Gå til innhold

Radiot


mwalther

Anbefalte innlegg

Til Tarjei:

Hvis du vil lytte til flyfrekvenserne m.fl., lytter du jo sikkert alligevel selvom det lige står et eller andet sted du ikke må lytte (det er vel heller ikke lige lovbøgerne om dette emne folk tager så højtideligt, før du evt. skulle komme til at kveje dig og gå direkte i fælden).

De der amatører, får jo sikkert fat i en frekvensområdeskifter og dermed kan de lytte på de frekvenser der ikke er åbnet på "radioamatørbåndet". Frekvensområdet 118-137 er jo ikke åbnet når du køber en sådan fra butik i Norge, vel?

Men kan du købe en sådan frekvensområdeskifter fra amatørbåndene til 118-137 i en butik i Norge? - ja så har du ret de må lytte.

Ellers skal du købe den på det sorte marked..(eller selv ændre

frekvensområde) og hvem har så ret? Ole-Jørgen måske.

Så undersøg om du kan købe en sådan dims i en butik i Norge, ellers var det måske bedre at stoppe før du bliver gal på alt og alle og så kunne denne tråd måske blive slettet helt (alle de "fine" ord fremmer jo ikke noget for nye gæster her)

og vi kunne alle glemme denne tråd. (spørgeren har jo fået svar).

Med venlig hilsen

Claus Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Claus skriver "spørgeren har jo fått svar", men for å myke opp mitt innlegg noe og gi Tarjei delvis rett, har jeg fått lov til å komme med et siste innlegg i denne tråden:

Teleloven er helt klar; mottakerutstyr (for hjemmebruk) for flyfrekvenser er (foreløpig) ulovlig i Norge. Noe radioamatørutstyr har imidlertid et noe bredere frekvensspekter enn lovlig, men PT har innsett at denne loven er vanskelig å handheve. Derfor blir ikke slikt utstyr inndratt selv om "ulovlige" frekvenser mottas på disse mottakerne. Da Norge er et av de få land i Europa som fortsatt har et slikt forbud, er det urimelig å spesialbygge radioamatørutstyr bare for Norge. Dette er årsaken til at denne loven ikke blir handhevet så strengt for radioamatørene. Det skal uansett ikke være lov å sende på disse frekvensene. ”Rene” mottakere for bl.a. ATC og politisamband er ikke tillatt.

Kanskje er det på tide å revidere en noe foreldet Telelov, slik at reglene blir harmonisert med resten av Europa? Det er i tilfelle ikke min jobb, og ingen sak for dette forumet. Synes jeg måtte legge ut dette innlegget for å gi Tarjei litt ”rett” og for at eventuelle radioamatører ikke skulle få dårlig samvittighet for "ulovlig" utstyr. Det er ikke lov, men loven blir ikke håndhevet for denne spesielle typen mottakere.

Da føler jeg, og mange med meg, at nok er nok i denne saken og la oss gjøre noe mer hyggelig enn å "krangle"; nemlig å fly. God tur i det blå. Ole-Jørgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...