Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare skryte litt av flyet, hvis jeg får lov. Det er det mest spennende simulatorflyet jeg personlig noensinne har flydd.  Iflg SSW support ligger yteslen veldig tett på virkeligheten, noe jeg ikke har forutsetning for å bekrefte men jeg har lykkes å komme tett på ytelsesmålet 2 minutter fra stillstand på runway til FL400.

 

Den har heller ingen motforestillinger om å nå mach 2 i sustained flight. Jeg fikk også det berømte "slow-varslset" når jeg nærmet meg kritisk hastighet, eller compressor inlet temperature som er det  begrensende ift til fart.  Hu og hei som det går :) EDIT: Legg merke til at rødlinja går på 750 kias. så her går det fort både i høyden og ved lavtflyging.

 

14542400_10154334028680020_3176723901539342728_o.jpg

  • Premium Medlem
Skrevet

Ser unektelig lekkert ut. En vanvittig maskin. Hvordan er lyden - ligner den på den virkelige oksen ved startup?

 

Flotte screenshots, men anbefaler å fjerne menyen øverst (hold inne "Alt"-tasten).

Skrevet

Den rauter som bare vestfjordoksen kan :) NB. De har også en F-104S utgave. (Aeritalia produsert) Denne hadde krafitgere motor som ikke rauter, men den er også noe tyngre så vinninga går litt opp i spinninga ytelsesmessig. F-104G og CF-104 (produsert i Canada) er identisk med de norske

YT-klipp m/ lyd

  • Premium Medlem
Skrevet

Du verden,  dette var et overraskende og hyggelig innslag  :)  Vi er jo noen som har flydd denne modellen gjennom mange år og stadier,  og personlig har jeg skrytt uhemmet over modellens ubestridte kvaliteter.  Også over i P3D3 har Skunkworks klart å levere kvalitet,  og det gleder mitt hjerte at også andre lar seg begeistre  (  det er egentlig mindretall med warbird-entusiaster her inne  :( ).  Peis på,  vi trenger flere innslag av denne sorten  ;D

Skrevet

Anbefales på det varmeste. Det er ikke det enkleste flyet å ha med å gjøre men når du vet om hva som kan "bite deg" flyr den bedre enn noe annet. Det er tre ting som er veldig viktig som skiller starfighteren fra andre fly som man må være veldig klar over ellers kan det gå veldig ille veldig fort. 1. Boundary Layer Control (BLC) Det betyr i kortform at du aldri må idle motoren med flaps i landingsposisjon. Da mister du kontrollen. 2. Den har t-hale, med høyt monterte stablizere og det betyr at den kan gjøre salto hvis du drar for hardt i stikka i lav fart. Du har en AOA-indikator i cockpit som ikke skal på rødt. Da går det bra. 3. Du må holde farten oppe, rundt 200kt på finalen avhengig av vekt og du må lande den før du idler den.  Hvis du går mye under 200kt så kan det bli farlig, spesielt hvis du reagerer med å trekke til deg stikka når du oppdager at du synker. Utover dette flyr den forbausende bra. -Lykke til :)

  • Premium Medlem
Skrevet

Apropos Canada og lisensproduksjon, var ikke de fleste av de norske F-16 produsert/montert på Fokker-fabrikken i Nederland? Italia har vel også skrudd sammen en del amerikanske maskiner opp gjennom tidene?

Skrevet

Italienerne produserte sine egne starfightere kalt Aeritalia F-104S. Som nevnt ovenfor hadde de litt kraftigere motor men også litt mer vekt. De var offisielt kapable til Mach 2.2 De hadde også et våpenoppgraderingsprogram kalt ASA(Aggiornamento Sistemi d'Arma) som gjorde de kapable til å bære AIM-9L.

Skrevet

Siden det slo an poster jeg noen flere bilder av Vestfjordoksen i forskjellige situasjoner.

 

 

Vil de ha 180 degrees after departure, så skal de få det. Ikke helt sikker på om jeg ville forsøkt meg på dette i virkeligheten men det er mer enn trygt nok til å gjøre i simulatoren.

 

14691004_10154354502690020_3445577967276313954_n.jpg?oh=ef7144c299bd3448704a1e80087599a1&oe=58A6A2C8

 

Final approach runway 07 Bodø. Rundt 200 knots

 

14724518_10154354504450020_7726029824783547258_n.jpg?oh=e1bf5816087528e2f69bceaf8d8d409d&oe=58A47CFD

 

Den italienske vidundermaskinen F-104S "Spillone" gjør en overhead pass

 

14457525_10154315453630020_1944318633660074595_n.jpg?oh=b36140f49dd2ef0511da501964ae808d&oe=58AB8A35

 

Med full etterbrenner går det så fort at teksturene blir utydelige ;)

 

14729310_10154386254305020_2138932567580725623_n.jpg?oh=551b4a835ec13bc283a3be510dbb300a&oe=58AB7574

 

Endelig klarte jeg det. Fra stillestående på rullebanen til Fl400 på 2 minutter blank. Tanket 3 tonn(lbs) fuel, som er tilstrekkelig til flere landingsforsøk og evt gå til Evenes, Andenes eller Bardufoss hvis det skulle bli nødvendig. Det er teoretisk mulig å gå enda fortere men da begynner det å bli lite fuel. Kan jo ikke risikere det vakre fartsvidunderet. :)

 

14666127_10154386248905020_1502093182230600702_n.jpg?oh=b9502ec331558d6fa940acbf635cad50&oe=5897B8EA

 

"Oh can't you see me standing here,

I've got my back against the record machine

I ain't the worst that you've seen.

Oh can't you see what I mean?" - Van Halen

 

 

  • Premium Medlem
Skrevet

He he,  æ så mye hårreisende manøvre live i Bodø på 70tallet,  bl.a. en som rollet ut av en 3-flys formasjon under take off  ( ja de tok av 3 fly i bredden noen ganger) .  Det var også vanlig å kjøre testrunder med Starfightere som hadde vært på omfattende vedlikehold,  og da var det "flyshow" så vindusrutene klirret i samtlige Bodø-hus  ;D .  PS husk at flaps i take off-posisjon tåler ikke mer enn 450 knots.  Ellers sa pilotene at de landa med 180 knots ,  og ca 90 % kraft på motoren.  Dette for at med flaps i landingsposisjon blåser motoren luft over vingene. Helt avgjørende for at spetakkelet skal holde seg "flytende" under landing  ;) .  Alt dette er riktig simulert i denne fabelaktige modellen  .

 

Må bare følge opp med noen glimt fra Narvik her på morgenkvisten :) 

d4_1.jpg

 

d5_1.jpg

 

d6_1.jpg

 

d7_1.jpg

Kanskje ikke det lureste valget å ankomme Narvik med en tysk Starfighter,  siden det vekker tragiske minner om den tyske Starfighteren som styrtet i Ankenesfjellet i 1965.........

Skrevet

Fine bilder og flott scenery fra Narvik. Interessant de opplysningene du kommer med ang final app speed. Under "normal proceedures" står det at final approach speed = 175 kias + 5kt pr 1000 lbs over minimum vekt. (jeg regner 180kias + korrigering hvis jeg bærer tiptanker) Dvs at de sansynligvis returnernte med nokså lite fuel, omlag 1000lbs, eller hvis de bar tiptanker, enda mindre. -Tøffinger! Men det visste vi. :)

Skrevet

Hvis det er interesse for et warbird-fly inn i Bodø der folk stiller med sin favorittmaskin stiller jeg gjerne på det. Også som lavterskel ATC hvis det er ønskelig. Det har iallefall blitt veldig bra multiplayer no med dette DAFSIM-systemet. Vatsim er vel og bra det også men kanskje for eksluderende og litt for lite fleksibelt pga krav til navigasjonsutstyr og høye krav til pilotskills

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...