlytte tlf. samtaler så lenge du ikke bryter taushetsplikt...

Ikke kall Roald dum, Ståle`s innleg beviser på ingen måte at Roald tar feil. Roald har helt rett, dette er forbudt i Norge.

Som Roald sier, politiet kan ikke bare "plugge i ledningen" å sette seg ned å lytte... De må ha en tillatelse fra domstolen.

Ta en titt i "Lov om personvern", der vil du se at dette er uhyggelig strengt.

Hva angår kommunikasjon hos politi, ambulanse, fly etc., lander vi så samme sted: Det er forbudt ved NORSK LOV å lytte på disse frekvensene.

Det er jo nettopp derfor de har egne (beskyttede) samband !!!

HVA som gjøres i de tusen hjem, ja det er en helt annen sak..

Hvor søker jeg om "løyve" til å ha en politi-radio/scanner..?

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... hvordan det er i danmark er jeg ikke sikker på, men sist idag fortalte en radioamatør meg at i Sverige har man lov til og selge og kjøpe radioscanner, men ikke og bruke den i det hele tatt uten tillatelse. Så heldigvis er det ikke bare norge som har merkelig lover og regler [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (selv om norge må sies og være blant de "best").

Anyway, vi har sporet av, tråden var jo lytting til flykommunikasjon, og DET er lovlig i norge så lenge du har lov til og ha radioen du tar det inn på (finnes MAAANGE som har lovlig utstyr til dette). Det som derimot ikke er lovlig er og ta opp samtaler på flybåndet.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og hvorfor får ikke jeg lov da ??

Som sagt (men som mange tydligvis har STOOORE problemer med og skjønne her) er at det er LOVLIG og lytte til flysambandet i norge, og at mange har lov til det. Det er også endel som lovlig har radioscannere i norge, noen som fortsatt ikke helt forstår ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Tarjei: (Dette gjelder telefonavlyttingen).)

"Takker for det Ståle, det beviser jo at loven ikke er slik han Roald sa ihvertfall :-)

Jeg skal som sagt ikke si noe sikkert, men jeg mener det er lovlig og avlytte private tlf samtaler her i landet så sant man har lov til og ha utstyr til det, men jeg har ikke dette ifra sikre kilder så jeg skal ikke påstå det bestemt."

Sitat fra Odelstingsproposisjon nr 64 98/99 kapittel 8, pkt 8.1:

"Etter straffeloven § 145a er det straffbart hemmelig å avlytte eller ta opp telefonsamtaler som man selv ikke deltar i. Bestemmelsen gjelder også for politiet under etterforskningen hvis ikke politiet har særskilt hjemmel for å foreta telefonkontroll. Slik hjemmel finnes dels i straffeprosessloven kapittel 16a, dels i lov 24 juni 1915 nr 5 om kontroll med post- og telegrafforsendelser og med telefonsamtaler, jf forskrift 19 august 1960 om post-, telegram- og telefonkontroll. Også straffeprosessloven kapittel 16a suppleres av en forskrift - 31 mars 1995 nr 281 om telefonkontroll i narkotikasaker."

Ellers henviser jeg til Åges innlegg - disse står som en påle!

Hilsen Roald

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å blande meg borti diskusjonen om hva som er lov eller ikke (tror personlig Roald og Åge her rett her), men bet meg merke i noe Roald sa i sitt første svar her

quote:

Jeg har hatt kontakt med myndighetene som steller med sånt, og de sier at for å kunne kjøpe en slik en, må du kunne dokumentere behovet med f.eks sertifikater.

Det er hevet over tvil at det å ha tilgang til en "flyradio" er uunværlig i prosessen med å tillegne seg radiotelefonifraseologi og evnen til å lese meldinger ut av "bakrunnsstøy". Som en del av flytelefonisertifikatet underskriver man jo også en taushetserklæring som forhindrer en fra å spre ting som en hører på radioen mens en sitter i flyet.

Roalds innlegg tyder på at det er en åpning som tillater personer med de "rette sertifikatene" å kjøpe f.eks. en flybånd scanner. Har jeg tolket deg riktig her? Hva er isåfall minimumskriteriet?

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Harald.

For et et par-tre år siden var jeg i kontakt med Statens teleforvaltning (v/Ivar Hilde). Årsaken til at jeg tok kontakt med ST, var at i utenlandske magasiner (les "Flying") er det stadig annonseringer for slike radioer - fra rene scannere for flykomm inkl mil-trafikk i UHF-området - til radioer som både har sender-/mottaksfunksjon og NAV-funksjoner. Da jeg var i kontakt med ST, hadde de typegodkjent en av ICOM's trancievers med NAV-funksjoner. Nettopp ditt argument om å lære - og bli vant til fraseologien - er noe som aktivt brukes i markedsføringen til slike radioer.

Mitt spørsmål var enkelt til ST - kunne jeg kjøpe en slik radio og bruke den? Svaret var at hvis jeg kunne dokumentere at jeg hadde behov for det - ved å vise til at jeg drev flyging og hadde gyldige sertifikater (comm) som dokumenterte dette behovet, ville en slik søknad med stor sannsynlighet bli innvilget.

Det var ut fra dette svaret at vi i fellesskap konkluderte med at dette ikke var oppnåelig for en "common simmer". Det du sier om at man må underskrive taushetserklæring er jo interessant...

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------

Jaha, og hvorfor får ikke jeg lov da ??

------------

Fordi at politiet sier det, det er de som har ansvaret for at loven blir fulgt i Norge.De har ikke skrevet den, men håndhever den..

---------------------

Som sagt (men som mange tydligvis har STOOORE problemer med og skjønne her) er at det er LOVLIG og lytte til flysambandet i norge, og at mange har lov til det. Det er også endel som lovlig har radioscannere i norge, noen som fortsatt ikke helt forstår ?

---------------------

Ja, jeg...

Hvem er disse folkene som "lovlig" sitter med scannere/politiradioer og lytter, er det privatpersoner eller myndigheter..?

Hvor får du og jeg de kjøpt disse..?

Hvorfor må vi kjøpe disse i Sverige eller Danmark og smugle de inn i landet..?

Hvis det hadde vært lovlig med slike i Norge, ville ikke El-kjøp da hatt de liggende i hyllene for salg..?

Hvorfor blir disse beslaglagt av politiet ved husundersøkelse, og hvorfor får innhaver av disse bot..?

Hvorfor har politiet store problemer med å få tillatelse fra domstolen til å avlytte andres telefoner..?

Hvorfor sa politiet alt dette til meg for en 1/2 time siden..?

(Samt at de henviste til div. paragrafer i Norsk Lov der det står svart på hvitt..)

Bl.a. om "Televerkets skjermede frekvenser"

Det må du forklare... Jeg er like uvitende...

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu da diskussionen er kommet væk fra telefonerne igen, vil jeg

gerne bidrage med "et par små ......heder" til det hele. Har

lidt af det hele I snakker om, politiscanner, flyradioer (faktisk hele 2 af de sidste og er ikke bekendt med danske

regler på transmitter området, av....) Men lige et tips: de er faktisk jo ikke anvendelige i alm.passagerfly, da al kommunikation fra jorden skal være meget tæt bare for at kunne høres, når man sidder ude bagi, med enhedens normal antenne. Ligeså snart "hoveddøren" er lukket, så er der også lukket for radioen (altså den er stadig tændt, men det er kun chefen eller underchefen man kan høre såfremt man er på jorden og fra luften skal man helt ind i towers controlområde. Så dette er der ikke meget spøg i, hvis ikke andre har bedre erfaringer? Men småfly er jo andet, som jo også transmitteren er beregnet som backup for. Som nævnt kan man skifte over på VOR og se inbound/outbound

radial (alle er vist uden DME), dog har jeg endnu tilgode og se de nyere med LOC (men igen tror det er en dårlige investering, hvis den ikke skal bruges i et mindre fly/kobles til flyets antenne.

Men sådanne transmitter radioer sælges i Danmark f.eks. gennem "Den Blå Avis" private to private - findes der ikke noget tilsvarende i Norge? Selvom ingen skal opfordre til at bryde

noget lands lov, sælges disse ting jo sådanne steder mellem

private. Og privatpiloter skal jo også af med disse ting...

Rækkevidden på jorden til masterne er helt afhængig

af egen antenne(masthøjde), forstærker, vejr - og er selvfølgelig meget, meget mindre i Norge end i flade Danmark. Jorden til fly rimelig lang, har eks. ikke de store problemer med at høre fly der checker ind på Oslo Control her fra TNO (nordvest-sjælland, dk), men det kniber med at høre Oslo controlleren. Det kan ikke lade sig gøre.

Hvis der skulle være nogen der har atc_cph filerne endnu, blev AirForceOne fulgt gennem Oslo Control indtil forbindelsen røg i Scottish omkring Terminalområdet, inden "søen" - altså den store.

 

Kommentarer omkring brug af disse ting i et passagerfly er ikke nødvendige, da de ikke er brugt i situationer hvor de kunne skabe problemer.

Med venlig hilsen

Claus Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. begynner kanskje å skli litt ut her..

Her er ihvertfall en link til Teleloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19950623-039.html"'>http://www.lovdata.no/all/nl-19950623-039.html" TARGET=_blank>http://www.lovdata.no/all/nl-19950623-039.html

Det med politi-radio: For en stund tilbake så synes jeg kan huske å ha hørt , p.g.a. det med "problem" med lytting, så skulle de kryptere sambandet!?

------------------

Tom Stian Bjerk

[Edited by Tom Stian Bjerk 19-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg prøver igjen jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])))

"Det er ikke lov å lytte / motta sendinger som ikke er ment for deg" eller noe sånt står det et eller annet sted i Norges lover har jeg hørt. Men jeg har også hørt at det er lov til å lytte til AirBand? Noen som vet hvordan reglene er?

Markus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg kan høre på min radio Stavanger app, Stavanger radar og Stavanger ATIS. Er det ulovelig og høre på?? Jeg har hørt på mang ganger.. ganske tøft når jeg kan se og høre flyene når de lander.

Sindre Hebnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke, men det jeg vet er at om du har lov til og ha radioscanner har du også lov til og lytte på sambandet til fly, politi, brann osv (er ikke 100% sikker på hvordan det da er med private tlf samtaler, men mener det også er lov men at du seff er underlagt fullstending taushetsplikt da).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først; jeg har ikke lest alle innleggene, men siden dette er mitt fag, kan jeg komme med en kort redegjørelse.

Tarjei skriver:

"Du KAN HA lov til og ha radioscanner i norge, men som jeg skrev er det ikke lett og få løyve (om du fortsatt ikke tror meg så hør med en radioamatør forening da så får du høre)."

Til det er å si: hold deg til det du kan; flyving. Det er strengt forbudt/straffbart å inneha radioscanner for politi/fly/drosje.....-frekvenser. De scannerne som radioamatørene har, kan KUN motta radioamatørfrekvenser. Noe annet er ulovlig!

Videre fra samme: " det er lov til å lytte til private samtaler så sant man har lov til å ha utstyr til det". Kort og greitt; man har ikke lov til å inneha slikt utstyr. Dette er ifølge norsk lov. Noe annet er det i Sverige, der var det iallefall lov å inneha scannere, og noen ble også smuglet over til Norge, men som sagt, du får bot dersom du blir tatt.

Enda et sitat (gjett fra hvem): "det finnes MAAAAANGE som har lovlig utstyr til avlytting". Har du noen adresser, Tarjei? Jeg kommer gjerne på besøk.:-)

Så over til det som er lovlig; du kan bl.a. inneha en vanlig kringkastingsmottaker. Noen av disse har dårlige filter og har det vi kaller for dårlig immunitet eller selektivitet. Dermed kan disse, dersom de befinner seg i nærheten av en eller annen sender, oppfange signalene, "frekvens-omforme" disse slik at du kan høre de i radioen. Dette er ikke ulovlig, så fremt du ikke har gjort inngrep i radioen da. Samme fenomenet (rent teknisk ikke helt det samme da) oppstår dersom du bor i nærheten av en basestasjon for NMT. Da kan du, i enkelte radioer, høre private samtaler. Derfor står det i papirene du får fra NMT-operatøren at alt radiosamband kan avlyttes. Det skumle er at du hører både NMT-en og fasttelefonen dersom NMT-en har samtale med en i fastnettet. Dersom du bor langt borte fra en basestasjon, kan du høre NMT-telefonen om den er helt nært, men da hører du ikke motparten.

GSM er et digitalt nett og kan ikke avlyttes på samme måte. Hvem vet hva som skjer når DAB (digital radio) kommer... Vi har ikke fått forsket på dette enda, men tror ikke det blir problemer.

Dette ble litt lengre enn jeg beregnet, men har noen et spørsmål, så mail meg gjerne direkte. Dette har egentlig ikke noe her å gjøre.

Med vennlig hilsen

Ole-Jørgen (Post- og teletilsynet, Radiostøykontrollen).

P.S. Min personlige mening er at det burde vært lovlig med mottaker for flyfrekvenser, noe annet er politi/drosje osv., men det er ikke meg som lager lovene. Hilsen en av de ytterst få som lovlig innehar mottaker for alle frekvenser (lucky me [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

emailadresse (det er noe tull med profilen helt øverst): ole.soberg@npt.no (joda, pt = post og teletilsynet).

osoeberg@online.no (privat).

Enda et PS etter å ha skumlest noen av innleggene:

Flygere har lov til å ha bærbare mottakere, men de skal KUN brukes i fly (de er registrert på flyet og ikke på flyger). På samme måte for maritim VHF; du får ikke lov til å ta disse hjem, montere antenne, og lytte på sambandet.

[Edited by Ole-Jørgen 20-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja !!

Innan jag flyttade från Sverige till Norge hade jag en scanner, och det var fullt lovligt att äga och lyssna till.

Det är därimot INTE tillåtet att förmedla vidare ev samtalen

du hör på scannern , ev Polis/Brand och liknande. Det du hör

måste du hålla för det själv.

Jag har inte hört att denna lagen skulle vara ändrad. Kan givetviss ordna fram den paragrafen i lagboken som handlar om

detta.

Mvh Andreas (Svenske FAN)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innan jag flyttade från Sverige till Norge hade jag en scanner, och det var fullt lovligt att äga och lyssna till."

Som jeg skrev; det er (eller har vært) tillatt å eie såkalt "polisradio" i Sverige, men i Norge er det, av hensyn til personvernet, ikke tillatt å inneha eller bruke scanner/mottaker for disse frekvensene. Merk at jeg skriver inneha og ikke eie (det nytter ikke å skylde på "at den er ikke min"). Når man bor i Norge må man forholde seg til norsk lov og ikke til svensk, sånn er det bare. Håper jeg ikke misforsto innlegget ditt, Andreas.

Ole-Jørgen.

[Edited by Ole-Jørgen 20-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det var inte det jag menade ;-)

Mitt inlägg vara bara en kommentar till ett av Terje´s inlägg om att det inte bara är Norge som har rara lagar, och i det sammanhanget så förklarar jag att det var/är lov att lyssna och äga den utrustningen i Sverige.

Är fullt insatt i Norges lover och rättar mig efter dom med undantag när det gäller fartgränsen på vägen ;-)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... Ole-Jørgen skriver at de scannere radioamatører har KUN kan motta radioamatørfrekvenser... ????

 

Merkelig, da har de fleste radioamatører jeg har snakket med ljugd meg rett oppi trynet, fordi mange av dem sier at dem har radio som kan motta hele frekvensspekteret og at dem HAR LOV TIL OG BRUKE DEM, jeg har jo ikke lest lovene og vet om dette stemmer, men jeg kan aldri i verden tenke meg at en radioamatør har så lite greie på det.

Og når det gjelder scanner så kan du egentlig be de ansatte på post og teletilsynet reise på et par hundre dagers kurs (er ikke første gangen post og teletilsynet er griser for meg/oss), for jeg har nemlig sjekket det med radio scanner og jeg fikk omtrent følgende til svar:

Det er ikke lovlig med mindre du er radioamatør og har fått spesielt løyve til og ha radioscanner (merk: jeg opplyste klart og tydlig om hvilke type apparat jeg snakket om, OG hvilket frekvensområde dem dekker).

Så dersom Dere ikke kan bestemme Dere får Dere heller krangle innad i "firmaet" og komme med en offisiell uttalese når Dere har blitt enige (men det skjer aldri, tro meg, jeg har endel erfaring med hvordan post og teletilsynet jobber (desverre)).

(Om det høres ut som om jeg er sint nå så stemmer det, bare jeg tenker på post og teletilsynet blir jeg ganske irritert, dessuten og kalle meg for idiot når det er ting Dere selv har sagt ser jeg på som idiot oppførsel).

Hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så mye dere skriver da folkens.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

anyway, jeg kjenner en som har et par slike scannere, og de har jeg testet litt. De tar inn politi og ambulanse og sånn, men det blir jo kjedelig i lengden. De er derimot sperret bl.a. for Sola flyplass' frekvenser fordi dette ligger på et delvis militært bånd. Han har også en "stasjonær" scanner som tar inn alle flyfrekvensene, sikkert ikke lovlig dette..? Vet ikke hvor man får tak i slikt, men det er fullt mulig å avlytte alt! Det er uansett mye mer interessant med chatter i Battlecom, synes jeg!

LN_HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...